2024. november 14., csütörtök

A BUDA PÉTER INTERJÚ MARGÓJÁRA | FRIDERIKUSZ PODCAST 107.

GYÖRE ZOLTÁN PODCASTJA
Szerző: GYÖRE ZOLTÁN
2024.11.14.



00:00
Antré 
08:13 Bevezetés 
17:24 Make Barbers Great Again 
25:29 Tucker Carlson, JD Vance 
30:55 Új amerikai forradalom 
41:07 A ​dzsungel visszanő 
48:30 Az Osztrák–Magyar Monarchia újraélesztése


Lásd még:

Az eredeti Friderikusz adás itt nézhető meg: 

PUZSÉR RÓBERT ERDÉLYBEN // ERDÉLY ORBÁN VIKTOR ÉRZELMI-LELKI GYARMATA?

PLANETÁRIUM PODCAST / KOLOZSVÁR
Szerző: PLANETÁRIUM / KOLOZSVÁR
2024.11.12.



Teltházas közönség fogadta Puzsér Róbertet Kolozsváron. A több mint 700 fiatal és fiatal felnőtt a Planetárium és az Érted közös szervezésében megvalósult közönségtalálkozón vehetett részt és tehette fel a kérdéseit.

GÁLVÖLGYI JÁNOS: SOKAN NEM BÍRJÁK KI, HOGY NE NYALJÁK A HATALOM HÁTSÓJÁT – KULTÚRTÁJ

KULTÚRTÁJ / MAGYAR HANG
Műsorvezető: FICSOR BENEDEK
2024.11.13.



Sokszor elmondom, hogy nem politizálok, és valóban nem politizálok. Soha nem álltam be egyik párt mögé sem, van véleményem, el is mondom, de az egyik kurzusnak sem felel meg, ám engem ez egyáltalán nem érdekel – mondta a Kultúrtáj című műsorunkban Gálvölgyi János, aki szerint nagyon rossz irányba megyünk, és nem csak Magyarországon: „Nagyon könnyű a gyűlöletet az emberek szemébe és fülébe csöpögtetni, amíg meg nem vakulnak és süketülnek” – fogalmazott.

A műsorban szó volt róla: 

- Mi köze volt a templomnak a színészetéhez? 
- Mennyit változtatott rajta a súlyos betegség? 
- Miért „vállalja” Bödőcs Tibort? 
- Mit gondol a budapesti olimpiáról? 
- Miért nem hiányzik neki a Gálvölgyi Show? 
- Miért nem számított rá, hogy nagy siker lesz a Csinibaba? 
- Mi a véleménye a zaklatási botrányokról?


Lásd még:

„Trump nem tűri majd az orbáni semlegességet” – Magyar Hang-ajánló

ALAPÍTVÁNYI HELYETT CÉGES FORMÁBAN VÁLTANA MODELLT A BME

TELEX
Szerző: CSURGÓ DÉNES
2024.11.14.


Hamarosan ismét csökkenhet az állami fenntartásban maradt felsőoktatási intézmények száma, újra napirendre került ugyanis a Budapesti Műszaki Egyetem modellváltása. Több egyetemi forrásból is úgy tudjuk, hogy már két kormányülésen is téma lehetett a BME privatizálása, amely viszont nem egy alapítvány, hanem egy cég fenntartásába kerülne. Ezzel a javaslattal állt legalábbis a kormány elé az egyetem nyáron megválasztott rektora, Charaf Hassan. Úgy tudjuk, a BME modellváltásában a Mol is szerepet kapna, a fenntartó részvénytársaság részvényeseként. A hírt Gulyás Gergely nem tagadta, azt meg is erősítette, hogy a Mollal vannak ilyen tárgyalások. A kormány mindenesetre korábban azzal igyekezett az egyetemet a modellváltás felé billenteni, hogy majdnem háromszor annyi pénzből gazdálkodhatna 2025-ben, ha az évet már magánegyetemként kezdi el.

Nagy volt a nyomás

A kormány évek óta szeretné a BME-t is kiterelni az állami fenntartásból, az egyetem eddigi vezetése viszont ennek ellenállt. A modellváltás megosztotta az egyetemet, egyes karok vezetői, különösen azok, akik jó viszonyt ápoltak a felsőoktatásért akkor felelős Palkovics László miniszterrel, nagyon pártolták, hogy az Műszaki is álljon be a sorba, mások, látva, hogy a Corvinuson és más modellváltó intézményekben csorbult az egyetemi autonómia, inkább az állami fenntartás mellett voltak. A kérdés a 2022-es rektorválasztás során is téma volt, akkor a Villamosmérnöki Kar modellváltást kifejezetten pártoló dékánja, Charaf Hassan, és a Gépészmérnöki Kart vezető, modellváltás-szkeptikus Czigány Tibor versenyéből utóbbi került ki győztesen.

Időközben viszont mintha lekerült volna a napirendről a műegyetemi modellváltás, Palkovics László távozott a kormányból, a felsőoktatásért felelős Csák János nem sürgette annyira (bár támogatta) az egyetem privatizálását. Az EU viszont büntetni kezdte az alapítványi fenntartásba került egyetemeket, kizárva őket az Erasmus és Horizon 2020 programokból, a BME-n pedig sokan úgy gondolták, halálos fenyegetést jelentene az egyetemnek, ha kiesne ezekből a nemzetközi hálózatokból. A kormány viszont végig nyomás alatt tartotta a Műegyetemet, nem allokált több forrást az energiaválság miatt egyre nagyobb anyagi gondokkal küzdő egyetemnek, amely 2023-ban ezért már kénytelen volt a tartalékait felélni, sőt, egyesek már az egyetem csődjét vizionálták. Ezt az egyetemen voltak, akik úgy értelmezték, a kormány kivéreztetéssel akarja a BME-t a modellváltás felé lökni...


AZ ÁSZ SZERINT IS VESZÉLYBEN VAN A GYEREKVÉDELEM, A NEMZETGAZDASÁGI VISZONYLATBAN IS ALACSONY BÉREK FOKOZZÁK A PÁLYAELHAGYÁST

NÉPSZAVA
Szerzők: MUHARI JUDIT, SZALAI ANNA
2024.11.14.


- Nem biztosítottak a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyerekek gondozási-, nevelési-, és egészséges személyiségfejlődésének feltételei az intézmények személyi és tárgyi feltételeinek hiánya miatt – a többi között ezt állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az állami fenntartású, gyermekvédelmi szakellátást végző intézmények ellenőrzésekor.


A szervezet jelentésében kitér arra, hogy összesen 18 gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményt értékelt, ezekben 2573-an dolgoztak, 4044 férőhelyet tartottak fenn, és 3304 gyermek vagy fiatal felnőtt ellátásáról gondoskodtak.


Az ÁSZ megállapította, hogy a dolgozók havi bruttó átlagkeresete 2022–ben és tavaly is jelentősen elmaradt a KSH által kimutatott nemzetgazdasági átlagkeresetektől. Ez utóbbi 2022-ben bruttó 515,8 ezer forint volt, ezzel szemben a gyermekvédelmi szakellátásban dolgozók átlagosan 396 ezer forintot kerestek. Tavaly pedig az 571 ezer forint átlagkeresethez képest 450 ezer forint havi bruttó bérük volt.

