2024. június 20., csütörtök

MIÉRT EMELIK A CÉGEK AZ ÁRAIKAT A VÁRHATÓ IDEI INFLÁCIÓ TÖBBSZÖRÖSÉVEL?

G7.HU
Szerző: TORONTÁLI ZOLTÁN
2024.06.20.


Sokan csak idén tavasszal ismerkedtek meg közelebbről az inflációkövető díjkorrekció fogalmával. Ez egyébként korábban is létezett, csak nem volt ennyire feltűnő és húsbavágó, mint most. Főként a távközlési szolgáltatók kerültek a középpontba, amikor éltek a lehetőséggel, és 2024-ben (többnyire 15 százalékkal) emelték a díjaikat arra hivatkozva, hogy a KSH 17,6 százalékos tavalyi (éves átlagos) drágulást mért.

Bár elsőre logikusnak tűnik, hogy egy cég leköveti az inflációt, laikus megközelítésben mégis sok lehet a nyitott kérdés:

- nem úgy tervezte meg a szolgáltató a 2023-as évét, hogy beleszámolta a 2023-as várható folyamatokat?

- Mindenki elszámolta magát, vagy előre nem látható volt a drágulás mértéke és most utólag korrigál?

- Ha ez egy korrekció, akkor hogyan lehet a 2024-es díjbevételből visszapótolni a 2023-ast, hiszen azt már lezárták?

- Miért kellene egyáltalán bármit korrigálni, ha a cég (vélhetően a várt) nyereséggel zárta 2023-at?

- Ha idén összességében már csak 4-5 százalékos infláció várható, akkor nem nyeri magát agyon egy cég a tavaszi 15 százalékos áremeléssel?

- Ha mindenki konzekvensen 15 százalékot emel, és ez végigfut a gazdaságon (a díjak emelését az érintettek beépítik az áraikba) akkor az nem veszélyezteti az idei 4-5 százalékos várakozást?

A fenti kérdések egyébként minden évben felmerülhetnének, de azért lett belőle csak 2024-ben téma, mert most kiugróan nagy az éves változás: 17,6 százalékról zuhanunk le hirtelen 5 százalék közelébe. Máskor egyrészt kisebbek ezek a számok, másrészt nem ilyen nagy az éves változás sem, és pár százalékos korrekciókat szinte észre sem lehet venni. Ráadásul a szolgáltató szektorban mindez csak egy lehetőség, amelynek felső határa a KSH adata, de nem is kötelező élni vele.

A szakértőkkel folytatott beszélgetéseink alapján a jelenséget végső soron érdemes két eltérő szemszögből megnézni és magyarázni.

Az egyik megközelítés az, amit a legtöbb versenypiaci szereplő szokott alkalmazni, és leginkább a bérekre jellemző. Tipikus eset, hogy a munkaadó az év elején megemeli a dolgozó bérét annak érdekében, hogy az ne veszítsen a vásárlóerejéből. Ilyenkor lényegében az történik, hogy tavaly év közben végig az alkalmazott futotta az inflációs kockázatot, egyre kevesebbet ért a fizetése, de a következő év elejétől a munkaadó ezt (teljesen vagy csak részben) korrigálja, vagyis a béremeléssel visszahozza a korábbi szintre.

Ettől eltérő szemléletű lehet például egy állami költségvetéshez kapcsolódó kiadás tervezése. Tipikus közismert példa erre a nyugdíjemelés, amelyet az utóbbi évek gyakorlata szerint mindig a várható, és nem az elmúlt év inflációjának mértékében szoktak megadni. Ha pedig az év vége közeledtével kiderül, hogy ez nem volt elég, akkor ugyan korrigálják, de alapvetően mégsem utólag, hanem előre gondolva próbálják a valós értékét megtartani (hogy ez mennyire sikerül, az más kérdés, de az elv az előre gondolkodás).

A két példa között alapvető eltérés, hogy az egyiket szabadpiaci viszonyok, a másikat jogszabályok befolyásolják, ez nagyrészt meg is magyarázza a különbséget. Közös vonás azonban, hogy egyfajta jövedelem (fizetés vagy nyugdíj) a központi eleme.

A helyzet azonban eltérő lehet azoknál a cégeknél, amelyeknél nem, vagy nem feltétlenül a humánerő a nagy költségelem. Egy olyan ipari gyártónál például, amelynek fő költsége valamilyen alapanyag, fő bevétele egy késztermék, a kettő között pedig alacsonyabb hozzáadott értékű munkát végeztet a dolgozóival, nem feltétlenül járható út az árak utólagos inflációs emelése. Ha ugyanis a beszállítók akár már év közben és folyamatosan emelik az alapanyagok árát, vagyis áthártják az inflációs költséget, akkor a termelőnek is árat kell emelnie, szintén akár év közben is, mert nem biztos, hogy ki tudja várni a jövő évet, amikorra a KSH kihozza a végleges adatait.

Az inflációkövető díjkorrekció tehát tipikusan azokra a szabadpiaci körülmények között működő lakossági szolgáltató szektorokra jellemző, amelyekben a díjakat általános szerződési feltételekben (ászf) rögzítik. Ezekbe ugyanis általában beleírják, hogy a szolgáltatónak lehetősége van minden évben a KSH adatok alapján egyszer díjat korrigálni, és ezek a cégek így is készítik az éves üzleti terveiket...

KÓRHÁZI ADÓSSÁGOK: "MINDEN NAP, MINDEN ÓRÁBAN FOGUKHOZ KELL VERNI A GARAST"

KLUBRÁDIÓ
Műsorvezető: PARA-KOVÁCS IMRE
2024.06.19.


Minden évben olvashatunk arról, hogyan növekednek a kórházak adósságai, amit aztán legalább részben kifizet a kormány. A mostani 41 milliárdos konszolidáció a beszállítóknak néhány hónapos fellélegzést jelent, de ettől az alulfinanszírozás nem oldódik meg, a folyamatos adóssággörgetés pedig demoralizálja a kórházi dolgozókat.


