Szerző: MAGYARI PÉTER
2024.04.23.
Elfogytak az ötletek. A Fidesz választási plakátjain ellenzéki politikusok láthatók, dollárjellel az ingükön („megvették őket kilóra” felirattal), vagy újabban pincérnek öltöztetve („Brüsszel alázatos szolgái” szöveggel). Az ellenzékből egyelőre csak a DK plakátol országos szinten, és a reklámjaikon Orbán Viktor látható („Isten? Haza? Pedofília!” szlogennel). A kormány az ellenzék arcaival, az ellenzék a miniszterelnök arcával ment neki a kampánynak, vagyis a fő üzenetük annyi, hogy „a másik rosszabb, nézd, milyen rossz”. Hogy „én jó vagyok”, azt már egyik sem meri állítani.
Ez az alaphelyzet magyarázza talán a legjobban, hogyan lehetséges az, hogy a rendkívül unalmas magyar belpolitikát ennyire fel tudta kavarni Magyar Péter.
Nagyon felkavarta, hétfőn arról beszélt, hogy már 24 százalékra mérik pártja népszerűségét. 2022-ben a hatpárti összellenzéki szövetség 34,4 százalékot szerzett, 2014-ben az MSZP-DK-Bajnai összefogás 25-öt, és 2010 óta ezek voltak az ellenzéki erők legfényesebb eredményei. A Jobbikot fénykorában, 2015 tavaszán mérték 21 százalékra. Ehhez képest néhány hét alatt a semmiből elérni a 24 százalékot elképesztő fordulat (persze a kutatás részletei, módszertana nem ismertek, Magyar tudomása szerint pénteken jelenik majd meg a részletes adatsor).
Természetesen kellett ehhez, hogy jókor jöjjön elő, olyan helyzetben, amikor a Fidesz nagyon szenvedett a kegyelmi botránnyal. Kellett hozzá Magyar meggyőző kisugárzása. Azzal tudta sokkolni az országot, hogy miközben a Fideszből jött, úgy beszélt, mint az ellenzékiek. Ebben hasznára vált, hogy az egyik legismertebb fideszes politikus férje volt. Hihetetlenül gyors építkezéséhez kellett az is, hogy remekül használja a Facebookot és kibírjon két hónapot pihenés nélkül.
Sikerének alapfeltétele azonban mégiscsak az volt, hogy a politika iránt érdeklődő tömeg nagyon megunja a politikusokat, a pártokat, mindenkit. Erről a helyzetről nem lehetett biztosan tudni Magyar feltűnéséig, bár voltak erre utaló jelek: a sehova sem sorolható, és a politikából látszólag gúnyt űző Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) látványos erősödése; a bizonytalanok számának növekedése a 2023-as közvélemény-kutatások szerint; vagy az a rendkívüli szituáció, amikor a YouTube hazai sztárjai februárban több embert vittek el egy politikai tüntetésre a Hősök terére, mint azelőtt sokáig bármelyik párt és politikus...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.