Szerző: ÉS
2024.05.03.
Váncsa István
A legtöbb, amit kaphatunk
Vajon mennyire erősek a mi keleti kapcsolataink, ez a kérdés minket, magyar embereket gyakorta foglalkoztat, kedélyes délutáni fröccsözgetéseink alkalmával is erről beszélgetünk, elég erősek-e, vagy kellene még acélozni rajtuk egy keveset, s mint azt a nyájas olvasó bizonyára sejti is, építő szándékú politikai eszmecseréink mindig oda konkludálnak, hogy bizony, kellene. Véleményünk meghallgatásra talál, derék külügyérünk ilyenkor késedelem nélkül lovára pattan, Belső-Ázsia kies tájai felé veszi az irányt, és mi az eredmény? Újabb, immár ki tudja, hanyadik légi járat indul Budapest és valamelyik soha nem hallott nevű, ám nyilván annál fontosabb kínai város között. Legutóbb például arra derült fény, hogy nyártól már Kuangcsou is elérhető lesz légi úton, ennek nagyon örültünk, bár senki se tudta, hogy ez a fura nevű város hol található. Később aztán megtudtuk, hogy Kuangcsou nem más, mint Kanton, ettől vidorabbak lettünk valamelyest, bár nem igazán értjük, hogy ha az Osiris Kiadó 2004-ben (majd kisebb javításokkal 2005-ben és 2006-ban) kiadott, a magyar helyesírásról szóló kézikönyve Kantont Kantonnak írja (mellesleg az asztalomon álló és húszesztendősnél nem régibb földgömbön is Kantonként szerepel), akkor most mért kell Kuangcsouként emlegetnünk, ám a válasz, ha kicsit is gondolkodunk rajta, nyilvánvaló.
Csak.Tovább
A szerző további cikkei
Balázs Péter
Brüsszel elfoglalása
A szerző további cikkei
Brüsszel elfoglalása
A szerző további cikkei
Csepi Lajos
Márton és Góliát
A szerző további cikkei
Márton és Góliát
A szerző további cikkei
Gadó Gábor
Franny röpköd
A szerző további cikkei
Franny röpköd
A szerző további cikkei
Kovács Zoltán
Elszámoltak
A szerző további cikkei
Elszámoltak
A szerző további cikkei
Ádám Péter
Macron emlékezetpolitikája
Jacques Chirac és Nicolas Sarkozy megbízatása alatt öt, illetve négy volt az államfő által kezdeményezett történelmi megemlékezések száma, François Hollande már tizennyolc, Emmanuel Macron pedig nem kevesebb mint huszonnyolc történelmi évfordulón méltatott, tisztelgett, temetett, koszorúzott. Ha csak az utóbbi heteket-hónapokat nézzük, valóságos megemlékezésáradattal van dolgunk. Elnöki megbízatása alatt már François Hollande is lényegesnek tartotta, hogy valamennyire tompítsa a francia társadalmat megosztó emlékezetkonfliktusokat. Törekvését 2017-től utódja, Emmanuel Macron is magáévá tette; ő a különböző emlékezetnarratívák összebékítését állította emlékezetpolitikájának középpontjábaTovább
A szerző további cikkei
Macron emlékezetpolitikája
Jacques Chirac és Nicolas Sarkozy megbízatása alatt öt, illetve négy volt az államfő által kezdeményezett történelmi megemlékezések száma, François Hollande már tizennyolc, Emmanuel Macron pedig nem kevesebb mint huszonnyolc történelmi évfordulón méltatott, tisztelgett, temetett, koszorúzott. Ha csak az utóbbi heteket-hónapokat nézzük, valóságos megemlékezésáradattal van dolgunk. Elnöki megbízatása alatt már François Hollande is lényegesnek tartotta, hogy valamennyire tompítsa a francia társadalmat megosztó emlékezetkonfliktusokat. Törekvését 2017-től utódja, Emmanuel Macron is magáévá tette; ő a különböző emlékezetnarratívák összebékítését állította emlékezetpolitikájának középpontjábaTovább
A szerző további cikkei
Huszár Ágnes
„Lőni, tölteni”
– választási gyűlöletbeszéd
A szerző további cikkei
„Lőni, tölteni”
– választási gyűlöletbeszéd
