2024. október 16., szerda

A KÖLTSÉGVETÉS ZSEBÉBEN HAGYTUK A SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓNK 1 VAGY 2 SZÁZALÉKÁT

HÍRKLIKK
Szerző: SOMFAI PÉTER
2024.10.16.


Több okát is látja Molnár László, a GKI vezérigazgatója annak, hogy a tavalyi évhez képest az idén 60 ezerrel kevesebb adózó ajánlotta fel személyi jövedelemadója (SZJA) 1 százalékát valamely civil szervezet, vagy egyház számára, mint tehette volna. Bár még mindig viszonylag magas az adakozási kedv, a NAV adataiból kiderült, hogy a jogosultaknak csak kevesebb mint a fele, 37 százaléka élt ezúttal a lehetőséggel. A civilek számára szervezett hagyományos évértékelő workshopon elhangzott: a felmérések azt mutatják, hogy bőven van tartalék a rendszerben, de sokakhoz nem jut el az információ még a lehetőségről sem.


Valóban csak a gyengébb marketing az oka az adakozási kedv csökkenésének?

Nyilván a tájékoztatás akadozásának is lehet szerepe abban, hogy az adófizetők egy tekintélyes hányada nem támogatja az arra jogosult civil szervezetek valamelyikét. A többség nem azért nem teszi, mert nem ért egyet a működésükkel. A lakosság egy jelentős része azt sem tudja, hogy kinek adhatná oda a pénzét. Valahol meg kellene ismerni, kiket és milyen azonosító feltüntetésével lehet részesíteni a kedvezményben, de ezeket a hirdetéseket nem adják ingyen. Pénzbe kerülnek, a civil szervezeteknek pedig ebből van a legkevesebb. Az amúgy is szűkös költségvetésükben nemigen találnak rá forrást. Ebből kialakulhat egy önmagába visszatérő kör: most üres a kassza, nem telik reklámra, emiatt nem jönnek a személyi jövedelemadóból származó bevételek, később újra meg kell húzni a nadrágszíjat, és egy év múlva megint nem lesz pénz reklámra…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.