2025. január 6., hétfő

BMW, MERCEDES, VW: BRUTÁLIS VISSZAESÉS, ÚJABB KLÍMAPOLITIKAI HÁTRAARC JÖHET

VÁLASZ ONLINE
Szerző: LAKY ZOLTÁN
2025.01.06.


A tavalyi év egyik klímapolitikai fejleménye volt, hogy a gazdatüntetések hatására az Európai Unió több ponton is visszavett az agrárpolitika zöldítését célzó terveiből. Van rá esély, hogy 2025 újabb hasonló hátraarcot hoz: ahogy az európai autóipar lassan válságba süllyed, egyre többen követelik, hogy az EU vonja vissza az új belsőégésű motoros autók betiltásának 2035-ös határidejét. Noha a klímaválság jelei egyre aggaszóbbak, az is kezd körvonalazódni, hogy a megoldását célzó jelenlegi recepteket és a jólétéhez ragaszkodó kontinens gazdasági érdekeit talán lehetetlen közös nevezőre hozni.


Karácsonyi csoda – így minősítették a Volkswagen (VW) csoportnál működő szakszervezetek, hogy az ünnep előtti napokban sikerült megállapodniuk a cégvezetéssel arról, hogy a következő öt évben 35 ezer munkahely szűnik meg. Ez azt jelenti, hogy minden nyolcadik ember el fogja veszíteni az állását Németország legnagyobb munkáltatójánál. Hogy ez miért győzelem? Mert nem egyszerre küldik el őket, hanem öt év alatt, elsősorban természetes fluktuációval és nyugdíjazásokkal, vagyis nem vesznek fel új munkatársakat a távozók helyére.

Továbbá nem zárják be a csoport tíz németországi gyára közül egyiket sem, amire szintén volt esély – márpedig globalizáció ide vagy oda, ilyesmi sohasem történt a VW történetében. Igaz, több üzemről még pontosan nem tudják, hogy mit is fognak ott gyártani, alternatív felhasználási lehetőségeket vagy potenciális vevőket keresnek.

Hogy mindez elég lesz-e a vállalat gondjainak megoldásához, erősen kérdéses – egy svájci nagybank szerint a VW-nek legalább 30 ezer embert kellene azonnal leépítenie ahhoz, hogy elérje 2026-as profitcélját és versenyképes maradjon. Ám ehhez túl erősnek bizonyultak a munkavállalói érdekképviseletek: december elején mintegy 100 ezer dolgozó jelezte figyelmeztető sztrájkokkal, hogy kész harcolni a munkahelyekért.

A megszorítások szükségessége akkor vált nyilvánvalóvá, amikor Európa legnagyobb autógyártója október végén közzétette negyedéves eredményeit, amelyek az adózott eredmény 64 százalékos eséséről tanúskodtak. A cég megingása azonban önmagán túlmutató fejlemény.

A Volkswagen a II. világháború utáni újjáépítés, a német gazdasági csoda egyik jelképe. Mostani válságát sokan az akkor kiépült szociális piacgazdaság végső alkonyaként értékelik.

A részben állami tulajdonú cégnél hagyományosan nagy szerepet kaptak a munkavállalói érdekek, ezért különösen fájdalmasak a leépítések. Másrészt a járműgyártás a német ipar és export húzóágazata, az ország jólétének záloga. A második éve recesszióban lévő német gazdaság problémái sokrétűek, főszerepet játszik bennük a szűkös és drága energia, illetve munkaerő, de az autóipar szenvedése nélkül aligha alakulhatott volna ki olyan siralmas helyzet, amibe a kormány is belebukott.

A VW ráadásul nincs egyedül: a Mercedes és a BMW jövedelmezősége is számottevően visszaesett 2024-ben, a három nagy német gyártó profitjának harmada vált kámforrá. A befektetők hangulatát jelzi, hogy a négy tőzsdén jegyzett német autógyár papírjai (Mercedes, BMW, Volkswagen, Porsche) 15,5 és 27,3 százalék közötti mértékben veszítettek értékükből tavaly.

Kontinentális válság, magyarországi kockázatok


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.