A szerző további cikkei
Szerbhorváth György
Harcosok klubja
a háborús veteránok Jugoszlávia utódállamaiban
A szerző további cikkei
Harcosok klubja
a háborús veteránok Jugoszlávia utódállamaiban
A szerző további cikkei
Molnár Erzsébet
Függőfolyosók
A szerző további cikkei
Függőfolyosók
A szerző további cikkei
Váradi András
A szupertitkos FunVax terv
A szerző további cikkei
A szupertitkos FunVax terv
A szerző további cikkei
Dobozi István
Vészhelyzeti szocializmus
A szerző további cikkei
Vészhelyzeti szocializmus
A szerző további cikkei
Darvasi László
Kis beszéd a nagyregényről
Kis beszéd a nagyregényről
FEUILLETON
Visky András
Jób lélegeztetőgépen
Mircea Cărtărescu verseskötetéről
Fellinger Károly
Képvers
Fellinger Károly
A sorok között
Fellinger Károly
Fellinger Károly
Győrfi Kata
benn tartott lélegzetet
Győrfi Kata
a szél
yőrfi Kata
semmi
benn tartott lélegzetet
Győrfi Kata
a szél
yőrfi Kata
semmi
Győrfi Kata
egy homoksáv
Győrfi Kata
a vége
Győrfi Kata
megmozdulni
A szerző további cikkei
egy homoksáv
Győrfi Kata
a vége
Győrfi Kata
megmozdulni
A szerző további cikkei
Gerevich András
Mondóka
A szerző további cikkei
Mondóka
A szerző további cikkei
Szív Ernő
Barlangnovella
„Ez az ember vagy ezernégyszáztíz éve itt időzik, hordák, csürhe csoportosulások őrjöngtek a búvóhely bejáratánál. Járvány szedte áldozatait. Az aszály elapasztotta a tejet, kiszárította a húst, az életet adó állatokat ott végezte ki a lépcsősornál. Fügefa virágzott a páfrányos mellett. Élni kezdett a kamilla, mintha a nap sok kis szirmos ondóját küldte volna az ember elgyötört földjére.
Ez az ember itt van a barlangjában már öt éve. Bocsánat Ötszázöt. Ötezer.
Megállnak a látogatók csoportjai, vizitálók, ellenőrök, iskolai osztályok, egy nyugdíjas klub tagjai, eltévedő érdeklődők. Kérdeznek.”Tovább
A szerző további cikkei
Barlangnovella
„Ez az ember vagy ezernégyszáztíz éve itt időzik, hordák, csürhe csoportosulások őrjöngtek a búvóhely bejáratánál. Járvány szedte áldozatait. Az aszály elapasztotta a tejet, kiszárította a húst, az életet adó állatokat ott végezte ki a lépcsősornál. Fügefa virágzott a páfrányos mellett. Élni kezdett a kamilla, mintha a nap sok kis szirmos ondóját küldte volna az ember elgyötört földjére.
Ez az ember itt van a barlangjában már öt éve. Bocsánat Ötszázöt. Ötezer.
Megállnak a látogatók csoportjai, vizitálók, ellenőrök, iskolai osztályok, egy nyugdíjas klub tagjai, eltévedő érdeklődők. Kérdeznek.”Tovább
A szerző további cikkei
Balássy Fanni
Ti vagytok a jövő
„– A problémák nélkül minden rendben van (…)?
– Persze, úgy minden fasza.” (Radics Péter)
„Már pirkadatkor az ablakból kémlelte az utcát. A postás fél tíz után pár perccel érkezett, és pontosan kiszámolta a konyhaasztalra a hatvankétezerháromszázhúsz forintot. Két húszezres, két tízezres, egy kétezres, egy kétszázas, egy százas, egy húszas. Egyszer kíváncsiságból lemérte a konyhai mérlegen, huszonnyolc grammot nyomott, alig többet, mint a lelke. A nadrágzsebébe gyűrte a papírpénzt, leemelte a fonott kosarat a kamra felső polcáról, és útnak eredt. Amint Icuka meglátta, a húspult mögé perdült, és már emelte is a parizerrudat, de Lajos határozottan intett, hogy tegye le, és egy jó darab húsos szalonnára bökött, meg a paprikás főtt sonkára, hogy abból kér tizenöt dekát. Tizenhét lett, maradhat? Maradhat, felelte Lajos, Icuka legnagyobb döbbenetére.”Tovább
A szerző további cikkei
Ti vagytok a jövő
„– A problémák nélkül minden rendben van (…)?