Mint írták, az alacsony kereseti viszonyok is hozzájárulhattak ahhoz, hogy 2022-ben a dolgozók 30 százaléka, 769 munkavállaló hagyta el a gyermekvédelmet, tavaly pedig még ennél is többen, 822-en távoztak. (Az idei adatok ebben nincsenek benne). Ugyan 856 új munkatársat sikerült tavaly felvenni, az üres álláshelyek arányán ez nem sokat javított, 362-en hiányoztak a rendszerből, illetve több helyen a megfelelő speciális szakképzettséggel rendelkező munkatársak, például a gyermekpszichológusok biztosítása is gondot okozott. Megjegyezték a jelentés készítői, hogy a kilépettek aránya jellemzően nem a legalacsonyabb kereseti lehetőséget kínáló vidéki intézményeknél, hanem – egyes kivételektől eltekintve – a Pest megyei és fővárosi gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményeknél volt a legmagasabb.

A nemzetgazdasági viszonylatban alacsony bérek fokozzák a pályaelhagyást, illetve a terület kevéssé vonzó a pályakezdők számára

– állapították meg. A szakemberhiány pedig a dolgozók korösszetétele miatt a jövőben tovább súlyosbodhat, mivel a foglalkoztatottak több, mint 40 százaléka 50 év feletti. A bérhelyzet rendezése mellett további pénzekre van szükség a többi között a megnövekedett energiaköltségekre, az élelmiszernorma-emelés fedezetére, ingatlan felújításra, illetve a gépjárműpark részleges cseréjére. A személyi és tárgyi minimumfeltételek hiánya ugyanis a „telephely” működési státuszának ideiglenesre módosítását vagy felfüggesztését eredményezheti, amire tavaly is volt példa. Ilyen okból a 18 elemzett intézmény közül háromnak csak ideiglenes státusszal működhetett a telephelyei több mint fele...

BÖCSKEI: A PROGRESSZÍV ELIT ÖNHITTSÉGE VEZETETT TRUMP SIKERÉHEZ

KLUBRÁDIÓ / REGGELI SZEMÉLY
Műsorvezetők: Herskovits Eszter és Selmeci János
2024.11.14.


A progresszív elit zárt, fennsőbbséges, kioktató voltában látja azt Böcskei Balázs, az IDEA intézet kutatási igazgatója, hogy az amerikaiak többsége inkább a vitatott személyiségű Donald Trumpra szavaztak.


Donald Trump győzelme annak tükrében érdekes, hogy Kamala Harrisnek minden jel szerint sikerült mozgósítani a progresszív elitet. Böcskei Balázs, az IDEA intézet kutatási igazgatója szerint az amerikai szavazók többségének elit-ellenessége lehet az egyik az egyik fő oka, annak, hogy Harrist választották.

Arra a kérdésre, hol alakulhat ki a fogékonyság a populizmus iránt, az elemző azt válaszolta, „olyan közegben alakulhat ki, ahol az elitről az a kép alakult ki, hogy kioktat, nevel, előirányoz, szégyenbe tesz”. Szerinte ezt az elitet önhittség és a zárkózottság jellemzi. És bár demokrata politikusok, közéleti személyek iránti szimpátia alapvetően nem csökkent, csak nem szeretik, ha az életmódjukról kioktatják őket. Egyszerűbben a választók feltétlenül szeretnének ezeknek „küszöböknek” megfelelni, legyen az akár az egészségesebb életmód, vagy a környzettudatosság, esélyegyenőség munkában és politikában egyaránt.

Böcskei szerint az amerikai választók közül sokan érzik úgy magukat, hogy az elit neveli őket, és ha nem hajlandók valamire, amiatt rosszul kell érezniük magukat. Trump ez alól menti fel őket. „Ehhez képest jön Donald Trump, aki azt mondja: »ismerem ezeket az embereket, akik nektek előírnak dolgokat. […] Mert én onnan jövök, és higgyétek el, ezeket nektek írják elő, és nem tartják magukra nézve kötelezőnek. […] Én leveszem rólatok ezt a szégyent, lehettek olyanok, amilyenek vagytok.« És szerintem a kulcs a következő időszakban a szégyen kérdése lesz” – vázolta.

HORTHY A SZENT ISTVÁN PARKBAN – TETTESEK VAGY EMBERMENTŐK A VÉSZKORSZAK HÁZFELÜGYELŐI?

VÁLASZ ONLINE
Szerző: ABLONCZY BÁLINT
2024.11.14.


Ádám István Pál történész Házmesterek a vészkorszakban című könyvével nemzetközi szinten is figyelemreméltó kutatást tett le az asztalra. A háború idején húszezer főt számláló korporáció tagjait vizsgálva felülírta a holokausztkutatásban leggyakrabban használt a „tettesek–áldozatok–szemlélők” keretrendszerét. A Park kiadó gondozásában megjelent kötetben magabiztos forráskezeléssel, emberi történeteken keresztül mutatja be, miként lehetett egy házmester egyszerre a Világ Igaza és zsidó vagyon elrablója. Amiképpen azt is, hogy egy budapesti bérház zsidó lakói miért bírták rá keresztény házmesterüket a nyilas pártba való belépésre. Recenzió.


Papp György házmester 1945 késő tavaszán komoly bajba került. A budapesti Szent István park 10. szám alatt található bérház egyes lakói feljelentették a háború végén tanúsított magatartása miatt és állásvesztéssel, sőt börtönbüntetéssel fenyegető rendőrségi nyomozás zajlott ellene. Első látásra Papp pontosan az a típus, amilyennek az utókor a kisnyilas házmestert elképzeli. Állását 1942-ben azért kaphatta meg, mert a faji törvények miatt zsidó származású elődjét elbocsátották. A rendőrségi vizsgálat dokumentációja szerint Papp gyakran tett antiszemita kijelentéseket, a svájci védelem alá helyezett, lakói miatt „zsidónak” minősülő házba nem engedett be menedéket kérőket. Gyakran látták nyilasok társaságában, és csak kenőpénzért volt hajlandó segíteni a ház lakóinak. A rendőrségi vizsgálatot követő népbírósági eljárás azonban meghallgatta a házmester mellett felszólaló bérlőket, s ebből az eljárásból teljesen eltérő kép rajzolódott ki. Papp György 1944 telén titokban visszafogadta és bújtatta származása miatt életveszélyben lévő házmesterelődjét. Valóban bezárta a kaput a menedékért kopogtatók előtt, de egyrészt az 1944 nyara előtt mindössze 60 ember által lakott épületben addigra már 540-en éltek, még a lépcsőházban is emberek aludtak. Másrészt a jövevényeknek nem volt a svájci követség által kiállított védlevele. Amennyiben befogadják őket és ez kiderül, a diplomáciai képviselet megvonja az amúgy is bizonytalan erősségű védelmet – a nyilasok pedig az egész házat szabad prédának tekintik és mindenkit deportálnak. Papp mentőtanúi a házmester antiszemita kiszólásait és nyilas kapcsolatait inkább a ház túléléséhez nélkülözhetetlen stratégia részének tekintették. Arra emlékeztek, a házmester rendszeresen vitt élelmiszercsomagokat a nagygettóba, sőt kapcsolatai segítségével kilenc embert ki is hozott onnan.

„Papp házmester ambivalens viselkedését nehéz integrálni a létező holokauszt-szakirodalomba. Ezek alapján a házmester sokkal több volt, mint passzív szemlélő; ebben a pozícióban aktívan cselekvő személy volt, akinek 1944 Budapestjén lehetősége nyílt enyhíteni vagy megsokszorozni üldözött honfitársai szenvedését. Mivel a legtöbb házmester egyszerre vett részt mindkét folyamatban, nehéz egyértelmű ítéletet alkotni tevékenységükről. Talán túlzásnak tűnhet a megítélésüket Horthyéhoz hasonlítani, de a párhuzam nem alaptalan: a kormányzó egyszerre engedte a vidéki zsidóság deportálását és állította le a fővárosiakét” – foglalja össze az újlipótvárosi házmester történetét Ádám István Pál történész, a Park kiadónál nemrég megjelent Házmesterek a vészkorszakban című könyvében. A holokauszt magyar tragédiájának budapesti jegyzőkönyveként és társadalomtörténeti áttekintésként egyaránt olvasható mű egyik legfőbb értéke éppen az, amire a budapesti Holokauszt Emlékközpontban dolgozó szerző Papp György története kapcsán utal. A történeti kutatás legtöbbször a tettes–áldozat–szemlélő (bystander) hármassággal foglalja össze a holokauszt időszakának szerepeit.

