2024. október 22., kedd

DR. KÖTELES LAJOS: 1956, A FIATALOK FORRADALMA

NÉPSZAVA
Szerző: Dr. KÖTELES LAJOS
2024.10.22.


Sokan és sokfélét írtak már 1956-ról, az utolsó magyar forradalomról és szabadságharcról. A sokszínűség természetes, hiszen a különféle sorsokba szorult magyar társadalom minden csoportja másképpen fejezte ki benne a változás iránti vágyát. A történelmi eseményekben eligazodni, a tényekkel szembenézni és az igazságot kimondani nagyon nehéz, mert minden esemény ezernyi szálból szövődik.

A történészek dolga, hogy a magyar forradalmat a nagyhatalmak világméretű vetélkedésének látóköréből értékeljék. Annyi azonban biztos, hogy a Sztálin halálát (1953) követő belső harcok minden "szocialista" országban felerősítették a totális diktatúrát elvető csoportokat, és egyre szélesebb körben vált nyilvánvalóvá a rendszer fenntarthatatlansága, a változtatások elkerülhetetlensége, amit a Szovjetunió Kommunista Pártjának XX. Kogresszusa is megerősített.

A gazdasági-társadalmi és ideológiai válság elbizonytalanította a hatalmon lévőket is. Megdőlt az a korábban mindenkit átható érzés, ami minden elnyomó rendszer sajátja, hogy - Orwellt idézve - "a történelem nyugvópontra jutott. Már csak a jelen létezik, amelyben a pártnak mindig igaza van." Most egyre többen úgy érezték, hogy minden megtörténhet, napok alatt vissza lehet szerezni a jövőt.

Az 1956-ban, a lengyelországi Poznanban kirobbant munkásfelkelés nyomán leváltották az ottani sztálinista pártvezetést, és a Nagy Imréhez hasonló változásokat hirdető Gomulka lett az új vezető, aki megkezdte a reformok bevezetését. A régi pártelit ellenszegült, ezért október 19-én a visszarendeződés ellen szovjetellenes tüntetésekké váló mozgalmak indultak. A helyzet Magyarországon is hasonló volt, tömegek követelték a változásokat. Október 6-án sor került Rajk László és társai újratemetésére. Aznap este G. B. Shaw Szent Johannájának szegedi bemutatását a közönség tüntetéssé változtatta - a parázs felizzott. De meddig mehetnek, milyenek lehetnek a változtatások?

Abban teljes egyetértés volt, hogy független és szabad Magyarországot akarnak, de annak megvalósítását már különbözőképpen képzelték el. Az október 23-át megelőző hetekben több helyen is létrejöttek a változásokat tervező közösségek. Ott voltak a Nagy Imre körül csoportosult reformkommunisták, akik egy "magyar szocializmus " útját keresték. A pesti írók egy csoportja valamiféle népi demokráciáról, mások egyfajta polgári demokrácia létrehozásáról tanácskoztak, de azok is szervezkedtek, akik a korábbi Horthy-rendszerhez hasonló világot akartak teremteni. Ám a változások elindítója a Rákosi-diktatúra által megalázott és ezért elkeseredett, változást akaró tömeg volt. Az ő vágyaikat fogalmazták meg a gyermekeik - azok a fiatal egyetemisták, akik elsőként álltak ki a változások követelésével.

Nem véletlen, hogy elsőként a rendszer legjobban kizsákmányolt áldozatainak, a magyar falunak a szülöttei, többségükben a vidéki értelmiségből származók mozdultak meg. Október 16-án Szegeden a pártállam ifjúsági szervezetének, a DISZ-nek az ülésén fogalmazódott meg egy független ifjúsági egyesület követelése, és létre is hozták azt. Október 20-án tartott programalkotó nagygyűlésükön tűzték ki a szervezet céljait, amelyek az egyetemi autonómia létrehozásán és az ottani működés demokratizálásán túl a nép legfontosabb követeléseire is kiterjedtek. Demokratikus választásokat, a begyűjtési rendszer megszüntetését, az idegen csapatok kivonását és más, fontos változtatásokat követeltek, amelyeket a kongresszus 12 tagja vitt széjjel a többi egyetemi városokba, Budapestre, Pécsre, Sopronba, Miskolcra és Debrecenbe...

ROGÁN ÉS AZ LMP VISZONYA – INTERJÚ CSÁRDI ANTALLAL

TELEX VIDEÓ
Szerző: TELEX / FÁBIÁN TAMÁS
2024.10.22.



Kilépett az LMP-ből, távozása után pedig a 444-nek arról beszélt, hogy „megkérdőjelezhetetlen” bizonyíték van arról, hogy Ungár Péter és Rogán Antal egyeztettek Vitézy Dávid főpolgármesteri indulásáról. Mivel tudja igazolni az állításait? És hogyan készül 2026-ra a parlamenti képviselő? Hétfő este élőben kérdezte Fábián Tamás.

