Szerző: MOLNÁR KRISTÓF
2024.02.28.
Lázár János közlekedési miniszter első nagyobb intézkedése lép életbe, március 1-jén megújul a magyar közlekedés tarifarendszere. Sokaknak olcsóbb lesz az utazás, de emiatt az állam bevételektől fog elesni. Érdemi előrelépés vagy látszatintézkedés a tarifareform? Erről beszélgettünk Spohn Mártonnal, a Közlekedő Tömeg alelnökével.
A podcast rövid tartalmi összefoglalója
Igaza volt Lázárnak, amikor azt mondta, hogy a rendszerváltás óta nem volt ekkora mértékű tarifareform Magyarországon. Ez viszont önmagában minőségileg egy neutrális állítás. Nem jelenti automatikusan, hogy a változás jó is. A kérdés ennél sokkal összetettebb.
A MÁV-ot és a Volánbuszt 2020-ban összevonták, azonban az egységes tarifarendszer azóta sem készült el. Lázárnak azért volt szüksége a tarifareformra, hogy fel tudja mutatni, az integráció nem volt hiábavaló, végre történik valami.
A reform része a budapesti tarifaközösség is, ami egyhónapos üzengetés után Lázár és Karácsony Gergely megállapodásával jött létre. Egyelőre még nem lehet tudni, melyik fél jár majd jól és rosszul az egyezséggel. Azonban a tárgyalások során az Építési és Közlekedési Minisztérium volt információelőnyben, így nehéz nem arra következtetni, hogy Budapest jár majd rosszabbul.
Karácsony a BKK kasszakulcsát is Lázár nyakába akasztotta, ezzel pedig jelentős kockázatot vállalt. Ezt utólag próbálja kezelni, már meg is jelentek a megállókban a BKK-bérlet vásárlására buzdító hirdetések. A fővárosi vezetés politikai értékválasztássá teszi, hogy ki milyen bérletet vásárol.
A budapesti alkut fegyverként is használhatja Lázár. Az önkormányzati kampány közepén kedvezőtlen pénzügyi feltételekkel tehet ajánlatot az ellenzéki vezetésű vidéki városoknak az ország- és vármegyebérletek elfogadására. Ha nem fogadják el a feltételeit, kommunikálhatja, hogy a polgármesterek akadályozzák a megállapodást, annak ellenére, hogy még Budapesten is sikerült megegyezni.
A kerékpáros tarifákat benézte a minisztérium. Két felhasználói csoportot teljesen kihagytak a tervezésből. A vidékiségéből politikai karaktert építő Lázár pont azokról a vidéki utasokról feledkezett meg, akik a legtöbbet használják a biciklit.
A tarifareform pár tízmilliárdos bevételkiesést okoz majd az államnak. Nem tudni, hogy ezt honnan fogják pótolni. Lázár eddigi tevékenysége és az autópályákat preferáló közpolitikai értékválasztás alapján kevés az esély, hogy a szektor többletfinanszírozáshoz jut. Ez pedig nagyon rossz jövőképet sejtet.
Lázár tarifareformja elsősorban politikai kommunikációs célokat szolgál. Olcsóbbá teszi a közlekedést, ahelyett, hogy jobbá tenné. A tarifákon finomhangolással lehet segíteni, azonban a vasút legégetőbb problémáit, a járműhiányt és a pályaminőség romlását ez nem fogja megoldani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.