Pedig ez a statikus szemlélet kevéssé alkalmas a hihetetlenül kaotikus és véres korszak leírására.

Magyarországon is sokat írtak már a történészek az áldozatokról, illetve a tettesekről és az embermentőkről. Utóbbiak esetében legtöbbször a külföldi diplomaták és a politikai-társadalmi elit egyes tagjainak tevékenységét vizsgálta a történeti kutatás, pedig az átlagemberek, így a házmesterek mentőtevékenysége is jelentős volt. Elismerésük azonban éppen az ambivalencia miatt problémás, hiszen – mint Papp esete mutatja –, tevékenységüket egymásnak ellentmondó indítékok határozták meg...

ÉS-KVARTETT - A BESZÉLGETÉS TÉMÁJA KEMÉNY LILI NEM CÍMŰ REGÉNYE.

ÉS-KVARTETT / ÍRÓK BOLTJA
Moderátor: KÁROLYI CSABA
2024.11.11.



A beszélgetés témája Kemény Lili Nem című regénye. 
Károlyi Csaba beszélgetőtársai:
Margócsy István, Márjánovics Diána és Visy Beatrix.


Lásd még: 

SZEXUÁLIS BŰNÖK: AZ EGYHÁZNAK NINCS FELJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉGE

24.HU
Szerző: FARKAS GYÖRGY
2024.11.13.


A bukott püspökkari titkár ügyében a Nemzeti Nyomozó Iroda vizsgálódik.


Semmilyen jogszabály, nemzetközi egyezmény nem biztosít nyomozó hatósági jogköröket sem a Magyar Katolikus Egyháznak, sem más egyháznak, vallási közösségnek. Parlamenti irományában Semjén Zsolt azt írta, hogy az egyházat nem terheli feljelentési kötelezettség a nemi élet szabadsága és a nemi erkölcs elleni bűncselekmények miatt, de semmi nem tiltja, hogy akár az egyház belső szabályaiba, a kánonjogba ütköző ügyek feltárása érdekében belső, saját maga által szabályozott eljárást folytasson le.

Vadai Ágnes (DK) azt követően fordult újra az egyházpolitikáért felelős miniszterhez, hogy kiderült, újabb pap ellen indult belső vizsgálat kiskorú elleni bűncselekmény miatt a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegyében. Azt ugyanakkor csak az eljárás után döntik el, akarnak-e rendőrségi feljelentést tenni. Az ellenzéki képviselő szerint ez felveti a kérdést, milyen alapon nyomoz a Magyar Katolikus Egyház, miként lehet egy belső vizsgálat szubjektív eredményétől, egyéni egyházi döntéstől függővé tenni a rendőrségi feljelentést.

Semjén Zsolt válaszában jelezte, a magyar jog kifejezetten tiltja az állami szerveknek, hogy az egyház belső szabályai alapján lefolytatott eljárásokat, határozatokat vizsgálja. Az egyházi belső eljárások, döntések nem helyettesíthetik az állami eljárásokat és döntéseket.

Az egyházon belüli vizsgálatok, eljárások és az azok eredményeként megszülető döntések nem arra hivatottak, hogy kiváltsák az állami büntető hatalom aktusait.

Semjén Zsolt megítélése szerint egyébként minden egyes feljelentés mögött egy-egy személyes döntés áll, függetlenül a feljelentőtől, hiszen az mindig egyéni döntés, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű ismeret birtokában egy bűncselekmény kapcsán lesz-e feljelentés, vagy sem.

Az egyházi eljárás éppen arra irányul, hogy a feljelentés kérdésében minél objektívebb döntés születhessen.

A miniszter jelezte: ha egy belső egyházi jogi személy a szabályozott gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot lát el, szigorúbbak a szabályok. Ebben az esetben ugyanis fennáll a gyermekvédelmi törvényben előírt jelzési kötelezettség, aminek elmulasztása fegyelmi, illetve büntetőjogi felelősséget von maga után.

Mivel Semjén Zsolt úgy ítélte meg, hogy Vadai Ágnes a Magyar Katolikus Egyház kollektív felelősségét sugalló kérdést tett fel, ezért visszakérdezett. Azt firtatta, hogy feljelentést kellett volna-e tennie a Demokratikus Koalíciónak 2019-ben Gréczy Zsolt képviselő állítólagos zaklatási ügyében, függetlenül attól, megalapozottak voltak-e az ellene megfogalmazott vádak, vagy sem.

Polt Péter legfőbb ügyész mindenesetre feljelentésként értékelte, hogy Vadai Ágnes arról kérdezte, vizsgálja-e az ügyészség, milyen szerepe volt Tóth Tamás bukott püspökkari titkárnak a Magyar Katolikus Egyházon belüli pedofil bűncselekmények eltussolásában. A képviselő erről is többször is kérdezte Semjén Zsoltot, akinek a válaszait most gunyorosan impertinens stílusúaknak minősítette. A főügyész döntése alapján a Nemzeti Nyomozó Irodának kell majd elbírálnia, indít-e nyomozást, amiért a titkár a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye érseke, Bábel Balázs nevében jogellenesen írt egy levelet, illetve segíthette-e bűncselekmények elkövetőit, amivel közreműködhetett a bűncselekményekből származó előny biztosításában...

"NEHÉZ KUTATÁS-FEJLESZTÉSI KÖZPONTTÁ VÁLNI, HA NINCSENEK KÉMIA, FIZIKA TANÁROK AZ ISKOLÁKBAN"

KLUBRÁDIÓ / REGGELI SZEMÉLY
Műsorvezető: PARA-KOVÁCS IMRE
2024.11.13.



A Reggeli személy 2024 november 13-i adásában Para-Kovács Imre vendége Győrffy Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora volt.

A LAKHATÁSI VÁLSÁG AZ ELSŐ, AMIT MEGTANULNAK A FELSŐOKTATÁSBAN

SZABAD EURÓPA
Szerző: BIHARI ÁDÁM
2024.11.14.


Az egyetemi és főiskolai hallgatók már nem tudnak lépést tartani a pár év alatt többszörösére emelkedett lakbérrel, kollégiumi helyből pedig akkor sincs elég, ha a leglepattantabb szobákat is kiadják. A lakhatási probléma olyan szintre lépett, hogy még a nemzeti konzultációban is áldozott rá kérdést a kormán
y.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter már minden platformon hirdeti: a kormány most már tényleg beindítaná a Diákvárost – amelyet pár éve még gond nélkül beáldozott volna a Fudan Egyetemért –, méghozzá tizenkétezer hallgató számára elegendő hellyel; ez azt jelentheti, hogy a most 46 ezres férőhely majdnem hatvanezresre bővülne. Ám az elmúlt években nemcsak az ingatlanárak, de a Fidesz-kormány által először visszametszett felsőoktatásban részt vevő hallgatói létszám is újra emelkedni kezdett.