Bő 41 milliárd forintot kell hirtelen előteremtenie a Pénzügyminisztériumnak a kórházak adósságának konszolidálására – vette észre a 24.hu a hétfőn kihirdetett kormányrendeletet.

Az elmúlt években megszokhattuk, hogy az egészségügyi intézmények rendre eladósodnak – a kormány pedig időközönként rendezi a számlát vagy legalábbis egy részét. Laikusként felmerülhet a kérdés, nem mindegy-e hogy a kormány előre adja oda a pénzt – finanszírozásként – vagy utólag állja a cechet? Dózsa Csaba László szerint nagyon nem, ezt pedig mindenki beláthatja, aki akár csak háztartást vezet. Így nem lehet előre gondolkodni, stratégiát alkotni, a kórházaknak pedig nem az a dolguk, hogy a túlélésre játszanak, hanem, hogy a küldetésükre – a gyógyításra, a korszerű, biztonságos ellátásra összpontosítsanak – mondta az egészségügyi közgazdász a Reggeli gyorsban.

Persze, ha a finanszírozást növelnék, akkor a kórházak nem csak a legszükségesebbekre költenének. Ha alapból megadták volna azt a 110 milliárd forintot ami az év eleji adósság volt, akkor újabb 40-50 milliárdos lyuk keletkezne – mivel akkor a kórházak elkezdenének a valódi ellátásra, a minőségre koncentrálni – magyarázta Dózsa, aki szerint inkább 300 milliárd körüli az az összeg, ami hiányzik a rendszerből. Ez kormányzati felelősség, el kell dönteni, hogy minőségi egészségügyet akarnak fenntartani vagy sem – tette hozzá.

Noha a 41 milliárdos konszolidáció nem oldja meg az általános alulfinanszírozottságot, a túlélés szempontjából fontos, hiszen a másik oldalon néhány száz beszállítócég áll, akik likviditási problémákkal küszködve, hitelekkel finanszírozzák az állami kórházakat. Ezek jellemzően nem multinacionális gyógyszercégek, sok közöttük a magyar kis- és középvállalkozás. Nekik ez a konszolidáció 4-6 hónapos fellélegzést jelent – mondta a közgazdász.

Az adósság nagyrészt a dologi költségek alulfinanszírozásából ered, ide tartozik az élelmezési norma – az élelmiszerek minősége, a higiénés eszközök – mint a WC-papír – hiánya, az, hogy milyen eszközöket tudnak használni a műtéteknél, az, hogy ki tudják-e cserélni az elromlott diagnosztikai műszereket, a karbantartások – hogy lehullik-e a csempe a folyosón – magyarázta Dózsa.

A folyamatos adóssággörgetés nemcsak a vezetőséget demoralizálhatja, az orvosokat, nővéreket is. Legyűrűzik, benne lesz a mindennapi gondolkodásban, a kórházi dolgozóknak ez azt jelenti, hogy minden hónapban, minden nap, minden órában a fogukhoz kell verni a garast – mondta a közgazdász.

Ettől a rendszertől persze a betegek is szenvednek, mindenki megpróbál ismeretségek, ajánlások alapján esetleg kiegészítő szolgáltatást megvásárolna egyéni megoldásokat találni, miközben egy olyan országban, ahol jól működik az egészségügy elég, ha az ember ismeri a háziorvosát és az asszisztensét – ők pedig egyengetik az útját a rendszerben – mondta Dózsa.

MAGYARÁZKODOTT MAGYAR, MIÉRT NEM TÁMOGATJA UKRAJNÁT, ÍGY VISZONT A KORMÁNY ÁLLÁSPONTJÁT PROPAGÁLJA - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI LAPSZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / VILÁGTÜKÖR
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT
2024.06.20.


Daniel Freund komoly kockázatot lát abban, ahogy az ukrán ügyekben, a migrációs politikában és a jogállami kérdésekben obstrukciós politikát fog vinni Orbán.


Az Európai Néppárt új magyar tagjai ellenzik fegyverek küldését Ukrajnának – címmel a Politico arra utal, csöbörből vödörbe jutott a Manfréd Weber vezette frakciószövetség. Ugyan Magyar Péter elismeri, hogy Ukrajnának joga van az önvédelemhez, azonban ehhez segítséget továbbra sem ajánl fel. Az írás arra az apróságra is felhívja a figyelmet, legalábbis a Politico így fogalmaz, hogy a pártcsaládba való belépés után gyakorlatilag pillanatok kérdése volt, hogy ezt az álláspontját kifejtse. Tőle idézi az elhangzottakat: Mi osztjuk a magyar kormány álláspontját, nem fogunk se csapatokat, se fegyvert küldeni Ukrajnának. Újságíróknak úgy fogalmazott: önök jól ismerik Magyarország érzékeny helyzetét abban a háborúban. Magyarék felvétele az EPP-be egyben a KDNP-s Hölvényi kilépését is jelentette, aki a jelenlegi helyzetet úgy írta el, hogy ez az EPP háborús doktrínája. Egyébként az írásban felhívják a figyelmet arra, hogy Hölvényi a Fidesz közös listáján indult az újabb mandátumáért. Az EPP vezető alakjai, mint a volt EB elnök, Ursula von der Leyen és a frakcióvezető előzetesen kijelentették, hogy csak az léphet be újonnan, aki teljesíti a feltételt, nevezetesen, hogy támogatja Ukrajnát. Manfred Weber, mint ismeretes, épp emiatt még képes volt Budapestre is utazni, hogy meggyőződjön Magyarék hivatalos álláspontjáról, és arról, hogy a feltételnek megfelelnek. Magyar egyébként azzal magyarázta ezt az álláspontot, hogy szerinte az EPP tökéletesen tisztában van Magyarország rendkívüli helyzetével, már ami az oroszok háborúját illeti. Ezért, idézem: "mi minden más formában és eszközzel fogjuk tudni segíteni Ukrajnát." S úgy tűnik maga a Néppárt valóban így gondolja, mert szóvivője ezt mondta: mindent, amit Magyar Péter mond az Ukrajnában zajló háborúval kapcsolatban, felhasználhatja ellene Orbán propaganda gépezete. Szóval világos a számunkra, miért is ilyen körültekintő és óvatos a megfogalmazásaiban.

