2024. február 7., szerda

MIKOR GYULLAD KI A VILLANYAUTÓ, ÉS MIÉRT OLYAN NEHÉZ ELOLTANI?

TELEX / TECHTUD
Szerző: ZÁCH DÁNIEL
2024.02.07.



Az autóipar közelmúltjának talán legkínosabb üzenetét küldte a General Motors 2021 szeptemberében a Chevrolet Bolt (az európai változat neve Opel Ampera-e) típusú villanyautók gazdáinak. A Bloomberg beszámolója szerint a cég arra kérte az érintetteket, hogy parkoláskor tartsanak legalább 15 méter távolságot a többi járműtől, ezzel is csökkentve a kockázatot, hogy az autó esetleges kigyulladása után a tűz átterjed a közelben álló többi járműre. A további kérések közt szerepelt, hogy töltés közben, zárt térben ne hagyják őrizetlenül az autót, valamint ne merítsék le teljesen, de ne is töltsék fel 90 százaléknál jobban az akkumulátorát.


Jó oka volt az arcvesztéssel felérő óvintézkedésekre a világ egyik legnagyobb gyártójának. A Bolt-tulajdonosok az utóbbi években rendszeresen olvashattak a hírekben ezeknek a kis méretű villanyautóknak a tűzeseteiről. Az sem megnyugtató, hogy először 69 ezer, 2019 előtt gyártott példányt hívott vissza a GM, majd további 73 ezret a 2019 és 2022 között gyártott szériából.

Eközben 16 olyan ügyet azonosítottak, amelyekben a Boltok minden különösebb előjel nélkül kigyulladtak, és porig égtek. Összesen 1,8 milliárd dollárt költött a cég a probléma rendezésére, a szakértői vizsgálat során pedig kiderült, hogy az elektromos hajtású Chevy LG-től származó akkumulátorának kétféle gyártási hibája miatt keletkezhetett zárlat, majd tűz.

Mindez aligha került volna a figyelem középpontjába, ha nem elektromos autókról lett volna szó, elvégre járműtüzek nap mint nap előfordulnak. Bár ezek jelentős része az utastérben keletkezik például egy eldobott csikk, vagy lehulló parázs, valamilyen elektronikai hiba, esetleg egy korábbi hanyag szerelés, vagy motorprobléma miatt. Az ügyekben közös, hogy egyik sem okoz olyan sok fejtörést a tűzoltóknak, mint amikor egy akkumulátoros elektromos autó kap lángra, de az sem mellékes, hogy míg egy hagyományos autót akár 20 perc alatt teljesen el lehet oltani, addig egy villanyautó esetében ez akár 3-5 órán keresztül is tarthat.

A Guardian novemberi cikke szerint a svéd védelmi minisztériumhoz tartozó Polgári Készenléti Ügynökség (Swedish Civil Contingencies Agency) megállapította, hogy 2022-ben 100 ezer elektromos hajtású és hibridautóra mindössze 3,8 tűzeset jutott. Eközben az összes hajtási módot, tehát a benzines és dízelmotoros típusokat is beleszámítva 68 volt a tűzesetek száma, vagyis a villanyautók kigyulladásának kockázata elenyésző a többi autóéhoz képest.

Ezt a megállapítást támasztotta alá az ausztrál védelmi tárca által támogatott EV FireSafe globális kutatása is, amely szerint 2010 és 2020 közt 0,0012 százalék eséllyel gyulladtak ki a világ különböző országaiban közlekedő villanyautók. A hagyományos üzemanyaggal működő járművek esetében ez a kockázat 0,1 százalék volt, ami több nagyságrendnyi különbséget jelent.

A felmérés készítői persze hozzátették, hogy az egyes országok eltérő statisztikái miatt nehéz pontosabb megállapítást tenni a kérdésben. További nehézség, hogy a villanyautók tömeges elterjedése éppen az elmúlt évtizedben kezdődött, vagyis egyelőre elenyésző a számuk a teljes állományban, ráadásul még nem is elég régiek.

Az égő villanyautó oltása komoly odafigyelést és a megszokottól merőben eltérő módszereket, illetve egyéb óvintézkedéseket követel, de nem csak a hosszú oltási idő miatt. Pontosan ilyen tapasztalatokat szereztek azok a váli tűzoltók is, akik 2023. november 12-én vonultak ki az M7-es autópálya 42. kilométerszelvényéhez, ahol egy BMW i3 villanyautó lángolt.

Az oltásba bekapcsolódott az autópályát üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) útellenőre is, és mivel az autó maradványai azután is izzottak, hogy a karosszéria jelentős része megsemmisült, munkagépekkel felmart aszfaltból medencét készítettek úttest mellett, ezt feltöltötték vízzel, majd beletolták a roncsot, hogy visszahűtsék az akkumulátort...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.