A felsőoktatásban tanulók száma idén megközelítette (310.414) az Orbán-kormány 2013-as – a felsőoktatás átalakítása előtti időszak – számát (320.124) a KSH szerint. Bár a nappali tagozatos hallgatók esetében a 2023/24-es adat még mindig elmarad a tíz évvel korábbitól, az elmúlt évekhez képest ez is jelentős erősödésnek számít, ami hatással van az egyetemre járók lakhatási körülményeire is, hiszen több hallgató több lakhelyet keres. Az egyetemisták és a főiskolások választhatnak: dolgoznak, tanulnak vagy laknak...

KORMÁNYVÁLTÁS UTÁN IS ORBÁN EMBEREI MARADHATNÁNAK POZÍCIÓBAN – VISZIK A KUTATÓHÁLÓZATI VAGYONT IS

VÁLASZ ONLINE
Szerző: ÉLŐ ANITA
2024.11.14.


Piros lapot a kutatóintézetek szétverésére! címmel csütörtök délután tüntetnek az egykori akadémiai kutatóhálózat dolgozói a kormány legújabb átalakítási terve ellen. A kabinet a Magyar Tudományos Akadémiától (MTA) nyomott áron megvenné az általa öt éve alkotmányellenesen használt épületeket, a kutatást pedig a brüsszeli haragot kiváltó egyetemi alapítványokhoz (kekva) hasonló új gigaszervezet alá rendezné, amelynek vezetőségi tagjait már a kormány delegálná. Ha a kutatóhálózat igent mond, a kormány elvileg megduplázza a pénzeket, emeli a béreket, és az egész koncepciót felvállaló HUN-REN elnök szerint világszínvonalúvá lesz a tudomány. A tiltakozó kutatók nem így látják: ők maradék autonómiájuk és állásuk elvesztésétől tartanak. Kérdés-válasz formában, szájbarágósan mondjuk el, miről szól a történe
t.

Még hogy nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni! Öt évvel ezelőtt a kormány azzal zsarolta meg a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA): ha nem adja át tudományos kutatóhálózatát, akkor április elsejével ötezer dolgozója marad bér és fenntartási költség nélkül. Egyszerűen kikapcsolják az áramot. Az MTA némi ellenállás után végül engedett, az állam cserébe 2019 és 2022 között megduplázta, 17-ről 39 milliárd forintra emelte a kutatóhálózatoknak szánt forrásokat, és mintegy 30 százalékkal megnövelte a béreket is. Aztán beállt a szokásos rothadásos szakasz: az emelést elinflálták, a nehézségek pedig újratermelődtek. Ma úgy beszélnek a változás szükségességéről, mintha öt évvel ezelőtt nem a kormány találta volna ki és erőltette volna át a mai rendszert.

Mi az a HUN-REN Kutatóhálózat?
Az MTA-nak 365 hazai választott tagja van, ők a tudomány doktorai, és közülük legalább kétszáz személy 70 évesnél idősebb. A kutatóhálózatnak viszont ötezer dolgozója van, köztük 3700 kutató. Ők átlagosan 50 év alattiak, és pályájuk egyik csúcsaként lehetnek akadémikusok. Az MTA régen a 365 akadémikusból álló tudóstársaságból és a hozzá tartozó kutatóhálózatból állt, öt éve viszont az Akadémiának már nincs köze a kutatóhálózathoz.

Miért konfrontálódott a kormány az Akadémiával?
A kabinet eredetileg azt hangoztatta, hogy a kommunista örökséget akarta kiirtani, és azzal érvelt, hogy egykoron szovjet mintára kerültek a kutatóintézetek az Akadémiához. Valójában egy karakteres, tekintélyes szervezetet akart móresre tanítani. Ez az eljárás nem ritka az illiberális államok körében.

Mit akarnak megint? És miért pont most?

Az Akadémia öt évvel ezelőtt az Alkotmánybírósághoz fordult, mert úgy tartották, a kormány beavatkozása alkotmányellenes. Az MTA a parlamenti döntés következtében nem rendelkezhetett a saját tulajdonával, a kutatóintézeteivel és azokkal az épületekkel, amelyekben a kutatók dolgoznak. Az MTA úgy vélte, ez alaptörvény-ellenes. És az is volt.

Mit kifogásolt az Alkotmánybíróság?
Évekig semmit, de három évvel a történtek után, 2022-ben kijelentették: az Országgyűlés valóban alaptörvény-ellenességet idézett elő azzal, hogy elvette az akadémiai épületekben működő kutatóintézeteket, mert ezzel sértette a jogbiztonságot és a tulajdonhoz való jogot. Ne értsük félre: nem a kutatóintézetek kormányzati einstandolása bizonyult alkotmányellenesnek, csupán az, hogy az einstandolt intézetek az akadémia tulajdonában levő épületekben, az akadémia asztalainál ülve, az akadémia könyveivel, kémcsöveivel, kísérleti egereivel kísérletezve lettek einstandolva. Az Országgyűlésnek tavaly júliusig kellett volna pótolni a hiányosságot, vagyis dönteni a tulajdonról, ám eddig ez nem történt meg. Most viszont mozgásba lendültek: a kormány 80 milliárd forintot ajánlott a kutatóintézetek ingatlanvagyonáért.

Nyolcvan milliárd vagy 30 kutatóintézet ingatlanvagyonáért? Amikor nyolcszázmilliárdokból vásárolnak kormányzati irodanegyedeket?
Igen, ez nem túl magas összeg ennyi kutatóintézeti ingatlanért. Ráadásul az sem biztos, hogy az Akadémia megkapná a pénzt. Információink szerint az MTA évek óta nem tud megegyezni felállványozott székháza felújításáról. Most ezt az összeget – vagy annak jelentős részét – a kormány szándéka szerint erre fordítanák. Legalábbis ezt nyilatkozta Gulyás Balázs, a kutatóhálózat vezetője az Indexnek. Nem túl elegáns a két dolgot összekötni, de ez a kabinet ajánlata. Vélhetően össze kell majd hívni hozzá az Akadémia rendkívüli közgyűlését is. A jelenlegi elnök, Freund Tamás még kevésbé szabadságharcos alkat, mint Lovász László, a világhírű matematikus elnök volt. Jelentős meglepetést keltene, ha bajszot akasztana a kabinettel. Megegyezés azonban még nincs
...

SOKMILLIÓ MIGRÁNS KIUTASÍTÁSÁT TERVEZI DONALD TRUMP

HÍRKLIKK
Szerző: NAGY MARIANN
2024.11.14.


Donald Trump második elnökségétől nem kevés embertelen, akár törvénytelen intézkedés, kísérlet várható, de egyik sem olyan riasztó, mint az a terve, amely az országba illegálisan bejutott külföldiek, migránsok millióinak kiutasítását célozza. Beleértve gyermekeket is, akik már az Egyesült Államokban születtek, így a törvény szerint joguk van állampolgárságra.


Az ilyen emberek számát megbízható felmérések mintegy 11-12 millióra teszik. Túlnyomórészt Mexikóból és más latin- és dél-amerikai országból származó migránsokról van szó, akik hazájuk politikai és gazdasági viszonyai – vagy egyszerűen a szegénység, a munkanélküliség – elől szöktek át a mexikói-amerikai határon. Egyébként voltak, vannak köztük európaiak és ázsiaiak is. Így például nem egyszer bukkantak módosabb oroszokra, akik elhagyni kívánt hazájukból Mexikóba repültek, majd onnan a nincstelen szegényekkel meneteltek tovább a határ felé.