– Persze, úgy minden fasza.” (Radics Péter)
„Már pirkadatkor az ablakból kémlelte az utcát. A postás fél tíz után pár perccel érkezett, és pontosan kiszámolta a konyhaasztalra a hatvankétezerháromszázhúsz forintot. Két húszezres, két tízezres, egy kétezres, egy kétszázas, egy százas, egy húszas. Egyszer kíváncsiságból lemérte a konyhai mérlegen, huszonnyolc grammot nyomott, alig többet, mint a lelke. A nadrágzsebébe gyűrte a papírpénzt, leemelte a fonott kosarat a kamra felső polcáról, és útnak eredt. Amint Icuka meglátta, a húspult mögé perdült, és már emelte is a parizerrudat, de Lajos határozottan intett, hogy tegye le, és egy jó darab húsos szalonnára bökött, meg a paprikás főtt sonkára, hogy abból kér tizenöt dekát. Tizenhét lett, maradhat? Maradhat, felelte Lajos, Icuka legnagyobb döbbenetére.”Tovább
A szerző további cikkei
Petőcz András
Az öregasszony
„Az öregasszony „kedves”-nek nevezi a fiút. Persze, neki mindenki „kedves”. Így szólít mindenkit, aki valamiképpen része az életének. Öreg, tehát ma már kevesen vannak azok, akik részei az életének. A fiú udvarias és kötelességtudó. És tiszteli az idősebbeket. Ezt az asszonyt meg pláne. Országosan ismert művészről van szó, ez külön is imponál neki. Persze, örömmel kíséri sétálni. Nincs abban semmi. Sőt, megtiszteltetés.
Séta közben az öregasszony belekarol a fiúba. Nem kapaszkodik belé, hanem úgy fűzi át a karját a fiú karján, mintha összetartoznának. Mesél az öregasszony, magyaráz, viszi a szót, beszél a fiatalságáról, arról, hogyan bújkált a háború idején. Elmondja, miképpen vitték el a testvéreit meg a szüleit is Auschwitzba. És hogyan menekült meg ő. Aztán mesél arról, miket fest. És közben magához szorítja a fiú karját. És mosolyog, és oldalról nézi a fiú arcát, és olykor-olykor könnyes a szeme.”Tovább
A szerző további cikkei
Az öregasszony
„Az öregasszony „kedves”-nek nevezi a fiút. Persze, neki mindenki „kedves”. Így szólít mindenkit, aki valamiképpen része az életének. Öreg, tehát ma már kevesen vannak azok, akik részei az életének. A fiú udvarias és kötelességtudó. És tiszteli az idősebbeket. Ezt az asszonyt meg pláne. Országosan ismert művészről van szó, ez külön is imponál neki. Persze, örömmel kíséri sétálni. Nincs abban semmi. Sőt, megtiszteltetés.