Ízléstelennek minősítette Daniel Freund, a Zöldek német európai parlamenti képviselője Orbán Viktor uniós mottóját, amelyet utóbbi a július 1-ével kezdődő féléves soros uniós elnökség mérvadó üzenetének szánt: s ami úgy hangzik, Tedd Európát ismét naggyá! Márpedig ez az üzenet egyértelmű utalás Donald Trump még 2016-os kampányából illetve négyéves elnökségének idejéből, s most sem kampányol másképp az ellene indított bűnvádi eljárásban bűnösnek ítélt volt elnök. Daniel Freund közleménye figyelmeztet arra, hogy az ún. MAGA mozgalom érdekérvényesítő igazságszolgáltatást jelképez és a demokrácia ellen intézett támadást. S ennek a mozgalomnak az Orbán által meghirdetett variációja, a MEGA mozgalom egyértelműsíti a maga uniós vízióját: azaz a haladjunk előre az autokrata kormányzást erősítve! Elfogadhatatlan a német politikus számára, hogy az Európai Unió első autokratája töltse be ezt a pozíciót. Senki ne tévedjen afelől, mi lesz az elsődleges célja, még ha a diplomácia nyilván ez kulturáltan is hangzik: a befagyasztott pénzek megszerzése. Félő, hogy visszaél hatalmával – fogalmaz Freund, aki komoly kockázatot lát abban, ahogy az ukrán ügyekben, a migrációs politikában és a jogállami kérdésekben obstrukciós politikát fog vinni Orbán. Ezzel egyi dőben egy petíciót is közzé tett: ne legyen autokrata az EU soros vezetője felszólítással, aláírást gyűjtve. A közlemény felsorolja egyébként mindazokat a kifogásokat, amelyek az uniós források befagyasztásához vezettek: a 7-es cikkelyes eljárás, a jogállami normasértés, az orosz érdekképviselet, a gender politika.

Ugyanezzel foglalkozik a Neue Zurich Zeitung is, és minden jel arra utal, hogy a MEGA szlogent és a Rubik kockát, valamint az elkövetkező magyar elnökség féléves programját bemutató Bóka János uniós minisztert jól felkészítették az ezzel kapcsolatos kérdések özönére. A trumpi szlogen egyáltalán nem keltett deja vu érzést Orbán Viktorban, mert szerinte egyáltalán tudhatjuk, hogy Trump valaha is naggyá akarta volna tenni Európát. Az írás megjegyzi, hogy technikailag meg lehetett volna oldani, hogy a magyar kormány ne tölthesse be az elnöki pozíciót, de politikailag ez egy időzített bomba lett volna. Brüsszelben abban reménykednek, hogy Orbán most bebizonyítja, hogy voltaképpen ő hidakat épít, ahogy jellemezni szokta szokatlan politikáját.

HONT ANDRÁS: CSALÓDOTT ELLENZÉKIEKET SODOR A TISZA – MUTATJUK, MELYIK PÁRT HÁNY SZAVAZÓT BUKOTT

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: HONT ANDRÁS
2024.06.19.


A június 9-i választás után a fő kérdés, hogy honnan jöttek a Tisza párt szavazói, és hogy milyen lehetőségei vannak – van-e egyáltalán lehetősége – a bővülésre. Több tévképzet is makacsul tartja magát ezekkel kapcsolatban. Szerencsére léteznek olyan adatsorok, amelyek összevetése elég egyértelmű választ ad ezekre a kérdésekre.


Több összeállítás látott már napvilágot a mostani kettős választásról, de ezek többsége megelégedett az adatok közlésével, illetve nagyvonalakban annak megbecsülésével, hogy ki gyengült és ki erősödött júniusban a korábbi állapothoz (az a kettő vagy az öt évvel ezelőttihez) képest. Annak találgatása (vagy kategorikus leszögezése), hogy a Tisza párt miként hatott a NER-re, megmaradt a politikailag motivált kijelentések tartományában, illetve a vágyvezérelt vélekedések világában.

Megye kettő

Az alábbi elemzés egyetlen területre koncentrál: a vármegyékre. A nem megyei jogú városi településeken leadott szavazatok alkalmasak egyedül megvizsgálni azt, hogy miként döntöttek ugyanazon választók, ha volt a szavazólapon Tisza, és ha nem. Továbbá a megye egészét (az EP-listát) lehet összevetni a két évvel ezelőtti országgyűlési választás eredményeivel...

HA EGY KÉRDÉST

JÓREGGELT EURÓPA
Szerző: BENEDIKTY BÉLA
2024.06.19.


Ha egy kérdést föl lehet tenni, azt meg is lehet válaszolni - mondta, írta Ludwig Wittgenstein, a filozófiatörténet egyik legkiválóbbja.

A baj az, hogy az emberiség soha nem tudott kérdezni sem. Kérdőszava minden nyelvnek van számos, mindegyik nyelv szókészletében ott van a "miért" is, és bár nem hallottam róla, készítettek-e valaha valahol olyan felmérést, amiben a kérdőszavak gyakoriságát kutatták, valószínűnek tartom, hogy a "miért" az utolsók között van. Az a miért, ami valamely jelenség valódi okát akarja tudni. A megfelelő módon kérdezett miért.

Mutatok egyet a legfrissebbek közül:...

CENTRÁLIS ÉS CENTRUM NÉLKÜLI ELLENZÉKI ERŐTÉR: AZ ÚJ ÉS A RÉGI PÁRTRENDSZER

24.HU
Szerző: RÓNA DÁNIEL
2024.06.20.


