Szerző: JUHÁSZ DÁNIEL
2024.05.06.
Kiderült az is, hogy a V4-es országok több hasonló oktatásügyi problémával is küzdenek, ilyen a pedagógusok elöregedése, a munkaerőhiány, a PISA-eredmények romlása, a tananyag és a módszertani megújulás kihívásai. Szlovákiában és Csehországban iskolai sztrájkra is sor került az elmúlt években, de a szakszervezetek képviselői együttműködőnek nevezték oktatási kormányzataikat. Lengyelországban pedig egy oktatási reformot hajtanak végre, aminek az egyik “motorja” a Lengyel Pedagógusok Szakszervezete. Beszédes az is, hogy Magyarországon kívül valamennyi visegrádi országban van önálló oktatási minisztérium.
A Cseh és Morva Oktatási Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Frantisek Dobsík a Népszava kérdésére elmondta, a cseh oktatási dolgozók sztrájkjogát az alkotmány és a kollektív szerződés garantálja, semmilyen politikai erőnek nincs lehetősége arra, hogy a sztrájkot akadályozza vagy betiltsa.
Míg Magyarországon az iskoláknak sztrájk idején is nyitva kell tartaniuk, a tanároknak pedig meg kell tartaniuk a tanórák 50 százalékát, addig Csehországban, ha sztrájk van, az iskolák bezárnak, a diákok otthon maradnak, ha szükséges, az iskolák saját hatáskörben dönthetnek úgy, hogy napközit tartanak.
Hasonló a helyzet Szlovákiában is: a Szlovákiai Oktatási és Tudományos Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Pavel Ondek lapunknak azt válaszolta, a sztrájk alkotmányos jog, amibe a politika nem avatkozhat bele. Tavaly egy-, illetve háromnapos sztrájkot tartottak a szlovák iskolában, amikor az intézmények 90 százaléka zárva maradt. A munkabeszüntetés eredményes volt, a dolgozók béremelést kaptak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.