2024. október 28., hétfő

HOZZÁLÁNCOLTUK MAGUNKAT A NÉMETEKHEZ, ÉS MOST CSODÁLKOZUNK, HOGY VELÜK EGYÜTT SÜLLYEDÜNK

TELEX
Szerző: GULYÁS ÁDÁM
2024.10.28.


A német gazdaság, elsősorban az autóipar komoly problémákkal küzd. A nehézségeket nemcsak a gazdasági adatok tükrözik, hanem az autóipari szereplők viselkedése is: a Volkswagen-csoport idén ősszel példátlan módon, 87 év után először kilátásba helyezte németországi gyárak bezárását. A német autóiparral való összekapcsoltsága miatt azonban a magyar gazdaságnak sem mindegy, hogy hogyan muzsikálnak a németek. A Németországtól való gazdasági függésünk mértékét jól mutatja, hogy az elmúlt húsz évben a német vállalatvezetők válaszain alapuló német gazdasági hangulatindex pontosabban jelezte előre a hazai gazdaság jövőbeli tendenciáit, mint a magyar hangulatindex.

Az utóbbi időben vezető kormányzati szereplők is elkezdték érzékelni, hogy baj van, és egyre többször kongatják a vészharangot. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy október elején adott interjújában egészen nyíltan beszélt a magyar export német függéséről. A miniszter azt mondta, „a német gazdaság bajban van, enyhe recesszióban fog maradni idén, és hát hogyha a német gazdaság bajban van, akkor alapvetően a mi exportunk nem megy”.

Nagy Márton annak egyik okaként is az európai és főleg a német gazdaság versenyképességi problémáit jelölte meg, hogy az idén valószínűleg 1,5 százalék alatt marad a magyar gazdasági növekedés. Varga Mihály pénzügyminiszter pedig a szeptemberi Közgazdász Vándorgyűlésen egyenesen arról beszélt, hogy a német modell válságban van, ezért el kell gondolkodnunk azon, hogyan lehetne leválni róluk. Orbán Viktor ezzel párhuzamosan folyamatosan napirenden tartja az uniós versenyképességi problémákat (amelyek jelentős részben Németország gyengélkedéséből adódnak), és meghirdette a „gazdasági semlegesség” irányvonalát, amely részben szintén azt tűzi ki célul, hogy Magyarország diverzifikálja a gazdasági kapcsolatait. Látszik tehát, hogy az ország vezetése kezdi kapiskálni, mi a gazdasági problémáink egyik legfontosabb oka. Csak éppen arról nem beszélnek, hogy a rendszerváltás óta kormányzó pártoknak, különösen a Fidesznek mekkora szerepe van abban, hogy a német gazdaság problémái bennünket is gond nélkül padlóra küldenek.

Ebben a cikkben azt járjuk körbe, hogy a rendszerváltás óta eltelt 34 évben hogyan fűzték egyre szorosabbra a kapcsolatot a mindenkori magyar kormányok a német gazdasággal, elsősorban az autóiparral; mekkora a magyar gazdaság tényleges kitettsége; sikerült-e megvalósítania a kormánynak a „keleti nyitás” gazdasági stratégiáját, és ez valóban csökkentheti-e a gazdasági kitettségünket; illetve bemutatjuk, hogy milyen lehetőségek lennének vagy lettek volna a függés enyhítésére...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.