Séta közben az öregasszony belekarol a fiúba. Nem kapaszkodik belé, hanem úgy fűzi át a karját a fiú karján, mintha összetartoznának. Mesél az öregasszony, magyaráz, viszi a szót, beszél a fiatalságáról, arról, hogyan bújkált a háború idején. Elmondja, miképpen vitték el a testvéreit meg a szüleit is Auschwitzba. És hogyan menekült meg ő. Aztán mesél arról, miket fest. És közben magához szorítja a fiú karját. És mosolyog, és oldalról nézi a fiú arcát, és olykor-olykor könnyes a szeme.”Tovább
A szerző további cikkei
Kerényi Tamás
Ruhatár
„A fiatalok beadják a cuccaikat, elpályáznak a feltörekvő dj-t hallgatni. Gyorsan odamegyek a pulthoz bónért, ez ilyen helyi játékpénz, amire az itteni dolgozók olcsón tudnak piát kapni. A szabadnapomra spájzolok, meló közben ugyanis nem tanácsos benyomni. Nem azért, mert tiltanák, azt ki nem szarja le, hanem mert durván szétesik tőle az ember, és a végén elúszik a bevétellel. Mert okosba azért csinálok magamnak is, nem vagyok hülye, ilyen órabér mellett naná. Telefonom csutkára feltöltve, de még semmi. Addig jó. Nem igazán tudok mit kezdeni magammal, úgy döntök, ideje szerezni néhány melegebb pulóvert, mielőtt kezdődik az őrület. A talált tárgyakból öltözködöm.”Tovább
Ruhatár
„A fiatalok beadják a cuccaikat, elpályáznak a feltörekvő dj-t hallgatni. Gyorsan odamegyek a pulthoz bónért, ez ilyen helyi játékpénz, amire az itteni dolgozók olcsón tudnak piát kapni. A szabadnapomra spájzolok, meló közben ugyanis nem tanácsos benyomni. Nem azért, mert tiltanák, azt ki nem szarja le, hanem mert durván szétesik tőle az ember, és a végén elúszik a bevétellel. Mert okosba azért csinálok magamnak is, nem vagyok hülye, ilyen órabér mellett naná. Telefonom csutkára feltöltve, de még semmi. Addig jó. Nem igazán tudok mit kezdeni magammal, úgy döntök, ideje szerezni néhány melegebb pulóvert, mielőtt kezdődik az őrület. A talált tárgyakból öltözködöm.”Tovább
Váradi Róbert
A modernitás tanulságai
Serény György
A talány
A talány
Szűcs R. Gábor
Hajrá, magyar?
Hajrá, magyar?
KRITIKA
Torma Tamás
Röviden, dinnyehéjban
Se Magyarországon, se Pécsen nincs tehát Breuer Marcell-épület, pedig Pécs a Kádár-korszakban szinte kultúrparadicsomnak számított a szintén pécsi származású Aczél György támogatásának köszönhetően. Aczél közvetlen szándékával és odahatásaival jött létre az ún. kismúzeumok szentendrei és a pécsi múzeumhálózata. Baranyában ez a Csontváry Múzeummal indult (meggyőzte Gerlóczy Gedeont, hogy a Csontváryk ideális helye Pécsen lenne), majd a külföldre szakadt, pécsi kötődésű művészek (Martyn Ferenc, Amerigo Tot, Vasarely) műveik ajándékozásával járultak hozzá a Modern Magyar Képtár, majd a későbbi, egyéni kismúzeumok alapításához. De egy egészen kis Breuer-múzeum sem lett.Tovább
A szerző további cikkei
Torma Tamás
Röviden, dinnyehéjban
Se Magyarországon, se Pécsen nincs tehát Breuer Marcell-épület, pedig Pécs a Kádár-korszakban szinte kultúrparadicsomnak számított a szintén pécsi származású Aczél György támogatásának köszönhetően. Aczél közvetlen szándékával és odahatásaival jött létre az ún. kismúzeumok szentendrei és a pécsi múzeumhálózata. Baranyában ez a Csontváry Múzeummal indult (meggyőzte Gerlóczy Gedeont, hogy a Csontváryk ideális helye Pécsen lenne), majd a külföldre szakadt, pécsi kötődésű művészek (Martyn Ferenc, Amerigo Tot, Vasarely) műveik ajándékozásával járultak hozzá a Modern Magyar Képtár, majd a későbbi, egyéni kismúzeumok alapításához. De egy egészen kis Breuer-múzeum sem lett.Tovább
A szerző további cikkei
Siba Antal
Föl, vigyázz!
