2024. január 19., péntek

AZ ÉLET ÉS IRODALOM 2024 / 3. SZÁMÁNAK TARTALOMJEGYZÉKE

ÉLET ÉS IRODALOM
Szerző: ÉS
2024.01.19.


PUBLICISZTIKA


Váncsa István
Eldorádó


Örömhír: államunk a Kúria döntése alapján kénytelen lesz megismerhetővé tenni a Mátrai Erőmű megvételének-eladásának dokumentumait, s ezáltal a felcsúti pénzmágus műhelytitkaiba – ha messziről és félhomályban is, de – betekintést nyerhetünk. Hogy mire megyünk vele, az nem kérdés, semmire, de elborultabb pillanatainkban azt is képzelhetjük akár, hogy okosabbak lettünk valamivel, pedig dehogy.

Azért csak olvasgassunk.

Maga a történet borzongatóan érdekes, már csak azért is, mert a mi csökött értelmünkkel igazából fel nem fogható. A Mátrai Erőmű értéke a közhit szerint semennyi, nulla, zérus, tulajdonosának nyűg a hátán, pénzt nem hoz a házhoz, csak viszi. Gondolkodó lénynek akkor se kéne, ha fizetnének azért, hogy megvegye. Mások szerint viszont fölöttébb becses vagyoni elemről van szó, amit az is mutat, hogy bölcs és gondoskodó államunk húszmilliárd jó magyar forintot adott érte, persze nem akárkinek, hanem a nemzet gázszerelőjének, de akkor is.Tovább

A szerző további cikkei

Zgut-Przybylska Edit
Jogállamiság Lengyelországban

Hogyan lesz a PiS-hallevesből ismét demokratikus akvárium?

A szerző további cikkei





Majtényi László
Egy boldog napom

A Magyar Hülye Állam és a reziliencia

A szerző további cikkei

Szilágyi Zsófia
Ferdinandy György

(1935–2024)

A szerző további cikkei

Bajomi-Lázár Péter – Boldog Dalma
Az újságírás vége?


Michael Schudson ismert definíciója szerint professzionális újságíró az, akinek fontosabbak a szakmai, mint a politikai szempontok. De hogyan alakult ki és mire jó a professzionális újságírás? Miért került napjainkban válságba? És legfőképpen: fennmaradhat-e? Írásunkban ezeket a kérdéseket igyekszünk megválaszolni, kapcsolatot keresve egyfelől a polgári, az ipari és az információs forradalmak, másfelől az újságírásban végbement változások között.Tovább

A szerző további cikkei





Torma Tamás
Finta József

(1935–2024)


FEUILLETON

Bihari Péter
Magyar félmúlt – magyar úton

A szerző további cikkei

IRODALOM

Mécs Anna
Egy novella költségvetése


De az írás helyett lehetnék a munkahelyemen és kereshetnék pénzt, tehát a kieső keresetem is a novella költsége: óránként háromezer-ötszáz forint. Vagy mialatt írom a novellát, a gyerekeimre babysitter vigyáz: óránként négyezer forint. Mégis teljes állást vállalok a munkahelyemen, hogy tudjam fizetni a novellaírás költségeit. Így viszont este vagy hétvégén vagy munkaszüneti napon írom a novellát. A barátom vagy a férjem vagy a gyerekeim hiányolnak engem. A csajom, a feleségem, anya mindig a gép előtt ül, és nem velünk van. Egy idő után ez a kapcsolatunk rovására megy. Én is feszültebb leszek, mert vagy dolgozom, vagy írok, vagy a gyerekekkel törődöm. Pszichológushoz kell mennem, párterápiára kell mennünk, családterápiára kell mennünk, a gyerekeket kell pszichológushoz vinni: alkalmanként tizenöt-harmincötezer forint. Nem bírom a stresszt, írni akarok, de írás közben is azon gyötrődöm, hogy ha most nem írnék, hanem a gyerekeimmel lennék, akkor nem kellene ennyi pénzt fizetni a babysitternek és a pszichológusnak.Tovább