ITT NÉZHETŐ MEG


MÁR NAGYON VÁRJÁK AZ EU-BAN AZ ORBÁN UTÁNI FRISS LÉGÁRAMLATOKAT - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI LAPSZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / VILÁGTÜKÖR
Szerző: KÁRPÁTI JÁNOS
2024.10.22.


Ukrajnában közeleg a kemény tél, de ugyanígy közeledik a katasztrofális magyar elnökség vége is - idéz a Politico egy magas rangú uniós diplomatát. Az amerikai közszolgálati rádión pedig az olvasható, hogy Trump bevetné az Alien Enemies Act nevű törvényt, hogy megszabaduljon az illegális bevándorlóktól. Nemzetközi lapszemle Kárpáti Jánostól.


A magyar soros elnökség és az európai bizottsági tisztújítás hónapjaiban alábbhagyott az Unió lendülete, de a jövő év elején, amikor már az idén júniusban tartott EP-választások eredményét tükröző új végrehajtó testület is hivatalban lesz, az elnökséget átvevő Lengyelország változtatni akar a helyzeten – írja a Politico amerikai portál, elsősorban az Oroszország elleni szankciós politika ügyét állítva a cikk középpontjába.

A portál kifejti, hogy a magyar kormány Moszkva legszorosabb szövetségesének számít az EU-ban. Diplomaták és uniós tisztségviselők értékelésére hivatkozva azt írja: Orbán Viktor miniszterelnök arra használta fel a rotáció alapján ez év második felében betöltött országelnökséget, hogy leállítsa a szankciókról folyó eszmecserét. „Ukrajnában közeleg a kemény tél, de ugyanígy közeledik a katasztrofális magyar elnökség vége is. Reméljük, hogy minden olyan kérdést, amelyet foglyul ejtett a konstruktivitást nélkülöző magyar blokkolás, meg fognak oldani, a dolgok sürgető voltának tudatában. "Nagyon várjuk a friss légáramlatokat” – idéz a Politico egy magas rangú uniós diplomatát. Egy másik diplomata azt fejtegette a portálnak: egyre inkább tudatosul, hogy pontosítani kell, mire fókuszáljanak az Oroszországgal szembeni korlátozásokat illetően. A szankciós rezsim – mondta a diplomata – nem működik úgy, ahogy kellene, gond van a cseppfolyósított földgázzal, az olajjal és néhány más kereskedelmi termékkel. Mindenekelőtt – és ezt már egy harmadik diplomata jegyezte meg – az Európai Bizottságnak kell javaslatot tennie a szükséges intézkedésre, és nem lehet a soros magyar elnökséget hibáztatni azért, ha a tagállamok előtt nincs tervezet, így nem tudnak miről beszélni.

David O’Sullivan, az EU szankciós ügyekkel megbízott csúcsdiplomatája szerint az Unióban újra kell nyitni a vitát arról, hogy kiterjesszék-e szankciókat az EU-n belüli vállalatok külföldi leányvállalataira is. A lengyelek az elnökségük alatt azt is el szeretnék érni, hogy legyen átláthatóbb, pontosan milyen mennyiségben érkezik orosz fosszilis energiaforrás az EU-ba, akár valamilyen hamis ürüggyel.

Ukrajnának meg kell fordítania a dolgok alakulásának eddigi irányát, mielőtt tárgyalóasztalhoz ülhetne – vélekedik Jack Watling fegyverkezésügyi szakértő a Foreign Affairs című amerikai külpolitikai folyóirat internetes változata által közölt elemzésében. Két fontos feltételre hívja fel a figyelmet: stabilizálni kell a frontot a Donbasz térségben, valamint nyugati biztonsági garanciákra kell szert tenni. Volodimir Zelenszkij tervét, amely az ukrán elnök reményei szerint elvezethet a győzelemhez, meglehetős kétkedéssel fogadták a külföldi partnerek, akik attól tartanak, hogy a toborzás és a kiképzés megreformálásának hiányában önmagában a hadfelszereléssel való ellátás nem fogja tudni megszilárdítani a frontot – írja a szerző, és hozzáteszi: arra sem mutatnak hajlandóságot a partnerek, hogy megadják Kijevnek a várt biztonsági garanciákat. A jelenlegi helyzetet úgy értékeli Watling, hogy a harcmezőn Ukrajna pozíciója romlik, a diplomáciai erőfeszítések pedig egyhelyben topognak, mert a két amerikai elnökjelölt radikálisan eltérő nézeteket vall a konfliktust illetően.

