Szerző: SZALAI ANNA
2024.10.30.
Miközben a figyelem a járatritkitási botrányra és arra irányul, hogy az elöregedő HÉV-flotta meddig bírja a jelenlegi terhelést, a háttérben kemény politikai-gazdasági csaták dúlhatnak.
Nem menetrend-, nem szolgáltatás-, pláne nem utasféltés áll a HÉV körüli rémhírterjesztés mögött, hanem üzlet – állította a járatritkítás miatti botrány legelején Lázár János közlekedési miniszter előretolt helyőrségeként Nagy Bálint államtitkár, aki rejtélyesen „egy tervezett privatizációs bulit” emlegetett, amelyet a tárca a MÁV-csoport struktúrájának átalakításával megakadályozott, így „megszűnik a zavarosban halászás”. Ez okozta szerinte a turbulenciát. Lázár embere elődjét, Vitézy Dávidot vélte felfedezni az események háttérben, aki a MÁV és a HÉV fejlesztések elmaradása miatt visszatérően bírálja a minisztert. De a háttérben egy másik NER kör sejlik fel.
A játszma valójában már sokkal előbb, még az új HÉV-járművek beszerzésére kiírt tender idején elkezdődött, amikor makacs iparági pletykák szerint azért zárták le a közbeszerzést, mert az oroszoknak nem osztottak benne lapot. A hazai kötöttpályás fejlesztésekhez szorosan kötődő HÉV-járatritkítás körüli botrány meglehetősen szokatlan levélváltással indult. A MÁV-HÉV Zrt. egyik osztályvezetője – holott se előtte, se azóta nem ezen a szinten folynak az egyeztetések a menetrendről – nagy hirtelenséggel arról értesítette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt-t, hogy jelentős zsúfoltságot okozó járatritkítást terveznek három fővárosi HÉV-vonalon. A jelzett kapacitáscsökkentés előre borítékolhatóan elfogadhatatlan volt a fővárosnak.
A terv nemcsak a BKK-t, hanem Lázárékat is meglepte. Lázár dühe, amellyel elcsapta a MÁV-HÉV Zrt. vezetőjét, jól jelezte, hogy az engedélykérés elmulasztásánál többről van szó. Államtitkára szabotázsról, majd privatizációs ügyről posztolt. A MÁV új vezérigazgatója, Hegyi Zsolt pedig nyugtatgatott mindenkit, hogy minden marad a régiben. De nem sikerült hibátlanul felmondania a leckét: elismerte, hogy nincs elég forgalomba adható jármű. Még aznap helyesbítettek és a MÁV azóta is ugyanazt ismételgeti: ugyanannyi kocsi, ugyanolyan sűrűn jár jövőre is. (Az elmúlt két hét tapasztalatairól lásd keretes írásunkat.)
Arra azonban továbbra sincs válasz, hogy a napi 170 ezer ember utazását miképpen biztosítják az elaggott járművekkel...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.