Az RTL Házon kívül című műsorának vasárnapi riportjából derült ki, hogy milyen furcsa helyzetek vannak Iváncsán az akkumulátorgyárban. A két munkavállalóval ültek le beszélgetni, mindketten arcukat takarva nyilatkoztak, nyilván jó okuk volt rá. Az iváncsai gyárban dolgoznak hónapok óta. Azt mesélték, nagyon szigorú biztonsági előírások vannak, például odabent minden papír fémszálas, ezért kifelé jelez az ellenőrzésen, a telefonoknak pedig matricával takarják le a kameráját. Ha hiányzik róla a matrica, akkor a telefont vizsgálatnak vetik alá, és jegyzőkönyv készül az esetről – említette egyikük. „Pár hete jött egy olyan intézkedés, hogy műszak kezdete előtt gyülekeznünk kell a folyosón – mondta az egyik dolgozó. – Az összes operátornak le kellett volna ülnie a földre, vagy aki nem akar leülni, az le is térdelhetett volna, és úgy kellett volna végighallgatni a műszakvezető beszédét.”Tovább
A szerző további cikkeiDarida Veronika
Nemet mondani
► Kemény Lili: Nem. Su\curesale Kiadó, Lyon–Budapest–Athén, 2024, 426 oldal, 5490 Ft
Minden önéletrajzi regény legnagyobb dilemmája egy etikai kérdés: önmagunk nyilvánosság elé tárása szabad akaratunkból vállalt döntés, de mennyire és miként lehet ebbe másokat is bevonni? Ezt a problémát jelzik a regényben szereplő nevek: számos fontos szereplő (például a Kemény család tagjai, az SZFE oktatói, Balázs), a saját nevén szerepel, de mellettük megjelennek álnevet viselők is (D., Mikes, „Ash”), akik közül többen könnyen beazonosíthatók, színházi-, filmes vagy közéleti szereplésük nyomán. A szerző saját nevéhez való viszonya is ambivalens, ezt jól jelzi az a jelenet, amikor kiakad azon, hogy Mikes beleírja nevét a saját családtörténetébe, méghozzá Liliként: „Nem magyaráztam, mi zavar benne, nem is tudtam. Most már értem: egyszerre szolgáltat ki és tagadja meg tőlem az igazi nevemet, a Keményt.” Ő maga viszont számos élettörténetet oszt meg velünk, főleg Balázsét, akinek az ajánlás szól („Balázsnak, ahogy mindig”), és kettejük közös története valóban kivételes. A könyv tárgyává tett életek kapcsán mégis többször eszembe jut, hogy nem lehet könnyű – a fiktív vagy nem fiktív nevet viselő – valós szereplőknek.Tovább
A hét könyvei
A szerző további cikkei
Föl, vigyázz!
Az RTL Házon kívül című műsorának vasárnapi riportjából derült ki, hogy milyen furcsa helyzetek vannak Iváncsán az akkumulátorgyárban. A két munkavállalóval ültek le beszélgetni, mindketten arcukat takarva nyilatkoztak, nyilván jó okuk volt rá. Az iváncsai gyárban dolgoznak hónapok óta. Azt mesélték, nagyon szigorú biztonsági előírások vannak, például odabent minden papír fémszálas, ezért kifelé jelez az ellenőrzésen, a telefonoknak pedig matricával takarják le a kameráját. Ha hiányzik róla a matrica, akkor a telefont vizsgálatnak vetik alá, és jegyzőkönyv készül az esetről – említette egyikük. „Pár hete jött egy olyan intézkedés, hogy műszak kezdete előtt gyülekeznünk kell a folyosón – mondta az egyik dolgozó. – Az összes operátornak le kellett volna ülnie a földre, vagy aki nem akar leülni, az le is térdelhetett volna, és úgy kellett volna végighallgatni a műszakvezető beszédét.”Tovább
A szerző további cikkeiDarida Veronika
Nemet mondani
► Kemény Lili: Nem. Su\curesale Kiadó, Lyon–Budapest–Athén, 2024, 426 oldal, 5490 Ft
