VÁLASZ ONLINESzerző: MAGYARI PÉTER2025.04.07.
Közvetlenül leginkább a győri Audinak okoz gondot az új amerikai vámpolitika, de az egész exportra épülő magyar gazdaságnak rosszat tesz, ha a világkereskedelem szenved. Az USA kormánya Európától elsősorban nem kisebb vámokat, hanem a piac megnyitását várja el. Ami viszont egészen meglepő: Orbán Viktor és Donald Trump látszólagos barátsága ellenére az új vámokat indokló dokumentumában az USA külön kitér a magyar közbeszerzések korrupciójára.
Politikailag siker, gazdaságilag viszont súlyos teher egyelőre Donald Trump hatalomra jutása a magyar kormány számára. A kormány sikerként értékeli, hogy az USA immár nem helyez nyomást rá a jogállamisági problémák miatt, Gulyás Gergely például a Pride idei betiltását is azzal magyarázta, hogy most már nem az amerikai nagykövet akar vonulni az élén. A politikai és hatalomtechnikai mozgástér bővülésének azonban komoly ára van. Az április 2-án bejelentett új amerikai vámrendszer ugyanis hátrányosan érinti Magyarországot, illetve a magyar gazdasággal szorosan összefüggő EU-ét is.
Főleg az autógyárakat érinti
Jelentős tételben exportált tavaly Magyarország a z USA-ba, a KSH előzetes adatai szerint 2352 milliárd forintnyi árut vittek ki itteni vállalatoktól.
Ennek egy része kiesik idén, vagy csak sokkal kedvezőtlenebb feltételekkel lehet fenntartani.
Elsősorban a jármű- és gépgyártást, másodsorban a gyógyszergyárakat, harmadrészben a mezőgazdasági termelőket és feldolgozókat érintheti kellemetlenül, ha az új vámok miatt csökken az export volumene, illetve az érintett cégek bevétele. Márpedig az USA igen magasra emelte a vámokat: minden EU-s termékét az eddigi átlagosan 5 százalékról 20 százalékra, és minden autóét illetve autóalkatrészét 25 százalékosra. Ezek nyomán az európai, és így a magyar termékek jelentősen drágulnak majd az USA-ban, ami miatt vagy jóval kevesebb fogy belőlük, vagy a mostani árukat jelentősen csökkenteni kell, ami a beszállítók profitját tüntetheti el.
Az utolsó részletes adat 2023-ból való, akkor az USA-ba irányuló magyar export 27 százaléka volt autó vagy alkatrész, és további 11 százalék akkumulátor, amit szintén főként az autógyárak vettek meg. Vagyis a magyar export közel 40 százaléka a magasabb, 25 százalékos vámmal érintett.
Közvetlenül leginkább a győri Audit sújthatja az új amerikai vámpolitika. Onnan tavaly 33 ezer autót értékesítették az amerikai piacon, illetve az ott gyártott motorok egy részét szintén az USA-ban értékesített egyéb autókba építették be. Hogy a vámok után ebből mennyi maradhat az amerikai piacon, az még nem látszik, várhatóan az egész Volkswagen csoport átalakítja a működését. Az amerikai autóvám komolyan érinti a Magyarországon jelentős gyárat működtető Mercedest és az új debreceni gyárát még építő BMW-t is. Hogy ez mennyiben nehezíti majd a cégek itteni működését, azt még szintén nem lehet megjósolni, de átszervezések biztosan lesznek.
Hogy a vámok nyomán a magyar autógyártás helyzete akár javulhat is, azt kevesen gondolják, bár az egyikük éppen a gazdasági miniszter, Nagy Márton, aki szerint ha spórolásra kényszerülnek a német gyárak, akkor még többet termelnek majd Magyarországon, mert itt olcsóbban tehetik, mint Németországban – kevesebb fizetést kell ugyanis adniuk.
Ugyanakkor az is lehet, hogy egyre több gyártókapacitást helyeznek át inkább az USA-ba, ahol ugyan sokkal drágább a munkaerő, viszont a helyben készített autók után nem kell vámot fizetni. A Trump-kormány pont ezt akarja elérni a vámokkal, és a Mercedes már jelezte is, hogy alabamai gyárát bővíteni tervezi. Ahol részben éppen azt a típust is gyártják, amit Kecskeméten is...