Szerző: CSIKI GERGELY
2024.05.06.
Derült égből villámcsapásként érte a gyógyszertári szakmát és a kórházakat a tavaly nyáron beterjesztett, 2024-es költségvetést megalapozó törvényjavaslat, melybe a kormány egy, a gyógyszerkereskedelem fontos részpiacát nagyban befolyásoló szabályozást rejtett el. Hangzatos címmel meghirdette ugyanis (majd egy idén februárban kiadott rendelettel a részletszabályait is megalkotta) a kórházakban működő gyógyszertárak egységes szolgáltatását, amit egy közbeszerzési eljárás során egyetlen szereplő, egy később megalakuló projekttársaság nyel le szőröstül-bőröstül. Egyelőre nem ismertek az egységes és teljeskörű kórházi, klinikai gyógyszerészi szolgáltatást eredményező elképzelések és ennek garanciális elemei sem.
Ezek az állami kórházakban működő intézeti gyógyszertárak nagyon leegyszerűsítve két feladatot látnak el: a kórházak osztályai számára biztosítják a megfelelő gyógyszereket a betegek gyógyulása érdekében, másrészt közel hetven kórháznak van még közvetlen betegellátó részlege is, ahol az érintettek a közforgalmú gyógyszertárakhoz hasonlóan meg tudják vásárolni gyógyszereiket, például ki tudják váltani a receptjeiket.
A rendelet indoklása szerint „az egységes intézeti gyógyszertári tevékenység keretében végzett működtetés célja nagy értékű, többek között az egyéni gyógyszeradagolást lehetővé tevő beruházások megvalósításával az intézeti gyógyszertárak szolgáltatásainak jelentős javulása”. Részletes hatástanulmány nem látott napvilágot a döntéssel kapcsolatban, sőt a szakmai egyeztetéseket is mellőzték. Közben nekünk a fülünkben cseng a minden hirdetés után elhangzó: „a kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét” szöveg, ezért mi megkerestünk két hiteles, a folyamatokat jól ismerő szakértőt, hogy mutassák be, egy ilyen változtatás milyen következményekkel járhat a betegekre, a kórházakra, az államra, kormányra valamint a gyógyszerészekre nézve. Megkerestük kérdéseinkkel a Belügyminisztériumot is, mint az egészségügyért felelős tárcát. Megkeresésünkre a Kormányzati Tájékoztatási Központ válaszolt tömören, kérdéseinkre nem kaptunk eddig kimerítő válaszokat.
A KTK azt írta válaszában, hogy "az egészségügy irányításában semmilyen osztott jogkör nem jön létre". "Az egészségügy irányítása a Belügyminisztérium kizárólagos joga és kötelezettsége. A kormány a kórházi gyógyszerbeszerzések egységesítése érdekében koncesszió mellett döntött. A koncessziós eljárás lefolytatása a Miniszterelnöki Kabinetiroda feladata, amit a Belügyminisztérium az egészségügy szakmai szempontjainak figyelembevételével végez. A koncesszió győztesével természetesen már a Belügyminisztérium és az OKFŐ dolgozik együtt, a koncessziós eljárás lezárulása után a Miniszterelnöki Kabinetiroda ezzel kapcsolatos feladatai megszűnnek" - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ. Részletes választ arra vonatkozóan, hogy milyen tényezők indokolják az átalakítást, megkezdődött-e már a kiválasztás folyamata, figyelembe vették-e a szakmai szervezetek javaslatát, egyelőre nem kaptunk.
Jól működő rendszerbe és nagy piacba nyúlnak bele...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.