A szakértő szerint Ukrajnának sürgősen képessé kellene válnia arra, hogy korlátozza Oroszország felderítőképességeit, és hogy növelje tüzérsége hatékonyságát. Új védelmi vonalakat kell kialakítania a meglévő mögött, ugyanakkor pedig több emberre is szüksége van. Tekintettel a két fél egymás számára kölcsönösen elfogadhatatlan követeléseire, úgy ítéli meg, hogy az esetleges tárgyalások legvalószínűbb kimenetele pusztán egy tűzszüneti megállapodás lehetne, átfogóbb békeegyezmény nélkül. Ukrajna biztonsági igényeit pedig Watling szerint úgy lehetne kielégíteni, hogy létrehozzák az olyan nyugati országok koalícióját, amelyek tűzszünet esetén hajlandóak csapatokat küldeni Ukrajnába, az Egyesült Államok pedig ezt támogatásáról biztosítja.

Donald Trump, a republikánusok elnökjelöltje a minap egy kaliforniai választási gyűlésen azt ígérte, hogy az illegális bevándorlóktól való megszabadulás érdekében hajlandó lenne alkalmazni egy 1798-ban meghozott törvényt, az ellenséges idegenek deportálásáról szóló jogszabályt is – olvasható az amerikai közszolgálati rádió, az NPR weboldalán. Trump dicsérte azokat a több mint kétszáz évvel ezelőtti régi szép időket, amikor a politikusok szerinte még kemény emberek voltak, hiszen ma már nem lehetne meghozni ilyen törvényt.

A szóban forgó törvény – angol neve: Alien Enemies Act – feljogosítja az elnököt, hogy háború idején elrendelje az Egyesült Államokkal ellenségesnek tekintett külföldi állam polgárainak őrizetbe vételét, áttelepítését vagy deportálását.

Mint az NPR cikkéből kiderül, ezt a törvényt eddig mindössze háromszor alkalmazták, mindig katonai konfliktus idején: az 1812-es háborúban a brit alattvalókkal szemben, az első világháború alatt a központi hatalmak – a Német Birodalom, Ausztria-Magyarország, az Ottomán Birodalom és Bugária – polgáraival szemben, majd a második világháborúban, Pearl Harbor megtámadása nyomán, a japán, a német és az olasz állampolgárokkal szemben.

E törvény alapján az elnök csak akkor járhatna el, ha a Kongresszus már hadat üzent valamely külföldi államnak, márpedig ilyesmire a második világháború óta nem volt példa – annak ellenére sem, hogy az Egyesült Államok az elmúlt évtizedek során számos fegyveres konfliktusban vett részt.

Az elnöknek egyébként semmi szüksége nincs erre a törvényre, az illegális bevándorlók elfogása, őrizetbe vétele, illetve kitoloncolása enélkül is elrendelhető. Vagyis – ezt már én teszem hozzá – a felvetés a „mondjunk megint valami nagyot” mottó jegyében hangzott el.

SAJÁT MAGÁVAL MENT SZEMBE A NAV, AMIKOR EGYIK PILLANATRÓL A MÁSIKRA MEGSZÜNTETTÉK A GATTYÁNÉK ELLENI NYOMOZÁST

TELEX
Szerző: DEZSŐ ANDRÁS
2024.10.22.



Noha kilenc éven át nyomoztak Gattyán György és társai ellen egy 19,4 milliárd forintos adócsalási ügyben, 2021-ben mégis olyan indokokra hivatkozva szüntették meg az eljárást, amelyek már évekkel korábban ismertek voltak, de az ügyészség akkor még rendre lesöpörte azokat – derül ki az ügy egyes irataiból.

A Gattyánék elleni nyomozás részletei után azután kezdtünk el kutakodni, hogy nyáron a NAV egyik egykori bűnügyi hírszerzője, Tiszolczi Lajos a Partizánnak adott egy interjút, amelyben azt állította: a magyar politika legmagasabb szintjéről sikálhatták el 2021-ben Gattyán György milliárdos vállalkozó adócsalási ügyét.

A Partizán-interjú nemcsak azért számított szenzációnak, mert Tiszolczi arccal-névvel beleállt, hanem Gattyán György személye miatt is. Gattyán régóta az egyik leggazdagabb magyar, első és eddigi legnagyobb üzleti sikerét a LiveJasmin (ma Jasmin) szexkamerás oldal hozta meg, amelyen keresztül a felhasználók valós időben kukkolhatnak. De Gattyán nevéhez kötődik a Megoldás Mozgalom (Memo) nevű párt is, amely éppen a 2022-es választás idején szállt be a politikába. A Memo az idei választásokon is elindult, és bár helyi szinten néhol ért el értékelhető eredményeket, az EP-választáson utolsó lett, a párt elnöke le is mondott.

