Szerző: BRÜCKNER GERGELY
2024.04.19.
A jelenlegi magyar üzemanyagárakat összehasonlítható devizában (vagyis euróban) nézve, 1,618 euró/liter jön ki a benzinre, a dízelre pedig 1,648 eurós átlagár (az átlag a kutaknál elhelyezkedés és márka függvényében is változó). Cikkünk írása idején a holtankoljak.hu adatai szerint a benzin literje átlagosan 642, a dízelé 654 forint volt.
A hazai árak leegyszerűsítve a tőlünk nyugatra eső országokhoz képest alacsonyak, a keletre eső országokénál magasabb.
A magyar üzemanyag a bolgárnál jóval, a lengyelnél, csehnél, románnál enyhén drágább, a szlovákkal nagyjából szinkronban van, a szerbnél, osztráknál pedig valamivel olcsóbb.
Magyar extrák az árban
Az árat később kicsit szétcincáljuk, de azért azt mindenképpen érdemes rögzíteni, hogy a világpiaci olajár mint kiindulópont után elég sok országspecifikus tényező is befolyásolja az üzemanyagok végfogyasztói árát.
Ezek közé tartozik, hogy az üzemanyagot milyen hatékonysággal finomítják az adott országban, mennyire van verseny a nagy- és a kiskereskedők között, egyáltalán mekkora távolságról jut el az olaj a finomítóba. De legalább ilyen fontos az üzemanyagra terhelt adók mértéke, Magyarország pedig ebben elég ötletes, mert a magas (27 százalék) forgalmi adó és az év elején literenként 41 forinttal megemelt jövedéki adó mellett forgalomarányos adók, kiskereskedelmi adó, az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) és a szénhidrogén-tárolás (MSZKSZ) terhei is beépülnek az árba.
Az árat később kicsit szétcincáljuk, de azért azt mindenképpen érdemes rögzíteni, hogy a világpiaci olajár mint kiindulópont után elég sok országspecifikus tényező is befolyásolja az üzemanyagok végfogyasztói árát.
Ezek közé tartozik, hogy az üzemanyagot milyen hatékonysággal finomítják az adott országban, mennyire van verseny a nagy- és a kiskereskedők között, egyáltalán mekkora távolságról jut el az olaj a finomítóba. De legalább ilyen fontos az üzemanyagra terhelt adók mértéke, Magyarország pedig ebben elég ötletes, mert a magas (27 százalék) forgalmi adó és az év elején literenként 41 forinttal megemelt jövedéki adó mellett forgalomarányos adók, kiskereskedelmi adó, az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) és a szénhidrogén-tárolás (MSZKSZ) terhei is beépülnek az árba.
„Jelenleg a benzinnél a lakosság az ár felét a költségvetésnek fizeti be, ezzel pedig a kormányzat rendkívül kiforgatja az emberek pénztárcáját és megtakarítását”
– mondta erről Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke az ATV Egyenes beszéd című műsorában. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint nem erről van szó (az adat valóban kicsit túlzásnak tűnik, számításunk szerint picivel 50 százalék alatt marad az összes adóterhelés), és azt ígéri, hogy a Központi Statisztikai Hivatal a közeljövőben létrehoz egy nyilvános, regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert, amely segíti a korrekt összehasonlítást.
Ugyanakkor, ha csak a forgalmi adót nézzük, a magyar 27 százaléknál minden környező országban alacsonyabb az áfa (a legjellemzőbb a 19-20 százalék), ha Magyarországon 35 eurócent csak az áfa, a környező országokban 23-30 cent, és
az összesített adóterhelés is jellemzően 10-15 centtel alacsonyabb a szomszédainknál. Az árban pontosan ez a differencia jelenik meg.
Külön érdekesség, hogy vannak olyan elemek, ahol az adót is megadóztatja a kormány, vagyis a jövedéki adóra még forgalmi adó is rakódik.
Az adók mellett vannak további hatások is, amelyek kifejezetten a magyar üzemanyagárakat tartják magasan, vagy emelik meg frissiben. A piacnak a 13 hónapos benzinárstop nagyon rosszat tett, tönkrementek egyes szereplők, a Mol nagykereskedelmi szerepe még inkább monopolisztikus lett. Emellett mostanában gyengült némileg a dollárral szemben a forint, ami szintén áremelő hatású.
Ha az összes magyar áremelő hatást összeadjuk, még azt is mondhatjuk, hogy szerencsénk van a mostani, magasnak tűnő árszinttel. Hogyhogy? Úgy, hogy decemberhez képest a végfogyasztói ár „csak” nagyjából a 41 forintos pluszadóval drágult (40-50 forinttal nagyobb a végfelhasználói ár), pedig a két időszak között az olaj több mint 10 százalékkal drágult, vagyis a szektor – lehet, hogy már Nagy Márton dörgedelmei miatt – lenyelt egy áremelkedést, visszafogta magát...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.