Trump egyik fő jelszava, hogy „Amerika az amerikaiaké” – ez pedig azt jelenti, hogy el kell távolítani azokat, akik jogtalanul tartózkodnak az ország területén. Erre már első elnöksége idején tett botrányos kísérleteket. Akkor a hatóságok a mexikói határon, vagy annak közelében – amerikai területen csaknem 4700 gyermeket szakítottak el erőszakkal szüleiktől. Megfelelő feljegyzések híján, több mint 1400-an közülük máig nem kerültek vissza a családjukhoz és feltehetően nem is fognak...

TÜTTŐ KATA: AZ EMBEREK BIZTONSÁGBAN AKARNAK ÉLNI, EZT PEDIG CSAK A SZOCIÁLDEMOKRATÁKTÓL KAPHATJÁK MEG

KLIKKTV / TÍZ
Műsorvezető: BOLGÁR GYÖRGY
2024.11.12.



A populista mozgalmaknak azt ígérik rövid távon, hogy vissza lehet forgatni az idő kerekét, meg lehet állítani a világ folyását, sőt vissza lehet forgatni, de mi tudjuk, hogy nem lehet. „Előbb-utóbb a többségnek szüksége lesz valamilyen nagyobb segítségre, állami részvételre, szabályozásra, olyan útra, amiben le tudja élni az életét biztonságban. Erről szól a szociáldemokrácia, hogy nem egyénről gondolkodik, hanem közösségről. A világ - a konzervatív gondolkodással szemben - nem meg lett teremtve, hanem állandóan változik.” Így fogalmazott a KlikkTV Tíz című műsorában Budapest volt főpolgármester-helyettese.

Tüttő Kata beszélt arról is, mennyire tudatosan készült a főpolgármester-helyettességre, hiszen, mint fogalmazott, számára Budapest a szerelem, a szenvedély. „A másik az európai uniós politika, ami nagyon jól kiegészíti a helyi politikát” – tette hozzá.

Tüttő Kata szerint türelemmel kell most lenni mindenkinek, főleg az új képviselőkkel szemben, akik eddig nem politizáltak, nem voltak tagjai a közgyűlésnek. Nyilván jobb, ha a helyi politika és az ország vezetése kéz a kézben gondolkodik és oldja meg a feladatokat, de most a Fidesz ellenzékben van a Fővárosi Közgyűlésben, ahol előbb-utóbb a többiek támogatni fogják Karácsony Gergelyt, nem azért, hogy neki jobb legyen, hanem mert Budapest nagyon fontos pillére az önkormányzatiságnak – fogalmazott.

Demokráciában vezetni egy közösséget nem könnyű, ezt meg kell tanulni, és az önkormányzatokban maradt meg a demokráciának az utolsó tartaléka. Az elmúlt öt év nemcsak arról szólt, hogy vezessük a város, hanem arról is, hogy mutassunk egy másfajta kormányzást. És a szavazók ezt támogatták, csak különböző csoportokat bíztak meg vele.” A politikus szerint megérkezett az a megértés, amely túlmutat a napi politikán.

AMERIKAI NÉPSZAVA: EGY PEDOFIL LESZ TRUMP IGAZSÁGÜGYI MINISZTERE, EGY OROSZ KÉM PEDIG AZ AMERIKAI HÍRSZERZÉS VEZETŐJE

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: AMERIKAI NÉPSZAVA
2024.11.13.


Kiszabadult a bolondok háza, épül Trump diktatúrája, a totális káosz és dilettantizmus jegyében. Trump az attorney general (ez a pozíció az igazságügyi miniszter posztjának felel meg) pozíciójára Matt Gaetz floridai képviselőt jelölte, aki ellen fiatalkorú lányok szexuális kereskedelme miatt folyik jelenleg is nyomozás.

Gaetz szélsőséges, szélsőjobboldali, véresszájú trumpista, aki készen áll a feladatra, hogy megbosszulja az igazságügyi minisztériumban, s az alá tartozó igazságügyi szerveken, beleértve az FBI-t is, hogy bizonyítékok alapján nyomoztak és eljárást indítottak Trump ellen. A Project 2025 nevű menetrend szerint Trump megsemmisíti az FBI-t és a CIA-t.

Ha van igazán sötét és aljas figura az amerikai közéletben, akkor az nem más, mint Gaetz. Trumpi logikával a legkiválóbb jelölt az igazságügyi miniszteri posztra. Gaetz és társai ellen még Trump első elnöki ciklusa idején, Bill Barr főügyész vezetésével indult nyomozás. Az ügyben Gaetz és szövetségese, Joel Greenberg, kiskorú lányokat szervezett be szexre.

Gaetz társát, Greenberget, 2022-ben 11 év börtönre ítélték, miután bűnösnek vallotta magát. Az eljárás jelenleg is folyik Gaetz ellen, aki a Bahamákra szervezett olyan utakat, ahova a férfiakat fiatalkorú lányok kísérték, akik pénzt kaptak szexuális szolgáltatásért. Ez az ember Trump jelöltje az igazságügyi miniszteri posztra. Ennél rosszabb már csak az lehetett volna, ha Trump magát jelöli igazságügyi miniszternek.

Mindez nem minden, mert Gaetz állítólag a szexkereskedelemben érintett nőknek próbált állami állásokat szerezni, ezen kívül pedig kábítószeres lobbit segített a törvényhozásban. Jelölése még a Trumpnak behódolt republikánus pártben is megütközést keltett, de nincs esélyük Trumpnak nemet mondani. Őt pedig csak a bosszú érdekli, és ehhez keresett egy gátlástalan bűnözőt, aki lemészárolja az FBI-t, mert merészelt nyomozni Trump ellen.

Gaetz ellen a Képviselőház etikai bizottsága is vizsgálatot folytatott, mert azt állították, hogy része volt egy olyan rendszernek, amely 17 éves lányok szexuális kereskedelmével foglalkozott. Ezen kívül tiltott kábítószerkereskedelemmel kapcsolatban is vizsgálták, illetve olyan ajándékok elfogadása miatt, amivel egyszerűen lefizették.

Ez a vizsgálat folyamatban volt, de Trump jelölése után Gaetz lemondott a képviselőségről, így automatikusan megszűnik ellene az etikai vizsgálat. Azzal, hogy igazságügyi miniszter lesz, a Ház etikai bizottsága nem illetékes a vizsgálatra. Ez a választás igazán méltó Trump személyiségéhez, akit semmi más nem érdekel, csak a bosszú...

„NAGYI EGY NINDZSA” – SUSIE WILES, AKI TRUMP MELLETT AZ EGYIK LEGHATALMASABB EMBER LESZ WASHINGTONBAN

TELEX
Szerző: IGNÁCZ PÉTER
2024.11.13.


„A Trump-kampány egyik kevés okos lépése volt, hogy felvették Susie-t”. Így reagált még 2015 nyarán Chris Hand demokrata tanácsadó, miután Donald Trump akkor még széles körben komolytalannak tartott első elnökválasztási kampánya Susie Wilesra bízta a floridai választási hadjáratának levezénylését. Mint kiderült, valóban okos lépés volt. A floridai politikai élet egyik legelismertebb háttérembere 2016-ban megnyerte Floridát a republikánus elnökjelöltnek, négy évvel később pedig nemcsak megismételte győzelmét, de annyira biztonságosan republikánussá tette Floridát, hogy a demokraták idén már inkább nem is bajlódtak azzal, hogy ott kampányoljanak.

Floridában nyertes stratégiáját aztán 2024-ben országos szinten is megismételhette, miután Trump őt bízta meg elnökválasztási kampányának levezénylésével, és olyan munkát végzett, amit még a demokraták közül is elismertek. „Lenyűgöző kampányt folytatott, ezt el kell ismerni” – mondta Kamala Harris egyik magas rangú tanácsadója a Washington Postnak. Susie Wiles nevét sokan csak most kezdik el megismerni, miután az újabb elnökválasztási győzelme után Donald Trump kabinetfőnökének választotta, és az első nő lesz ezen a nagyon fontos poszton.

