2025. március 25., kedd

GYŐRFFY DÓRA: NEM JÓ ÖTLET A GAZDASÁGOT EGY SZEKTORRA ORIENTÁLNI

KLUBRÁDIÓ / REGGELI GYORS
Műsorvezető: DÉSI JÁNOS
2025.03.25.


Az egy dolog, hogy rossz lóra tettünk, de az a pénz nagyon hiányzik máshonnan. És ez az adófizetők pénze, ami szűkös, és arra kellene használni, amit olyan tevékenységre kellene használni, ami a társadalom szempontjából a legnagyobb megtérülést biztosítja – mondta Győrffy Dóra.

Németország gazdasági válsága – indokolja a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hónapról hónapra a magyarországi iparról érkező pocsék adatokat. Az indoklásnak van alapja, a magyar gazdaság erősen függ a némettől, az elsődleges áttételt az autóipar jelenti, amely 2024-ben 9 százalékkal zsugorodott. Az iparon belül a legnagyobb, 13,6 százalékos visszaesést az akkuipart is magában foglaló villamos berendezések gyártása produkálta. Egyelőre a kabinet által 2025-re vizionált repülőrajt sem látszik, az ipar januárban is visszaesést produkált, az autó- és akkuiparból kapacitásuk harmadán termelő egységekről számolnak be a kirúgott dolgozók – írja a hvg360.

„Eleve nem jó ötlet a gazdaságot egy szektorra orientálni, nyilván sebezhetők leszünk, és rajtunk kívül álló tényezők fogják meghatározni a fejlődésünket. Azon fog múlni, hogy a német, a francia, vagy akár az amerikai kormány ad-e állami támogatást az elektromos átállásra. Amikor ad, akkor javul a piac, amikor nem, akkor romlik, és nagyon erősen követik az eladási számok az állami ösztönzőket” – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Győrffy Dóra közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára. Hozzátette, a világban felhalmozódtak az eladatlan elektromos autók, a fogyasztói lelkesedés sem a vártaknak megfelelően alakul és ez az akkumulátorgyártásban is megmutatkozik. „Ez ütötte meg a magyar ipart is” – foglalta össze.

A gyártók lobbijának eredményeképpen sikerült 3 évvel elhalasztani annak az előírásnak a bevezetését, amely a jelenleg elfogadható kibocsátást 15 százalékkal szigorítaná, így aztán a piac felépülése sem halad olyan tempóban, ami mellett az elektromos autó vonzó lehetőség lenne. A fogyasztók sem bíznak benne, nagy az értékvesztése, és megfelelően kiépített töltőállomás infrastruktúra sincs.

„Az egy dolog, hogy rossz lóra tettünk, de az a pénz nagyon hiányzik máshonnan. És ez az adófizetők pénze, ami szűkös, és arra kellene használni, amit olyan tevékenységre kellene használni, ami a társadalom szempontjából a legnagyobb megtérülést biztosítja” – mondta, hozzátéve, ez a hatalmas összeg (eddig minimálisan 1500 milliárd forint) akkor is jobb helyen lenne az oktatás- és egészségügyben, ha az akkumulátorpiac a várt módon alakul.

Elmondta, a BYD magyarországi összeszerelő üzeme egy olyan megoldás, ami a kínai elektromos autókra kivetett vámok elkerülésére szolgál, ezt Győrffy kevésbé tartja kilátástalannak, mint a hatalmas akkumulátor-kapacitást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.