Minden önéletrajzi regény legnagyobb dilemmája egy etikai kérdés: önmagunk nyilvánosság elé tárása szabad akaratunkból vállalt döntés, de mennyire és miként lehet ebbe másokat is bevonni? Ezt a problémát jelzik a regényben szereplő nevek: számos fontos szereplő (például a Kemény család tagjai, az SZFE oktatói, Balázs), a saját nevén szerepel, de mellettük megjelennek álnevet viselők is (D., Mikes, „Ash”), akik közül többen könnyen beazonosíthatók, színházi-, filmes vagy közéleti szereplésük nyomán. A szerző saját nevéhez való viszonya is ambivalens, ezt jól jelzi az a jelenet, amikor kiakad azon, hogy Mikes beleírja nevét a saját családtörténetébe, méghozzá Liliként: „Nem magyaráztam, mi zavar benne, nem is tudtam. Most már értem: egyszerre szolgáltat ki és tagadja meg tőlem az igazi nevemet, a Keményt.” Ő maga viszont számos élettörténetet oszt meg velünk, főleg Balázsét, akinek az ajánlás szól („Balázsnak, ahogy mindig”), és kettejük közös története valóban kivételes. A könyv tárgyává tett életek kapcsán mégis többször eszembe jut, hogy nem lehet könnyű – a fiktív vagy nem fiktív nevet viselő – valós szereplőknek.Tovább
A hét könyvei
A szerző további cikkei
Pataky Adrienn
Ex libris
Dr. Benkovics Júlia: Magunkról
Tabuk nélkül a női testről
Elinor Cleghorn: Szenvedő nők
Mítosz és gyógyítás egy férfiközpontú világban
Krász Lilla: Születés és anyaság a régi Magyarországon
16. század − 20. század eleje
Lundy Bancroft: Mi jár a bántalmazó fejében
Az erőszakos és uralkodni vágyó férfi
És kvartett
Krasznahorkai László Zsömle odavan című regényéről
Károlyi Csaba Deczki Saroltával, O. Réti Zsófiával és Zelei Dáviddal beszélgetett 2024. április 24-én, szerdán az Írók Boltjában. A felvételt meg lehet nézni a jövő héttől a YouTube-on, az Írók Boltja csatornáján. Legközelebb május utolsó szerdáján Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet című kötetéről lesz szó.Tovább
A szerző további cikkei
Ex libris
Dr. Benkovics Júlia: Magunkról
Tabuk nélkül a női testről
Elinor Cleghorn: Szenvedő nők
Mítosz és gyógyítás egy férfiközpontú világban
Krász Lilla: Születés és anyaság a régi Magyarországon
16. század − 20. század eleje
Lundy Bancroft: Mi jár a bántalmazó fejében
Az erőszakos és uralkodni vágyó férfi
És kvartett
Krasznahorkai László Zsömle odavan című regényéről
Károlyi Csaba Deczki Saroltával, O. Réti Zsófiával és Zelei Dáviddal beszélgetett 2024. április 24-én, szerdán az Írók Boltjában. A felvételt meg lehet nézni a jövő héttől a YouTube-on, az Írók Boltja csatornáján. Legközelebb május utolsó szerdáján Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet című kötetéről lesz szó.Tovább
A szerző további cikkei
Mélyi József
Művészet egy másik dimenzióban
Nem egyszerű megtalálni a nézői fókuszt Csonka Veronika kiállításán, pedig minden egyes mű és minden jel koncentrált munka eredménye. Adott egyrészt az organikus forma, amely valamennyi alkotás középpontjában áll, a legváltozatosabb alakokban. Körülötte ott a geometrikus rajzos keret, vagy az objektek esetében a csillogó fém tartószerkezet. Egy további külső héjon pedig a tudományos ismeretterjesztő intézmények jelrendszeréből építkező piktogramok, illetve egyéb képszéli számok és betűk.
Tovább
A szerző további cikkei
Művészet egy másik dimenzióban
Nem egyszerű megtalálni a nézői fókuszt Csonka Veronika kiállításán, pedig minden egyes mű és minden jel koncentrált munka eredménye. Adott egyrészt az organikus forma, amely valamennyi alkotás középpontjában áll, a legváltozatosabb alakokban. Körülötte ott a geometrikus rajzos keret, vagy az objektek esetében a csillogó fém tartószerkezet. Egy további külső héjon pedig a tudományos ismeretterjesztő intézmények jelrendszeréből építkező piktogramok, illetve egyéb képszéli számok és betűk.