A csendes, kedves nagymamának tűnő Wiles kíméletlen hatékonysággal irányította Trump meglepően fegyelmezettnek bizonyuló választási kampányát. Nyoma sem volt a drámáknak, szivárogtatásoknak és bénázásoknak, amik Trump szétszórt, kaotikus és belső csatározásoktól hangos 2016-os és 2020-as kampányait jellemezték. Közben a beszámolók szerint képes volt finom módszerekkel, akár csak egy megfelelő időben odaszúrt pillantással valamennyire visszafogni a felháborító kijelentéseiről híres Trump legrosszabb ösztöneit, és leállítani politikai öngyilkossággal felérő ötleteit.

A Republikánus Párton belül szinte teljesen egyöntetűen briliáns kampányszakemberként tisztelt Wiles biztosította Trumpnak a republikánus elit és a kételkedő nagypénzű donorok támogatását, és egy olyan forradalmi stratégiát dolgozott ki, és hajtott végre, aminek sikerében az utolsó pillanatig sokan kételkedtek nemcsak a párton, de még a kampányon belül is. A kampány ugyanis nagyrészt azokra a csatatérállamokban élő, 50 évesnél fiatalabb férfi választókra, köztük a fekete férfiakra és a latinókra koncentrált, akikről tudják, hogy Trumpot támogatják, de akik jellemzően nem szoktak elmenni szavazni.

Trump egyik embere az Atlantic riporterének év közben azt mondta, hogy Wiles, valamint a vele szorosan együtt dolgozó Chris LaCivita az elnökválasztás után vagy zseniknek fognak tűnni, akik forradalmasították a republikánus politikát, vagy „a legnagyobb idiótáknak, akiket valaha is megbíztak egy elnökválasztási kampány vezetésével”...

MIÉRT NYERT TRUMP? MIT RONTOTTAK EL A DEMOKRATÁK? | AMERIKÁNÓ ZÁRÓADÁS

AMERIKÁNÓ PODCAT / PARTIZÁN
Műsorvezető: FELEDY BOTOND
2024.11.14.



Kicsit leszállt a por a múlt heti amerikai elnökválasztás után, szóval az Amerikánó záróadásában arról vitáztunk, mit is jelent Trump újbóli győzelme, és eddigi kinevezései alapján mire számíthatunk második kormányzásától...

A JELEK SZERINT CSAK SZAVAKBAN FONTOSAK A „NYUGGEREK”

HÍRKLIKK
Szerző: SOMFAI PÉTER
2024.11.13.


Évente, januártól novemberig, 11 hónap alatt több, mint 100 ezer nyugdíjas veszíti életét a KSH statisztikái szerint. A nyugdíjak reálértékének KSH által kimutatott növekedése csupán abból adódik, hogy a nyugdíjasok egy viszonylag alacsony nyugdíjjal rendelkező része meghal, másfelől viszont az újonnan belépők magasabb kezdőnyugdíjjal kezdik meg idős éveiket. „A kormánynak szavakban fontos a nyugdíjak vásárlóértékének fenntartása, ezt mintegy vívmányként mondják a nyugdíjasoknak, a valóságban azonban az aktív keresők jövedelmének reálértéke emelkedik, ezzel szemben a nyugdíjasokét egy életre befagyasztják. Ez aligha vívmány” – mondta a Hírklikknek Herczog László, a Nyugdíjas Szervezetek Egyeztető Tanácsa (NYUSZET) tanácsadó testületének elnöke.


A jelenlegi gazdasági helyzetet nézve, a nyugdíjprémium reménye aktualitását vesztette. A jogszabály szerint, ha az infláció legalább 1 százalékponttal meghaladja az év eleji nyugdíjemelés mértékét, akkor visszamenőleges hatállyal jár a kiegészítő nyugdíjemelés, vagyis nyugdíjkorrekciót kell végrehajtani. Ha ennél kisebb az eltérés, akkor novemberben egy összegben kapják meg az egész évre vonatkozó különbözetet az idősek, és az ezzel növelt összeg lesz a következő évi nyugdíjemelés alapja. 2024-ben – finoman szólva – „enyhe” GDP növekedéssel számol a Nemzetgazdasági Minisztérium, bár először 4,5 százalék volt a terv, de még ha ez teljesült volna, annak alapján sem számíthatnának nyugdíjprémiumra a nyugdíjasok. A másik feltétel – a költségvetési hiánycél – szintén nem teljesült.

A nyugdíjemelések bérindexálását 2009-ben a Bajnai-kormány alakította át úgy, hogy a béremeléseket csak azokban az években lehet figyelembe venni, amikor a gazdasági növekedés meghaladja a 3,5 százalékot, ám 2011-ben ezt a feltételt eltörölte az Orbán-kormány, így azóta kizárólag az inflációhoz kötik a nyugdíjemelést. „Nem véletlen, hogy azóta a nyugdíjaknak a keresetekhez viszont aránya évről-évre csökken. Míg 2010-ben 65 százalékon állt, most már csak 53 százalékát érik el az átlag kereseteknek az átlag nyugdíjak” – mondta Herczog László, és hozzátette: az olló fokozatosan nyílik.

Úgy látja, mindez rendszerszintű probléma, amiből a jelenlegi nyugdíjszabályok nem mutatnak kiutat. A szocilista-liberális kormányok idején ennek a svájci indexálás elejét vette, akkoriban az éves nyugdíjkorrekció kiszámításakor 50 százalékban az inflációtól, 50 százalékban a keresetek növekedésétől függött a nyugdíjak emelése. Azokban az években, amikor jól ment a gazdaságnak, infláció felett emelkedtek a nettó bérek, ami magával húzta a nyugdíjakat is, vagyis nőtt azok reálértéke. A gyengébb években viszont ez a szabály fordítva működött: ha a nettó bérek emelkedése elmaradt az inflációtól, akkor a reálbérekkel együtt a nyugdíjak reálértéke is csökkent...

MINDENT VITT TRUMP, DE LESZ, AKI MEGÁLLÍTJA AZ ORBÁNI ÚTON? YARO PATRICE AZ AMERIKAI VÁLASZTÁSOKRÓL

KLASSZIS PODCAST
Szerző: Klasszis
2024.11.12.



Politikailag hatalmas győzelmet aratott Donald Trump, de nem szabad azért ezt túlértékelni – figyelmeztet Yaro Patrice külpolitikai szakértő a Klasszis Podcast friss adásában. Óriási hatalom koncentrálódhat most Trump kezében, de mit fog ezzel kezdeni, és maradnak-e még fékek és ellensúlyok az amerikai politikában és társadalomban? Biztosan ez lesz Trump utolsó elnöksége? Miként szedhetik össze magukat a demokraták?

Fejezetek: 

00:00 Intró 
00:53 Beköszönés 
01:10 Sima győzelmet aratott Trump, de nem kell azért elájulni? 
08:00 Mi lesz a demokratákkal? 
16:51 Trump, az országegyesítő? Egy átrendeződés végét látjuk 
23:43 Jön Trump bosszúja? Óriási hatalma lesz 
31:37 Ki fékezheti még meg Trumpot? 
41:47 Most villantani kell – visszaüthet ez a győzelem 
47:48 Hamarosan jön Donald Trump Magyarországra?

AZ ORBÁN-KORMÁNY MINDENT EGY LAPRA TESZ FEL, DE HA BORUL A KÖLTSÉGVETÉS, DÖNTENIE KELL A GAZDASÁG MEGMENTÉSE ÉS A 2026-OS VÁLASZTÁS MEGNYERÉSE KÖZÖTT

NÉPSZAVA
Szerző: PAPP ZSOLT
2024.11.14.