A nyári partizános interjú megjelenése után a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) visszautasította Tiszolczi állításait, és közölte: a volt pénzügyőr állításaival ellentétben a Gattyánék elleni nyomozást nem politikai utasítás alapján szüntette meg a NAV nyomozó szerve, hanem – az Európai Unió Bíróságának (EUB) ítéletét is alapul véve – a portugál jogsegély révén beszerzett bizonyítékok alapján. A KNYF mindehhez akkor azt is hozzátette, hogy Tiszolczi sosem volt a Gattyán-ügy nyomozója, amit viszont a volt pénzügyőr nem is állított, hiszen ő bűnügyi hírszerzőként volt érintett – erről, valamint a bűnügyi hírszerző és a nyomozó munkája közötti különbségről részletesebben itt írtunk.

Noha a partizános interjú után kiadott ügyészségi közlemény nem tért ki rá, mégsem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy Gattyánék ügyében még 2012-ben indult eljárás.

Ez azt jelenti, hogy amikor 2021 szeptemberében megszüntették a nyomozást, akkor egy kilenc éven át húzódó eljárásnak lett hirtelen vége.

A kilenc évig tartó nyomozás egyik utolsó fázisa 2021 augusztusa volt, amikor a költségvetési csalás gyanúja miatt indított eljárást összevonták egy másik bűnügyi eljárással, ami hűtlen kezelés gyanúja miatt folyt ugyancsak Gattyánék ellen. Egy hónappal később viszont mindkét eljárást megszüntették.

De vajon milyen folyamatok vezettek el az eljárás megszüntetéséig? Volt-e olyan, 2021 őszén újonnan keletkezett információ, ami indokolta volna, hogy a nyomozást egyik napról a másikra megszüntesse a NAV? Ebben a cikkben ennek járunk utána...

GAZDASÁGI ANTIDEPRESSZÁNSSAL ÁLLÍTANÁ MEG MAGYAR PÉTER ELŐRETÖRÉSÉT A FIDESZ

G7.HU
Szerző: STUBNYA BENCE
2024.10.22.


A júniusi EP- és önkormányzati választásokat követően azt írtuk, hogy az elmúlt években a Fidesz legkomolyabb kihívójává váló Magyar Péter-féle Tisza helyzetét a választásokig könnyítette a rossz gazdasági helyzet, de ez egyre kevésbé lesz már így a 2026-os választásokig. A választások óta eltelt négy hónapban a Tisza párt támogatottsága viszont szinte az összes közvélemény-kutatás alapján közelebb került a kormánypártéhoz. Ez abból a szempontból nem is meglepő, hogy a gazdaság helyzetének megítélése sem javult sokat azóta.

Mindez pedig azt is megmagyarázza, hogy a kormány nemrég bemutatott gazdasági akciótervének egyik fő fókusza miért éppen a jövedelmek vásárlóerejének növelése és a lakhatás lett. Ebben a cikkben ezért végigvesszük, hogy hogyan alakult az elmúlt hónapokban a politikai verseny, és mit tudunk az ezt meghatározó gazdasági tényezőkről, illetve hogy mire lehet számítani ebben a következő hónapokban.

Annak, aki rendszeresen követi a híreket, könnyen lehetett mostanában olyan érzése, hogy szűkül a Tisza és a Fidesz támogatottsága közti különbség. Ezt a megérzést alátámasztják a közvélemény-kutatási adatok is. Habár a különböző közvélemény-kutató cégek mérései között jelentős eltérések vannak, az mindenképpen látszik, hogy

minél frissebb egy cég felmérése, saját magához képest kisebb különbséget mutat a két párt támogatottságának eltérésében
A legkisebb különbséget, 2 százalékpontot az IDEA mérte októberben, de például az egyik legpontosabb közvélemény-kutatónak számító Medián is 4 százalékpontot mért szeptemberben, a legnagyobbat, 10 százalékpontot pedig a Nézőpont (szeptemberben). Az IDEA-nál szeptemberben még 5, a Mediánnál júliusban 12, a Nézőpontnál pedig szintén júliusban még 18 százalékpont volt a különbség a legnagyobb és a második legnagyobb támogatottságú párt támogatottsága között a biztos pártválasztók körében* .


„LEHET, HOGY AZ ÉN SZEMÉLYEM ADOTT OKOT A VISSZAUTASÍTÁSRA” – BRÓDY JÁNOSÉK ÚJ MUSICALJÉT EGYELŐRE EGY SZÍNHÁZ SEM MUTATJA BE

HVG
Szerző: HVG
2024.10.18.



