Szerző: ÉS
2024.02.23.
Széky János
Szívós, ravasz, fürge
Az idei téli beszédben nem dakota, nem székely, hanem afrikai közmondást hallhattunk, bizonyítandó, hogy a Főnök öt világrész népi kultúrájában járatos. De mért csak öt? A Miniszterelnöki Kabinetiroda munkatársai tudtommal már tanulmányozzák a császárpingvinek folklórját, nem lehetne-e vajon hasznosítani valamit a „No migration! No gender! No war!” jelszavú harcban. (Lennének tippjeim.)
Sokan várták izgatottan az évértékelőt, hogyan vágja ki magát Orbán a bajból, nevezetesen az utóbbi évek legzajosabb belpolitikai válságából. Elég ritkán esik meg a világban akkora botrány, amely miatt egyszerre kénytelen lemondani a köztársasági elnök; egy volt igazságügy-miniszter, aki a kormány Európának szánt arca; valamint a folyvást Istenre hivatkozó kormányfő egyházának zsinati elnöke. Még ritkábban fordul elő mindez olyan országban – mert a fejlett világban az ilyen ország eleve ritka –, ahol a kormányfő teljhatalmú, és ellenőrzése alatt tartja minden emberét. Hogyhogy a mindenható és mindentudó az egészről nem tudott?Tovább
A szerző további cikkei
Sz. Bíró Zoltán
Navalnij halálára
A szerző további cikkei
Navalnij halálára
A szerző további cikkei
Gadó Gábor
Átváltozások
A szerző további cikkei
Átváltozások
A szerző további cikkei
Darvas Béla
Antihiszti
A szerző további cikkei
Antihiszti
A szerző további cikkei
Kovács Zoltán
Mind gerinces
A szerző további cikkei
Mind gerinces
A szerző további cikkei
Kenesei István
Címek, rangok, tudósok
A szerző további cikkei
Címek, rangok, tudósok
A szerző további cikkei
Szűcs R. Gábor
Hé, barátom, itt van Andrada!
José Bonifácio de Andrada e Silva (1763, Santos – 1838, Niterói) brazil nemzeti hős, akit hazájában „a függetlenség atyjá”-nak neveznek. Tanulmányait Portugáliában végezte, ahol döntő hatást gyakoroltak rá a felvilágosodás eszméi. Alapvetően liberális nézeteket vallott, és mint ilyen hazatérése után Brazília Portugáliától való függetlenségéért harcolt. Az ország 1822-ben létrejött önállóságát követően két brazil császárnak (I. Péter/Dom Pedro és II. Péter/Pedro) is tanácsadója volt, ám összetűzésbe került az udvarral, ezért, bár II. Pétert, annak gyámjaként a felvilágosult abszolutizmus hívévé tette, 1833-ban letartóztatták. Ezt követően visszavonult a politikától, tevékenységét kizárólag a költészetnek és az ásványtannak szentelte, amely korábban is foglalkoztatta. Nevét az andradit nevű ásvány őrzi. 1838-ban tüdőbetegségben hunyt el. Nem érte meg II. Péter lemondását és a köztársaság kikiáltását (1888).1Tovább
A szerző további cikkei
Hé, barátom, itt van Andrada!
José Bonifácio de Andrada e Silva (1763, Santos – 1838, Niterói) brazil nemzeti hős, akit hazájában „a függetlenség atyjá”-nak neveznek. Tanulmányait Portugáliában végezte, ahol döntő hatást gyakoroltak rá a felvilágosodás eszméi. Alapvetően liberális nézeteket vallott, és mint ilyen hazatérése után Brazília Portugáliától való függetlenségéért harcolt. Az ország 1822-ben létrejött önállóságát követően két brazil császárnak (I. Péter/Dom Pedro és II. Péter/Pedro) is tanácsadója volt, ám összetűzésbe került az udvarral, ezért, bár II. Pétert, annak gyámjaként a felvilágosult abszolutizmus hívévé tette, 1833-ban letartóztatták. Ezt követően visszavonult a politikától, tevékenységét kizárólag a költészetnek és az ásványtannak szentelte, amely korábban is foglalkoztatta. Nevét az andradit nevű ásvány őrzi. 1838-ban tüdőbetegségben hunyt el. Nem érte meg II. Péter lemondását és a köztársaság kikiáltását (1888).1Tovább
A szerző további cikkei
Szolláth Dávid
Paul Olchváry
(1965–2024)
Könyvtolmácsok
– műhelybeszélgetés Nádori Lídia műfordítóval
Könyvtolmácsok – beszéljünk a műfordítás műhelytitkairól címmel február 8-án elindult az Élet és Irodalom új beszélgetéssorozata. A nagy érdeklődés mellett lezajlott nyitóesemény első vendége Nádori Lídia volt. A Magyar Műfordítók Egyesületének elnökével, alapító tagjával Csuhai István és Hegedűs Claudia beszélgetett az Írók Boltjában. (A beszélgetésről készült felvétel megnézhető a YouTube-on az Írók Boltja csatornáján.)Tovább
A szerző további cikkei
Paul Olchváry
(1965–2024)
Könyvtolmácsok
– műhelybeszélgetés Nádori Lídia műfordítóval
Könyvtolmácsok – beszéljünk a műfordítás műhelytitkairól címmel február 8-án elindult az Élet és Irodalom új beszélgetéssorozata. A nagy érdeklődés mellett lezajlott nyitóesemény első vendége Nádori Lídia volt. A Magyar Műfordítók Egyesületének elnökével, alapító tagjával Csuhai István és Hegedűs Claudia beszélgetett az Írók Boltjában. (A beszélgetésről készült felvétel megnézhető a YouTube-on az Írók Boltja csatornáján.)Tovább
A szerző további cikkei
Földvári Zsuzsa
Plágiumváddal karriert ölni
Plágiumváddal karriert ölni
Egy német sztárújságíró öngyilkossági kísérlete az eltúlzott plágiumvádak veszélyére figyelmeztet – az újságírás világában is terjedő denunciálási éhségre. Tovább
A szerző további cikkei
A szerző további cikkei
Molnár Erzsébet
Apokalipszis most
A szerző további cikkei
Apokalipszis most
A szerző további cikkei
Várkonyi Benedek
Egy bevándorló életműve
Robert Badinter francia jogász emlékére
A szerző további cikkei
Egy bevándorló életműve
Robert Badinter francia jogász emlékére
A szerző további cikkei
Dargay Marcell
Vidovszky 80
Vidovszky 80
Tanítása szinte elválaszthatatlan volt zenéjének meghökkentő, de termékeny paradoxonaitól: nagyon hamar tudtunkra hozta, hogy mi vagyunk a zeneszerzők, nekünk kell megoldani a problémákat, ő legfeljebb annyit tud tenni, hogy elmondja, mik a tapasztalatai azokról a zenei szituációkról, melyeket az általunk vitt anyagokban felismerni vél. Ebből következően instrukcióinak-javaslatainak volt egy olyan absztrakciós szintje, amely szinte azonnal kizárta azt a hangsúlyosan gyakorlati megközelítést, amit egy hagyományos értelemben vett tanári magatartás alapvető követelményének gondolnánk. Azt is mondhatnám, hogy szakmáról szinte alig esett szó, még csak mesterségről sem – mégis az a meggyőződésem, hogy tanár helyett Mestert kaptunk.
