2024. szeptember 14., szombat

KÉT HETE TART A TANÉV, DE MÉG VANNAK OLYAN SPECIÁLIS IGÉNYŰ DIÁKOK, AKIKNEK NINCS HELYÜK AZ IVÁNYI-FÉLE WESLEY-ISKOLÁK MEGSZÜNTETÉSE UTÁN

NÉPSZAVA
Szerző: JUHÁSZ DÁNIEL
2024.09.12.


A kormányhivatalok augusztus végén két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza „tetemes tartozásokra” hivatkozva.


– Mi nem rendelkezünk a szükséges szaktudással, nincs gyógypedagógus végzettségünk, mégis nekünk kellene foglalkoznunk az autista gyerekekkel a több száz másik diákunk mellett. Ez így se nekünk, se a diákjainknak, se szegény autista gyerekeknek nem lesz jó. Végtelenül szomorú és undorító, hogy az állam elengedte őket, és nem tud nekik való iskolát biztosítani, miután néhány nappal a tanévkezdés előtt bezáratta az intézményüket – olvasható egy lapunkhoz eljutott levélben.

Az egyik olyan iskola tanára írta ezt, amit a kormányhivatalok arra jelöltek ki, hogy vegyék át az Iványi Gábor lelkész által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség bezárt iskoláinak diákjait. A kormányhivatalok augusztus végén két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza „tetemes tartozásokra” hivatkozva.

Az iskoláskorú, főként hátrányos helyzetű, SNI-s, vagyis sajátos nevelési igényű – köztük autista – gyerekek számára állami intézményeket jelöltek ki, tanévkezdés előtt egy-két munkanappal több száz gyermek elhelyezését kellett megoldani. Ám több iskola nem volt felkészülve SNI-s gyerekek fogadására. Értesüléseink szerint az egyik szegedi középiskola alapító okiratában az is szerepelt, hogy autista gyerekeket nem tudnak fogadni.

A tankerületi központ azonban felmentést adott az iskoláknak az alapító okiratban leírtak alól, így annak ellenére is muszáj volt speciális igényű gyerekeket felvenniük, hogy nincsenek meg a szakszerű ellátásukhoz szükséges feltételeik.

Több forrásunk is arról számolt be, hogy ebben a szegedi intézményben egy kis teremben elkülönítve helyezték el a wesley-s gyerekeket, a csengetési rendjük is más, hogy a szünetekben ne találkozzanak a többi diákkal. Ennek biztosítására a termet mindig egy pedagógus „őrzi”, a gyerekek legfeljebb vécére mehetnek ki. Ezt Novákné Finta Csilla, a Szegeden megszüntetett Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője is megerősítette lapunknak.

– Nekem is elmondta egy szülő, hogy a gimnazista fiát több másik wesleys diákkal egy kis szobában zárták össze. Órarendjük nincs, csak megőrzés van

– mondta. Rámutatott arra is, az autista gyerekek valóban nem tudják elviselni a magasabb létszámú osztályokat, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen el kell őket különíteni. A Wesleyben is együtt, integráltan tanulhattak iskolatársaikkal, a fejlesztésüknek ez fontos eleme – már ha biztosított a megfelelő környezet és szakértelem. Hangsúlyozta: ami most történik, senkinek – sem a gyerekeknek, sem a szülőknek, sem pedig a befogadó iskoláknak – nem jó...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.