Az uralkodó és az általa felemelt, majd megtagadott művész viszonyáról szól Kocsák Tibor és Bródy János Képmutatók című muzikomédiája. A darab Bulgakov Molière-drámája alapján készült évekkel ezelőtt az Operettszínház számára, de a bemutatója a vezetőváltás miatt meghiúsult, és azóta sem került színre sehol. A szerzők most úgy döntöttek, kiadják a darab zenei anyagát és szövegkönyvét.

„Több mint tíz éve merült fel a menedzseremben, Mentler Krisztinában a gondolat, hogy kellene írnunk egy zenés darabot Bulgakov Molière-drámájából Kocsák Tiborral. Hál’ istennek, akkoriban már lejártak a darab szerzői jogai, így elég szabadon nyúlhattunk hozzá” – emlékszik vissza a kezdetekre Bródy János.

A főszereplőket, az alapvető szituációkat, cselekményszálat megtartották, volt, amit kihagytak, volt, amit hozzátettek. „Végül egy nagy, kétfelvonásos zenei színpadi mű készült el, amelynek a műfaji besorolását muzikomédiának neveztük el.”

Bulgakov darabja és a Képmutatók is alapvetően a művészet és a hatalom rendkívül bonyolult viszonyáról szól. „Arról, hogy a hatalom számára fontos a művészet, mert az igazolhatja a működését, a művésznek pedig folyamatos erkölcsi dilemmát jelent, hogy mennyiben működhet együtt, akár még az őt támogató hatalommal is” – mondja Bródy.

Mindezen azonban a nézők egyelőre nem gondolkodhatnak el, ugyanis bár évek óta kész a mű, nem volt bemutatója...

MILLIÁRDOKAT KÖLTÖTT RÁ AZ ÁLLAM, LÁZÁR JÁNOSÉK MOST MAJDNEM INGYEN ADJÁK EL

SZABAD EURÓPA / SZABADON
Szerző: SZABAD EURÓPA
2024.10.21.



10 millió forintért kastélyt? Akár ez is lehetséges, ha meggyőzi a minisztériumot a pályázatáról! A helyzet úgy áll, hogy a több tízmilliárd forintért felújított kastélyok a kezdetektől veszteségesen üzemeltek, most pedig akár oligarcháké is lehetnek. A Szabadonban a téma, a kastélytörvény.

0:00 Intró 
01:32 Kastélytörvény - mi ez? 
03:14 Lázárnak is tetszett 
05:03 Esterházy-kastély 
07:31 Kastély és Nemzeti Park 
10:38 A Nádasdy-kastély 
11:16 Mit adtak a Kastélyok?

MÉG TÖBB OROSZ GÁZT VESZÜNK, PEDIG MÉG „CSATLÓSKEDVEZMÉNY” SEM JÁR RÁ

VÁLASZ ONLINE
Szerző: MAGYARI PÉTER
2024.10.21.


Október 10-én a magyar külügyminiszter büszkén jelentette, hogy az állami MVM kiegészítő kereskedelmi szerződést kötött a Gazprommal: azaz több és olcsóbb gáz érkezik, mint ami a hatályos, 2036-ig érvényes szerződésből következik. Utánajártunk, hogy ez mennyire jó Magyarországnak. Röviden: mérsékelten.


Október 10-én járt tizenegyedik alkalommal Szijjártó Péter Oroszországban az ukrajnai invázió óta, egy olyan kormány minisztereként, amely az EU és NATO tagállamai közül a leginkább oroszbarát politikát viszi. Hogy ezt kezdik Berlinben és Washingtonban is árulásként értékelni, arról itt írtunk részletesen.

A magyar kormány visszatérő indoka a különutas politikára, hogy az energiaellátás nem ideológiai, hanem fizikai kérdés, ezért is fontos, hogy a magyar kormány megtartsa a normális viszonyát Oroszországgal, hiszen gázt és olajat is főként onnan vásárolunk (ennek hátteréről itt írtunk részletesen). Legutóbbi, október 10-i oroszországi tárgyalása alkalmával Szijjártó Péter bejelentette, hogy kiegészítő kereskedelmi szerződést kötöttek a Gazprommal. Az új megállapodás alapján a három éve hatályos hosszútávú szerződésben rögzítettnél több gázt vásárolhat a magyar állami MVM, és Szijjártó még arra is utalt, hogy a plusz mennyiség olcsóbb lesz. Akkor úgy írta, hogy versenyképesebb az új ár, míg a Telexnek ebben a videóban egyenesen úgy fogalmazott, hogy az új szerződés „csökkenti a gáz átlagárát”...

ÓVATOSABBAN SZENT ISTVÁNNAL! – THOROCZKAY GÁBOR VÁLASZA AZ ELSŐ MAGYAR KIRÁLYRÓL SZÓLÓ VITÁBAN

VÁLASZ ONLINE
Szerző. TOROCZKAY GÁBOR
2024.10.22.


