HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2024.04.19.
A kormány háttéremberei „háromsebességes” oktatási intézményhálózatáról álmodnak. Már a közoktatásban is lenne elitoktatás, amihez csak az jutna hozzá, aki meg tudja fizetni. Működnének a nagyvárosokban a „normál polgári” oktatási intézmények, amelyeket az Eger-Nyíregyháza-Debrecen pedagógusképző intézmények hálózatra építenének, a leszakadó térségekben pedig úgy állítanák át az oktatást, hogy az alattvalói létre neveljen – véli Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke. Ha ennek érdekében a kormány a tanárképzést is át tudja alakítani, a rendszert ki tudja építeni, akkor az oktatásunk tulajdonképpen „háromsebességes” lesz. Ez az oktatásban bevezetett konzervatív fordulat pedig visszahozná a Horthy-korszak társadalmát.
Két napos nemzetközi konferencia zajlott Budapesten a héten. Kik voltak a részt vevők, és miről szólt?
Az oktatásban érintett munkaadók és munkavállalók két szervezete, az Európai Oktatási Szakszervezetek Bizottsága (ETUCE) és az Európai Oktatási Munkaadók Szövetsége (EFEE) projektje keretében került sor erre a tanácskozásra. Az európai országokból érkező résztvevőkkel azt beszéltük meg, hogyan jelenik meg az oktatásban az innováció, ezzel kapcsolatban milyen problémákat lehet észlelni. Arról is beszéltünk, hogyan lehet innovatívabbá tenni a közoktatást egész Európában. Európa ugyanis négy nagy kihívással szembesül. Az egyik, hogy a világ gazdasági versenyében a harmadik helyre szorult, a távol-keleti országok szorították le a második helyről. Az USA és Kína mellett teljesen háttérbe szorult, és mind a gazdasági, mind az oktatási innovációban teljesen lemaradt. A másik sokként megélt kihívás, hogy az európai országokban visszaestek a PISA-eredmények, amire az egyes országok most keresik a választ.
Hogyan?
A svédek például visszavonják a digitális tankönyveket, a lengyeleknél nagy ívű oktatási reformba kezdett a Tusk-kormány, a szakszervezetekkel egyeztetve. Ezek az útkeresések megindultak már. Ennek a kiútkeresésnek egy sajátságos változata Setényi Jánosnak, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézete igazgatójának és Orbán Balázsnak, a miniszterelnök politikai igazgatójának elképzelése, miszerint konzervatív fordulatra van szükség. Ők úgy gondolják, hogy a régi, poroszos oktatáshoz kell visszatérni. Setényi és Orbán a kompetencia-alapú oktatást kudarcnak tekinti.
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.