2024. szeptember 17., kedd

MEGJÓSOLJUK, HOL LEHET LEGKÖZELEBB SÍNTÖRÉS A VASÚT FŐVÁROSI SZAKASZAIN

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: TÁLOS LŐRINC, PÁPAI GERGELY
2024.09.17.



Budapesten több helyen is szabad szemmel láthatók olyan vasúti pályahibák, melyek síntöréshez vezethetnek – vagy már meg is tették, mint legutóbb a MÁV „fekete hétfőjén”, nem messze a Nyugati pályaudvartól. Két olyat kerestünk meg és vettünk videóra, amelyek miatt a legforgalmasabb agglomerációs vasútvonalakon jelenleg is sebességkorlátozás van érvényben, és bármikor balesethez, szerencsésebb esetben fennakadáshoz vezethetnek. Mindkettőre igaz az is, hogy rendbetételük már tervben volt, amíg Lázár János a hivatalba lépése után le nem húzta azokat a tervezett vagy folyamatban lévő budapesti fejlesztések listájáról. Videóriport.


Augusztus 15-én, vasárnap este kisiklott a Kolozsvár felől érkező InterCity a Keleti pályaudvar előtti vágányszakaszon. Magyarország legforgalmasabb fejpályaudvara kedd hajnalig nem tudta fogadni és indítani a vonatokat. A „fekete hétfőn” azonban történt egy másik incidens is, a Nyugati pályaudvar és Kőbánya alsó között pályahiba miatt csak egy vágányon közlekedtek a vonatok. Mindkét eset mögött a budapesti pályaszakaszok leromlott állapota áll, ami egyáltalán nem ismeretlen a kormányzat előtt, sőt 2021-ben tervek készültek a felújítására a BFK Budapest Fejlesztési Központnál (BFK) Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia néven.

„Lezárható magas érdeksérelemmel”


2023 januárjában a Telex birtokába került a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) 80, főleg fővárosi és környéki fejlesztését összesítő dokumentum, amely azt részletezte, hogy milyen sérelemmel járna azok leállítása. A miniszter a szakemberek által összeállított anyag több olyan sorához hozzáfűzött annyit, hogy „lezárni”, amely mellett az állt, hogy a lezárás „magas érdeksérelemmel” járna.

Ezek között olyan is volt, ahol figyelmeztették Lázárt, hogy a projekt kihúzása – az uniós támogatás elvesztésével – valójában többe fog kerülni a magyar adófizetőknek.

Lázár mindössze 8 esetben döntött a beruházás folytatása mellett, így Vitézy Dávidnak nem volt nehéz dolga mindkét, fennakadásokat okozó esetet összekötnie a miniszter személyével. Persze nem csak a Keleti előtti vasúti váltókörzet újjáépítése és cseréje vagy a Nyugati pályaudvar és környékének, a Cegléd-Nyugati pályaudvar bevezető szakaszainak fejlesztése lett – az uniós források visszafizetése mellett – lezárva, hanem a Vác-Nyugati pályaudvar vonalé is. Ott ugyan nem történt síntörés a MÁV fekete hétfőjén, de forrásaink szerint bármikor megtörténhet, „csoda, hogy eddig nem volt”.

Rákospalota-Újpestnél például szabad szemmel látható, ahogy az ágyazat hibája miatt akár 10 centit is kileng a sín és a vasbetonaljak a sarat dagasztják fel, egyre mélyebbre süllyedve. Ugyan Rákospalota-Újpesttől Vácig 120 kilométer a megengedett sebesség, Rákosrendezőig csak 60-nal, onnan pedig 80-nal lehet menni. Mindezt Magyarország legforgalmasabb elővárosi vasútvonalán...


Lásd még:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.