A szerző további cikkei

Vörös István
A vascsövek zenéje


Nemrég költöztem új lakásba, egy hatvanas években épült, a maga idejében luxusnak szánt bérházba. Mai szemmel szinte lakhatatlan kis lyukakból áll, tény, hogy mikor új volt, rendőröknek, katonáknak osztották ki ezeket, szolgálati lakásként. A rendőrállam után persze mindig nagy a nosztalgia. A rendőröket mifelénk mindenki szereti, bár szavakban mindenki utálja, a rendőr folyton mentegetőzik, és azt mondja, hogy ő nem olyan, amikor nyilvánvaló, hogy olyan, mert a rendőr pont olyan, mentegetőzik, és azt mondja, hogy nem olyan. Hát én sem olyan vagyok, rendőr se vagyok, sok örömem sincs a világban, sok bánatom sincs a túlvilágban.Tovább

A szerző további cikkei

Szegőfi Ákos
A végtelen beszélgetés


– Anyátok hol van? – kérdi, mert őt sehol nem látja, pedig amúgy mindenki itt, az egész család, és amikor a család látogatóba jön, akkor a felesége állandóan a vendégek körül sertepertél: kínál, etet és tukmál, de ő maga nem eszik, egészen addig, míg az utolsó unoka be nem fejezte az evést (és még akkor is az asztal sarkára húzódva, szerényen ölébe vett tányérból kanalazza a levest). Némi hallgatás után egy férfi rokon szólal meg:

– Ott van melletted a füzet az asztalon, olvasd el.Tovább

A szerző további cikkei

Légrádi Gergely
Egy kis dió a sajt mellé


A fiú és a lány önkéntelenül közelebb lépett egymáshoz. A kisfiú, aki velük szemben állt és a sajtokat árulta, nem nézett fel. Talán a madarak vészjósló hangját is elengedte a füle mellett. Inkább mesélt, miket látott ő már életében. Nemcsak seregély-, de hatalmas szúnyograjt is. És azt is megfigyelte, hogyan mozognak. Mivel olyan sokat látott már, és a sajtokat is megtanulta eladni, hamarosan elutazik. Csak a kutyáját viszi magával. A lány és a fiú elgondolkodva hallgatta a kisfiút, és nézték, ahogy lóbálja a nejlonzacskót, benne a már kifizetett sajtokkal. A madarak eltűntek a látóhatáron.Tovább

A szerző további cikkei



Gellén-Miklós Gábor
Fától fáig


Gellén-Miklós Gábor
Majd összesöprök

Gellén-Miklós Gábor
Van, nincs, nem lesz

Gellén-Miklós Gábor
Post scriptum

Gellén-Miklós Gábor
A szükséges dolog

Gellén-Miklós Gábor


VISSZHANG

Rózsa T. Endre
Mi történik, ha Izrael leteszi a fegyvert?


Hibaigazítás





KRITIKA

Csuhai István
Kisemberi színjáték


Michel Houellebecq: Meg­sem­misülni. Fordította Tótfalusi Ágnes. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2023, 703 oldal, 7999 Ft

Ennyiből is látható, Michel Houellebecq magyarul a mostani regényt az eddigiekhez hasonlóan kiválóan, gördülékenyen fordító Tótfalusi Ágnes munkájának köszönhetően jól ismerhető univerzumából rengeteg minden adva van a jellegzetes Houllebecq-regényhez, és akkor még nem is hoztam szóba az igen tipikus, a szöveget szimptomatikusan tagoló pornografikus reflexiókat, aprólékosan kiírt, olykor zavarba hozó jeleneteket, a mindig megkeseredett, életközepi és párkapcsolati válságba jutott, jellemzően mindig hímsovén módon megnyilvánuló férfi főhőst (ezek mindegyike védjegye Houllebecq nonkonform prózájának), és ahogy haladunk előre a regényekben, ez a bizonyos főhős mindenkor korosabb lesz, mindenkor egyre több rá törő nyavalya sújtja, bár azonnal gyanút kelt, hogy az intellektuális zseni szerepköre ezúttal nem a főhősre van osztva (mint volt A térkép és a táj minden sikert besöprő festőjére, Jed Martinra vagy a Behódolás egyes szám első személyben megszólaló, mindvégig névtelenül maradó Huysmans-kutatójára), nem Paul Raison tehát az intellektuális középpont, akinek nézőpontjából a mindentudó elbeszélő hangján a Megsemmisülni története végig van mondva, hanem közvetlen főnöke, a szépreményű politikai pálya előtt álló gazdasági miniszter, Bruno Juge az, és Pault ebben a tekintetben talán még az omnipotens narrátor is megelőzi.Tovább

