Szerző: BUCSKY PÉTER
2024.04.23.
Az autók energiahatékonyságát ma már nem lehet csak a benzinfogyasztásban mérni, hiszen egyre terjednek a hibrid és elektromos járművek. Az elektromos áram fogyasztást is át lehet azonban számítani a megszokott, 100 kilométerre eső benzinfogyasztásra. Mindezt figyelembe véve látható, hogy a világon az új autók energiahatékonysága növekszik, 2010 és 2022 között 8,6 literről 7 alá süllyedt.
Mint látható, nagyok a régiók közötti különbségek: továbbra is Európában értékesítik a legkisebb fogyasztású személyautókat, a korábbi 7,5 literes fogyasztást a 2022-es 5,4 literes jóval alulmúlja. Ráadásul a kisebb és takarékosabb autókat előtérbe helyező Japán szintje alá sikerült menni.
Nem meglepő, hogy a nagy autókat preferáló Egyesült Államokat magába foglaló észak-amerikai térség áll az utolsó helyen energiahatékonyságban, és a csökkenés mértéke is lassabb a többi fejlett országénál. Kínában sikerült a legnagyobb előrelépést elérni, és ha a trendek fennmaradnak, akkor néhány éven belül ott lesznek a legkevésbé szennyezők a személyautók.
Érdemes nemcsak az egyes autók hatékonyságát nézni, hanem azt is figyelembe venni, hogy egyre több autót adnak el, és egyre több van az utakon. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai szerint 2010-ben 852 millió személyautó volt forgalomban a világ összes országban, 2022-re ez 1285 millióra növekedett. Tehát hiába csökkent az energiafelhasználás egy kilométerre jutó értéke közel ötödével, ha közben másfélszeresére nőtt a járművek száma. A SUV-ok aránya a 2010-es 8,5 százalékról 31,4 százalékra nőtt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.