Az ellenzéki szereplők gyakran a Tisza mindent elsöprő erejével magyarázzák választási kudarcukat, ám Magyar Péter pártjának megjelenése nélkül egy rendkívül töredezett ellenzéki térfél alakult volna ki, egymással koalícióképtelen és magukban csak kis, közepes támogatottsággal bíró pártokkal (DK, Mi Hazánk, MKKP, Momentum), illetve 5 százalék alatti, még kisebb szereplőkkel – és egy rendkívül erős, a régi ellenzéki pártokkal szembeni protesthangulattal. A Fidesz hiába vesztett volna valamit a támogatottságából a Tisza nélkül is, választási és kutatási adatokon alapuló elemzésünk szerint összességében egy a korábbiaknál is kényelmesebb és biztonságosabb helyzet alakult volna ki számára. Róna Dániel elemzése.


Milyen eredmény születhetett volna június 9-én, ha Magyar Péter nem vesz át egy pártot és indul el az EP-választáson? Még inkább: mi történne most vagy a közeljövőben, ha a Tisza nélkül kellene megmérkőzni az ellenzéki pártoknak és a Fidesznek? Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy Orbán Viktor mennyiben tekinthető nyertesnek vagy vesztesnek a dupla választás után, akkor aligha van jobb viszonyítási alap annál, mint hogy megnézzük, a választás főszereplőjének, a Tiszának a jelenléte mit változtatott meg, és mit nem.

Ezekhez a kérdésekhez kíván támpontot nyújtani ez a kutatási és választási adatok elemzésén alapuló írás, még ha teljes választ nyilvánvalóan nem adhatunk is hipotetikus kérdésekre. Azt természetesen már sose tudjuk meg, miről szólt volna a magyar politika elmúlt néhány hónapja, ha Magyar Péter nem lép ki a nyilvánosság elé. Azt is csak sejthetjük, hogy a választási eredmény milyen módon mozgatta tovább a közvéleményt (alighanem a Tisza pozícióját tovább erősítette). Végül azt végképp nem állíthatjuk biztosan, hogy a jövőben is a múltbeli tendenciákhoz hasonló mozgások lesznek. Ám azt nagyon is tudhatjuk, hogy mi volt a helyzet a Tisza megjelenése előtt, illetve hogy a választás napján hogyan viselkedtek a választók akkor, amikor rá voltak kényszerítve, hogy a Tisza nélküli menüből válasszanak maguknak – Magyar Péterék ugyanis a fővároson kívül egyetlen megyei listát sem tudtak állítani, és egyetlen polgármesteri küzdelemben sem számítottak esélyesnek, a legtöbb nagyvárosban el sem indultak, és nem is támogattak senkit. Emellett a 21 Kutatóközpont közvélemény-kutatásaiból is látható – némi statisztikai bizonytalansággal –, hogy kire szavaztak volna a Tisza Párt hívei, ha a kedvencük nem indult volna...

KASTÉLYT MINDENKINEK! ADÓT SENKINEK! MAGYAR PÉTER HAZUDOTT!

MI EZ AZ ORSZÁG?!
Szerző: MI EZ AZ ORSZÁG?!
2024.06.20.



TARTALOM

00:00 Kezdés 👌 
01:00 Valahol itt kezdődik a Gattyán asszem 😂 
07:52 Megkritizálom Magyar Pétert 🤔 
14:54 Karigeritől ez nem volt szép 🤥 
18:20 Kastély osztogatás

ORBÁN VIKTOR KÉSZÜL LÁBON LŐNI ÖNMAGUNKAT?

HÍRKLIKK
Szerző: SOMFAI PÉTER
2024.06.19.


A héten jelentősen gyengült a forint, hétfőn reggel az euro ára már megközelítette a 396 forintot, amit a szakértők részben a kedvezőtlen európai bírósági ítélet következményének tekintenek. Közismert, Magyarországot az Európai Unió Bírósága 200 millió eurós – mintegy 80 milliárd forintos – büntetéssel sújtotta, és további napi 1 millió eurós bírság fizetésére kötelezte az országot mindaddig, amíg a törvénytelennek ítélt menekültügyi szabályokon nem változtat a kormány. „Brüsszelnek nincsen joga ahhoz, hogy megmondja, kikkel éljünk együtt – nyilatkozta Orbán Viktor, és hozzátette: – Töröm a fejem, ezt hogyan oldjuk meg úgy, hogy nekik jobban fájjon, mint nekünk”. Van értelme bosszúról beszélni egy luxemburgi ítélet kapcsán? Erről beszélgettünk Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal.


Van egyáltalán – a fizetésen kívül – más, jogilag elfogadható eszköze a kormánynak, hogy válaszoljon az uniós testület döntésére?

A Lisszaboni Szerződés hatálybalépésével, 2009. december 1-jétől az Európai Unió jogi személyiséggel rendelkezik, és átvette a korábban az Európai Közösségekre ruházott hatásköröket. A közösségi jog tehát uniós jog lett és ez magában foglalja azt is, hogy az Európai Unió Bírósága az unió törvényes igazságszolgáltatási szerve legyen. Hatásköre kiterjed az uniós joggal kapcsolatos bármilyen tagállami kötelezettségszegésre, és ha a tagállam nem hajtja végre a megállapító ítéletben foglaltakat, a Bíróság kényszerítő bírság és/vagy átalányösszeg megfizetésére kötelezheti a tagállamot. Ez a mostani helyzet, amelynek különlegessége, hogy a bíróság eddig egyetlen kötelezettségszegési eljárásban sem ment el odáig, hogy a mostanihoz foghatóan súlyos, gigabüntetést szabjon ki. Ehhez az kellett, hogy a Bizottság által elrendelt kötelezettségszegési eljárás eredménytelen maradjon, a bírák azt lássák, hogy a kormánynak szándékában sem áll a kifogásolt intézkedéseken változtatni. Volt már példa büntetés kiszabására, de az érintett kormány azonnal jobbnak látta fizetni, és mielőbb intézkedni...

BARTUS LÁSZLÓ: NEM GYURCSÁNY FÖLÖTT VAN ÜVEGPLAFON, HANEM AZ ORSZÁG FÖLÖTT

AMERIKAI NÉPSZAVA
Szerző: BARTUS LÁSZLÓ
2024.06.19.


