Szerző: autóMAGAZIN
2024.08.22.
Manapság sokan visszasírják a kétezres évek autóit, mert ez volt az utolsó olyan időszak, amikor a belső égésű motorok zöme még viszonylag egyszerű felépítésű, de már tartós volt, és nem tartozott hozzájuk egy kisebb vegyészeti laboratórium, hogy teljesíteni tudják az érvényes károsanyag-kibocsátási előírásokat. Nem volt ez másként az akkoriban rendkívül népszerű dízelek esetében sem, hiszen 2006-ban az Euro 4 szabvány volt érvényben, amelyben a rákkeltő nitrogén-oxidokra (NOx) vonatkozó kibocsátási határérték kilométerenként 250 milligramm volt, most pedig 80 milligramm, ami kevesebb, mint a harmada.
Az új autótípusok európai jóváhagyásához szükséges környezetvédelmi méréseket próbapadon, az alacsony követelményeket támasztó NEDC (Új Európai Vezetési Ciklus) szerint végezték. Az előírások annyira nem tükrözték a valóságot, hogy a hivatalosan megadott fogyasztási adatokhoz képest száz kilométerenként akár 3 literrel többet is fogyasztottak az autók a forgalomban. Ennyire volt reális a környezetterhelési mérés eredménye is.
A nitrogén-oxidokra vonatkozó határértéket 180 mg/km-re csökkentő Euro 5 szabvány bevezetéséig még három évet kellett várni, de már tudható volt, hogy a 2010-es évek második felében bevezetik majd Euro 6 szabványt, amelyben az új dízelek legfeljebb 80 milligrammot pöföghetnek a légkörbe. Az Európai Bizottság tudósokból és az ipar, illetve a szolgáltató szektor képviselőiből álló szakértői csoportja e két jövőbeli szabvány részleteinek finomhangolásával volt elfoglalva.
Az akkor még előkészületben lévő Euro 5 környezetvédelmi norma hűtött, nagynyomású kipufogógáz-visszavezetést (EGR), oxidációs katalizátort és a német gyártók számára újdonságként dízel részecskeszűrőt (DPF) írt elő. A jelenleg érvényes Euro 6 norma kielégítéséhez ezeken felül úgynevezett SCR-katalizátorokra is szükség volt, amelyek a nitrogén-oxidokat karbamid-befecskendezéssel (AdBlue) vízzé és ártalmatlan nitrogénné alakítják.
A felsorolt összes alkatrész megtalálható az utóbbi évek dízelmotoros autóiban, és ezek, illetve az előírások betartásához szintén fontos közös nyomócsöves üzemanyagrendszer (common rail) miatt a korszerű dízelek nemcsak sokkal fejlettebbek és tisztább üzeműek, mint 15-20 évvel ezelőttiek, de javításuk is lényegesen drágább. Mivel a fejlesztés kötelező volt, az egyik legnagyobb autóipari beszállító, a Bosch is intenzíven dolgozott a témán. A Német Környezet- és Fogyasztóvédelmi Egyesület (DUH) birtokában lévő dokumentumok szerint a cég mérnökei 2006. szeptember 14-én találkoztak az Audi, a BMW, a Daimler és a VW munkatársaival, hogy megvitassák az SCR-technológia lehetőségeit...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.