2025. április 11., péntek

AZ UTOLSÓ POLGÁR VALLOMÁSAI: 125 ÉVE SZÜLETETT MÁRAI SÁNDOR

VÁLASZ ONLINE
Szerző: BODOR EMESE
2025.04.11.


Kortársai kiáltványt vártak tőle, pedig minden hallgatása politikai gesztus volt – írja a ma 125 éve született Márai Sándorról Bodor Emese. Rendszeres vendégszerzőnk aláhúzza: bár Márai életműve pazar nekrológja a magyar polgárság eszményképének és történelmileg meghatározott kulturális szerepének, sokkal többről is szó van az esetében. Megannyi ellentmondásról, például.


Kevés magyar író megítélése olyan sokszínű és ellentmondásos, mint Márai Sándoré. Akár az életmű maga, a recepció is párhuzamos, látszólag találkozásra képtelen egyenesekből áll: Márai a prózapoétika mestere vagy gyakorlott zsáneríró; makacs konzervatív vagy megrögzött urbánus; az elefántcsonttorony falai mögé rejtőzés vagy az erkölcsi kívülállás szimbóluma. Alakja mégis maradéktalanul rögzült az irodalmi kánonban: a hagyatékot gondozzák, az életmű forgatható és elemezhető, az emlékévet állandó kiállítással honorálja a Budavári Önkormányzat. A Márai-életmű éppen a benne foglalt ellentmondások okán megkerülhetetlen: megtorpanásra, szembenézésre és vitára késztet.

Márai Sándor 1900. április 11-én született Kassán – egy napon az általa Kleist és Rimbaud utódjaként méltatott József Attilával –, és 1989 februárjában, önkezével vetett véget életének a kaliforniai San Diegóban. Tragikus halála különös jelentőséggel ruházta fel az emigráns író alakját hazájában: a néhány hónappal később bekövetkezett rendszerváltás után regényei – új kiadások és posztumusz szakmai elismerések nyomán – ismét kiemelt szerepbe kerültek a 20. századi magyar irodalom polcán. Márai pedáns munkaetikája és szerepfelfogása ismeretében szinte felkínálja magát egy értelmezés: hogy az életmű egyben pazar nekrológja a magyar polgárság eszményképének és történelmileg meghatározott kulturális szerepének.

A nekrológírás hálátlan feladat. Lehetetlen tépelődés nélkül elvégezni. Pláne, ha szerep és szereptudat, a polgárság társadalmi valósága és önmagáról alkotott képe olyan éles kontrasztban állnak, mint azt Márai idejében tették. Tévedés volna azonban azt hinnünk, hogy a „halottról jót, vagy semmit” vezérelve motiválta abban, ahogyan a cselekvő polgár alakját megformálta műveiben:

Márai a végsőkig hitt abban, hogy a kihunyni látszó ethosz, amely a polgárságot rokonnak látta az egyéni szabadság kivívásának eszményével, végső soron egyetemes érvényű és halhatatlan.

„Minden becsvágyammal a családhoz tartoztam, s a család minden becsvágyával egy osztályhoz tartozott” – írja legjelentősebb művében, az Egy polgár vallomásaiban. Ez az elköteleződés végig ott munkál regényeiben. Az egyén a családhoz, a család a ház biedermeier szobabelsőjéhez, mindez pedig egy társadalmi osztályhoz és annak erényeihez tartozik: rend, szorgalom, önfegyelem és pontosság.

„Több és nehezebb dolog lenni valaki, mint csinálni valamit” – sóhajt a Vendégjáték Bolzanóban Casanovája. A Márai-regény főhőse egy szerep foglya: a valósággal történő szembenézés helyett az önmagáról alkotott fiktív kép biztonságához ragaszkodik. Irodalmi arcképcsarnokunk legkiválóbb tagjait időről időre hasonlóképpen túszul ejti a saját szerepük. Karinthy egy életen át küzdött a szomorú bohóc szűk jelmezével, Babits a poeta doctus jelző megszépítésével, Petőfi az öntörvényű lángoszlop mítoszával. Márai a polgárság képviseletének feladatát vette magára, saját jelleme és neveltetése felmutatásával...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.