Szerző: BRÜCKNER GERGELY
2024.02.29.
Túlzó adatok, keveredő fogalmak, csúsztatások jellemzik a külügyminiszter parlamenti felszólalását, amivel azt próbálta alátámasztani, hogy az Oroszország elleni szankciók nem működnek. De azért kár lenne úgy tenni, mintha nem lenne jelentős igazságtartalma is annak, amit Szijjártó Péter felvázolt az orosz–indiai–EU kereskedelmi útvonalról.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ismét arról beszélt a parlamentben, hogy a szankciók kudarcosak. Mindezt az Instagramra is kiposztolta. Állítását India példájával igyekezett igazolni, a szöveg így szólt:
„Oroszország 2022-ben 0,1 százalékkal részesült India olajimportjából, ma 35 százalékkal. Korábban az Európai Unió nem importált, vagy alig importált olajat Indiából. Ma az Európai Unió India elsőszámú vásárlója kőolaj tekintetében. Akkor működnek a szankciók, vagy nem működnek? Mi az eredmény? Az oroszok eladják az olajat, mi európaiak meg megvesszük drágábban. Hát, ez aztán, mondhatom, remekül működő intézkedéssorozat."
A miniszteri közlés ugyan rámutat egy valós folyamatra, ezért természetesen nem érdemes úgy csinálni, mintha a külgazdasági és külügyminiszter állításában ne lettek volna igazságelemek, de tényellenőrzésünk alapján pár fontos kiegészítést mindenképpen érdemes tenni.
Van ilyesmi folyamat, csak nem így
Az alapállításban annyi mindenképpen valós, hogy ahol nincsen érvényben orosz importkorlátozás (Latin-Amerika, India, Indonézia), ott ki is használják a helyzetet. Elsősorban feldolgozott termékként, például dízelként eladják Európának az orosz eredetű anyagot. Vagy ha erre korlátozás van, egyszerűen cserélnek, a hazai piacra eladják az orosz eredetű anyagot, a kapacitásaik eddigi termelését pedig exportálják.
Ám a Szijjártó által idézett számok nem stimmelnek.
Az indiai olajimportból az orosz részesedés mélypontja ugyan még 2022-ben is lehetett 0 közeli, de ez legfeljebb egy hónapra, januárra volt igaz, utána India már két számjegyű százalékban importált orosz olajat.
Hasonlóképpen 35 százalék is volt az indiai importon belül az orosz olaj, de ez nem friss adat, hanem mindössze 2023 júliusára lehetett igaz, akkor India napi 1,99 millió hordót importált Oroszországtól, ez viszont azóta 1,5 millió hordó alá esett. erről a Nikkei Asia linkelt cikkében is írt, a pontos adatokból pedig jól látszik, hogy 2023-ban nem 35, hanem 30 százalékos volt az orosz eredetű indiai import (ez is nagy szám, Irak és Szaúd-Arábia előtt Oroszország volt a legnagyobb indiai olajbeszállító, India amúgy 30 országból importált) viszont azóta nagyon, több mint a felére visszaesett már az indiaiak vásárlása Oroszországtól.
Végül még egy fontos pontosítás: az Európai Unió nem kőolajat vesz Indiától, hanem olajból finomított termékeket (a Reuters cikkében nem „crude oilt”, hanem fuelt„ veszünk), elsősorban dízelt. Ez nem ugyanaz.
Nem csak annyi történik, hogy kerülőúton és drágán veszi meg Európa az orosz olajat, hanem Indiában valós üzleti tevékenység, olajfinomítás is történik.
De természetesen ettől még igaz, hogy amennyiben közvetlenül vennénk orosz dízelt, annak kisebb lenne az ára és a környezeti terhelése. Pletser Tamás, az Erste Bank olajipari elemzőjével tekintettük át a valós folyamatokat...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.