2024. április 18., csütörtök

NAPI 7 MILLIÓ FORINTOT ÉGET EL A MAGYAR POLITIKA KÖZÖSSÉGI MÉDIÁS REKLÁMRA, MÁR ÖT ÉVE

TELEX
Szerző: HANULA ZSOLT
2024.04.16.


2019 áprilisában az online hirdetési biznisz két legnagyobb szereplője, a Facebook és a Google, létrehozott egy-egy nyilvános adatbázist, amiben a felületeiken megjelenő politikai-közéleti hirdetésekről közöl adatokat. Például azt, hogy ki és mennyit fizetett ezekért, és milyen elérést kapott cserébe. A példamutató átláthatóság persze nem csak úgy spontán jött a két óriáscégnek: ekkor már évek óta jelentős nyomás alatt álltak, hogy transzparensebbek legyenek a politikai hirdetésekkel. Olyan vádak is felmerültek, hogy ezekkel a választások külső manipulációjának adnak teret jó pénzért.

A Meta Ad Library és a Google Ads Transparency Center azóta is naprakészen (pontosabban általában 2-3 nap lemaradással) dokumentálja a politikai hirdetéseket a Facebooktól az Instagramig, a YouTube-tól a Google keresési oldalaiig. Magyarországon gyakorlatilag ez a két adatbázis ad csak lehetőséget arra, hogy rálássunk a hazai politikai hirdetések és propaganda költségeire.

Most az indulás ötödik évfordulója alkalmából néztük át, mit mutatnak az adatbázisok. Bár az összegek szédítőek, azért szögezzük le, hogy mindez csupán töredéke a politikai kommunikációra elköltött pénznek. Ezek egyrészt csak a hirdetési árak; maga a tartalom előállítása, az ilyesmit kitaláló, megtervező és legyártó egész iparág fenntartása nincs benne. Másrészt ez csak a közösségi média nagyját fedi le, és ahogy azt az elmúlt években mindenki megtapasztalta, a politikai üzenetek ezen kívül is ömlenek ránk, tévéből, rádióból, óriásplakátokról, nyomtatott és online sajtóból.

It’s all about the money

Kezdjük is a legsúlyosabb számokkal: a magyar politika az elmúlt öt évben összesen 12 milliárd 448 millió forintért vett hirdetéseket a két óriáscégnél. Az összeg nagyon nagy része Facebook- és YouTube-hirdetésekre ment, a töredéke csak a cégek többi platformjára, ezért a következőkben csak facebookos és youtube-os költésként hivatkozunk rájuk.

Facebookon közel 11 milliárd, YouTube-on pedig csaknem másfél milliárd az ötéves számla, ezért 535 ezer, illetve 88 ezer hirdetés futott le, összesen több milliárd alkalommal. A hirdetések ára nagyon sok dologtól függ, de nagyságrendileg 1 forint per megjelenés körüli árral lehet számolni.

Ez azt jelenti, hogy 2019 óta napi átlagban közel 7 millió forintot költött a magyar politika ezen a két platformon, és nagyjából ugyanennyi reklámmegjelenítést kapott érte. Magyarországon egyébként nagyságrendileg épp ennyi internetező van...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.