A kabinet 2025-re is sokat ígér és sokat remél a parlamentnek benyújtott költségvetés számai szerint, ám a kockázatokkal nem törődik.


A kormány szeret ígérni. Ezt tette az elmúlt években folyamatosan, így tervezte meg 2020 óta szinte az összes költségvetését, ám a szebb jövő egyetlen évben sem jött el. Hol a Covid-járvány, hol az ukrajnai háború miatti energiaárrobbanás húzta keresztbe a számításait, de minden évben tetézte a bajokat az elhibázott költségvetési- és gazdaságpolitika. A kormány 2025-re sem szakít azzal, hogy ígéretekkel rózsaszín felhőt fest a magyar gazdaság egére, miközben a kockázatokról nem vesz tudomást.


A 2025-ös költségvetés nem békeköltségvetés lesz abban az értelmében, hogy nem ezt a melléknevet ragasztották rá végül, hanem ez az új gazdaságpolitika büdzséje – derül ki parlament előtt fekvő javaslat indokolásból. Az új gazdaságpolitika alatt a kormány a „gazdasági semlegességet” illetve az ehhez ragasztott „akciótervet” érti. Az új gazdaságpolitikai akcióterv a jövő évi költségvetés alapja is egyben. Az akcióterv három fő pillérre épül: a jövedelmek vásárlóerejének növelésére, a megfizethető lakhatás biztosítására, és a Demján Sándor Programra, amely a kis- és közepes vállalkozások támogatását célozza – olvasható az indokolásban.

Az Orbán-kormány kettős szorításban van: egyfelől csökken a népszerűsége, ami veszélybe sodorhatja Orbán Viktor 2026-os újraválasztását, emiatt osztogatásokra lenne szükség, másfelől csökkenteni kellene az államháztartás rendkívül magas hiányát.

Idén a deficit várhatóan megközelíti a 4800 milliárd forintot – ezt szeretnék jövőre 4122 milliárdra mérsékelni –, ami egy rendkívül visszafogott lépés. Nem kétséges, ha a kormánynak döntenie kell az osztogatás és egyensúlyi költségvetés között, feltehetőleg az előbbit fogja választani. Egyelőre a kormány bizakodik, hogy nem kerül ilyen döntéshelyzetbe: arra számít, hogy a magyar gazdaság az idei 0,8 százalékos „növekedés" után jövőre már 3,4 százalékkal bővülhet a bruttó hazai termék a (GDP). Ezt arra alapozzák, hogy idén egyrészt természetes módon beindul a növekedés, felpörögnek az autó- és akkugyárak, számos nagy beruházás (debreceni BMW, szegedi BYD autógyárak) termelővé válik, illetve a jóléti intézkedések révén felpörög a lakossági fogyasztás, így a gazdasági növekedés is.

Az osztogatás jegyében a kormány nagy reményeket fűz az úgynevezett munkáshitelhez. A cél kettős: így próbálnak a fiatal szavazók körében – ahol a Fidesz nagyon rosszul teljesít – szimpátiát kelteni, nem mellesleg a felvett hitelből fogyasztás lesz, ez pedig segítené a gazdasági növekedés beindulását. A kormány számításai szerint akár 300 ezer 17-25 éves fiatal előtt nyílik meg az elvi lehetősége a munkáshitelre, amely 10 éves futamidőre akár 4 millió forint hitelt is jelenthet kamatmentesen. A kormány azzal számol, hogy közel minden második fiatal élhet a lehetőséggel, ami 500 milliárdos hitelkihelyezést jelentene – erről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszélt egy konferencián...

ÁTPOLITIZÁLT NAT KÉPZÉS, SZŰKÜLŐ MOZGÁSTÉR – ORBÁN BALÁZS MONDJA MEG, MILYEN LEGYEN AZ OKTATÁS?

VÁLASZ ONLINE / PODCAST
Szerző: SASHEGYI ZSÓFIA
2024.11.14.



A Válasz Online több forrásból is arról értesült, hogy a szeptemberben elindult, minden tanár számára kötelező NAT-továbbképzésben Orbán Balázs és Takaró Mihály egy-egy cikke is tananyagként szerepel. Egy jogszabály-tervezet pedig végképp megszüntetné a lehetőséget, hogy a tanárok az állami egyentankönyveken kívül mást is használjanak. Az átpolitizált képzésről, a magyartanárok egyre szűkülő mozgásteréről és a legnagyobb szerzők közé kötelezően beemelt Herczeg Ferenc taníthatóságáról Fenyő D. Györgyöt, a Magyartanárok Egyesületének alelnökét kérdeztük.
Részletek az adásból:

Igaz a hír, Orbán Balázs cikke tényleg tananyag lett a NAT-továbbképzésben?

Fenyő D. György: Igaz. A tanároknak egy tíz órás továbbképzést kell elvégezniük, amely két részből áll. Van egy átfogó része, amely szakoktól függetlenül minden pedagógusra vonatkozik és van egy másik, ami szakonként különböző. Orbán Balázsnak a Kommentár folyóiratban megjelent cikkéhez a minden tanárnak szóló, az oktatás filozófiáját bemutató anyagból vezet ki egy link. A magyartanári képzés anyagából pedig Takaró Mihálynak egy elvi alapvetéséhez, valamint Pomozi Péternek, a Magyarságkutató Intézet munkatársának egy szintén elvi iránymutatásként szolgáló cikkéhez adtak linket.

Mondtak-e bármit arról, hogy miért kell a miniszterelnök politikai igazgatójának a gondolataival foglalkozni a NAT-továbbképzésen?

Fenyő D. György: Nem. A tanári pályával kapcsolatos fordulatnak szerintem ez nagyon fontos eleme. A kétéves tiltakozási hullám után történt egy alapvető státuszváltozás, amikor közalkalmazottból köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyba került át minden tanár. Ez együtt járt egy jelentős béremeléssel, viszont érezhetően történt egy adminisztratív fordulat is, ami arra vonatkozott, hogy a tanárt minek tekintik: végrehajtónak, hivatalnoknak vagy értelmiséginek. Szerintem ez a tíz órás online továbbképzés, amelynek az anyaga a köznevelési törvény, a nemzeti alaptanterv és a törvények ismerete, jellegzetesen hivatalnoki típusú. A bevezetőben nemcsak Orbán Balázs jelenik meg, hanem egy szakpolitikus is, az államtitkár-helyettes, aki videóban magyarázza el azt, hogy miért van erre szükség, mi a kormány oktatáspolitikája. Tehát az egészet eleve politikai szintre emelik.

Mennyire kérték ezeket a gondolatokat rajtatok számon? A slampos rendszerek sok száz éves magyarországi hagyományára utalva arra gondolok, hogy előfordulhat, hogy berakták Orbán Balázst is, hogy fent elégedettek legyenek, de úgyse olvassa el senki, és minden megy tovább a régiben.

Fenyő D. György: Nem, itt slamposságról szó sincs, ez egy nagyon pontosan kiépített rendszer. A cikkek legfontosabb állításai, tartalmai be vannak építve magának a továbbképzésnek az anyagába és vannak erre vonatkozó kérdések is, tehát számon is kérik.

Miért probléma, hogy mostantól csak az állami tankönyveket lehetne használni?