Lehetséges, hogy a történésznő az Istvánt „bíráló” megállapításainál a koncepciójába nem illő véleményeket olykor nem vette figyelembe – írja a lapunknak küldött viszonválaszában Thoroczkay Gábor történész. Az ELTE egyetemi docense a Berend Nóra Szent István-könyvéről lapunk hasábjain kibontakozott vitához szól hozzá.


Vita bontakozott ki a Válasz Online virtuális hasábjain Berend Nóra professzor, Angliában élő medievista Szent Istvánról (az ő szóhasználatában: I. Istvánról) szóló könyve kapcsán. A lapban közölt kritikára maga a kötet szerzője válaszolt, és írásában engem úgy említett meg, mint aki a háttérből mozgatom a recenzenst. Noha viszonválaszában Borbás Barna kiállt a cikkéért, szeretném leszögezni: nincsenek Cipolla-hajlamaim, nem szoktam nem általam jegyzett cikknek „szellemi atyja” lenni. Az egyébként történész végzettségű újságíró azért támaszkodott több helyen az én véleményemre, mert a szeptemberi könyvbemutatón magam foglaltam határozottan állást a kötet megállapításaival szemben, a másik két prezentáló – egyébként a magyar középkorkutató-szakma elismert képviselője, Klaniczay Gábor és Veszprémy László – inkább ismertetésre vállalkozott, és csak mértékkel támasztott ellenvetéseket.

Miután Berend Nóra válaszában azt írta, kritikámat „minősíthetetlen stílusban” adtam elő, így az olvasóban valamiféle rémkép bontakozhat ki személyemmel kapcsolatban. Ezért fontosnak tartom, hogy megszólaljak és részletesebben is kifejtsem az álláspontomat. Mivel a szeptemberi könyvbemutatón jegyzetek alapján beszéltem, annak felidézése nem okoz gondot...

A MAGYAROK TÖBBSÉGE ELFOGADJA AZ „ENYHÉBB” GYERMEKBÁNTALMAZÁSI ESZKÖZÖKET

24.HU
Szerző: IDEA INTÉZET / 24.HU
2024.10.18.


Az olyan szülői fegyelmezések, mint egy suhintás, egy pofon, egy ütés vagy az ordibálás és a kiabálás a magyar családok többségében elfogadható nevelési eszköznek számítanak – derül ki az IDEA Intézet kutatásából.


A februári, jelentős társadalmi támogatottságot élvező gyermekvédelmi tüntetés egyik célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a gyermekek jólétével kapcsolatos alapvető problémákra, illetve erőszakmentes nevelkedés biztosításának szükségességére. Azt gondolhatnánk, ha ilyen sokan támogatnak egy megmozdulást, akkor a magyar társadalom alapvetően elutasító a gyermekbántalmazás minden formájával kapcsolatban. Az IDEA Intézet kutatói olyan, nyilvánosan elérhető, a családon belüli gyermekbántalmazás témájához kapcsolódó online beszélgetéseket, kommenteket elemeztek, amelyek egy éves távlatban – 2023. július 30. és 2024. július 29. között – fogalmazódtak meg az online térben. A kutatás eredményei jelentősen árnyalják a gyermekbántalmazás társadalmi elutasítottságáról szóló képet, korántsem annyira egyértelmű a helyzet, mint ahogyan azt a februári gyermekvédelmi tüntetés sikere mutatja.

A nevelési elvek alapjait általában a saját szüleinktől hozott minták jelentik. Azonban ezekből vagy az akár hasonló mintákból jól láthatóan különféleképpen építkeznek a családon belüli gyermekbántalmazás témájához hozzászóló, már a gyereknevelés gyakorlatában is jártas szülők és nagyszülők – vagy a többiek, akik nem szülőként nyilvánultak meg a kérdésben.

A beszélgetésekben megjelenő szülői viselkedések és felfogások négy, különböző karaktermintázatot mutattak annak alapján, hogy a hozzászólónak milyen gyermekkori élményei voltak, illetve, hogy felnőttként miként vélekednek a gyermekek nevelési célzatú, fizikai bántalmazásáról. A minták jól tipologizálhatók, azoktól kezdve, akiknek nincsenek gyermekkori tapasztalatai a bántalmazásról, és ők maguk is elítélik a gyerekekkel szembeni fizikai agresszió minden formáját egészen azokig, akik gyermekként maguk is átéltek ilyesmit és szülőként is elfogadhatónak tartanak egyes nevelési célzatúnak gondolt fizikai bántalmazási formákat. A hozzászólásokból úgy tűnik, a többség elszenvedője volt valamilyen fizikai bántalmazásnak a nevelkedése során, ezzel együtt többséget alkotnak azok is, akik az ilyen „nevelési eszközök” használatát legalább részben elítélik...

