REPTÉR PODCAST / MAGYAR HANG Műsorvezető: POZSGAI RÉKA 25024.07.26.
Nemrég a vélhetően erős nyomás hatására Joe Biden kiszállt az elnökválasztási küzdelemből, és maga helyett Kamala Harrist javasolta demokrata elnökjelöltnek.Valóban Harris lenne a legalkalmasabb jelölt?
(Podcastunk azelőtt készült, hogy Barack Obama korábbi elnök és felesége, Michelle Obama is jelezte, hogy támogatják a jelöltet.)
Az amerikai elnökválasztás kapcsán felmerülő lehetséges váratlan fordulatokról és forgatókönyvekről beszélgettünk Lukács Csabával, a Magyar Hang lapigazgatójával. Az amerikai történések mellett a választások magyar vonatkozásait is körbejártuk. A magyar kormány egyértelműen Trump mellett tette le a voksát, de vajon hogyan érintené az ország külpolitikáját az, ha a demokraták elnökjelöltje nyerné meg a választásokat? Ha azonban Trump győz, mennyire fordul szélsőséges nacionalista irányba az amerikai politika, és milyen hatással lehet ez Európára?
A UBS bank friss jelentése szerint ha összeadjuk minden Magyarországon élő felnőtt vagyonát, és egyenletesen szétosztjuk, akkor egy főre 21 millió forint jut. A sok megtakarítás miatt azonban a gazdaság nem pörög, és a szegénység is megrekedt.
Nincs túl jó helyzetben a költségvetés, és mindenki a fogyasztás felpörgésétől várja a gazdaság fellendülését, márpedig a vagyonra vonatkozó legfrissebb adatok nem sok jót mutatnak. A UBS svájci bank szerint 2022-ről 2023-ra Magyarországon csökkent az átlagos egy főre eső vagyon, ilyen pedig már régen nem fordult elő.
Mi az a vagyon?
A UBS már 15 éve készít rendszeresen jelentést a világ néhány országában az egy felnőttre eső vagyon helyzetéről – a merítésbe az elmúlt években Magyarország is bekerült. A jelentés legfontosabb megállapítása, hogy a vagyongyarapodás globális szinten jelentősen lelassult a 2000-es évek második évtizedére: a 2000 és 2010 közötti 7 százalékos éves átlagról 2010 és 2023 között alig több mint 4,5 százalékra csökkent a növekedés.
Magyarország ebben a második időszakban nem teljesített különösen rosszul más országokhoz képest, nálunk az átlagos gyarapodás évi 9 százalékról csak évi 6 százalékra lassult 2010 és 2023 között...
VÁLASZ ONLINE Szerző: RADVÁNYI BENEDEK 2024.07.25.
Csütörtökön magyar–francia kézilabda-mérkőzéssel, pénteken a hivatalos megnyitóval veszi kezdetét számunkra a párizsi olimpia. Negyven évvel ezelőtt a Los Angeles-i megnyitót vártuk, azaz inkább vártuk volna, hiszen a politika közbeszólt, s a szovjet blokk bojkottja nyomán a mieink sem utazhattak. Az akkori sorscsapásokat mai érdekességekkel összevetve tíz pontban tálaljuk az 1984-es drámai – leütött radiátorral, elvetetett és otthonhagyott kisbabákkal, hiábavaló áldozatokkal fűszerezett – eseményeket...
A magyar állam még tavasszal felvett egymilliárd euró hitelt kínai állami bankoktól, de az ügyletről elfelejtett hírt adni.
A magyar állam még tavasszal, minden csinnadratta nélkül egymilliárd eurós hitelt vett fel több kínai banktól – derítette ki a Portfolio az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Zrt. nemrégiben frissített adataiból. A változó kamatozású kölcsönt április 19-én hívta le az állam, mind az egymilliárd euró (körülbelül 390 milliárd forint) erejéig. Szokatlan módon, az ügyletről az ÁKK Zrt. nem adott ki közleményt, csak a cikk megjelenése után ismerte el, hogy valóban született ilyen hitelfelvétel.
A lapunknak is elküldött rövid közlemény szerint a megállapodást az adósságkezelő a China Development Bank-kal, az Export-Import Bank of China-val és a Bank of China Limited Magyarországi fióktelepével kötötte – vagyis egy úgynevezett szindikált hitelről van szó. Az egymilliárd euróból főleg infrastrukturális és energetikai fejlesztések finanszírozhatók – írta az ÁKK...
