Szerző: IVÁNYI GÁBOR
2024.028.28.
Két olyan iskola egyesült volna egy korszerű, nagyobb iskolaépületben, ahol elsősorban sajátos nevelési igényű, és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek tanulnak. A Fővárosi Önkormányzat egy IX. kerületi üresen álló iskolát ajánlott fel ingyenes használatra az intézményeknek. Az épület kisebb felújításra szorult, folyamatos ellenőrzéseket kaptunk a Kormányhivataltól, az építésügyi és örökségvédelmi hatóság, a népegészségügyi hivatal és a katasztrófavédelem is tüzetesen átvizsgált minden zugot az épületben, és listázta az elvégzendő felújítási feladatokat. Ezer munkaórában közel 100, valamennyi korosztályt képviselő önkéntes bevonásával, egész nyáron át tartó kemény munkával a kormányzati hivatalok valamennyi javítási kérését sikerült elvégezni.
Miután egyértelművé vált, hogy az engedély az épület állapota miatt nem lesz visszavonható, a Kormányhivatal korábbi, már július 22-én, augusztus 5-én, 14-én és 15-én már hozzáférhető pénzügyi adatokra hivatkozva hozta meg a döntést, amit augusztus 27-én küldtek el. Nem vették figyelembe a július 30-i, előremutató NAV tárgyalás adatait, így azt sem, hogy a beadott tartozásrendezési anyagainkat kiemelkedően színvonalasnak találták, és nyitottak voltak a további együttműködésre, amelynek adminisztratív feltételeit azóta teljesítettük.
Az épület műszaki bejárása előtt megszületett határozat többek között szolnoki, ózdi, békéscsabai, győri, kecskeméti, nyíregyházi, püspökladányi iskolákat, egy szlovák nemzetiségi gimnáziumot, két tannyelvű intézményeket ajánlott fel alternatívaként a 300 diáknak 3 munkanappal a tanévkezdés előtt, az ő érdekeikre hivatkozva.
A Wesley Kincsei diákjainak 40%-a sajátos nevelési igényű, a hagyományos oktatási intézményekbe nem integrálható. A gyerekek azért választották a mi intézményeinket, mert itt befogadó, előítéletmentes közegre találtak, személyre szabott, képességeiknek, kihívásaiknak megfelelő fejlesztésben és oktatásban részesültek. A pedagógusok munkaviszonyát a döntés automatikusan megszünteti, így 3 nappal a tanévkezdés előtt az utcára kerültek.
A határozat jogszerű kézbesítése eddig még nem történt meg. Az e-mail értesítés elküldése után a Kormányhivatal munkatársai személyesen felkeresték az iskola tanulóinak szüleit, és tájékoztatták őket a döntésről és beiskolázási kötelezettségükről.
A MET jogi, oktatási és pénzügyi képviselői augusztus 16-án tárgyaltak a Fővárosi Kormányhivatal főosztályvezetőjével arról, milyen műszaki és eljárásjogi feltételei vannak a működési engedély megszerzésének a tanév kezdetéig. A megbeszélésen, amelyről jegyzőkönyv is készült, nem esett arról szó, hogy az engedély pénzügyi feltételek teljesítésétől is függ, pedig a MET képviselői kifejezetten rákérdeztek, van-e egyéb olyan feltétel, amely az engedély kiadását befolyásolja.
A MET jogi, oktatási és pénzügyi képviselői augusztus 16-án tárgyaltak a Fővárosi Kormányhivatal főosztályvezetőjével arról, milyen műszaki és eljárásjogi feltételei vannak a működési engedély megszerzésének a tanév kezdetéig. A megbeszélésen, amelyről jegyzőkönyv is készült, nem esett arról szó, hogy az engedély pénzügyi feltételek teljesítésétől is függ, pedig a MET képviselői kifejezetten rákérdeztek, van-e egyéb olyan feltétel, amely az engedély kiadását befolyásolja.
Különösen cinikus az engedélyek visszavonásának fő indoklása, miszerint a fenntartó nem rendelkezik a működtetés pénzügyi feltételeivel. A MET ebben az évben az állami normatív támogatások töredékét kapta meg, az elmúlt hónapokban az oktatási és szociális intézmények támogatását teljes összegben elvonták a köztartozások törlesztésére, 2024-ben közel másfél milliárd forint került levonásra. Július 16-án pedig a pályázati pénzeket és minden tartalékot inkasszáltak az intézményi számlákról, és adóssággal terhelték meg őket.
Az elmúlt másfél hónapban kizárólag a civil adományok fedezték a napi működésünket.
A Belügyminisztériummal és a NAV-val történő tárgyalásaink során szakanyagokkal korábban bizonyítottuk, hogy a normatív támogatásból nemcsak működtetni tudjuk az intézményeinket, de meg tudjuk állítani a további tartozások keletkezését is.
Benyújtottuk reorganizációs és tartozásrendezési terveinket, és kinyilvánítottuk, hogy vissza kívánjuk fizetni a köztartozásainkat. Az iskolaegyesítés is része volt a reorganizációs terveknek, hiszen az összevonás miatt lényegesen kisebb rezsivel tudtuk volna az intézményeket működtetni.
A MET azonnali jogvédelmet és soron kívüli eljárást kér a határozat végrehajtása ellen, amit a lehető legrövidebb időn belül benyújt a hatóságoknak. A jogi lépések befogadása elhúzódhat, így a tanévet hétfőn nagy valószínűséggel nem tudjuk elindítani, de a jogvédelem elnyerése után a határozat felfüggesztésre kerülhet, és megkezdhetjük az oktatást.
Összehívtuk a szülőket és tájékoztattuk őket a kialakult helyzetről. Hétfőtől megnyitjuk az iskolát, és pedagógiai felügyeletet biztosítunk a diákok számára.
A Kormányhivatal döntése súlyosan sérti a gyermekek oktatási jogait, olyanoktól veszi el az esélyt a tanulásra, a felzárkózásra, akik a hagyományos iskolarendszerbe nem integrálhatók, nagy valószínűséggel a legtöbben kirekesztésnek és az iskolarendszerből való kiesésnek lesznek kitéve. A MET biztosította az óvodásoknak és a MÁV telepi iskolásoknak az ingyenes étkezést, ezt az állami intézmények nem tudják vállalni. Az óvodásaink szüleinek is gyakran mi küldtünk haza meleg ételt, mert másképp nem tudtak volna hozzájutni.
Több évtizedes, hiánypótló és kiemelkedő színvonalú pedagógiai munkát semmisíthet meg ez a határozat. Szívszorító az értelmetlen pusztítás, értelmezhetetlen, kinek az érdeke megfosztani a kiszolgáltatott diákokat egy biztonságos és valódi lehetőségeket adó közegtől, és utcára tenni elhivatott szakembereket.
Mély aggodalommal és megrendüléssel küldjük együttérzésünket az ellehetetlenített diákoknak, családoknak, kollégáinknak.
Reméljük, hogy az állam a céltalan rombolás helyett mégis inkább a közös megoldást választja, és nem okoz visszafordíthatatlan károkat olyan gyerekeknek, akik amúgy is hátrányból indulnak az életben. Minden eszközzel küzdeni fogunk a helyzet megváltoztatásáért, a diákok, szülők és pedagógusok érdekeinek képviseletéért.
(Fotó: A tizenkettedik osztály tanterme. Viktoria Molnár)
#metegyhaz #wesleyiskola
#metegyhaz #wesleyiskola
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.