MEGJELENT A KORMÁNY 21 PONTOS GAZDASÁGPOLITIKAI AKCIÓTERVE, DE SOK KONKRÉTUM MÉG MINDIG HIÁNYZIK BELŐLE

TELEX
Szerző: WEILER VILMOS
2024.10.22.


Miután múlt héten Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón felolvasta a kormány 21 pontos gazdaságpolitikai akciótervét, október 21-én hétfő este megjelent az a Magyar Közlönyben. A terv továbbra sem bővelkedik konkrétumokban, vagyis inkább szolgál egyfajta kampányelemként, mint valódi gazdaságfejlesztési programként.

A közlönyben megjelent verzió szerint a kormány célja továbbra is az, hogy jövőre 3-6 százalékos gazdasági növekedést érjen el az ország, és abból a társadalom lehető legszélesebb köre részesüljön. A határozat szövege szerint:

A Kormány az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv végrehajtása érdekében egyetért a jövedelmek vásárlóerejének növeléséhez szükséges intézkedésekkel, ezért:

- egyetért egy hároméves bérmegállapodás megkötésével a munkavállalói és a munkáltatói érdekképviseletekkel;

- egyetért a Munkáshitel Program kidolgozásával;

- és egyetért a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti családi kedvezmény összegének megduplázásával, és ennek érdekében javaslat kidolgozásával...


IDŐSKORI SZEGÉNYSÉG RÉME FENYEGET

HÍRKLIKK
Szerző: SOMFAI PÉTER
2024.10.22.


Elkészült az új Globális Nyugdíjindex, és annak európai összesítése, amely olyan szempontok alapján rangsorolja az országokat, hogy milyen az idősek életminősége, az anyagi jólét az egész országban, és ehhez képest mit nyújtanak a nyugdíjak. A 44 vizsgált ország sorát Izland vezeti, a követők között ott van Svájc, Norvégia, Írország, Hollandia, Dánia és Németország is. Magyarország csak a harmincharmadik. „Ezek a sorrendek mindig csalókák. A nyugdíjak összehasonlításakor nem lehet érmeket osztani, mint a sportversenyeken. A magyar nyugdíjasok általános helyzete valóban csapnivaló, de elsősorban a rendszer igazságtalanságai miatt” – állapította meg Simonovits András nyugdíjszakértő.


Az Európai Bizottság a korábbi nemzetközi felmérések tapasztalatai alapján javaslatot tett a magyar kormánynak a hazai nyugdíjrendszer átfogó reformjára, mert a szakértői elemzésekből arra következtettek, hogy a jelenlegi szabályok egyrészt nem mindenben felelnek meg az uniós elveknek, másrészt aggályosnak látták annak hosszabb távú fenntarthatóságát az ország demográfiai elöregedésének adatait látva. Az OECD által készített jelentés ugyan elkészült, de azt a kormány eddig nem hozta nyilvánosságra, elmaradt a javaslatokban szereplő megállapítások társadalmi egyeztetése is, amelyet az idén júniusig kellett volna befejezni, hogy a javaslat szerint 2025. március 31-étől be lehessen vezetni. A kormány megköszönte szépen a szakértők munkáját, de úgy látja, a hazai nyugdíjrendszer egészséges, hosszú távon is működőképes.

Simonovits Andrásnak mind a kormány álláspontjával, mind az OECD jelentésben szereplő megállapításokkal szemben fenntartásai vannak. Úgy gondolja, egyrészt nem lehet egy-egy mutatóval jellemezni a nyugdíjasok helyzetét, másrészt az OECD tanulmány egyes részei „kincstári optimizmust” mutatnak, amikor a magyar nyugdíjakat „kiemelkedőnek” értékelik. Ehhez egyetlen adatot vettek tekintetbe: ha valaki 45 éves szolgálati idővel megy nyugdíjba, akkor az első éves nyugdíja az utolsó éves éves nettó keresetének 90 százaléka lenne. „Ezzel csak az a baj, hogy nagyon kevés ember megy 45 éves szolgálati idővel nyugdíjba, az átlag 39-40 évnyi munkaviszony után kikerül a munka világából” – mondja a szakértő és hozzáteszi: a magyarországi nyugdíjak rendkívül gyorsan inflálódnak, a korosztályok között nagyon erős a polarizáció, az azonos évben születettek, vagy azonos évben visszavonuló nyugdíjasok között egyre nő a relatív jövedelmi távolság...

LASSAN VÉGE VAN

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2024.10.22.


Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára mintegy búcsúzásképp beszólt még Fekete-Győr Andrásnak, hogy legyen óvatos a következő két évben, mert felfüggesztett börtönbüntetést kapott. Ezt nem tudjuk másként, mint fenyegetésként értelmezni. Mindebből az tűnik ki, ez a Hidvéghi van annyira ostoba, hogy csípőből igazolja Fekete-Győr előtte elhangzott állítását, miszerint az ő elítélése nem egyéb mint megfélemlítés. Nem az övé, hanem a komplett ellenzéké, hogy nem kellene nagyon ugrálni.

Ez a Hidvéghi – anélkül, hogy jól pofán vágta volna valaki -, előtte még Kun Bélával, Rákosi Mátyással állította párhuzamba az elítéltet, miszerint „bolsevik tempóban, erőszakos módon akarta magához ragadni a hatalmat”, holott csak egy füstbombát dobott a rendőrsorfal lába elé, amitől maximum színesek lehettek volna, de sérültek nem. És ezen kívül államtitkár elvtárs még azzal is alátámasztotta a róla ez alkalommal kialakult képet (kérdőjeles kognitív képességek), hogy nekilátott 2006-ot emlegetni. Mint rendőrterrort.

Csak az nem jutott az eszébe, hogy akkor és ott tényleg kísérlet történt a hatalom erőszakos módon történő megszerzésére, de ez mára mintha kikopott volna az olvasatból. Ezt csak miheztartás végett tettem ide, mert Hidvéghi szerepe itt sem volt más, mint az összes többié állandóan, hogy a pökhendi arroganciát igazolja és mutassa meg, azzal fejezve be bicskanyitogató mondókáját, hogy neki nem fog hiányozni a parlamentből Fekete-Győr, és nem könnyezi meg. Nem őt kellene elsiratnia, hanem ezek után saját magát.

Hogy mivé lett anyuka pici fia. Mindez azonban már a végjáték volt a gyalázatos előadásban, ami a befejeztével Fekete-Győr és a momentumosok kivonultak az ülésteremből, míg a többi ellenzékiek meg maradtak. Pedig, ha máskor nem (de), most mindenképpen indokolt lett volna legalább a gesztus értékű tiltakozás, mert a jelek szerint azzal sincsenek tisztában, hogy bármikor sorra kerülhetnek ők is. Mintha olyasmi is elhangzott volna régebben: egyesével lesznek levadászva, de ehhez képest ott reszelgetik a körmüket gondtalanul.

Fekete-Győr megszólalása elején egyébként bejelentette, hogy „vádbeszédet” mond a kormány felett, és azt is tette, megemlítve vagy utalva röviden a Fidesz minden bűnére, amit az ország és annak lakossága ellen elkövettek. Nem sorolnánk fel az egészet, mindenki tudja, de úgy nagy általánosságban senki nem tesz ellene semmit. A kivonulás előtt azzal a végszóval búcsúzott a fideszesektől (KDNP), hogy „önök is ki fognak, csak nem önszántukból”. Nem akarnánk a helyzet tragikumát, sem a drámai befejezés erejét elvenni, de ez nem biztos.

Már csak országunk állaga miatt sem, a beidegződések és szolgalelkűség miatt sem, és azért főleg, mert ebben a helyzetben mind az összes ellenzékiek magukra hagyták Fekete-Győrt. Mint ahogyan mindenki egyedül lesz, akiket majd a rezsim ezek után fog ledarálni, mert jönnek még perek, a bíróságokat pedig egyre inkább leuralja a Fidesz. Ha másképp nem – mint ahogyan a napokban már volt róla szó -, a Kúriáig viszi az ügyeket, hogy a meccs addig tartson, amíg az övék nem lesz a győzelem. Ebben az esetben még addig sem kellett elmenni...

FÜLHALLGATÓS BANDI | MAGYAR PÉTER AZ INFLUENSZER | ANGOLNÁZÓ KORMÁNY | HIBAHATÁRON A TISZA

L1 
Szerző:Vidékhy Pesti | Nemzethy Lipsi
2024.10.22.



The Raven Croaks és a Cretins Show botrányos videója. Fidesz kínlódás, kellemetlen kormányinfók. Magyar Péter turmixol, palacsintázik és drMáriás képet vásárol.

VÉRCSIVAVÁK PRÜSZKÖLÉSE; KORMÁNY: SEMMI KÖZÜNK A TV2-HÖZ!; A NÉP ELLENSÉGE: AIRBNB; RÉGI HAZUGSÁGOK

POTTYONDY EDINA VIDEÓ
Szerző: POTTYONDY EDINA
2024.10.22.



Vércsivavák prüszkölése; Kormány: Semmi közünk a TV2-höz!; A nép ellensége: Airbnb; Régi hazugságok...