Török Gábor orbánista politikai elemző volt a Friderikusz Podcast vendége, aki értékelte az EP-választás eredményét. Az adást főleg azért érdemes megnézni, hogy halljuk Friderikusz Sándor okos kérdéseit és ellenvetéseit, s szembesüljünk a cinizmussal és gátlástalansággal, amit Török Gábor képvisel, s következetesen a politika lényegének vél és pozitívan értékel.

Török Gábor egyebek mellett itt is előadta azt a mondatot, miszerint „Gyurcsány fölött van egy üvegplafon, amelyet nem lehet áttörni”. Ez azt jelenti, Gyurcsány bizonyos szint fölött nem tud nagyobb eredményt elérni, mert ott van az „üvegplafon”. Török ezt Gyurcsánynak és az ő elutasításának tulajdonítja.

Sokan sokat tettek ezért az elutasításért, ami szintén egy politikai termék, a démonizálás mesterműve, de az általa keltett gyűlölet valóságos. Ám az üvegplafon nem erről szól. Az üvegplafon nem Gyurcsány személyéhez kapcsolódik, az üvegplafon nélküle is ott lenne, s mint látni fogjuk, ott is volt mindig. Ha Gyurcsány nem lenne, akkor is ott maradna.

Ezt az üvegplafonozást egyre többen veszik át, akiknek meg kell indokolniuk, hogy liberális demokrataként hogyan támogathatnak egy Magyar Pétert. Ezért kénytelenek vagyunk az üvegplafonról szóló hamis közhelyet pontosítani. Az üvegplafon nem Gyurcsány, hanem az egész ország fölött van, amit nemcsak Gyurcsány, hanem senki más sem képes áttörni.

Ennek oka az, hogy az üvegplafont nem alulról építették, hanem felülről. Nem az ellenzéki személyektől függ, hanem a választási feltételektől. Orbán helyezett üvegplafont az ország egészére, elválasztva a Fideszt az alatta levő ellenzéktől: az üvegplafon felett a NER van, alatta az ellenzék és az ország Fideszen kívüli része.

Ez az igazi üvegplafon, amit senki nem törhet át. Senki nem törhet Orbán hatalmára.

Orbán az üvegplafont az egyenlőtlen és tisztességtelen feltételekkel építette ki. A választási törvény átírásával, a választási körzetek megváltoztatásával, a Fidesznek kedvező állandó módosításokkal, az anyagi feltételek hiányával és egyenlőtlenségével, a médiaviszonyok és a sajtó átalakításával, a közszolgálati média elfoglalásával.

A plafon üvegből van, ezért nem látszik, ugyanakkor nem lehet áttörni. Az ellenzék bűne az, hogy ezt nem vette észre, aztán nem ismerte el, végül hazudott róla. A választók is hazudnak róla, mert tudják: ha elismerik, akkor nem elég elmenni szavazni, többet kellene tenniük a diktatúra megbuktatásáért. Erre azonban nem hajlandók, ezért kell messiás.

Ebből fakadóan közös hazugság az üvegplafon letagadása...

VÁRAKOZÁS A VÉGZETRE: ILYEN VOLT „AZ UTOLSÓ NYÁR” – VENDÉGÜNK ABLONCZY BALÁZS

HETI VÁLASZ PODCAST
Szerző: VÖRÖS SZABOLCS
2024.06.20.


Hogyan hatott a háború az egyes emberre? Hogy viselkedik a társadalom, amint közeledik hozzá a háború? Milyen tanulságai vannak ennek ma? Ezekről is szól Ablonczy Balázs történész nemrég megjelent, Az utolsó nyár – Magyarország, 1944 című könyve. A kezdőpont 1944. június 1-je, a budapesti könyvünnep, a vége pedig a háromszéki Sósmező szovjet elfoglalása 1944. augusztus 27-én. Mi mindenről mesél el ez a tizenkét hét? HetiVálasz podcastunkban a szerzőt Stumpf András és Vörös Szabolcs kérdezi.


Részletek a műsorból:

Miért izgalmas, mi történt egy olyan nyáron, amelyen látszólag még minden rendben volt?

Attól is izgalmas, hogy számunkra ez egy utólagos konstrukció: mi már tudjuk, mi történt utána, de az, akik abban benne éltek, nyilván nem tudták, hogy mi vár még rájuk. Ugyanakkor ennek a tragédiának van egy csomó előszele: a bombázások, a zsidók elvitele, keletről jövő menekültek – százával hoznak tevéket, ami lenyűgözi a tévéhíradó operatőrét. Nagyon sokan, például azok közül az erdélyiek közül, akik nézik ezeket a tevéket, néhány hónap múlva maguk is menekültek lesznek. Ott van tehát az előérzet, ott van az, hogy mi várhat ránk, és pont ez a fajta végzetre várakozás foglalkoztatott. Meg az, hogy hogyan konfrontálódnak a mindennapok ezzel a háborús valósággal. (…) A zsidóságot deportálják, menekültek jelennek meg az országban százezrével. Katonának hívják be a férfiakat, vagy viszik el a magyarországi svábokat az SS-be. Budapest lakosságának 15-20 százalékát kitelepítik, vidékre küldik az embereket, több tízezer gyereket, amiről egyáltalán nincs történeti feldolgozás. Az ő élményeiket tartottam fontosnak megeleveníteni. Meg azt, hogy eközben milyen a közellátás, mit játszanak a mozik? A táncolást a vulkánkráter szélén.

Mikor érezhetik már Budapesten is azt, hogy baj van?

