G7.HUSzerző: JUHÁSZ ÁGNES2024.08.01.
A szerző a Civil Közoktatási Platform munkacsoport-vezetője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata
Az idén debütáló új felsőoktatási felvételi pontrendszer felborítja az eddig jól működő, egységes felsőoktatási felvételit, megkeserítve ezzel a felvételizők életét. Most kiderült, hogy nemcsak a felvételizők, a pontszámítási rendszer sem tudott megbirkózni a változásokkal. A tapasztalatok alapján rendeletmódosítás szükséges. Amíg ez nem történik meg, a tanulóknak és segítőiknek alkalmazkodniuk kell a jelenlegi helyzethez.
A felvételi rendszert 2022 szeptemberében módosították, és először a 2024-es felvételinél használták teljes mértékben. (2023-ban csak az emelt szint kötelezőségének eltörlése lépett életbe.)
Kaotikus rendszer
A módosítások közül csak kevés segíti a tanulók továbbtanulását, a legtöbb változás célja a felsőoktatási intézmények szabadságának növelése a pontszámításnál, a felvettek kiválasztásánál, a felvételi követelmények meghatározásánál.
Eddig a különböző intézmények azonos szakjain azonosak voltak a követelmények, a pontozási szabályok, és központilag határozták meg azokat a szakokat, ahol alkalmassági vagy felvételi vizsgát lehetett tartani. Most a felvételi eljárásról szóló kormányrendelet az emelt szintű érettségi és a nyelvvizsga előírását intézményi hatáskörbe utalja. Az intézmények határozzák meg, hogy milyen tárgyakból számítanak érettségi pontot és a kötelező érettségi tárgyakon kívül milyen tárgy év végi jegyeit veszik figyelembe.
Bármelyik intézmény bármelyik szakon tarthat alkalmassági és szóbeli felvételi vizsgát, irathat kompetenciatesztet, ezek intézményenként különbözhetnek. A maximum 400 tanulmányi és érettségi pont mellett adható pluszpontok eddigi központi rendszerét most az intézményi pontok helyettesítik: nincsen semmilyen szabály, korlátozás arra vonatkozóan, hogy az intézmények miért adnak a szakokon maximum 100 többletpontot.
Ez nehezen áttekinthetővé teszi a rendszert, és
a diákok többsége számára többletterhet, többlet frusztrációt és bizonytalanabb továbbtanulási lehetőséget jelent.
Nagy könnyebbséget jelentett a felvételizőknek, amikor negyedszázada kifejlesztettek egy olyan informatikai alkalmazást, amely kockázatmentessé tette, hogy a szóba jöhető szakok felvételi lapon jelzett sorrendje a jelentkező preferenciasorrendjét tükrözze: ha valaki előbbre írt egy kívánatos, de nehezen elérhető intézményt, szakot, az nem veszélyeztette a kevésbé kívánt, de még elfogadható helyre való bejutást. Az intézményi szóbelik 2005-ös megszüntetésével pedig a több helyre történő jelentkezés a felkészülésnél sem jelentett többletterhet.
Ez a helyzet most megváltozott. Ugyan a többediknek beírt intézménybe való felvétel elvi lehetősége nem szűnt meg, de a sikert megakadályozhatja, hogy más-más intézménynél más-más követelményeknek kell megfelelni...