FEUILLETON
Barcza Zsigmond
Berlini falak
A berlini fal motívuma Nádas Péter életművében
Visky András
Második beszéd. A nászéjszaka
Püsökék nem tartoztak a jómódú zilahi családok közé, de szegények sem voltak. Idős Püsök megbecsült kőműves és szenvedélyes bibliamagyarázó hírében állt, mindenki ismerte a Meszes alatt. Egyetlen fia, a vastag szemüveget viselő, szoprán Miklós kántornak készült, de megváltoztak az idők, és a képesítést igazoló okmányt megtagadta tőle a kolozsvári Protestáns Teológia. Menyasszonya családjától nászajándékba kapott, Grenié-harmóniumán gyakorolt naphosszat, buzgón taposta a fújtató pedáljait és váltogatta a regisztereket. Gyakran felesége is mellé ült és együtt énekelték a kedvenc Hallelujah-énekeket. Gyermektelenek voltak, a ház némaságát nem bírták volna elviselni.Tovább
A szerző további cikkei
Péntek Gábor
Kivárni a végét
(…) az öreg író, mivel híres, akármilyen vén fasz is, mindig van nője, neki mindig kurva jó női vannak, ráadásul nem is buták, és most ez is egy fiatal megint, valami személyi asszisztens egy nagy cég vezérigazgatójánál, neki meg, hiába fiatal, nincs nője, nem mondja, hogy soha nincs, de most éppen nincs egy ideje, ő még nem híres, és amikor közbevágott, és nem hagyta a híres írónak befejezni a mondatot, amit úgy kezdett, hogy hát, akár a fiam lehetne, az csak azért volt, mert meglepte ez a fiam, és megkérdezte, hogy hát hogy érted azt, hogy a fiad lehetne, itt megnyomta a fiad szót, és kényelmetlenül kezdett fészkelődni a székén, közben figyelte az öreg író kopasz fejét, csontos kezeit, a csuklóján a színes, fonott karkötőt, ez is új, a híres író meg a borospoharán keresztül nézte őt, meg a gyűrűket, aztán lassan belekezdett megint, hogy dehogynem, nő ez, nem is akármilyen, majd bemutatom (…)Tovább
A szerző további cikkei
Kivárni a végét
(…) az öreg író, mivel híres, akármilyen vén fasz is, mindig van nője, neki mindig kurva jó női vannak, ráadásul nem is buták, és most ez is egy fiatal megint, valami személyi asszisztens egy nagy cég vezérigazgatójánál, neki meg, hiába fiatal, nincs nője, nem mondja, hogy soha nincs, de most éppen nincs egy ideje, ő még nem híres, és amikor közbevágott, és nem hagyta a híres írónak befejezni a mondatot, amit úgy kezdett, hogy hát, akár a fiam lehetne, az csak azért volt, mert meglepte ez a fiam, és megkérdezte, hogy hát hogy érted azt, hogy a fiad lehetne, itt megnyomta a fiad szót, és kényelmetlenül kezdett fészkelődni a székén, közben figyelte az öreg író kopasz fejét, csontos kezeit, a csuklóján a színes, fonott karkötőt, ez is új, a híres író meg a borospoharán keresztül nézte őt, meg a gyűrűket, aztán lassan belekezdett megint, hogy dehogynem, nő ez, nem is akármilyen, majd bemutatom (…)Tovább
A szerző további cikkei
Szánthó Erika Emma
Kossuth utca
Amikor Bogár felé lépegetek, mosolyogni kezdek, ő meg, ha már közeledem, figyel, ugrál, lesi, hogy jövök. A gesztenye kora ősszel érik, tüskés burokban van, csizmával kell elrugdosni. Ismerem Bogár minden dolgát, ő is az enyémet. Ha rosszkedvű vagyok, ide-oda forog, aztán lassan leheveredik, úgy, hogy a teste hozzám érjen. Bízik bennem, tudja, hogy panaszkodás nélkül mindent megteszek. Ha rossz embert lát, vicsorog, látszik a fogínye, de nem morog. Ha játszana, a combomra csapja fekete fejét, hogy észrevegyem. Szelíd kutya, de önérzetes, utálja, ha valaki rosszul szól hozzá, árvaként nekem is nehéz visszanyelnem bizonyos szavakat.Tovább
A szerző további cikkei
Kossuth utca
