2024. február 7., szerda

A “KULTURÁLIS SZUVERENITÁSRÓL”

ÖRÜNK, VINCENT? BLOG
Szerző: jotunder
2024.02.05.


2021. június harmadikán Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta az ún. nemzetbiztonsági stratég
iát, amelynek egyik eleme “Oroszország kulturális szuverenitásának védelme ” a nyugati támadásoktól. Bizonyára teljesen véletlen az, hogy két évvel később a Magyar Nemzet vezércikkben követelte Magyarország kulturális szuverenitásának védelmét a nyugati támadásoktól.

Két hónappal Putyin dekrétuma után elindultak a vizsgálatok a vezető orosz színházak és a diktatúrával szemben álló színészek ellen. Az egyik megtámadott színésznő, Liya Akhedzhakova, az orosz színházi élet nagyasszonya, a legendás Szovremennyik színház művésze volt. Egy “Oroszország tisztjei” nevű csoport azzal vádolta meg Akhedzhakovát, hogy Rinat Tasimov Az Első Kenyér című színdarabjában a hagyományos orosz értékeket támadja. Elsőre még nem akarták elvitetni a rendőrséggel, mint Ascher Tamást Nagy Ferenc művész úr, de fél évvel később, Ukrajna megtámadása után már elszabadult a pokol. Egymás után rúgták ki jelentős színházak vezetőit. Az egyik ilyen művész, a Szovremennyik színház művészeti vezetője volt, aki nem volt hajlandó eltávolítani Akhzedzhakovát.

A kirúgásokat Olga Ljubimova kulturális miniszter vezényelte le, aki tudtommal nem rokona Jurij Ljubimovnak, ő Borisz Ljubimovnak a moszkvai Kis Színház művészeti igazgatójának a lánya. Akhzedkova végül tavaly távozott a színháztól, miután teljesen ellehetetlenítették.

Az Akhzedzhakovát védeni próbáló Viktor Rizsakov rendezte Fodrásznőt, amit a Nemzeti Színház játszik. Próbálom elmutogatni Kelet-Európát. A Nemzeti talán legsikeresebb darabja a Fodrásznő, miközben a Nemzeti igazgatója egy nettó nyilaskeresztes darabot mutatott be (a magyar neoszálasista mozgalom egykori vezetője írta) és megrendez egy olyan Bánk Bánt, amelyben megvernek egy transznak tűnő embert, majd úgy jellemzi meráni Gertrúdot, hogy az olyan szavakat tanít a gyermekeinek, mint liberalizmus és tolerancia, ez így lesz szakrális színház. És hát Putyin kedvence rendezte meg a viccesen dilettáns Rex-et szegény, a végsőkig lojális Horváth Lajos Ottóval a főszerepben. A kulturális szuverenitás védelmében.

Szabó László kulturális főizé mutatott irányt nemrég a magyar művészeknek, nyilván kulturális szuverenitásunk védelmében, azt kell megmutatniuk, hogy magyarnak lenni a legjobb a világon. Ezt nem én találtam ki, tényleg ezt bírta mondani. Az orosz kulturális szuverenitásvédelem valós fenyegetést, művészek zaklatását, gyakran emigrációba kényszerítését jelenti, a magyar kulturális szuverenitásvédelem csak arra jó, hogy néhány karrierista bonobó kifejezhesse a lojalitását (mondjuk nem egészen ingyen). Persze, tudnak kárt okozni, okoznak is, de a kényszeres magyar putyinizmus (most tudtam meg, hogy a Putyin pincsikutyája kifejezést Orbán Viktor találta ki még ellenzékben) inkább csak undorító, mint veszélyes.

Tavaly januárban Putyin kiegészítette a szuverenitásvédelmi törvényt és szeretném ezt most itt oroszul megmutatni, mert mégis csak az orosz Magyarország valódi, lelki nyelve:

МОСКВА, 25 января. /ТАСС/. Президент России Владимир Путин включил обеспечение культурного суверенитета РФ в число основных целей госполитики в этой сфере, следует из указа главы государства, опубликованного в среду на официальном портале правовой информации. (TASSZ)

Ez itt a magyar “fordítás” Békés Márton tollából a Magyar Nemzetben.

“Elsődleges a kulturális szuverenitás védelme, és ennek nagyon jó oka van.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.