TELEXSzerző: ZÁCH DÁNIEL2025.01.25.
Könyörtelenül szállingózik a januári hó a legnagyobb magyarországi hatósági műszakivizsga-állomás udvarára a Mozaik utcában, ahol ezen a reggelen tíz autó és kisteherautó várakozik, hogy bejussanak a csarnokba a forgalomba helyezéshez szükséges szemlére. Bárki joggal érezheti, hogy megütötte a főnyereményt, aki előtt felnyitotta a sorompót az őr a Budapest Főváros Kormányhivatalának felügyelete alatt álló telephely bejáratánál, mert hetekig, néha hónapokig kell várni a vizsgaidőpontra. Mivel sok használtautó-kereskedő és ügyintéző rendszeresen jár ide, a helyi alapműveltség része, hogy az ügymenetet egyszerre lassítja a 2020-ban kirobbant korrupciós botrány, az 2023-ban országszerte bevezetett internetes vizsgajelentkezés sajátosságai, illetve a létszámhiány.
Sokan az alapos műszaki vizsgából és dokumentum-ellenőrzésből álló, személyautók esetében 22 800 forintos, február elejétől 30 600 forintra dráguló egyedi forgalomba helyezési eljárásra várnak. Vagy a legalább egy hónapig érvényes külföldi műszaki vizsgával igénybe vehető 8 ezer forintos, februártól 11 ezer forintra dráguló honosítási eljárásra szeretnének bejelenteni más országból származó autókat. Őket és a taxik, oktatóautók, mezőgazdasági gépek gazdáit, és az egyéb okból várakozókat egyaránt a Központi Időpontfoglaló Alkalmazás használatára kárhoztatják a jelenlegi szabályok. Sem telefonon, sem emailben, sem személyesen nem lehet vizsgára jelentkezni a Mozaikban, legalábbis ezt mondta az egyik ügyintéző, amikor személyesen kérdeztünk rá erre.
Az időpontfoglalás egyszerre üzlet és szerencsejáték
A Mozaikban szinte pontosan ugyanazokat az autós ügyeket lehet elintézni, mint az országban működő további 25 hatósági műszakivizsga-állomáson, de a budapesti állomás jelentősége azért óriási, mert az új és használt autós cégek többsége a fővárosban működik. Szintén az állami internetes felületen hirdetik ki más hatósági vizsgahelyek is a következő időszak vizsgaidőpontjait. Ezeket az autósok, illetve többségükben használtautó-kereskedők az adásvételi szerződés, illetve számla, valamint a kinti forgalmi engedély feltöltésével, és az alvázszám megadásával foglalhatják le.
Országos problémát okoz viszont, hogy a vizsgaidőpontokhoz tartozó előjegyzéseket csupán írásos kérelem alapján lehet töröltetni, egyszerűen, az előjegyzési felületen nem lehet ezt megtenni. Azért szűnt meg a törlési és módosítási lehetőség, mert felmerült, hogy akár fiktív adatokkal is le lehet foglalni az időpontokat, majd át lehetett adni ezeket egy másik járműnek, ami kijátszhatóvá tette a rendszert.
További bonyolítja a helyzetet, hogy bár a hatósági vizsgaállomások a kormányhivatalokhoz tartoznak, azok pedig a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumhoz (KTM), ugyanakkor a joggazda az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). További érdekesség, hogy a novemberi ÉKM-es körlevélben foglaltak mégis utasításnak tekinthetők, amelynek végrehajtását ugyanakkor a KTM-nek kell felügyelnie.
Pontosan ennek a kaotikus működésnek a következménye, hogy bizonyos megyékben lehetővé tették a személyes időpontfoglalást, máshol csak a naptáras módszer működik. Így viszont előfordul, hogy akár egyszerre két helyen is kap időpontot egy-egy autó a vizsgára. Sokan továbbra is a Nemzeti Közlekedési Hatóságot (NKH) küldik melegebb éghajlatra, amikor elakadnak ebben a rendszerben, pedig az 2016-ban megszűnt, azóta ilyen széttagolt a rendszer, ami teljesen elhibázottnak tűnik.
A fölöslegesen lefoglalt vizsgaidőpontokon nem megjelenő autók helyett nem vizsgáztatnak másikat, így a külső szemlélőknek úgy tűnhet, hogy a vizsgabiztosok lazsálnak. Ezt a hatást erősíti az is, hogy a vizsgákhoz normaidő tartozik, ami attól függően, hogy egyszerre egy vagy két vizsgabiztos ellenőrzi-e egy autó állapotát, lehet 30 vagy akár több mint 40 perc is...