Az a meglepő, hogy például a magyar közellátás az utolsó pillanatig egész jól működött. A közigazgatási jelentésekben nyilván van kincstári optimizmus, de mindig benne van, hogy Budapest közellátása „44. június hónapban jónak mondható”. Persze a tojás hiányzik, a tejjel meg macera van. (…) Normandia messze volt, a varsói felkelésről alig ír a magyar sajtó. Ahol szerintem a magyar lakosság – az első világháborús tapasztalatok alapján – rájött, hogy benne vagyunk a közepében, az a román kiugrás. Abból mindenki érthette, mert az nagyon rímelt arra, ami ’18 végén történt, hogy Erdéllyel pillanatokon belül gondok lesznek. És az látszik, hogy ez nagyon megüti a minisztertanácsban ülő minisztereket is. A naplókból is látszik, hogy olyan emberek is, akik egyébként nem érdeklődnek a politika iránt, rájönnek, hogy itt nagy baj lesz.

Minek van az utolsó nyara 1944-ben?

Az 1867 után létrejött a magyar polgárosodásnak, a magyar modernizációnak. 1944 nyarán derül ki, hogy végérvényesen vége. Ha kimennének a németek és nem jönnének be az oroszok, akkor sem lehet már visszacsinálni a dolgokat, mert emberek elpusztultak, megölték őket. Kitaláltunk olyan dolgokat, amelyekkel fölülírtuk azt a történetet, hogy haza és haladás együtt tud mozogni – hogy nem tud, az ekkor válik el végérvényesen. 1990 után valamelyest változik a helyzet – gondoljunk a Márai-kultuszra vagy a polgári gondolat felélesztésére –, de az a benyomásom, hogy túl hosszú volt a megelőző 45 év. Iszonyatos a kihagyás, mert a magyar középosztály jelentős részét megölik, a másik részét pedig kivándoroltatják. Akkora seb ez, hogy a 19. századi projekt már nem visszacsinálható.

POLGÁRMESTER: „HARMINC AUTÓVAL SZÁLLÍTOTTÁK AZ EMBEREKET, VOLT, AMELYIK HUSZONEGYSZER FORDULT EGY VÁLASZTÓKÖRZETBEN”

SZABAD EURÓPA
Szerző: BÁTHORY RÓBERT
2024.06.20.


Délelőtt nyolcezer forintot fizettek a szavazatokért a borsodi Szendrőn, délután már csak hatezret értek az ikszek – állítja Szaniszló János. A város polgármestere szerint az önkormányzati választáson egyik ellenfele összesen hatmillió forintot költött a voksokra. A fideszes politikus úgy tudja: délután azért adtak kevesebbet, mert ellenfele azt gondolta, hogy fölényes győzelmet aratott. Nem így lett. Az ukrán határ menti Kispaládon annak a korábbi fideszes polgármester asszonynak a fia nyerte a választást, akit néhány éve százrendbeli közokirat-hamisítás és költségvetési csalás miatt ítéltek el. Az asszony polgármesterként több száz frissen honosított ukrán–magyar állampolgárt jelentett be a falubeliek házaiba.


A B.-A.-Z. vármegyei Szendrőn még múlt hét pénteken is állt a bál az önkormányzati választások miatt. Összesen hárman versenyeztek a polgármesteri székért, amelyet végül a 2020 óta regnáló, Fidesz–KDNP-s Szaniszló János nyert meg. Ám a választások utózöngéi miatt a helyi választási irodának még múlt hét végén is volt dolga, mert az egyik vesztes nem tudott megbékélni azzal, hogy nem ő nyert, és panasszal élt. Úgy tudjuk: az eredmény miatt forrt a hangulat a városban.

„Köszönöm az Edelényi Rendőrkapitányság és a szendrői rendőrőrs vezetőinek és dolgozóinak a szavazókörök és a helyi választási iroda őrzését, a rend fenntartásáért végzett munkájukat!”

– írta közleményében dr. Istenes Ibolya, a helyi választási iroda vezetője...

MÁR BULGÁRIA IS LEHAGYTA MAGYARORSZÁGOT, AZ EU ABSZOLÚT SEREGHAJTÓI LETTÜNK EGY FŐRE JUTÓ FOGYASZTÁSBAN

QUBIT
Szerző: BODNÁR ZSOLT
2024.06.19.


Az Európai Unió polgárainak jólétére és életszínvonalára utaló fogyasztási adatokat az elmúlt években leginkább olyan cikkekben láthattuk viszont, amelyek címe azt emelte ki, hogy éppen mely tagállamokat előzzük még meg a listán. 2020-ban például Horvátország és Bulgária, 2022-ben már csak Bulgária kullogott Magyarország mögött, de az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat friss adatai szerint most már nem nagyon kell hátrafelé nézegetnünk: Bulgária is lehagyta hazánkat.

Az Eurostat által használt vásárlóerő-egységben kifejezett valós egyéni fogyasztás 2023-as számai azt mutatják, hogy az Európai Unió 27 tagállamainak átlagát a legnagyobb jóléttel jellemzett ország, Luxemburg 38 százalékkal múlja felül, míg a legutolsó helyen álló Magyarországon 30 százalékkal alacsonyabb az életszínvonal az átlagnál.

A valós egyéni fogyasztás (actual individual consumption, AIC) magában foglal minden olyan árut és szolgáltatást, amit az adott ország polgárai igénybe vesznek, függetlenül attól, hogy azt közvetlenül vásárolták meg, vagy valamilyen állami közszolgáltatás (pl. oktatás, egészségügy) révén jutottak hozzá. Mivel mindezt vásárlóerő-paritáson számolják, vagyis az adatok az egyes országok árszintjét is figyelembe veszik, az AIC-t tartják a háztartások anyagi jólétének legpontosabb mérőszámának – tehát ez mutatja meg leginkább, hogy az emberek mennyire élnek jól, mennyire jönnek ki a fizetésükből...

A MAGÁN- ÉS A KÖZELLÁTÁS ÖSSZEHANGOLÁSÁRÓL BESZÉLT AZ EGÉSZSÉGÜGYI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSHOZ KORÁBBAN AZ ORBÁN-KORMÁNYNAK SORVEZETŐT KÉSZÍTŐ CÉG PARTNERE

NÉPSZAVA
Szerző: DANÓ ANNA
2024.06.20.


