Szerző: KASSAI ZSIGMOND
2024.09.02.
- Az iskolakezdés előtt az erre hivatott, kormányzati portálon három különböző kifejezésre mindössze néhány száz meghirdetett álláspályázatot találtunk, de az adatok, áttekinthető formában, egységesen, sehol nem állnak rendelkezésre.
- A Belügyminisztérium szerint nincs is olyan összesítés, amelyből kiderül, hogy az egyházi, a magán- és az állami fenntartású oktató, nevelő intézmények hány álláshelyre keresnek új munkaerőt, és pályáztatni sem szükséges az állásokat.
- Az oktatáskutató szerint a rendszer egyenesen arra van kitalálva, hogy elfedje a pedagógushiányt.
A pedagógusbér-emelés dacára az idén sem csökkent a tanárhiány a köznevelésben, legfeljebb a tanárok tömeges elvándorlása torpant meg – állítják a pedagógus-szakszervezetek és az oktatáskutató, a szeptemberi iskolakezdés előtt. Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, a legutóbbi Kormányinfón jelentette be, hogy az idei emelést követően, jövőre, a pedagógus-átlagbér 820 ezer forintra emelkedik, ez azonban, a szakemberek szerint, a rendszer problémáin mit sem javít.
Radó Péter, oktatáskutató, oktatáspolitikai elemző, a 24.hu kérdésére, azt mondta, a pedagógushiány jelenlegi mértéke pontosan nem ismert. Ennek oka – fejtette ki – éppen az, hogy a rendszer úgy van kitalálva, hogy a pedagógushiányt lényegében elfedje. Ami a probléma mértékét illeti, a pedagógushiányra vonatkozó, 14–15 ezer fő körüli becslést tartja a legmegbízhatóbbnak. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) néhány évvel ezelőtt részletesen feltérképezte a helyzetet: akkori számításuk szerint a hiányzó pedagógusok száma, országosan, elérhette a 16 ezer főt. A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor, lapunk érdeklődésére, azt mondta, a jelenlegi, valós szám, ehhez a méréshez képest, plusz-mínusz egy-kétezer lehet.
Radó szerint főleg az informatika-, az idegennyelv-, a matematika- és a természettudományos oktatásban van gond, ezeken a területeken, az utóbbi 3–4 évben, a szakszerűtlen helyettesítés kimutatható aránya meredeken emelkedett: néhány év alatt a duplájára nőtt.
Nyilvánvaló, hogy most már komoly dráma van, ami erősen hat az oktatás minőségére
– értékelte a helyzetet.
A pedagógusbér-emelés dacára az idén sem csökkent a tanárhiány a köznevelésben, legfeljebb a tanárok tömeges elvándorlása torpant meg – állítják a pedagógus-szakszervezetek és az oktatáskutató, a szeptemberi iskolakezdés előtt. Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, a legutóbbi Kormányinfón jelentette be, hogy az idei emelést követően, jövőre, a pedagógus-átlagbér 820 ezer forintra emelkedik, ez azonban, a szakemberek szerint, a rendszer problémáin mit sem javít.
Radó Péter, oktatáskutató, oktatáspolitikai elemző, a 24.hu kérdésére, azt mondta, a pedagógushiány jelenlegi mértéke pontosan nem ismert. Ennek oka – fejtette ki – éppen az, hogy a rendszer úgy van kitalálva, hogy a pedagógushiányt lényegében elfedje. Ami a probléma mértékét illeti, a pedagógushiányra vonatkozó, 14–15 ezer fő körüli becslést tartja a legmegbízhatóbbnak. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) néhány évvel ezelőtt részletesen feltérképezte a helyzetet: akkori számításuk szerint a hiányzó pedagógusok száma, országosan, elérhette a 16 ezer főt. A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor, lapunk érdeklődésére, azt mondta, a jelenlegi, valós szám, ehhez a méréshez képest, plusz-mínusz egy-kétezer lehet.
Radó szerint főleg az informatika-, az idegennyelv-, a matematika- és a természettudományos oktatásban van gond, ezeken a területeken, az utóbbi 3–4 évben, a szakszerűtlen helyettesítés kimutatható aránya meredeken emelkedett: néhány év alatt a duplájára nőtt.
Nyilvánvaló, hogy most már komoly dráma van, ami erősen hat az oktatás minőségére
– értékelte a helyzetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.