Amikor Bogár felé lépegetek, mosolyogni kezdek, ő meg, ha már közeledem, figyel, ugrál, lesi, hogy jövök. A gesztenye kora ősszel érik, tüskés burokban van, csizmával kell elrugdosni. Ismerem Bogár minden dolgát, ő is az enyémet. Ha rosszkedvű vagyok, ide-oda forog, aztán lassan leheveredik, úgy, hogy a teste hozzám érjen. Bízik bennem, tudja, hogy panaszkodás nélkül mindent megteszek. Ha rossz embert lát, vicsorog, látszik a fogínye, de nem morog. Ha játszana, a combomra csapja fekete fejét, hogy észrevegyem. Szelíd kutya, de önérzetes, utálja, ha valaki rosszul szól hozzá, árvaként nekem is nehéz visszanyelnem bizonyos szavakat.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Krisztina Rita
Skarabeuszok, rózsabogarak
A kemoterápiás kezelés után náluk pihent. A kempingágyban feküdt a diófa alatti félárnyékban. A libegő levelek közt átszűrődő nap játszott az arcán. Emi nagymama mellette ült. Szinte egy percre sem hagyta magára. Csak ha anya elaludt, egy rövid időre, hogy elvégezze a legszükségesebb dolgokat. Zuhany, kávé, almakompót, hátha eszik néhány falatot. A rózsát Gyuri nagyapám metszhette le a nógrádgárdonyi kertben. Nem volt sok rózsája, egy-két sovány bokor. A konyhaajtóm előtti rózsa nagyjából huszonöt évvel azután került a helyére, hogy anyával utoljára találkoztam. És az aranyos rózsabogarak látogatásai ellenére minden évben rengeteg virágot hoz. Ha hervadásnak indul egy-egy rózsafej, azonnal begyűjtöm. A szárított szirmokat télen belekeverjük a citromfűteába.Tovább
A szerző további cikkei
Skarabeuszok, rózsabogarak
A kemoterápiás kezelés után náluk pihent. A kempingágyban feküdt a diófa alatti félárnyékban. A libegő levelek közt átszűrődő nap játszott az arcán. Emi nagymama mellette ült. Szinte egy percre sem hagyta magára. Csak ha anya elaludt, egy rövid időre, hogy elvégezze a legszükségesebb dolgokat. Zuhany, kávé, almakompót, hátha eszik néhány falatot. A rózsát Gyuri nagyapám metszhette le a nógrádgárdonyi kertben. Nem volt sok rózsája, egy-két sovány bokor. A konyhaajtóm előtti rózsa nagyjából huszonöt évvel azután került a helyére, hogy anyával utoljára találkoztam. És az aranyos rózsabogarak látogatásai ellenére minden évben rengeteg virágot hoz. Ha hervadásnak indul egy-egy rózsafej, azonnal begyűjtöm. A szárított szirmokat télen belekeverjük a citromfűteába.Tovább
A szerző további cikkei
Horváth Péter
Kutyaszótár
(Cincili szerint a világ)
(L mint lélekgyógyász)
– Sok mindenről beszélgetünk a terápiában a pszichológusnőmmel – mesélte Gabi –, hogy rendet tegyünk a feldolgozatlan érzéseim között, mert talán ez a rendetlenség okozta a bajt a fejemben, amikor rosszul lettem, és félrevert a szívem. Sok munkánk van ezzel a rendbetétellel, mert nem csak a mostani életünk emlékei kavarognak bennünk, de az előzőek nyomai is ott vannak a mélyben. A terápia kitágítja a tudatomat, hogy azokat is fel tudjam idézni, és tisztázzam őket.
– Milyen előző életek? – kérdeztem hökkenten.
– Én már ötszázezer évvel ezelőtt is megszülettem, Afrikában! – mondta mosolyogva. – Ott találkoztam először Péterrel és veled.
– Velem?!Tovább
A szerző további cikkei
Kutyaszótár
(Cincili szerint a világ)
(L mint lélekgyógyász)
– Sok mindenről beszélgetünk a terápiában a pszichológusnőmmel – mesélte Gabi –, hogy rendet tegyünk a feldolgozatlan érzéseim között, mert talán ez a rendetlenség okozta a bajt a fejemben, amikor rosszul lettem, és félrevert a szívem. Sok munkánk van ezzel a rendbetétellel, mert nem csak a mostani életünk emlékei kavarognak bennünk, de az előzőek nyomai is ott vannak a mélyben. A terápia kitágítja a tudatomat, hogy azokat is fel tudjam idézni, és tisztázzam őket.
– Milyen előző életek? – kérdeztem hökkenten.
– Én már ötszázezer évvel ezelőtt is megszülettem, Afrikában! – mondta mosolyogva. – Ott találkoztam először Péterrel és veled.