A HÉT KÖNYVEI

A könyvújdonságokat az Írók Boltja (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Andócs Zoltán. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább

A szerző további cikkei

Gyürky Katalin
Ex libris


Mohamed Mbougar Sarr: Az emberek legtitkosabb emlékezete
Amélie Nothomb: Első vér
Valérie Perrin: Trió
Visky András: Kitelepítés

A szerző további cikkei

Bokros Judit
Úton a láthatóság felé


Ughy Szabina: Az átlátszó nő. Prae Kiadó, Budapest, 2023, 132 oldal, 3990 Ft

A kötet egyébként a címadó novellával indul: Az átlátszó nő. Mondhatjuk, hogy ebből egy ma nagyon is tipikus eset rajzolódik ki: a középkorú feleség egy buszos utazás során egyetlen ismeretlen férfi pillantásától jön rá arra, hogy végre valaki újra észrevette, látja őt – miközben otthon férje számára folyton észrevehetetlen, átlátszó marad. És innen kezdődik az átalakulás. Kicsit hasonló a #karacsony #futas című szöveg: ebben is a feleség az elbeszélő és a főszereplő, akinek kirakatba tehető családi élete mögött magány és céltalanság, bizonyos fajta átlátszóság lapul, amely a karácsony esti közös vacsora során válik szinte teljesen láthatóvá. Ughy Szabina itt a közösségi média kirakatvilágára is utal az onnan választott hashtagekre hajazó címmel.Tovább

A szerző további cikkei

Benczi Boglárka
Hangtalanok szószólója


Margaret Atwood: Pénelopeia. Fordította Géher István. Jelenkor Kiadó, Budapest, 2023, 192 oldal, 4499 Ft

Margaret Atwood Pénelopeia című regénye eposz-átirat, alapja az Odüsszeia. Homérosz történetében a hős Odüsszeusz kalandos hazatérését és viszontagságait meséli el Trója ostroma után. Odüsszeusz korának ideálját testesíti meg: okos, kíváncsi, művelt, találékony, erős és bátor, akit mellesleg húsz éven át vár otthon a hűséges felesége. Az eposzban passzív Pénelopé Atwood kisregényének főszereplője lett. A történetben Pénelopé az alvilágban van, ott meséli el a történetét, gyermekkorától egészen a férje hazatértéig.Tovább

A szerző további cikkei

Váradi Róbert
„A pokol a másik ember”


Barcsi Tamás: Embertelenség az együttérzés korában – Filozófiai vázlat a kegyetlenségről. Attraktor Kiadó, Máriabesnyő, 2023, 256 oldal, 3900 Ft

A kegyetlenségnek különösen a nyugati civilizációban napjainkig fennálló problematikáját tematizálja Barcsi Tamás frissen megjelent könyve. A vizsgálódás bevallottan filozófiai szempontú, mindamellett a szerző gazdagon merít a hazai és nemzetközi irodalomtörténetből és a filmekből, illusztrálva, plasztikusabbá téve és értelmezve az éppen tárgyalt, válogatott elvetemültségeket. Kötete elején Barcsi világossá teszi: a kegyetlenség értelmezhetetlen az emberi viszonyokon kívül, mintegy aláhúzva a Sartre Zárt tárgyalás című drámájából elhíresült aforizma igazságát.Tovább

A szerző további cikkei

Hansági Ágnes
„Legyen Maszat-hegy 3 is!”


Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen 2. Muhi Andris és az ordított világ. Verses meseregény. Varró Zsuzsa rajzaival. Jelenkor Kiadó, Budapest, 2023, 308 oldal, 4999 Ft

A Muhi Andris és az ordított világ tehát nem „maszatmentes” közegbe érkezett meg. De: egy új szülőgenerációt kell meghódítania. Annak a klasszikus irodalmi örökségnek az ismerete ugyanis ma már nem evidencia, amelyet a verses meseregény irodalmi utalásai, intertextuális játékai mozgatnak. Dániel András mesefiguráira, Tituszra és Bélabára a mai felolvasók közül többen fognak ráismerni, mint a klasszikusokra. Pedig a szöveg humorának egyik legbőségesebb forrását éppen ezek az átírások, tréfás allúziók, klasszikus citátumokat felidéző vagy kifordító szóviccek jelentik. Ha két évtizeddel ezelőtt a verses meseregény szerzőjének bátorságát az mutatta meg, hogy ezt a klasszikus irodalmi szöveghagyományt a privátszféra, a családi intimitás mindennapiságának és prózaiságának, sőt a popkultúrának a közegébe forgatta bele, ma éppen ennek az ellenkezője az igaz.Tovább

A szerző további cikkei

Domány András
Súlyos károkat okozott?


Ungváry Krisztián: A Mindszenty-mítosz. Értékek és választások. Open Books Kiadó, Budapest 2023, 235 oldal, 4999 Ft

Az egyik nagy témakör az antiszemitizmus. Ungváry óvatosan fogalmaz: Mindszenty beszédei többnyire viszonylag mérsékeltek voltak, de 1920 előtti cikkei, illetve az általa egy ideig szerkesztett Zalamegyei Újság írásai durván uszítottak a zsidóság ellen. (Amikor ez enyhült, az a szerző szerint Mikes János szombathelyi püspök, Mindszenty felettese nyomására történt.) A lap kiadóvállalatának pedig egészen 1944-ig ő volt a vezetője, tehát ha helytelenítette volna ezt az irányvonalat, meg tudta volna változtatni. Emellett 1920-ban egy brosúrában nyíltan is gyalázta a „zsidó sajtót”, amelyben „a keleti bujaság csak úgy hullámzik és hömpölyög”, Hatvany Lajosról pedig azt írta, hogy „sötét kereszténygyűlölet” és pornográfia jellemzi.Tovább

A szerző további cikkei

Wagner István
Brâncuși – bánsági finále


(Brâncuși: Román források és egyetemes perspektívák, Temesvári Nemzeti Művészeti Múzeum. A kiállítás 2024. január 28-ig tekinthető meg.)

A világhírű román szobrász, Constantin Brâncuși (1876–1957) nemzetközi tárlatát látta vendégül a helybéli Nemzeti Művészeti Múzeum Román források és univerzális perspektívák címmel. A puszta számadatok is önmagukért beszélnek: a 100-nál több fő műből 22 plasztika, 55 saját kezű fotó, 11 rajz és 2 személyesen készített videó meg egyéb dokumentum várta az érdeklődőket, akik a média híradásai szerint kezdettől hosszú sorokban kígyóztak az utcán.Tovább

A szerző további cikkei

György Péter
TechnoCool


(TechnoCool. Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében [1989–2001], Magyar Nemzeti Galéria. A kiállítás megtekinthető febr. 11-ig.)

