2024. október 18., péntek

FURGON KONTRA BICIKLIS: HARC A BUDAPESTI ZÁRT KERÉKPÁRSÁVOKÉRT

TELEX
Szerző: ZÁCH DÁNIEL, TANCZER GÁBOR
2024.10.18.


Amikor a főváros 2023 végén kialakította az első védett kerékpársávokat az Üllői úton, még nem nagyon gondolt senki sem arra, hogy mi legyen így az üzletektől elvágott áruszállítókkal. Mivel a furgonok vezetői úgy gondolják, hogy valahol nekik is meg kell állniuk, gyakori látvány a teljes széltében kisteherautóval blokkolt védett kerékpársáv, és az emiatt életveszélyes mutatványokra kényszerülő kerékpáros. Így akarták-e, van-e megoldás? Ennek jártunk utána.


„Budapesten az utóbbi időben épültek kerékpársávok, de azok zavartalan használatát egyáltalán biztosítják a hatóságok” – írta lapunknak olvasónk, Zoltán, akinek a felvetésére kezdtünk foglalkozni a témával. Tapasztalatai szerint az Üllői út Nagyvárad tér–Corvin-negyed közötti szakaszán a bójákkal zárt kerékpársávon belül percenként előzgetnek robogósok, motorosok. Néha autósok is itt közlekednek, illetve rendszeresen itt állnak meg teherautók. Ez annyira általános probléma szerinte, hogy a pár perc alatt megtehető úton átlagosan 3-5 motoros előzi meg kerékpársávon belül a reggeli és délutáni időszakban, napközben pedig nem ritka, hogy ezen felül akár 2-3 teherautó is áll ezen e szakaszon.

Mindez történik Zoltán nagy felháborodására a rendőri szakma csúcsintézményével, a Ludovikával szemben. Az Üllői úton pedig folyamatosan van rendőrségi jármű is, tehát naponta látniuk kell, hogy mi történik, tette hozzá. Amikor telefonon a rendőrséghez fordult az ügyben, még azt is elárulták neki, hogy be van kamerázva ez a rész, ám azt nem tudta meg, hogy a kamerafelvételeket miért nem használja sem a rendőrség, sem a közterület-felügyelet. „Akkor mire volt jó egyáltalán a zárt kerékpársáv kialakítása, ha valójában nem is gondolták komolyan?” – tette fel a kérdést olvasónk.

Hogy a helyszínen vizsgáljuk meg a helyzetet, először is végigtekertünk az Üllői úti kerékpársávon, méghozzá nem is legnagyobb forgalomban, hanem egy csütörtök kora délutáni időpontban. A negyedórás kerekezés alatt kettő, a kerékpársávot teljes széltében blokkoló fehér furgont is sikerült lefotózni. (Motoros nem volt.)

Ilyenkor Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint a bringás vagy rolleres vagy felteheti a járdára a bringát, és maximum 10-zel kikerülheti a furgont, vagy a veszélyesebb manővert választva a forgalmi sáv felé kerül. A többség szerinte az utóbbit választja.

De mit szól ehhez a rendőrség?

A BRFK válasza szerint a gépkocsik kerékpársávon történő parkolása szabálytalan és balesetveszélyes, ezért a rendőrök ilyen esetben intézkednek: figyelmeztetnek, helyszíni bírságot alkalmaznak vagy szabálysértési feljelentést tesznek. Annak a furgonosnak pedig, akinek ilyen helyre szól a szállítási címe, kötelessége szabályos parkolóhelyet keresni. Arra, hogy van-e ilyen az Üllői úton, később rátérünk. A rendőrök a kerékpárosoknak azt tanácsolják ilyen esetekben, hogy fokozott óvatossággal közelítsék meg és kerüljék ki a szabálytalan járművet...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.