– Velem?!Tovább
A szerző további cikkei
Bokros Judit
Emlékek a jövőnek
A szerző további cikkei
Emlékek a jövőnek
A szerző további cikkei
Egressy Zoltán
Álom a hadszíntérről
Egressy Zoltán
Lunev
Álom a hadszíntérről
Egressy Zoltán
Lunev
Egressy Zoltán
Pokolmozaik
Egressy Zoltán
Pokolmozaik
Egressy Zoltán
Pánikminta
Egressy Zoltán
Funky
Egressy Zoltán
Falevél
Egressy Zoltán
Funky
Egressy Zoltán
Falevél
Gyáni Gábor
A főispánokról
A szerző további cikkei
Németh László
Két tizedes
A szerző további cikkei
Két tizedes
A szerző további cikkei
Szilasi György
Gyengén kondicionáltság
A szerző további cikkei
Gyengén kondicionáltság
A szerző további cikkei
Dr. Kiss Erzsébet
Nem szinonimák
A szerző további cikkei
Nem szinonimák
A szerző további cikkei
Fekete Demeter
Olvasói levél
A szerző további cikkei
Olvasói levél
A szerző további cikkei
Ujlaky István
Nem hiba, spontán folyamat
A szerző további cikkei
Nem hiba, spontán folyamat
A szerző további cikkei
Jankó Attila
Megkoronázott köztársaság
Megkoronázott köztársaság
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltja (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Andócs Zoltán. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
A szerző további cikkei
Tunyogi László
Ex libris
Murakami Haruki: Egyes szám, első személy
Ljudmila Ulickaja: Az igazi nevem
Körkép 2023
Budapest Nagyregény
A szerző további cikkei
Ex libris
Murakami Haruki: Egyes szám, első személy
Ljudmila Ulickaja: Az igazi nevem
Körkép 2023
Budapest Nagyregény
A szerző további cikkei
Wagner István
Légzési zónák Linzben
(Haus-Rocker-Co – Atemzonen, Lentos Kunstmuseum, Linz. Megtekinthető február 26-ig, a kölni Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König kiadó kétkötetes, kétnyelvű (német/angol) katalógusával, 200 oldalon gazdagon illusztrálva.)
A csoport projektjeit grafikonok, eredeti tervek, kivitelezett tárgyak, fotómontázsok és diavetítések hozzák közelebb a látogatókhoz a nagyteremben. Az alapítás után először Kétszemélyes ballonjukkal léptek a nyilvánosság elé Bécs 7. kerületében, az Apollogasse 7. alatti háznál. Az egyik első emeleti ablakból mozgatható acélszerkezettel áttetsző PVC-fóliából készült léggömböt lógattak ki leeresztett állapotban, majd óránként felfújták, és ilyenkor két személy ülhetett bele, hogy a látványban gyönyörködve borzongjanak is egyben a vállalt veszély miatt. Ez a passzív járókelők körében is izgalmat keltett, és remek reklámnak bizonyult.Tovább
A szerző további cikkei
Légzési zónák Linzben
(Haus-Rocker-Co – Atemzonen, Lentos Kunstmuseum, Linz. Megtekinthető február 26-ig, a kölni Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König kiadó kétkötetes, kétnyelvű (német/angol) katalógusával, 200 oldalon gazdagon illusztrálva.)
A csoport projektjeit grafikonok, eredeti tervek, kivitelezett tárgyak, fotómontázsok és diavetítések hozzák közelebb a látogatókhoz a nagyteremben. Az alapítás után először Kétszemélyes ballonjukkal léptek a nyilvánosság elé Bécs 7. kerületében, az Apollogasse 7. alatti háznál. Az egyik első emeleti ablakból mozgatható acélszerkezettel áttetsző PVC-fóliából készült léggömböt lógattak ki leeresztett állapotban, majd óránként felfújták, és ilyenkor két személy ülhetett bele, hogy a látványban gyönyörködve borzongjanak is egyben a vállalt veszély miatt. Ez a passzív járókelők körében is izgalmat keltett, és remek reklámnak bizonyult.Tovább
A szerző további cikkei
Gettler Márta
Egy pocsolya átváltozása
Egy pocsolya átváltozása
(Forgács Péter Füst / Fej / Pocsolya című kiállítása megtekinthető a Molnár Ani Galériában március 16-ig.)
Ahhoz, hogy élvezettel és érdeklődéssel elgondolkodhassunk a Molnár Ani Galériában kiállított alkotásokon, nem feltétlenül szükséges Forgács Péter meghatározó munkásságát a legprecízebben ismerni (de nem hátrány, ha mégis). A képek egyik központi szereplője a természet. A fotók és videómunkák azonban túlmutatnak a pillanat kimerevítésén, amellett hogy az esztétikai értékük sem elhanyagolható.Tovább
A szerző további cikkei
Ahhoz, hogy élvezettel és érdeklődéssel elgondolkodhassunk a Molnár Ani Galériában kiállított alkotásokon, nem feltétlenül szükséges Forgács Péter meghatározó munkásságát a legprecízebben ismerni (de nem hátrány, ha mégis). A képek egyik központi szereplője a természet. A fotók és videómunkák azonban túlmutatnak a pillanat kimerevítésén, amellett hogy az esztétikai értékük sem elhanyagolható.Tovább
A szerző további cikkei
Sinkó István
Alkotás és pedagógiai létforma
(Egyensúly és áhítat, SZTE JGYPK. Megtekinthető 2024. március 14-ig.)
A két mester munkái remekül jellemzik a modernizmus és a hagyomány összefonódását a XX. század második felének alkotói életműveiben. Bár Fischer alkotói pályája hosszabb terjedelmű, de következetesen kialakított festészeti világa a nyolcvanas évektől alig változott. Talán – s ez a kiállításon kiderült volna, ha a képek felirataihoz évszámok is kerülnek – a életműve komorabbá, drámaibbá vált az utolsó években.Tovább
A szerző további cikkei
Alkotás és pedagógiai létforma
(Egyensúly és áhítat, SZTE JGYPK. Megtekinthető 2024. március 14-ig.)
A két mester munkái remekül jellemzik a modernizmus és a hagyomány összefonódását a XX. század második felének alkotói életműveiben. Bár Fischer alkotói pályája hosszabb terjedelmű, de következetesen kialakított festészeti világa a nyolcvanas évektől alig változott. Talán – s ez a kiállításon kiderült volna, ha a képek felirataihoz évszámok is kerülnek – a életműve komorabbá, drámaibbá vált az utolsó években.Tovább
A szerző további cikkei
Báron György
Túl a világvégén
(Ne várjatok túl sokat a világvégétől. Román–luxemburgi–francia–horvát film. Forgatókönyvíró-rendező: Radu Jude. Uránia mozi, Budapest, febr. 3. és 24. A Cinema Niche bemutatója.)