Még mindig nem tudjuk, hogy mi volt a Boston Consulting Group (BCG) az Orbán-kormány által 2020-ban rendelt első tanulmányában, amelyre hivatkozva zajlik már jó ideje az egészségügy átalakítása, de információink szerint a céget nemrég egy újabb hasonló feladattal bízták meg.

Abba, hogy miként gondolkodhatnak a BCG-nél, a közelmúltban bepillantást nyújthatott az IME egészségügyi szaklap minapi konferenciája. Újlaki Ákos, a BCG partnere itt a magán- és a közellátás együttműködéséről beszélt.

Egyértelművé tette, hogy a hazai lakosság egészségállapotának javításában csak a finanszírozás növelésével lehetne szintet lépni. Ugyanakkor megjegyezte: a magyar egészségügy még a jelen finanszírozási körülmények között sem rossz. A szakember szerint viszont

ahhoz, hogy 15 éven belül elérjük Csehország egészségi mutatóit, most másfél-két százalékpontnyi GDP-arányosan többletfinanszírozást kellene beletenni a rendszerbe.

(Egy százaléknyi GDP értéke jelenleg mintegy 800 milliárd forint.) Hozzátette: a többlet jöhet közvetlenül a lakosságtól, a munkáltatóktól vagy e két szereplő befizetéseinek kombinációiból, valamint különféle egészségkárosító termékek jövedéki adóiból is. Újlaki Ákos szerint a köz- és a magánszolgáltatások együttélése a rendszerben csak úgy képzelhető el, ha van egy erős állami rendszer. Ahhoz azonban, hogy egy ilyen működhessen Magyarországon, a magánpiacot valamelyest korlátozni kell. Úgy vélte, három ponton kellene beavatkoznia az államnak. Így például az orvosok szabad áramlásának, munkavállalásának korlátozására lenne szükség a két rendszer között. Ennek első lépéseként például meg kellene határozni, hogy egy orvos, illetve ápoló összesen mennyit dolgozhat. Újlaki Ákos szerint ez az ellátás minőségét és biztonságát is javítaná. Mint mondta, lehet most azon vitatkozni, hogy nem tudjuk mennyi orvos vagy ápoló van, amikor azt sem tudni, hogy hány munkaórát dolgoznak.

Kérdés az is, hogy ki szeretne egy olyan operáló team asztalára feküdni, amelynek sebésze az elmúlt 16 órában is operált, csak egy intézménnyel odébb...

A DEEPFAKE-ÖZÖN ELMARADT, DE A DEZINFORMÁCIÓ ÍGY IS BEÁRNYÉKOLTA AZ IDEI EP-VÁLASZTÁSOKAT

LAKMUSZ
Szerző: NEUBERGER ESZTER
2024.06.18.


Nemzetközi szakértők értékelték, milyen szerepet játszhatott a választási eredményekben, hogy ismét tömegekhez juthattak el hamis vagy félrevezető információk a legnagyobb közösségimédia-platformokon.


Az AI-alapú dezinformáció korábban nem látott méreteket öltött a tavaly őszi szlovákiai országgyűlési választási kampányban, és megjelent az ezt követő lengyelországi választások idején is. Ezért az európai közvélemény jelentős része joggal számíthatott arra, hogy deepfake videókkal és hangfelvételekkel igyekeznek majd befolyásolni a választási eredményeket az ebben érdekelt szereplők a 2024. júniusi EP-választásokat megelőző hónapokban, hetekben is.

A deepfake-özön ehhez képest, úgy tűnik, elmaradt.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy ebben a választási kampányban ne jelent volna meg megint komoly kihívásként a dezinformáció, a választópolgárok hamis, megtévesztő, vagy szándékosan megosztó információkkal való módszeres elárasztása, főként az online térben.

Ebből a szempontból értékelték a mögöttünk álló EP-választási időszakot a Lakmusz, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Political Capital közös választási dezinformációval foglalkozó projektjének záró konferenciáján a téma nemzetközi szakértői:

- Stump Krisztina, az Európai Bizottság Tartalmak, Technológiák és Kommunikációs Hálózatok Főigazgatóság Médiakonvergencia és Közösségi Média Osztályának vezetője,

- Paolo Cesarini, a European University Institute (EUI) professzora, az European Digital Media Observatory (EDMO) és a European Media and Information Fund (EMIF) programigazgatója,

- és Michal Šenk, a prágai Károly Egyetem és a Central European Digital Media Observatory (CEDMO) kutatója.


Már a panelbeszélgetés elején egyetértés alakult ki abban, hogy

a 2019-es EP-választásokhoz képest sokkal többet tudunk a dezinformáció jelenségéről és működésmódjáról.

- Az elmúlt években kutatók és tényellenőrző szervezetek közös munkája nyomán uniós szinten kiépültek olyan jelzőrendszerek, amelyek segítségével lekövethető, milyen kártékony dezinformációs narratívák kapnak szárnyra például egy-egy választás előtt az európai nyilvánosságban. (Ennek a jelzőrendszernek köszönhetően tudtuk például a Lakmuszon bemutatni, milyen hamis információk terjedtek Európa-szerte a Fico-merénylettel kapcsolatban.)

- De jóval tisztább képünk van arról is, milyen - sokszor az EU-n kívüli - szereplők aktívak leginkább a dezinformáció terjesztésében. (A témával a Lakmusz is számos cikkben foglalkozott, ezeket itt gyűjtöttük össze.)

Arról azonban már némileg eltérő hangnemben beszéltek a résztvevők, hogy mennyit sikerült fejlődni a globális és uniós közvéleményben is egyértelműen fenyegetésként értékelt dezinformáció elleni küzdelemben.

Stump Krisztina kiemelte, hogy az EU az elmúlt években sokat tett azért, hogy együttműködésre bírja a legnagyobb online platformokat, és hogy azok tegyenek többet saját felületeiken a dezinformáció terjedése ellen. Az idei EP-választásoknak már úgy futottunk neki, hogy olyan nagy tech cégek, mint a Meta, a TikTok, a Google vagy a Microsoft a digitális szolgáltatásokról szóló uniós jogszabály (Digital Services Act) és a dezinformáció elleni gyakorlati kódex (Code of Practice on Disinformation) értelmében különböző kötelezettségeket vállaltak a dezinformáció visszaszorítására. (Hogy pontosan milyeneket, arról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.) ...

