2024. október 11., péntek

TÖBBÉ SEMMI NEM LESZ UGYANOLYAN, MINT RÉGEN – 10 PONTBAN AZ EURÓPAI AUTÓIPAR MÉLYÜLŐ VÁLSÁGÁRÓL

TELEX
Szerző: ZÁCH DÁNIEL
2024.10.11.


Szeptemberben forgalomba helyezték a hatvanezredik villanyautót Magyarországon, ujjongott hétfői közleményében az Energiaügyi Minisztérium. Így már nyolcszor annyi van forgalomban, mint 2020 májusában, ráadásul jövő tavaszig kitarthat a céges vásárlások támogatására szánt 30 milliárd forintos állami keret is, amelynek összege autónként 2,8-4 millió forint. Azt azért érdemes megjegyeznünk, hogy az idén júliusig összesen 63 ezer új autót helyeztek forgalomba, vagyis fél év alatt kicsit többet, mint eddig villanyautót összesen
.

Közben Európából inkább aggasztó hírek érkeznek, kontinensszerte félárbócon van a villanyautós forradalom zászlaja. A kereslet növekedése lelassult, több országban pedig csökkentek az eladások. A jelentős értékcsökkenés miatt egyes lízingcégek és kölcsönzők szintén nagyobb kockázatot látnak az elektromos modellekben, ráadásul túl kevés a nyilvános töltőoszlop. További probléma, hogy a kínai gyártókat aligha állítja meg a büntetővám, az itteniek egy részének viszont ez is súlyos nehézségeket okozhat.

1. Kína visszaüthet a büntetővám miatt

Az EU és Kínai közt kibontakozó vámháborúban október végéig dönthetnek a Kínából származó villanyautókra kivetett büntetővámról. A Volkswagen-csoport, a BMW és a Mercedes ellenezte az intézkedést, így Németország, illetve Magyarország is a nemre szavazott, ahogy a legtöbb olyan márka szintén nem tartja jónak ezt a megoldást, amelynek fájhat egy esetleges kínai ellenlépés. Mivel mostanra kevés cég maradt, amely nem üzletel a kínaiakkal, további tárgyalások várhatók az EU és Kína közt. Erre azért is szükség lesz, mert odaát már javában vizsgálják a válaszlépések lehetőségeit. Az egyik az lehet, hogy megemelik a 2,5 literes vagy ennél nagyobb hengerűrtartalmú import autókra vonatkozó vámokat. Ilyenekből csupán Németország tavaly 1,2 milliárd dollár értékben szállított Kínába az Automotive News szerint.

Több európai autógyártó évtizedek óta jelen van Kínában, A Volkswagen 1991-ben az állami tulajdonú helyi gyártóval, a FAW-vel közösen alapított vállalata 15 éven át piacvezető volt, de sikerét elsősorban hagyományos, benzines típusainak köszönhette. Tavaly elvesztette a versenyt a kizárólag hibrid és villanyautókat kínáló BYD-vel szemben. A lejtmenet azóta is folyamatos, mert Kínában rengeteg olcsó villanyautó és márka jelent meg az utóbbi években.

A Volkswagen 2023-ban 2,5 milliárd euró értékű beruházást jelentett be, hogy megvédje ottani piaci pozícióját. Egyebek mellett 700 millió dollárért megvásárolta az Xpeng nevű gyártó öt százalékát, és a kínai vásárlók igényeinek megfelelő, olcsó modelleket ígér. Ilyet egyébként a felerészben a Stellantis autóipari egyesülés tulajdonában lévő Leapmotor már kínál is T03 néven. A típus Európába szánt példányait éppen szeptemberben kezdték gyártani a lengyelországi Tychyben. A T03 alapára kevesebb mint 20 ezer euró, átszámítva nagyjából 7,8 millió forint lesz...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.