Ha valakinek, nekünk szól a Cinema Niche sorozata, amely alkalmi vetítéseken mutatja be a kortárs filmművészet mestermunkáit. Premierjeik így olyan exkluzív eseményekké válnak, mint egy-egy híres muzsikus vagy színtársulat hazai vendégfellépése. Talán ez a minőségi mozizás jövője: miközben a multiplexekben zakatol a mainstream, kivételes pillanattá lesz egy remekmű pillanatnyi felbukkanása. Parádés az eddigi névsor: Pablo Larraín, Jia Zhangke, Carlos Reygadas, Apichatpong Weerasethakul, Gaspar Noé, Terrence Malick, Hong Sang-soo, Hu Bo, többek között. Csemegék filmínyenceknek, akik megcsömörlöttek a plázamozik egyenkosztjától.Tovább
A szerző további cikkei
Túl a világvégén
(Ne várjatok túl sokat a világvégétől. Román–luxemburgi–francia–horvát film. Forgatókönyvíró-rendező: Radu Jude. Uránia mozi, Budapest, febr. 3. és 24. A Cinema Niche bemutatója.)
Ha valakinek, nekünk szól a Cinema Niche sorozata, amely alkalmi vetítéseken mutatja be a kortárs filmművészet mestermunkáit. Premierjeik így olyan exkluzív eseményekké válnak, mint egy-egy híres muzsikus vagy színtársulat hazai vendégfellépése. Talán ez a minőségi mozizás jövője: miközben a multiplexekben zakatol a mainstream, kivételes pillanattá lesz egy remekmű pillanatnyi felbukkanása. Parádés az eddigi névsor: Pablo Larraín, Jia Zhangke, Carlos Reygadas, Apichatpong Weerasethakul, Gaspar Noé, Terrence Malick, Hong Sang-soo, Hu Bo, többek között. Csemegék filmínyenceknek, akik megcsömörlöttek a plázamozik egyenkosztjától.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Zsófia
Feel good
(Hölgyválasz, Játékszín, február 14.)
Hangsúlyos információ, hogy a színpadi adaptáció nem az amerikai (2004), hanem az annak is alapjául szolgáló japán film (1996), Masayuki Suo eredeti forgatókönyve alapján született. Ám ha az ember rendesen készül, és mindkét filmet megnézi, könnyen arra jut, hogy bármennyire univerzális is a romantikus kanavász, jóval erősebb itt az amerikai hatás. Ez nyilván abból is adódik, hogy Richard Gere és Jennifer Lopez jóval ismertebb errefelé, mint bármelyik japán színész, csalogató inkább az ő képükre formálni a szerepeket. Szente Vajk szövegkönyve és rendezése pedig rá is játszik erre, implicite és explicite egyaránt.Tovább
A szerző további cikkei
Feel good
(Hölgyválasz, Játékszín, február 14.)
Hangsúlyos információ, hogy a színpadi adaptáció nem az amerikai (2004), hanem az annak is alapjául szolgáló japán film (1996), Masayuki Suo eredeti forgatókönyve alapján született. Ám ha az ember rendesen készül, és mindkét filmet megnézi, könnyen arra jut, hogy bármennyire univerzális is a romantikus kanavász, jóval erősebb itt az amerikai hatás. Ez nyilván abból is adódik, hogy Richard Gere és Jennifer Lopez jóval ismertebb errefelé, mint bármelyik japán színész, csalogató inkább az ő képükre formálni a szerepeket. Szente Vajk szövegkönyve és rendezése pedig rá is játszik erre, implicite és explicite egyaránt.Tovább
A szerző további cikkei
Fáy Miklós
Tök alsó
(Csajkovszkij: Pikk dáma – Magyar Állami Operaház, február 17.)
A horror megvan, Lukács Gyöngyi a hajdani moszkvai Vénusz szerepében tényleg olyan, mintha a kedvencek temetőjéből mászott volna elő, az elzenélés megvan, Dohnányi Olivér korrektül kísér, és élénk tempókat vesz, az éneklés… Voltaképpen az is megvan. A baritonoknak már örültünk, Mester Viktória most is élmény, a két vendégművész közül csak Svetlana Aksenova nem tette egyértelművé, hogy miért pont ő a meghívott. Szépen és érdektelenül énekel, a harmadik felvonás áriájában egy ideig nem is nagyon hallani, de aztán megjön a hangja, és akkor visszatérünk az eredeti állapothoz: szép és érdektelen.Tovább
A szerző további cikkei
Tök alsó
(Csajkovszkij: Pikk dáma – Magyar Állami Operaház, február 17.)
A horror megvan, Lukács Gyöngyi a hajdani moszkvai Vénusz szerepében tényleg olyan, mintha a kedvencek temetőjéből mászott volna elő, az elzenélés megvan, Dohnányi Olivér korrektül kísér, és élénk tempókat vesz, az éneklés… Voltaképpen az is megvan. A baritonoknak már örültünk, Mester Viktória most is élmény, a két vendégművész közül csak Svetlana Aksenova nem tette egyértelművé, hogy miért pont ő a meghívott. Szépen és érdektelenül énekel, a harmadik felvonás áriájában egy ideig nem is nagyon hallani, de aztán megjön a hangja, és akkor visszatérünk az eredeti állapothoz: szép és érdektelen.Tovább
A szerző további cikkei
Károlyi Csaba
Olvassák el!
Olvassák el!
(Ahogy tetszik – Kritikai podcast #36: Cormac McCarthy két utolsó regényéről, Litera, 2024. február 10.)