Vice President Kamala Harris gave the keynote address to the American Federation of Teachers in Houston, Texas. Harris, the likely Democratic nominee, looks to lock up support and endorsements after President Biden dropped his reelection bid Sunday.
Mielőtt nekilátnánk körbenézni, milyen újabb nyalánkságokat követtek el a nemzet ellen a fideszfiúk, megadjuk a bukéját az egésznek. Mégpedig azzal a hírrel, hogy tiszteletbeli huszárrá avatták Orbán Viktort – mert megérdemli -, és amint látszik, legalább olyan bárgyú a mosolya doktorminiszter urunknak, mint amilyen egyszerűek voltak előtte a fültapaszos haverjai. Tusványoson történt a huszárrá avatás is, előtte vagyunk még a nagy beszédnek, és utána már sok-sok ökörségnek, amelyek mindegyikéről pompás kis esszét lehetne rittyenteni.
De nem érnek ezek annyit. Mielőtt azonban megnéznénk, mára mi jutott kormányunk megmagyarázhatatlan – vagy nagyon is jól értelmezhető -, a pusztulásba vezető intézkedéseiből, annyit azért rögzítsünk, miért lehetett huszár (csákóval a busa fején) doktorminiszter urunkból, mert elmondandónk fényében elég érdekes. Amikor a csákót egyetlenünk fejébe húzták, ilyen komcsi filmhíradók hangján hallatszott a laudáció, miszerint „honszeretetből kitűnőt kapott” – és ennek változatos alakzatai.
Nos, minden bizonnyal e honszeretet buzgott benne, amikor arról döntött, jöhetnek az orosz és fehérorosz vendégmunkások is kies hazánkba. Nagy valószínűséggel az ő szorgos kezeik nélkül nem lenne GDP, de, hogy valami sandaság van a kapunyitás mögött, arra az utal, hogy úgynevezett „Nemzeti Kártyával” érkezhetnek. S mielőtt megmutatnánk, ez miért delikát, azért ízlelgessük az abszurd valóság újabb kis szeletét, hogy nemzeti kártyával jönnek be az oroszok a spájzba, s ha eddig nem értékelődött volna le a nemzet fogalma, most már igen.
Végérvényesen. Ez a kártya arra jó, hogy bármilyen munkakörben dolgozhassanak, hosszabbítási eljárásnál nem kell kulturális ismereti vizsgát tenniük, sőt családegyesítésre is van lehetőségük. Már látjuk a szemünk előtt kies hazánkat, benne a kis (nagy) kínai és orosz kolóniákat, de amíg ez végleg megvalósul, adódik a kérdés: miért. Válaszunkban pedig visszanyúlunk az orosz kémbankig, ahol amerikai nyomásra megszűnt annak a lehetősége, hogy ellenőrzés nélkül jöhessenek be az oroszok hazánkba és az Unióba.
Mondhatnánk azt is, hogy furmányosak a fiúk, ha nem volnának inkább aljasak, hiszen nagy számban jöhetnek be oroszok újra anélkül, hogy ez célhoz vagy magyarázathoz lenne kötve, így nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek. Az oroszoknak – és azoknak, akik közülük most Orbánnak köszönhetően ellenőrzés nélkül áramlanak majd be – egy céljuk van, a sechengeni határon belülre kerülni, ami után ott bent azt csinálnak már, amit csak akarnak. És milyen érdekes is, hogy az oroszokat állítólag hazazavaró Orbán nyitja ki a kaput nekik.
Biztosan jómunkásemberek ezek az oroszok, de nemzetgazdaságunk állapotát elnézve nem valószínű, hogy rájuk olyan égető szükség volna, a sandaság tételezése tehát jogos. Sokan és sokszor, rengeteg dolog miatt kiáltottak hazaárulást Orbánra és a Fideszre, a magunk részéről eddig nem tettük meg, és most is csak egy gyakorító képzővel elvéve a szó súlyát, hazaárulgatásnak nevezzük a történteket, amiben viszont az is benne van, hogy nem egyszeri alkalomról van szó, hanem, hogy a bűn immár folyamatos.
