Szerző: TENCZER GÁBOR
2024.04.12.
Járt Moszkvában a Metrovagonmasnál a 3-as metró felújítási tender kiírása előtt az egyik főpolgármester-helyettessel, de nem tapasztalt orosz befolyásolási kísérletet, mondta lapunknak adott interjújában Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. A nagy 2011-es metrótűz után ugyanis már felvették a kapcsolatot a gyártócéggel, mit lehetne csinálni az elöregedett szerelvényekkel. Arra a kérdésre, hogy jó üzlet volt-e a felújítás az oroszokkal, akikkel most 40 milliárd forinton megy a vita, és a klímát se engedik beszerelni, Bolla azt felelte: a felújítás mindig kényszermegoldás, amikor nincs pénz, és akkoriban nem volt.
A választási kampányban újra előkerült a 3-as metró felújításának ügye: felmerült, hogy orosz befolyásolási kísérlet történt 2013 körül. Ön 2012-től a BKV vezérigazgatója volt, hogy emlékszik, mikor jelentkeztek először az oroszok?
Visszamennék egészen 2011-ig, ekkor gyulladt ki két metrókocsi. Leégtek teljesen, és a BKV akkori vezérigazgatója azonnal metrókocsikat vont ki a forgalomból. Szerencsére személyi sérülés nem történt, de ez mégis egy komoly tűzeset volt. Ekkor kezdte el vizsgálni a BKV azt, hogy mit lehet kezdeni a 3-as metró szerelvényeivel. Ezért a BKV akkor felvette a gyárral a kapcsolatot, és elindult egy tárgyalássorozat, amelyben megkérdeztük a gyárat, hogy az akkor már 35 éves, tervezett élettartamukat meghaladó korú szerelvények milyen feltételek mellett üzemeltethetők tovább, illetve hogy egyáltalán ezek a szerelvények felújíthatók-e. Elindult egyfajta kommunikáció, aminek alapján a BKV 2013-ra elkészített különböző döntési javaslatokat. Az egyik opció egy minimumfelújítás volt, a másik egy maximumfelújítás, a harmadik az új szerelvények vásárlása. Nagyjából kiszámoltuk, hogy melyik mennyibe kerülne.
És mennyibe került volna akkor?
A mi számításunk szerint a felújítás 60 és 80 milliárd körül volt, az új metró vásárlása pedig 80 és 100 milliárd forint között, plusz még a biztosítóberendezéseket is cserélni kellett volna. Mi a számok alapján megkérdeztük a tulajdonos fővárosi önkormányzatot, hogy melyik legyen. Pénzügyileg nagyon rosszul állt a főváros is, meg a BKV is. 2014 januárban Tarlós István főpolgármester a kormányhoz fordult, hogy célszerű lehet újakat vásárolni, de van egy másik megoldás is: a szerelvényeket fel lehetne újítani.
Feljegyzések alapján Viktor Szorokin, az orosz kereskedelmi ügynökség vezetője 2013 májusában megkereste Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját, és már ott felvetődött a felújítás ötlete, amit Vitézy azzal utasított el, hogy a főváros új szerelvényeket szeretne venni uniós pénzből.
Én nem voltam jelen a Vitézy úr tárgyalásain, tehát erről fogalmam sincs. Azt tudom, hogy a BKV igazgatóságában ekkor benne volt Vitézy Dávid BKK-vezérigazgatóként, és az igazgatóság többször hozott olyan határozatot egyhangú igennel, amiben benne volt az üzemelő szerelvények felújítása és az új szerelvények beszerzése is mint lehetséges alternatíva. Egyik alternatívát sem utasította el senki. Ez tisztán pénzügyileg volt mérlegelve...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.