Igazából kár, hogy mind a ketten úgy látják, nem olyan jó ez az ikerregény, mert így nincsen vita, nem hangzanak el erős ellenérvek. Éppen ezért Greff András próbál dicsérni is. Jelentős szerző, aki élete végén száraz keserűséggel igyekszik megtalálni azt, ami még érdekli, valláspótlékot találni, leginkább a természettudományokban. „A bánatos hang tetszett Az utasban” – teszi hozzá. Azok olvassák el, mondja, akik olvasták a korábbiakat, és kíváncsiak, hogyan búcsúzik el egy nagy amerikai író. Szekeres Dóra pedig azzal zárja: olvassák el, lehet, hogy másként fogják látni.Tovább
A szerző további cikkei
Siba Antal
Vészhelyzet
(Évértékelő beszéd a kormány-csatornákon)Tovább
A szerző további cikkei
Vészhelyzet
(Évértékelő beszéd a kormány-csatornákon)Tovább
A szerző további cikkei
L. Varga Péter
A természet természete
Smid Róbert: Az ökokritika dilemmái. Századvég Kiadó, Budapest, 2023, 382 oldal, 4490 Ft
Az ökokritika dilemmái, bár a „zöld ügynek” nevezett veszélyforrás kikezdése első látásra provokatívnak tűnhet, nem programszövegek sora. Inkább emlékeztet arra, amire a könyv egyes helyein hivatkozott Paul de Man is, nevezetesen, hogy az eticitás egy a diskurzusok közt. Ettől persze nem lesz könnyebben nyakon csíphető, és ez alighanem egy referenciális zavarnak köszönhető. Amíg az egyik úgy tartja, hogy arról beszél, ami van, ami történik (a klímával, a természettel, a bolygóval), addig a másik ennek a beszédnek a történetiségét ragadja meg, de az embert úgy helyezi vissza a természetbe, hogy cselekvéseit akképp tekinti „természetesnek” (a természetnek nem ellentmondónak), hogy közben különböző elkerítésekkel, határvonásokkal, technikákkal megteremtette a kultúrának nevezett, „az eredendő temészettel” szembehelyezett közeget, ami viszont épp erről az eredendőségről már nem tud számot adni. A domesztikálás, a megszelídítés vagy az uralom alá hajtás formái végigkísérik az ember történetét és az önmagáról kialakított képét is, amelyre viszont az irodalom képes eminens módon reflektálni. Így lesz az irodalom – és az irodalomtudomány – az ökokritikai elemzésgyakorlatok evidens terepe.Tovább
A szerző további cikkei
A természet természete
Smid Róbert: Az ökokritika dilemmái. Századvég Kiadó, Budapest, 2023, 382 oldal, 4490 Ft
Az ökokritika dilemmái, bár a „zöld ügynek” nevezett veszélyforrás kikezdése első látásra provokatívnak tűnhet, nem programszövegek sora. Inkább emlékeztet arra, amire a könyv egyes helyein hivatkozott Paul de Man is, nevezetesen, hogy az eticitás egy a diskurzusok közt. Ettől persze nem lesz könnyebben nyakon csíphető, és ez alighanem egy referenciális zavarnak köszönhető. Amíg az egyik úgy tartja, hogy arról beszél, ami van, ami történik (a klímával, a természettel, a bolygóval), addig a másik ennek a beszédnek a történetiségét ragadja meg, de az embert úgy helyezi vissza a természetbe, hogy cselekvéseit akképp tekinti „természetesnek” (a természetnek nem ellentmondónak), hogy közben különböző elkerítésekkel, határvonásokkal, technikákkal megteremtette a kultúrának nevezett, „az eredendő temészettel” szembehelyezett közeget, ami viszont épp erről az eredendőségről már nem tud számot adni. A domesztikálás, a megszelídítés vagy az uralom alá hajtás formái végigkísérik az ember történetét és az önmagáról kialakított képét is, amelyre viszont az irodalom képes eminens módon reflektálni. Így lesz az irodalom – és az irodalomtudomány – az ökokritikai elemzésgyakorlatok evidens terepe.Tovább
A szerző további cikkei
Szilágyi Zsófia
Csak ez hiányzott
Jolsvai András: Két őszi nap Ujpesten. Kalligram Kiadó, Budapest, 2023, 208 oldal, 4990 Ft
Jolsvai az 1950-ig önálló város fénykorába, Ugró Gyula polgármesterségének idejébe visz vissza: Ugró, aki egy mai újpestinek alig több utcanévnél, az egyik fontos szereplője a nagyon szerethető kisregénynek. Ő az, aki többször felkiált a regény során, hogy „már/még csak ez hiányzott”. A bankrablás nemcsak felkavarja a város életét, sok lakó életét megváltoztatva, de magára a polgármesterre is árnyékot vet, hiszen politikai ellenfelei ugyanúgy az ő felelősségére kérdezhetnek rá, mint az Ujpest című lap a Demokrata Kávéházban időző újságírói. De ugyanígy fakad ki a bankfiók igazgatója, Devellák Károly, amikor rovancsolás közben szólnak neki, két ügyfél szeretne vele beszélni – holott akkor még nem is sejti, hogy bankrablók érkeznek hozzá. Akik viszont azért sóhajtanak fel csalódottan, mert nagyon hamar, mindössze két nap alatt kézre kerülnek az elkövetők, azok a különszámot tervezgető helyi újságírók.Tovább
A szerző további cikkei
Csak ez hiányzott
Jolsvai András: Két őszi nap Ujpesten. Kalligram Kiadó, Budapest, 2023, 208 oldal, 4990 Ft
Jolsvai az 1950-ig önálló város fénykorába, Ugró Gyula polgármesterségének idejébe visz vissza: Ugró, aki egy mai újpestinek alig több utcanévnél, az egyik fontos szereplője a nagyon szerethető kisregénynek. Ő az, aki többször felkiált a regény során, hogy „már/még csak ez hiányzott”. A bankrablás nemcsak felkavarja a város életét, sok lakó életét megváltoztatva, de magára a polgármesterre is árnyékot vet, hiszen politikai ellenfelei ugyanúgy az ő felelősségére kérdezhetnek rá, mint az Ujpest című lap a Demokrata Kávéházban időző újságírói. De ugyanígy fakad ki a bankfiók igazgatója, Devellák Károly, amikor rovancsolás közben szólnak neki, két ügyfél szeretne vele beszélni – holott akkor még nem is sejti, hogy bankrablók érkeznek hozzá. Akik viszont azért sóhajtanak fel csalódottan, mert nagyon hamar, mindössze két nap alatt kézre kerülnek az elkövetők, azok a különszámot tervezgető helyi újságírók.Tovább
A szerző további cikkei
Deczki Sarolta
Az örömelv jegyében
Tót Endre: 111 vers. Állva és fennhangon olvasni. Tiszatáj Alapítvány, Szeged, 2023, nincs oldalszámozás, 4590 Ft
Az alcím egyébként is fricska: nehéz is lenne ezeket a verseket állva és fennhangon olvasni, hiszen a megértés szerves része a szöveg vizualitása.