Permanensen és változatos módon árulja a hazát a Fidesz. Kiteszi a piacon a gyékényre, szólongatva az oroszokat – meg a kínaiakat – vegyétek és vigyétek, a kínaiak esetében jó pénzt is kapva érte. Ezt ők majd saját szájuk íze és érdekeik szerint elverik, s mint már annyiszor hangoztattuk, hogy az államnak saját pénze egy kanyi sincsen, mi leszünk azok, akik visszafizetjük. A lehető legjobb bolt az ilyen a Fidesznek, a hazának és nekünk kevésbé, ennek ellenére vagy éppen ezért mégis megteszik. Olykor suttyomban...
Az eredeti felállás szerint 2024 júliusáig kell megérkeznie a gyereknek azokba a családokba, amelyek rögtön a bevezetéskor felvették a babaváró hitelt. A kormány egy friss döntéssel két évvel kitolta a határidőt, de a kiemelt dátum miatt nyáron ismét megnőtt az érdeklődés a kormány családtámogatási rendszere és annak hatásai iránt, ugyanis a rendelkezésre álló adatok alapján könnyen megbecsülhető, hogy sok ezer pár elszámította magát a hitel igénylésekor.
Úgy gondolták, öt éven belül biztosan születni fog legalább egy gyerekük, de ez végül valamiért nem jött össze. Ha ez a valami egészségi ok, akkor jogosultak a méltányosságra, de ha valami más, például a kapcsolat megromlása, akkor a határidő leteltekor masszív büntetőkamat fizetése vár rájuk. Előzetesen sokan arra számítottak, hogy a kialakult helyzet miatt a kormány szélesíteni fogja a büntetőkamat alól mentesítő élethelyzetek körét – ez egyelőre nem történt meg, de az érintettek kaptak még egy kis haladékot.
A babaváró hitel indításának ötéves évfordulóján cikksorozatban foglalkozunk a demográfiai helyzettel, a kormány családpolitikájával, nemzetközi példákkal és kiemelten a babaváróval, amelynek épp a negatív elemeit tapasztalják meg most sokan a korai felvevők közül. Az első részben az állami támogatás rendszerét értékeljük, és megnézzük, minek minősülnek egyáltalán ezek a konstrukciók, mit csinálnak a társadalmi egyenlőtlenségekkel, milyen szempontrendszer alapján érdemes értékelni őket, és ha így járunk el, akkor milyen eredményt kapunk.
Kritikus szociológusok szerint a fideszes családtámogatási rendszerrel az a baj, hogy nem célozzák az intézkedéseket, vagy ha mégis, akkor inkább a társadalom felső rétegei felé. Vagyis nagyobb arányban tudják ezeket olyanok igénybe venni, akiknek nincs is igazán szükségük rá. Az ilyen típusú állami jövedelemtranszfereket Ferge Zsuzsa nyomán szokás perverz újraelosztásnak nevezni, mert pontosan az ellentétét csinálják annak, amire az újraelosztást eredetileg kitalálták (ez az elesettek, a rászorulók támogatása lenne).
Ezt a következtetést tisztán logikai úton le lehet vonni, hiszen a családtámogatások igénybevétele olyan feltételrendszerhez van kötve, amelynek a szegényebbek közül kevesen tudnak megfelelni. Kapitány Balázs demográfus friss vizsgálati eredményei alapján azonban most már számokkal is alá tudjuk támasztani a sejtéseket. A KSH Népességtudományi Kutatóintézetének kutatója ezekről az egyelőre nem publikált, de már rendelkezésre álló adatokról nemrég előadást tartott a Túlóra rendezvénysorozat keretében, a következőkben nagyrészt erre támaszkodva mutatjuk be a helyzetet.
Van pénzed? Akkor adunk még
Első körben érdemes tisztázni, egyáltalán milyen szakpolitikákról beszélünk, amikor a családtámogatási rendszert vizsgáljuk. A kormány maga azzal szokta elhárítani a fent megfogalmazott vádat (miszerint szociálpolitika címszóval a jómódúakat tömi ki pénzzel), hogy itt nem is szociálpolitikáról van szó. A családpolitika az ő értelmezésükben más téma, nem arra való, hogy felzárkóztassa a szegényeket, nem érdemes tehát egy kalap alá venni a kettőt...