Szerző: SZÁSZ PÉTER
2025.03.25.
A hatósági árbeavatkozások kritikusainak egyik legfőbb érve, hogy a nagy kiskereskedelmi láncok keresztárazással képesek megelőzni, hogy veszteséget kelljen elkönyvelniük. Ennek lényege, hogy miközben az árrésstoppal (vagy korábban árstoppal) érintett termékek olcsóbbak, más termékek árait jobban emelik. Egy egészséges piaci környezetben a vásárlók nem fogadnának el egy áremelést, de amikor termékek széles köre lesz olcsóbb akkor nem fáj annyira, ha egy nem alapvető termékért 100 forinttal többet fizetnek. Ráadásul egy hatósági árral érintett bolt más, kisebb egységektől szív el vásárlóerőt, ahogy arra többen is felhívták a figyelmet.
Ezért megnéztük, hogy az online árfigyelő több mint 2500 terméke közül, amelyre voltak adatok március 17-re és azt megelőzően, melyek drágultak jelentősebb mértékben egy hét alatt és mely láncnál. Vizsgálatunkban az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco egyes termékeit vettük górcső alá.
A drágulás mögött olyan tényezők is meghúzódhatnak, mint egy akciós időszak vége vagy beszállítói áremelés.
A vizsgált 2 547 termékből 1044-nek csökkent az ára, 1 185-nek nem változott és 319-nek emelkedett. Vagyis az online árfigyelő rendszerben nyilvántartott termékek sokkal nagyobb része lett olcsóbb, mint amennyi drágult, az árrésstop közvetlen, rövid távú hatása érvényesülni látszik. Ebben a termékkörben legalább az év első két hónapja még vaskos drágulásokat hozott, ebben korrekciót fogunk látni az áprilisi inflációs adat közlésekor...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.