Ami aligha csoda, lévén a szerző képzőművész. A vasfüggönyön még innen sikerült saját stílust, látásmódot, világot kialakítani, melynek központi eleme az örömelv. Örülök, ha egyik mondatot a másik után írhatom: ez az előző kötet címe, és az alkotó által használt egyik leggyakoribb fordulat: „örülök, ha”, ehhez pedig teljesen hétköznapi tevékenységek társulnak, a járás, az állás, vagy a szimpla levés. Mi örülni való van ezekben? kérdezhetnénk, ám a legvidámabb barakk bornírt, szabadsághiányos, összeszorított szájú világában ez valami hányaveti, dacos, játékos ellenállást jelentett.Tovább
A szerző további cikkei
Az örömelv jegyében
Tót Endre: 111 vers. Állva és fennhangon olvasni. Tiszatáj Alapítvány, Szeged, 2023, nincs oldalszámozás, 4590 Ft
Az alcím egyébként is fricska: nehéz is lenne ezeket a verseket állva és fennhangon olvasni, hiszen a megértés szerves része a szöveg vizualitása.
Ami aligha csoda, lévén a szerző képzőművész. A vasfüggönyön még innen sikerült saját stílust, látásmódot, világot kialakítani, melynek központi eleme az örömelv. Örülök, ha egyik mondatot a másik után írhatom: ez az előző kötet címe, és az alkotó által használt egyik leggyakoribb fordulat: „örülök, ha”, ehhez pedig teljesen hétköznapi tevékenységek társulnak, a járás, az állás, vagy a szimpla levés. Mi örülni való van ezekben? kérdezhetnénk, ám a legvidámabb barakk bornírt, szabadsághiányos, összeszorított szájú világában ez valami hányaveti, dacos, játékos ellenállást jelentett.Tovább
A szerző további cikkei
Bényei Tamás
Fiatal lányok halála
Kate Atkinson: A léhaság szentélyei. Fordította Borbély Judit Bernadett. 21. Század Kiadó, Budapest, 2023, 448 oldal, 5990 Ft
Atkinson regényében nemcsak sokféle szereplő útja keresztezi egymást, de sokféle műfaj is: a szöveg áramló könnyedséggel siklik át egyik világból és beszédmódból a másikba, megidézve Dickens London-regényeit – például a remek nyitójelenetben, amelyben az épp most szabaduló Nellie-t koktélozó bámészkodók tömege várja a börtön előtt –, valamint a húszas évek emblematikus prózai beszédmódjait és stílusait is. Nellie egyik fia, Ramsay például regényírónak készül, és mi is olvashatjuk A csillogás kora című korfestő krimijének kezdeményeit. Visszatérő vonatkoztatási pont a húszas évek middlebrow irodalmának egyik emblematikus könyve, Michael Arlen A zöld kalap című, a két háború között Magyarországon is több kiadást megért 1924-es regénye, amelynek főszereplője, Iris Storm az időszak egyik legismertebb vamp-figurája volt. A szöveg saját kompozíciójában is színre viszi a gyorsaságot és a sebességet – a hatást fokozza a rövid, ráadásul címmel ellátott fejezetekre való tagolás is –, a két háború közötti időszak állandó motívumait: mindkettő annak a tét nélküli, eloldódott súlytalanságnak a tünete, amely az évtized meghatározó életérzés-regényeiben is főszerepet játszik, például Aldous Huxley Légnadrág és társaijában (1923) és Evelyn Waugh korai műveiben. Ez a könnyűség a szóban forgó időszak legjellegzetesebb stílusát, az art decót is megidézi, amely a kiüresedettség érzékeltetésére a felszín kultuszát helyezte előtérbe a klasszikus modernizmus irodalmának mélységkultusza helyett: jellegzetes vonás a dekoratív, olykor geometrikus mintázatok kirajzolódása.Tovább
A szerző további cikkei
Fiatal lányok halála
Kate Atkinson: A léhaság szentélyei. Fordította Borbély Judit Bernadett. 21. Század Kiadó, Budapest, 2023, 448 oldal, 5990 Ft
Atkinson regényében nemcsak sokféle szereplő útja keresztezi egymást, de sokféle műfaj is: a szöveg áramló könnyedséggel siklik át egyik világból és beszédmódból a másikba, megidézve Dickens London-regényeit – például a remek nyitójelenetben, amelyben az épp most szabaduló Nellie-t koktélozó bámészkodók tömege várja a börtön előtt –, valamint a húszas évek emblematikus prózai beszédmódjait és stílusait is. Nellie egyik fia, Ramsay például regényírónak készül, és mi is olvashatjuk A csillogás kora című korfestő krimijének kezdeményeit. Visszatérő vonatkoztatási pont a húszas évek middlebrow irodalmának egyik emblematikus könyve, Michael Arlen A zöld kalap című, a két háború között Magyarországon is több kiadást megért 1924-es regénye, amelynek főszereplője, Iris Storm az időszak