Szerző: NAGY GERGELY
2024.10.22.
Az ukrán kulturális és tájékoztatási minisztérium adatai szerint orosz csapatok az invázió kezdete, azaz 2022. február 24. és 2024. április 25. között, az ország 18 régiójában 1062 kulturális örökségi helyszínt semmisítettek meg vagy rongáltak meg. Ezek között 123 országos jelentőségű, 864 helyi jelentőségű és 75 újonnan felfedezett kulturális örökségi helyszín van. A gyakorlat tudatos, a műkincsrablások pedig együtt járnak a tárgyak dokumentációjának, történetének átírásával is, azokat szinte azonnal beillesztik az orosz történeti narratívába, a lerombolt múzeumépületek helyébe pedig sok helyen újakat emelnek, az orosz koncepciónak megfelelő tartalommal. Leginkább annak érdekében, hogy a későbbi restitúciót ellehetetlenítsék. Az Európa Tanács a napokban foglalkozott ezzel a gyakorlattal, a testület szerint az orosz politika célja Ukrajna történelmi és kulturális identitásának felszámolása, ami népirtási szándéknak minősül.
Cikkünkben említést tettünk a történtek dokumentálását célzó ukrán civil erőfeszítésekről is. Az egyik ilyen projekt a Museum of Stolen Art – ennek két fiatal munkatársa járt a héten Budapesten. A projektet fiatal, kijevi tervezők és menedzserek jegyzik, mögötte egy kommunikációs és kreatív ügynökség, a Linza áll. A cég munkatársai szabadidejükben fejlesztik az online múzeumot, amelynek célja, hogy az orosz csapatok által elrabolt vagy megsemmisített műtárgyak digitális kópiáit összegyűjtse és hozzáférhetővé tegye egy virtuálisan bejárható térben. Technikai nehézséget jelent többek között, hogy nem mindig lelhetők fel jó minőségű, részletgazdag műtárgyfotók, az objektekről (amilyen pl. egy szobor) jól használható, több nézőpontból rögzített képek. Ezért a tervezők adott esetben fragmentumokból dolgoztak, több helyről gyűjtve össze egy-egy tárgy képeit, vagy a tárgy részleteit, a muzeológusok segítségével...