NAHALKA ISTVÁN: A KÖZOKTATÁS MINŐSÉGI PROBLÉMÁINAK SINCSENEK KÖVETKEZMÉNYEI

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2024.06.20.


Magyarországon egyre jobban bebetonozódik egy olyan oktatási rendszer, amely tulajdonképpen már nem sok mindenre jó, alacsony színvonalon működik, rendkívül sok problémával terhelt, azok megoldását viszont nem képes produkálni. Így összegezte Nahalka István az utóbbi napokban napvilágot látott oktatással foglalkozó hírek lényegét. Az oktatáskutató szerint a minőségi problémák valójában nem okoznak semmit a rendszerben, csak egy megállapítás az, hogy valami romlott és kész, nincsenek következményei. Pedig, ahogy megjegyezte, az egyetlen szakma a pedagógusoké volt, amelyik az utóbbi időben valamilyen mértékben kiállt az igazáért.


Vegyük sorra az utóbbi napok híreit. Kiderült például, hogy minden évfolyamon és mérési területen, főleg Észak-Magyarországon rontottak a diákok a 2023-as kompetenciaméréseken. Ez mit mutat?

Ez az utóbbi években így volt. Ha rontás van, az általában úgy van, hogy a gyengébbek még sokkal gyengébbé válnak, mint amennyire gyengülnek a jobb tanulmányi eredményekkel rendelkezők. Ebben egész egyszerűen kódolva van ilyenkor a különbség növekedése. Egyébként romlanak az eredmények. Ha a PISA-eredményeket nézzük, akkor a fejlett országokban egy általános jelenségről van szó. Ezzel nem akarom felmenteni a magyar oktatást, mert azért a magyar oktatás nem egészen ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint amikkel általában a fejlett nyugati országok oktatási rendszerei. Például nálunk a bevándorlók nem okoznak akkora gondot a teljesítmény szinten tartása, vagy növelése szempontjából, mint amekkorát Németországban, Belgiumban, Svájcban vagy Franciaországban. Mint mondtam, nem akarom ezzel felmenteni a magyar oktatást, itt nyilván más, speciális okok vannak, olyanok, amiknek nekünk kell alaposabban utánanéznünk. Biztos, hogy a romlásban benne van még valamennyire a Covid is, de az már kibogozhatatlan, hogy mennyire. Valamennyire ez is szerepet játszik. Ha lennének, ha lehetnének kutatások, amelyekkel alaposabban elemezni lehet ezeket a folyamatokat, akkor biztosabbat tudnánk mondani róluk...

ÁLMAINKBAN BULGÁRIA VISSZAINTEGET

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2024.06.20.


Tegnap, mint valami megszokottat, akárha születési előjogot, úgy néztük a NER „elitet”, ahogyan tódult Németbe’ meccsnézőbe. Az már föl sem horgasztja a kedélyeket, hogy az összes nem is kormánygép szolgálatban volt, és például a soknevű hadügyminiszter meg az Orbán külön-külön röpülővel utazott ugyanoda. Lehet, hogy nem bírják egymás szagát, vagy nem tudjuk az igazi okot, mire ez a nagy rongyrázás.

Hogy Mészáros meg magángépen iramlott (suhant), miközben az is kiderült, hogy megkezdte szokásos nyári körútját a jachtja, már az sem nóvum. Semmi sem ebből a szempontból, mert a mimagyarnak ilyesfajta ingerküszöbe már nincs is, mert, ha volna, már régen egyenes kaszával indulna a Karmelitába menekülésre noszogatni a kedves vezetőt. Látunk ilyet? Nem. Kell tartania ettől a nagyfőnöknek? Egyáltalán. Tehát nincs miről beszélni.

De azért próbáljuk meg, mert ha másnak nem is fáj (mert netán nem is hallott róla, vagy már ez sem érdekli), nekem azért igen. Az élet van akkora rendező, hogy miközben láttuk ezt a futball körüli újgazdag, illetőleg vallásos, kényszeres nyüzsgést, és az a hendikepje is megvan a lelkünknek, hogy ismerjük az emögött zajló folyamatokat, épp ekkor kerül a szemünk elé az Eurostat legfrissebb jelentése, amely szerint utolsók lettünk.

Bulgária is megelőzött már minket az uniós országok közül a háztartások fogyasztásában. Azaz, addig üldöztük Ausztriát, hogy a jó bolgárok surranópályán elénk kerültek, és már nekik is csak integethetünk. A háztartások fogyasztása a legmegbízhatóbb szegénységmérési adat, ami azt mutatja, van-e pénze a delikvensnek zsömlét venni a boltban vagy nincs, hogy sarkítsunk a dolgon, érthetővé téve mindenki számára. (Gombák és moszatok)

Ez a mutató az, ami beszámol a szavazópolgár pénzügyi helyzetéről, áttételesen pedig a gazdaságról is, mert hiába jön Szijjártó minden évben a rekordbefektetésekkel, ezek a népek számára semmit sem érnek, mint ahogyan a GDP-t sem lehet megenni, azaz Szijjártó kitörölheti az arschát a rendszeres sikerjelentéseivel. Mert a Nagy Mártoné rendszerint felülírják azokat, aki soha nem érti, miért nincsen ÁFA-bevétel, ami miatt meg a költségvetés áll fejre...

NEM REÁLIS ELVÁRÁSOK KLÍMAKATASZTRÓFA IDEJÉN - A 444 NAPINDÍTÓ HÍRLEVELE

444.HU
Szerző: HORVÁTH BENCE
2024.06.20.


Jó reggelt, itt a 444 napindító hírlevele. Marad a meleg, csapadék nem lesz, híreket mondunk. 

Például ezt a négyet:





Hírleveleinkre feliratkozni itt lehetséges, sőt, érdemes...