egyik legismertebb vamp-figurája volt. A szöveg saját kompozíciójában is színre viszi a gyorsaságot és a sebességet – a hatást fokozza a rövid, ráadásul címmel ellátott fejezetekre való tagolás is –, a két háború közötti időszak állandó motívumait: mindkettő annak a tét nélküli, eloldódott súlytalanságnak a tünete, amely az évtized meghatározó életérzés-regényeiben is főszerepet játszik, például Aldous Huxley Légnadrág és társaijában (1923) és Evelyn Waugh korai műveiben. Ez a könnyűség a szóban forgó időszak legjellegzetesebb stílusát, az art decót is megidézi, amely a kiüresedettség érzékeltetésére a felszín kultuszát helyezte előtérbe a klasszikus modernizmus irodalmának mélységkultusza helyett: jellegzetes vonás a dekoratív, olykor geometrikus mintázatok kirajzolódása.Tovább
A szerző további cikkei
Herczog Noémi
Szendvics és képzelőerő
Danyi Gábor: Az írógép és az utazótáska. Szamizdat irodalom Magyarországon 1956–1989. Kronosz Kiadó, Pécs, 2023, 620 oldal, 5950 Ft
Danyi moralizálás helyett kitágítja a „szabadságharcos” szamizdat-narratívát. Ami nem azt jelenti, hogy megkérdőjelezi a második nyilvánosságban végzett ellenálló tevékenység erkölcsi jelentőségét, bátorságát. Csak kiegészíti más, ha tetszik földhözragadt, de az igazsághoz nyilvánvalóan szintén hozzátartozó szempontokkal, mint az antropológia vagy a közgazdaságtan: például, hogy ki miből tartja fönn magát. A magam részéről ismét levontam a tanulságot, hogy az autonóm és bátor élethez nem árt némi gazdasági érzék. Ahhoz, hogy Krassó György főállásban folytathassa kiterjedt szamizdat-kereskedelmi tevékenységét, nem árt tudni, hogy rendelkezett rokkantnyugdíjjal, és az is fontos, hogy közgazdászként végzett. Mert paradox módon a magasabb előállítási költségekkel járó szamizdatkiadás esetében nem csak a diktatúra merült fel mint nehézség, hanem a profitkényszer is. Krassó György kiadója, a Magyar Október Kiadó működésében a szerző egyszerre hoz példát olyan munkatársakra, akiknek célja elsősorban a gazdasági haszonszerzés volt, és olyanokra, akik alapvetően a rendszerrel való küzdelem céljával végezték tevékenységüket, hozzáteszem, a kettő nem is feltétlenül zárja ki egymást.
Szendvics és képzelőerő
Danyi Gábor: Az írógép és az utazótáska. Szamizdat irodalom Magyarországon 1956–1989. Kronosz Kiadó, Pécs, 2023, 620 oldal, 5950 Ft
Danyi moralizálás helyett kitágítja a „szabadságharcos” szamizdat-narratívát. Ami nem azt jelenti, hogy megkérdőjelezi a második nyilvánosságban végzett ellenálló tevékenység erkölcsi jelentőségét, bátorságát. Csak kiegészíti más, ha tetszik földhözragadt, de az igazsághoz nyilvánvalóan szintén hozzátartozó szempontokkal, mint az antropológia vagy a közgazdaságtan: például, hogy ki miből tartja fönn magát. A magam részéről ismét levontam a tanulságot, hogy az autonóm és bátor élethez nem árt némi gazdasági érzék. Ahhoz, hogy Krassó György főállásban folytathassa kiterjedt szamizdat-kereskedelmi tevékenységét, nem árt tudni, hogy rendelkezett rokkantnyugdíjjal, és az is fontos, hogy közgazdászként végzett. Mert paradox módon a magasabb előállítási költségekkel járó szamizdatkiadás esetében nem csak a diktatúra merült fel mint nehézség, hanem a profitkényszer is. Krassó György kiadója, a Magyar Október Kiadó működésében a szerző egyszerre hoz példát olyan munkatársakra, akiknek célja elsősorban a gazdasági haszonszerzés volt, és olyanokra, akik alapvetően a rendszerrel való küzdelem céljával végezték tevékenységüket, hozzáteszem, a kettő nem is feltétlenül zárja ki egymást.
INTERJÚ
„Biden sajnos nem tudja, hogyan kell tárgyalni”
Beszélgetés Jeffrey Sachs amerikai közgazdásszal
A szerző további cikkei
PÁRATLAN
Szikszai Károly
BRIGÁDNAPLÓ
A szerző további cikkei
-tig-
ÉVÉRTÉKELŐ
A szerző további cikkei
Szikszai Károly
BRIGÁDNAPLÓ
A szerző további cikkei
-tig-
ÉVÉRTÉKELŐ
A szerző további cikkei
Lévai Júlia
FLEXEK HASZNA
A szerző további cikkei
FLEXEK HASZNA
A szerző további cikkei
Jánossy András
UTCAKÉP
A szerző további cikkei
UTCAKÉP
A szerző további cikkei
gyárfás endre
PATIKAPRAKTIKA
A szerző további cikkei
PATIKAPRAKTIKA
A szerző további cikkei
(celebrálja Nyerges András)
HETI TEXTUS
HETI TEXTUS
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.