2024. március 1., péntek

ORBÁNI ZÖLDAUTÓ-ÁLMOK: KESERŰ LEHET AZ ÉBREDÉS

NÉPSZAVA
Szerző: HARGITAI MIKLÓS
2024.03.01.


A meglévő feszültségekre nem reagált, viszont újabbakat vetített előre az évértékelő beszédében a miniszterelnök. Az akkumulátor szót egyszer sem mondta ki.


Bár Orbán Viktor az évértékelőjét a kegyelmi ügyben kipattant példátlan botrány idején tartotta, a kormányfői beszéd leghosszabb része a magyarországi autóipar, illetve az azzal összemosott energetikai ágazat zöldítéséről szólt. Ezt a blokkot a miniszterelnöknek sikerült úgy elmondania, hogy az „akkumulátor” szót egyszer sem említette meg. Az óvatos megfogalmazás aligha véletlen: Debrecentől Győrig a Fidesz stabilnak hitt bástyáit ingathatja meg az érkező akkumulátorgyárak és akkuhuladék-feldolgozók népszerűtlensége. Orbán szavaiból nem csak az derült ki, hogy a kormány a lakossági ellenállás dacára nem hátrál, sőt inkább megpróbálja fokozni a tempót, hanem az is, hogy a program a gazdasági és a környezeti feltételeket tekintve meglehetősen ingatag alapokra épül, és az egyre tisztábban látszó kihívásokra a kabinetnek nincs válasza. Az alábbiakban pontról pontra végigvesszük, mit ígért illetve prognosztizált a miniszterelnök, rámutatva a terv ellentmondásaira is.

„Két legyet üthetünk egy csapásra. Élhetőbb lesz az országunk, és kiszabadulhatunk a monarchia szétesése óta gyötrő energiafüggőségünkből is.”

Amitől a legjobban félnek hazánkban ott, ahol az akkuipar megtelepül, az épp a környezet élhetetlenné válása. A gödiek például rengeteget tudnának erről mesélni. A Pest megyei városban évek óta az egészségügyi határértéket jócskán túllépő zajszinttel működik a Samsung akkugyára, az egészségtelen mértékű zaj az üzemtől több kilométerre is éjjel-nappal hallatszik. Az Átlátszó által kikért adatok alapján 2019 és 2022 között a gyár 88 tonna mérgező, magzatkárosító hatású oldószert bocsátott a levegőbe – többek között annak „köszönhetően”, hogy egyedi, a jogszabályokban szereplőnél sokkal magasabb küszöbértéket írtak elő számukra. Közben veszélyeztették a dolgozók egészségét is: az üzemcsarnok levegőjében a nikkel és a kobalt koncentrációja a határértékek tíz- és hússzorosa volt, a nikkel mennyisége pedig 250-szer nagyobb volt a megengedettnél. Az iparág által létrehozott környezeti állapotok nem csak Gödön tarthatatlanok – egyre-másra bukkannak fel az országban az akkugyárakból kikerülő veszélyes hulladékok illegális lerakatai, és a gödihez hasonló tömeges egészségkárosodások (olykor halálestek) szintén előfordulnak az akkuhulladék legális feldolgozásával foglalkozó üzemekben is. Ami pedig az energiafüggőséget illeti, itt a miniszterelnöki állításnak pontosan az ellenkezője igaz: ha az összes folyamatban lévő és tervezett akkuipari beruházás megvalósul, az akár egyharmadnyival is növelheti a gazdaság energiaigényét egy ma is energiaimportra szoruló, egyoldalúan az orosz energiaszállításoknak kiszolgáltatott országban. (Most éppen három új gázerőmű építésével kívánja a kormány enyhíteni az akkugyárak miatt is súlyosbodó energiahiányt.)...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.