Szerző: ZSUPPÁN ANDRÁS
2024.12.11.
December 18-án lesz a fővárosi közgyűlés következő ülése, amelynek előterjesztéseit ma késő délután töltötték fel a főváros hivatalos oldalára. A dokumentumok között észrevettünk egyet, ami különösen érdekes: Karácsony Gergely főpolgármester és korábbi kihívója, Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője közös javaslatban követelik, hogy Rákos-Dubaj felhőkarcolói és faltól falig történő, túlzsúfolt beépítése helyett a területen élhető, zöld, emberléptékű fejlesztés valósuljon meg.
Rákosrendező ügyével idén több nagy cikkben foglalkoztunk:
- elsőként mutattuk be, hogy a felhagyott vasúti területen egy toronyházas fejlesztés jóvátehetetlenül tönktrettenné a Hősök tere látványát;
- és azt is részletesen kifejtettük, hogy van alternatíva: egy nyugati mintákat követő, fenntartható és korszerű városfejlesztési projekthez minden szükséges előtanulmány és koncepció elkészült az elmúlt évtizedekben, több városvezetői cikluson átívelő módon.
Korábbi cikkünkben azt mondtuk, hogy Rákosrendező 2019 októberében, vagyis még a Tarlós-korszakban elkészült fejlesztési tanulmánytervének B jelű beépítési változata nagyon jó kereteket ad egy ilyen fejlesztéshez, és erre épül a Budapest Parkvárosnak nevezett koncepció is, ami tavaly decemberben fogadott el a közgyűlés a Rákos-Dubaj alternatívájaként. Mindemellett lényeges, hogy 2020 és 2022 között az állami BFK – amit akkoriban Vitézy vezetett – jó város- és közlekedésfejlesztési terveket készített a térségre. E három előzmény összefésülésével lehet a megfelelő kereteket meghatározni Rákosrendező fejlesztésére.
A kormány azonban más úton járt: időközben megszületett a nemzetközi megállapodás az Egyesült Arab Emírségekkel, amely lehetővé teszi, hogy az egész területet egyben eladja a magyar állam egy emirátusi fejlesztőnek, mégpedig a Belgrádban már egy hasonló nagyléptékű projektet megszerző Mohamed Alabbar egyik cégének. A szerb fővárosban olyasmi épült, ami Budapestnek intő példa lehet: ettől kellene a fővárost megóvni.
A nemzetközi megállapodás alapvetően hiányos, rossz keretrendszert tartalmaz, semmilyen elvárás nem került bele a terület majdani funkciójával, beépítési intenzitásával, zöldfelületi arányával kapcsolatban, hiányoznak belőle konkrét, a minimum minimumát jelentő elemek (például a 3-as villamos Szegedi úti átvezetése), bekerült viszont a reptéri gyorsvasút idevezetése, ami a főváros idegenforgalmának érdekeit egyáltalán nem szolgálja.
A nemzetközi szerződést visszacsinálni már nem lehet, és a karaván látszólag halad előre. Lebontottak már sok romos épületet, kiköltöztették a bérlők többségét (köztük egy kis MÁV-telep lakóit is, akik nem szerettek volna innen elmenni meg a Közlekedési Múzeum raktárainak egy részét, noha ezek is a terület peremén helyezkedtek el) – vagyis a magyar állam még a terep előkészítését is elindította a befektető számára, noha az minden kormányzati megszólalás szerint annyira tőkeerős, hogy a kárelhárítási munkákat nyilván maga is el tudná végezni. Lázár János december 8‐án az ATV Egyenes beszéd című műsorában elárulta, hogy „az arab befektető most köti az adásvételi szerződést a magyar állammal, ennek a részleteit tárgyaljuk ki. Letette az első terveket ennek a 130 hektáros területnek a rehabilitációjára.”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.