Tovább
A szerző további cikkei
Wagner István
Északi reneszánsz
Ezzel a címmel mutatják be Bécsben az 1500 körüli periódus és az akkori Augsburg gazdasági és kulturális szerepét. Mindezt a Fuggerek és Wieselek kereskedő- és bankárdinasztiája garantálta, hogy mecenatúrájukkal a művészet is emelje házaik és famíliáik fényét. A rendezők 170-nél több műből a késő gótika és a kora reneszánsz fordulóján a festők közül id. Hans Holbein (1464 k. –1524) és id. Hans Burgkmair (1473–1531) életére fókuszáltak, ifj. Hans Holbein (1497–1543) és Albrecht Dürer (1471–1528) kapcsolódó munkáival kiegészítve.
Tovább
A szerző további cikkei
Északi reneszánsz
Ezzel a címmel mutatják be Bécsben az 1500 körüli periódus és az akkori Augsburg gazdasági és kulturális szerepét. Mindezt a Fuggerek és Wieselek kereskedő- és bankárdinasztiája garantálta, hogy mecenatúrájukkal a művészet is emelje házaik és famíliáik fényét. A rendezők 170-nél több műből a késő gótika és a kora reneszánsz fordulóján a festők közül id. Hans Holbein (1464 k. –1524) és id. Hans Burgkmair (1473–1531) életére fókuszáltak, ifj. Hans Holbein (1497–1543) és Albrecht Dürer (1471–1528) kapcsolódó munkáival kiegészítve.
Tovább
A szerző további cikkei
Báron György
Orfeusz alászáll
Talán Fellini óta nem láttunk ennyire olasz filmet, értve ezen Itália összetéveszthetetlen levegőjét, életvitelét, ízeit és illatait. Nincs szó olyasfajta utánérzésről, amellyel másodvonalú Federico-imitátorok próbálkoztak, Rob Marshalltól (Kilenc) Paolo Sorrentinóig (A nagy szépség), elvégre Fellinit nem lehet utánozni, az ő személyes világa teljességgel másolhatatlan és folytathatatlan. Rohrwachernél ennél mélyebb azonosulásról beszélhetünk, amelynek gyökere, akárcsak Fellininél, az olasz mentalitásból formált filmstílus, komédia és dráma sajátos ötvözete.Tovább
A szerző további cikkei
Orfeusz alászáll
Talán Fellini óta nem láttunk ennyire olasz filmet, értve ezen Itália összetéveszthetetlen levegőjét, életvitelét, ízeit és illatait. Nincs szó olyasfajta utánérzésről, amellyel másodvonalú Federico-imitátorok próbálkoztak, Rob Marshalltól (Kilenc) Paolo Sorrentinóig (A nagy szépség), elvégre Fellinit nem lehet utánozni, az ő személyes világa teljességgel másolhatatlan és folytathatatlan. Rohrwachernél ennél mélyebb azonosulásról beszélhetünk, amelynek gyökere, akárcsak Fellininél, az olasz mentalitásból formált filmstílus, komédia és dráma sajátos ötvözete.Tovább
A szerző további cikkei
Csengery Kristóf
Cseh triók
Kováts Péter (hegedű), Varga István (cselló) és Fülei Balázs (zongora) együttese, a 2016 óta működő Auer Trió a közelmúltban a két legnagyobb cseh zeneszerző, Smetana és Dvořák műveiből jelentetett meg lemezt. A két kompozíció közül csak az egyik, Dvořák Dumky-triója (op. 90, 1891) számít ismertnek. Ez valóban népszerű, sokat játszott opus, a lemezen elsőként felhangzó másik darab, a harmincegy éves Smetana 1855-ben komponált g-moll triója (op. 15) azonban mindeddig jóval kevesebb figyelmet kapott Magyarországon, mondhatni, felfedezésre vár. Pedig némi közük a magyaroknak is van hozzá – annyi mindenképpen, hogy az ősbemutató idején, amikor a kompozíciót nem fogadta egyöntetű lelkesedés, a mindig minden igazi értéket felkaroló Liszt Ferenc volt az, aki elismerő szavakkal biztatta a szerzőt.Tovább
