Szerző: BUCSKY PÉTER
2024.09.20.
Orbán Viktor Kötcsén Lázár Jánost a leghatékonyabb miniszterének nevezte nemrég, mondván, ő érte el az elmúlt évtized legnagyobb szenzációját az országbérlettel: „ha összeveti, hogy mennyi ember használta a vasutat Lázár János előtt és Lázár János után, akkor megkapja a munkájának a bizonyítványát. Ez egy óriási növekedés, nagy dolog, és örülünk is neki”.
A miniszterelnököt azonban vagy nem tájékoztatták, hogy a hivatalos statisztika kozmetikázott, vagy nem érdekli. Ahogy arról korábban beszámoltunk, aki 2023. május 1-je óta vesz ország- vagy megyebérletet, azt automatikusan 7 százalékkal több utazással regisztrálják, mint korábbi havi bérletével. Hasonlóan, a diákoknak eladott nagyszámú, olcsó bérlet is irreálisan magas utasszámként jelenik meg. Tovább nőtt az ingyenes utasok száma is, akiket a realitással nem sok kapcsolatot mutató becsléssel vesznek figyelembe.
Lapunk Eurostathoz eljuttatott kérdései után a KSH meg is jelenítette a hazai és az európai uniós statisztikák megjegyzéseiben, hogy az új jegystruktúra bevezetése után nem lehet az utasszámadatokat a korábbiakkal egybevetni. Mostani cikkünkben azt mutatjuk be, hogy a hivatalos számok milyen előkelő helyre teszik a magyar vasutat a nemzetközi mezőnyben, illetve milyen irreális ülőhely-kihasználtságot feltételeznek.
Bődületes számok
A növekedés mértéke 2024. első negyedévében a 2019-es év hasonló időszakához képest mesés, 69 százalékos lett. A második negyedévben 123 százalékos volt a hivatalos utasszám-növekedés! Mindezt úgy kellene elhinnünk, hogy közben az autóbuszos és városi közösségi közlekedés utasszáma érdemben nem változott, továbbá nem csökkent a személyautózás iránti igény.
Eleve kétséges, hogy hol férne el ennyi új utas, ha időközben csak 40 darab Stadler Kiss emeletes vonattal bővült a flotta, és közben sok szerelvényt kellett selejtezni. Hogy mennyire kiemelkedő lenne ez a növekedés, azt a nemzetközi összevetés mutatja. Ha hihetnénk a személyszállítást végző MÁV-vállalat, a MÁV-Start adatainak,
A növekedés mértéke 2024. első negyedévében a 2019-es év hasonló időszakához képest mesés, 69 százalékos lett. A második negyedévben 123 százalékos volt a hivatalos utasszám-növekedés! Mindezt úgy kellene elhinnünk, hogy közben az autóbuszos és városi közösségi közlekedés utasszáma érdemben nem változott, továbbá nem csökkent a személyautózás iránti igény.
Eleve kétséges, hogy hol férne el ennyi új utas, ha időközben csak 40 darab Stadler Kiss emeletes vonattal bővült a flotta, és közben sok szerelvényt kellett selejtezni. Hogy mennyire kiemelkedő lenne ez a növekedés, azt a nemzetközi összevetés mutatja. Ha hihetnénk a személyszállítást végző MÁV-vállalat, a MÁV-Start adatainak,
a magyar szolgáltató egy csapásra a világ egyik leghatékonyabb vasútvállalatává vált, megelőzve a svájci SBB-t, a német Deutsche Bahnt, de még a japán vasutat is.
Az alábbi grafikonon azt mutatjuk be, hogy egy vonatkilométerre (ez a személyszállító vonatok által megtett teljes távolság) menyi utas jutott 2022-ben a világ vasútvállalatainál, és hogyan tudott innen továbblépni a MÁV-Start a KSH 2023-as és 2024 első féléves adatai szerint*...
Lásd még:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.