Fenyő D. György: Az elmúlt tíz évben egyre csökkent azoknak a tankönyveknek a száma, amelyek közül választani lehetett. Az idei jogszabály-módosítás arról szól, hogy csak és kizárólag a Nemzeti Közoktatási Portálon feltüntetett A és B jelű tankönyvet lehet majd használni. Vagyis az az út is bezárul, hogy az ember azt mondja, teljesítem a kerettantervet, fölkészítem a diákokat az érettségire, de egy másik tankönyvből. Hadd mondjam el, hogy ennek mi a jelentősége. A hagyományos tankönyv egyúttal kanonikus értelmezés is. Tehát nem csak arról van már szó, hogy az Anyám tyúkja kötelező, hanem az Anyám tyúkjának az az értelmezése a kötelező, ami a megadott tankönyvben van. Ez pedig az irodalom ellen való vétek. Hiszen az irodalmat azért olvassuk, hogy magunkat viszontlássuk benne, hogy megtaláljunk benne problémákat, élethelyzeteket. Ha a magyarázat is elsajátítandó, és pont úgy sajátítandó el, ahogy a tankönyvben áll, akkor sajnos ez mélységesen irodalomellenes.

Egy jó nevű budapesti iskola tanáraként nyilván más problémákkal szembesülsz, mint az ország nagy részében a magyartanárok. Árnyalja ezt a NAT, ad eszközöket azoknak a tanároknak a kezébe? Mert mondjuk ki, hogy a nagyon erősen megzuhant OECD-átlag alatt vagyunk szövegértésben. Ma, amikor egy komoly médiumváltás zajlik a gyerekek között, és szinte könyvet sem tudunk adni a kezükbe, milyen eszközük van azoknak a tanároknak, akik másfajta gyerekeket tanítanak, mint amilyeneket neked van szerencséd tanítani?

Fenyő D. György: Igen, szerintem ez igazán súlyos kérdés. A magyar PISA-eredmények ráadásul úgy állnak össze, hogy az élmezőnyben is vannak iskolák és nagyon lent is vannak, vagyis a szórás rendkívül nagy. És valóban történt egy alapvető kulturális váltás, amivel az iskolának számot kéne vetnie. Médiumváltás a papírról a számítógépre, a számítógépről az okostelefonra, a szövegről a képre, a rendezett és intencionált szövegről a befogadó által alakított szövegre, a késleltetett reakcióról a nagyon gyors vagy azonnali reakcióra. Erre az iskolának érvényes választ kéne adnia. A mostani oktatáspolitikának az a nagyon határozott válasza, hogy tagadja ezt a váltást, szembe megy vele. Azt állítják, ha a gyerekek örök értékeket kapnak, és végigolvassák Az arany embert, akkor mindez meg fog változni. Csakhogy a valóságban ez nem működik. Nekem ezzel az oktatási filozófiával alapvető bajom, hogy elmélyíti a szakadékot, ami a gyerekek és a humán kultúra, az olvasás, az irodalom között van.

Két éve Pintér Sándor azt vetette a tanárok szemére, hogy azért mennek külföldre a fiatalok, mert nem hazafias szellemben nevelik őket a tanárok. Ennek szellemében alakult a kötelező olvasmányok listája is: bejött a határon túli irodalom, csökkent a világirodalom, kiszorulni látszik a kortárs. Hogyan változott ez a lista?

Fenyő D. György: Az eddigi hat kötelező szerző (Petőfi, Arany, Babits, Kosztolányi, Ady és József Attila) mellé bekerült további négy. Időrendben az első Vörösmarty, aki megkérdőjelezhetetlen, de van vele egy nagyon komoly probléma, hogy ezzel a Petőfi előtti nemzedékre is visszamegyünk, vagyis a kánon még inkább tolódik a múlt felé. Petőfi nyelvét még nagyjából értik a gyerekek, Aranyét már nagyon nehezen, Vörösmartyét meg egyáltalán nem. Aztán jön Jókai és Mikszáth, akik szintén megkérdőjelezhetetlenek, de hát a 19. század második felének latin, német iskolázottságú, rendkívül kidolgozott, rendkívül finom árnyalatokkal működő nyelvét használják. A gyerekek Jókait alig, de már Mikszáthot se igazán értik. A negyedik az új kötelező szerzők közül Herczeg Ferenc. Az összes többi említett szerzőt irodalmi minőség szempontjából szellemi konszenzus övezi, őt azonban nem. De nem csak ez a baj. Herczeg Ferencnek is a teljes életműve érettségi tétel: előírnak egy regényt (Az élet kapuja), egy drámát (Bizánc) és egy publicisztikai szöveget (Fekete szüret a Badacsonyban). Nagyon kevés olyan szerző van, talán nincs is más, aki két nagy műnemben, regénnyel és drámával egyaránt megjelenne. Nagyon tanulságosnak érzem, hogy tavaly a központi érettségin nem a regény vagy a dráma, hanem a három és fél oldalas, elolvasható, befogadható publicisztikai írás szerepelt. Olyan ez, mintha a kormányhivatal bevallotta volna, hogy valójában sem Az élet kapuja, sem a Bizánc nem tanítható. Csak éppen nekünk írják elő.

ITT NÉZHETŐ MEG, ITT OLVASHATÓ


BETONBA ÉS NER-BE ÖNTÖTTÜK AZ UNIÓS PÉNZEK JELENTŐS RÉSZÉT

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2024.11.14.


A Fidesz kormányra kerülésekor, 2010-ben még ömlött az uniós forrás az országba, és arról szóltak a viták, hogy mire kellene ezeket fordítani. A Fidesz egyik fő ígérete az volt, hogy nem az államra költi, hanem a vállalkozásokhoz csatornázza ezeket.

Az uniós támogatási statisztikákból könnyen arra lehet következtetni, hogy ez sikerült: ahogy az alábbi grafikonon látható, 2010 után gyorsan nőtt a vállalatoknak jutó kifizetések összege és aránya is. 2006 és 2010 között az uniós támogatások kifizetésében a vállalatok aránya még csak 35 százalék volt, 2011 és 2022 között ez 61 százalékra növekedett...

...Azt is gondolhatnánk ez alapján, hogy a Fidesz teljesítette ígéretét, hiszen korábban Matolcsy György azt a célt tűzte ki nemzetgazdasági miniszterként, hogy az uniós pénzek 60 százalékát fordítsa a kormányzat gazdaságfejlesztésre.

A 20 év az Európai Unióban – Magyarország uniós tagságának közpolitikai mérlege című tanulmánykötetben megjelent elemzés azonban rávilágít, hogy ez csak a látszat. A valóságban az uniós támogatások leginkább állami vállalatokhoz futottak be, amelyek aztán – közbeszerzéseken keresztül – jelentős részben kormányközeli cégek által elnyert megbízásokra használták fel a forrásokat.

Állami dominancia


Nem könnyű a magyarországi uniós fejlesztéseket elemezni, az adatkezelő szervezetek finoman szólva nem segítőkészek.* Szerencsére a Crefoport cégadatbázisban is elérhető, hogy a hazai vállalatok és szervezetek mennyi uniós forrásban részesültek. Ezt az adatbázist használva vállalatonként lehetett vizsgálni, hogy 2008 és 2021 között pontosan mely cégek jutottak uniós finanszírozáshoz hazánkban. Összesen 20 ezer milliárd forintnyi uniós támogatást lehetett így megvizsgálni.*

Az uniós pénzek kedvezményezettjeinek kétharmada vállalkozás volt, a támogatások értékének felét nyerték el ők. Az állami szervezetek a nyertesek 9 százalékát tették ki darabszám szerint, de a források 38 százaléka nekik jutott. A civil szervezetek a források tizedét kapták meg. Az egyéb szervezeteknek a források két százaléka jutott, ide soroltuk az egyéni vállalkozásokat, szakszervezeteket, iparkamarákat...