2024. október 11., péntek

„KELL EGY ÁLHÍRGYÁR!” - MEGLEPŐEN RÉSZLETES BELSŐ DOKUMENTUMOK KERÜLTEK KI A DEZINFORMÁCIÓT NAGYÜZEMBEN TERJESZTŐ OROSZ CÉGTŐL

LAKMUSZ
Szerző: BARCZIKAI FANNI
2024.10.10.


A Doppelganger nevű dezinformációs művelet céljai közé tartozott az AfD erősítése és az amerikai elnökválasztás befolyásolása is. A projekt mögött álló orosz cég egyáltalán nem bánja, hogy lelepleződött a nyugati sajtó és a titkosszolgálatok előtt.


„Szükségünk van egy külön részlegre a hamisítványok számára - egy gyárra!” - ez a felszólítás szerepel abban a szeptember elején nyilvánosságra került 2,4 gigabájtnyi dokumentumhalmazban, ami többek között a Doppelganger névre keresztelt dezinformációs művelet projekttervét is tartalmazza. Az Oroszországhoz köthető projekt az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban és Ukrajnában terjeszt politikai és kulturális kérdésekről szóló hamis cikkeket, videókat és közvélemény-kutatásokat, ismert hírportálok webhelyeit és arculatát utánozva.

A nemzetközi sajtó Ukrajna-ellenes tevékenysége kapcsán már 2022-ben felfigyelt a Doppelgangerre, a most elérhetővé vált dokumentumok azonban olyan mély betekintést engednek az elmúlt évek egyik legnagyobb dezinformációs műveletének tervezésébe, működésébe és belső értékelésébe, amire általában csak évtizedekkel a műveletek befejezése után nyílik lehetőség.

A Doppelganger-projekt vezetői és finanszírozóik közötti levelezést is tartalmazó dokumentumok egyrészt abban a 277 oldalas iratban szerepelnek, amit az FBI hozott nyilvánosságra szeptember 4-én egy büntetőügyhöz kapcsolódóan. Emellett a Süddeutsche Zeitung német napilaphoz is nagy mennyiségben jutottak el hiteles belső dokumentumok a Doppelganger mögött álló orosz cégtől, a Social Design Agency-től (SDA).

Thomas Rid, a Foreign Affairs szerzője mindkét adatforrást áttanulmányozta, és ezek alapján részletes elemzést írt az SDA/Doppelganger működéséről. A továbbiakban erre a cikkre támaszkodunk.

Rid szerint a dokumentumok talán legfontosabb tanulsága, hogy a dezinformációs művelet végrehajtói kifejezetten sikerként kommunikálták finanszírozóik és az orosz kormány felé, hogy a nyugati médiumok és titkosszolgálatok foglalkoznak velük - vagyis egyáltalán nem bánták, hogy lelepleződtek.

Arról viszont nem tudtak meggyőző bizonyítékokat bemutatni, hogy az általuk terjesztett álhírek valóban befolyásolták a társadalmi-politikai folyamatokat a célországokban.

A Kreml-barát cég

Az orosz Szövetségi Adóhivatal szerint a Social Design Agency vállalatot 2017 decemberében jegyezték be, székhelye a Kremltől hét perc sétára található. 2024-re több mint 100 fős személyzettel rendelkezett, köztük 18 adminisztrátorral a központi irodában, nyolc szövegíróval és szerkesztővel, 12 fős sajtófigyelő stábbal, 20 fős közösségi médiafigyelő csapattal, hét fordítóval, három mém- és karikatúraművésszel négy videókészítővel, valamint számos távmunkással.

Az SDA honlapján több kormányzati ügyfelet is felsorol, köztük az Állami Dumát (az orosz törvényhozás alsóházát), és az orosz belügyminisztériumot. Az orosz elnöki adminisztráció azonban nem szerepel a hivatalos megrendelők között, annak ellenére, hogy vélhetően ők a cég legfontosabb szponzorai...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.