A szerző további cikkei
Cseh triók
Kováts Péter (hegedű), Varga István (cselló) és Fülei Balázs (zongora) együttese, a 2016 óta működő Auer Trió a közelmúltban a két legnagyobb cseh zeneszerző, Smetana és Dvořák műveiből jelentetett meg lemezt. A két kompozíció közül csak az egyik, Dvořák Dumky-triója (op. 90, 1891) számít ismertnek. Ez valóban népszerű, sokat játszott opus, a lemezen elsőként felhangzó másik darab, a harmincegy éves Smetana 1855-ben komponált g-moll triója (op. 15) azonban mindeddig jóval kevesebb figyelmet kapott Magyarországon, mondhatni, felfedezésre vár. Pedig némi közük a magyaroknak is van hozzá – annyi mindenképpen, hogy az ősbemutató idején, amikor a kompozíciót nem fogadta egyöntetű lelkesedés, a mindig minden igazi értéket felkaroló Liszt Ferenc volt az, aki elismerő szavakkal biztatta a szerzőt.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Zsófia
Stille Nacht
És ez ám igazi kortárs és realista színház. A szituáció olyan ismerős az itt és mostban, hogy szinte teljes mondatok visszhangoznak a fejünkben, igen, ez megvolt (vagy simán meglehetett volna, esetleg más akcentussal). Úgy képzelem, Csehov csenghetett ennyire közelien a korabeli nézőknek, vagy akár Ibsen a mélyen gyökerező, ám a hétköznapokban évtizedek múltán is igencsak ható traumákkal.Tovább
A szerző további cikkei
Stille Nacht
És ez ám igazi kortárs és realista színház. A szituáció olyan ismerős az itt és mostban, hogy szinte teljes mondatok visszhangoznak a fejünkben, igen, ez megvolt (vagy simán meglehetett volna, esetleg más akcentussal). Úgy képzelem, Csehov csenghetett ennyire közelien a korabeli nézőknek, vagy akár Ibsen a mélyen gyökerező, ám a hétköznapokban évtizedek múltán is igencsak ható traumákkal.Tovább
A szerző további cikkei
Fáy Miklós
A szürke egyetlen árnyalata
Nem az a baj, hogy fáj a szívem, hanem hogy unatkozom. A vízi hullák lelki élete sokkal kevésbé érdekel, mint a bűn és bűnhődés meg főleg a bűnhődni tudás, hogy vannak, vagy legalábbis az operában voltak olyan emberek, akik megszenvedték a rossz cselekedeteiket. Amitől szereti az ember Boriszt. Hogy van lelke.Tovább
A szürke egyetlen árnyalata
Nem az a baj, hogy fáj a szívem, hanem hogy unatkozom. A vízi hullák lelki élete sokkal kevésbé érdekel, mint a bűn és bűnhődés meg főleg a bűnhődni tudás, hogy vannak, vagy legalábbis az operában voltak olyan emberek, akik megszenvedték a rossz cselekedeteiket. Amitől szereti az ember Boriszt. Hogy van lelke.Tovább
Károlyi Csaba
„A gyilkosság volt az élesztőm”
Láng Zsolttal beszélget Károlyi Csaba
PÁRATLAN
-n-a
A háború meg a béke
A szerző további cikkei
ICs
Vargha János
Béke szótár
Békeharcosoknak, akik mindenre lőnek, ami mozog
A szerző további cikkei
Béke szótár
Békeharcosoknak, akik mindenre lőnek, ami mozog
A szerző további cikkei
Németh László
Nyelvi matek
A szerző további cikkei
Nyelvi matek
A szerző további cikkei
Ladányi András
Хайра, Фради
A szerző további cikkei
Хайра, Фради
A szerző további cikkei
Beck Tamás
Boldog idők
A szerző további cikkei
Boldog idők
A szerző további cikkei
(celebrálja Nyerges András)
Heti textus
A szerző további cikkei
Heti textus
A szerző további cikkei
Szikszai Károly
BRIGÁDNAPLÓ
BRIGÁDNAPLÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.