A kiállítás nyitóterme, az Előzmények kivételes pontossággal kortárs, posztavantgárd művekkel van tele. Erdély Miklós, Szentjóby Tamás, Maurer Dóra, Birkás Ákos, Jovánovics György, Beke László, Károlyi Zsigmond, Körösényi Tamás, Bachman Gábor, Rajk László különös módon nagyrészt az 1989-es év előtti munkáikkal szerepelnek, nyitják meg a kiállítást. (Köztük már holtak: Erdély Miklós, Beke László, Birkás Ákos, Körösényi Tamás.) Akármint is: ez a nyitány megemeli a kiállítás egészét.Tovább

A szerző további cikkei

Báron György
Dráma a vadászaton


(Hatalom. Szlovák–magyar–cseh film. Rendező: Prikler Mátyás.)

A Hatalom szigorú filmnyelvi formalizmusa radikálisan különbözik az előző Prikler-mű közvetlenebb-dokumentarista kamerakezelésétől. A fix beállítások monotonon ismétlődő rendje annak a Roy Anderssonnak a stiláris következetességére emlékeztet – kevésbé ironikus-abszurd hangfekvésben –, akinek Pálos Gergely volt az operatőre.Tovább

A szerző további cikkei

Herczog Noémi
Középszar


(Tarnóczi Jakab – Varga Zsófia: Extázis, Katona József Színház)

De ennél többről van szó: mintha ma Magyarországon évjárattól függetlenül sokan lennénk kicsit rosszul, és ezen biztosan nem segít, ha csak egymás sikereit látjuk a kirakatban. Vajon lehet e kirakat mögé nézni? Mintha ezzel próbálkoznának az Extázis alkotói, amikor a kulisszák mögé is beengednek minket – igyekezve új közönséget, talán egy új nemzedéket is megszólítani. Ha nem is felforgatni, de picit legalább bemozdítani nézőtér és színpad merev hierarchiáját.Tovább

A szerző további cikkei

Csengery Kristóf
Goldberg, Ólafsson


(Bach: Goldberg-variations. Víkingur Ólafsson – piano. Deutsche Grammophon)

Abban a vonatkozásban is érvényes a párhuzam a Goldberg-variációk Gouldja és a csellószvitek Casalsa között, hogy mindkettejükre igaz: az ő interpretációjuk után évtizedeken át e művek minden valamirevaló előadását az ő legendás felvételeikhez hasonlították, azokhoz mérték. A középmezőnyt mindez zavarhatta, sőt bénítóan is hatott: frusztráló egy előadónak egy jelentős művel úgy foglalkoznia, hogy közben minden percben ott látja a kottalapokon egy nyomasztóan nagy előd árnyékát.Tovább

A szerző további cikkei

Fáy Miklós
Gyöngyike drága gyermekei


(Príma Donnák: Lukács Gyöngyi – Eiffel Műhelyház, január 13.)

Most kezdődött a koncert, én félszemmel azért figyelem, merre is van az EXIT feliratú lámpa, mert Lukács Gyöngyi hangja fáradt, én meg még nem jöttem rá, hogy ez nem egy normális koncert. Aztán hamarosan megvilágosodok, előbb azért, mert a primadonna két lánya énekli el az Anyegin bevezető kettősét, aztán már teljes az operai és családi őrület.Tovább

A szerző további cikkei

Csepelyi Adrienn
Gondolat, kísérlet


(Minden kémia, Apple TV)

Ugyanakkor a Minden kémia összetevőit tekintve akár kifejezetten hatásvadász elegynek is tűnhet: feminizmus, szexuális erőszak, polgárjogi mozgalom, STEM szakmában hátrányt szenvedő nő – mindez csodálatos, cukormázas látványvilággal, cuki kutyával, még cukibb gyerekkel, igazságérzetünket hol felkorbácsoló, hol hájjal kenegető fordulatokkal. Lássuk be, ezek között jó néhány „hot topic” van – ettől persze (vagy épp ezért) még a Minden kémia lehetne nagyon, nagyon rossz sorozat. De nem az.Tovább

A szerző további cikkei

Végső Zoltán
jouer, sounare, tocar


(Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál: nyitókoncert – Zeneakadémia, január 6.)

Az újzene jelenkori állapotában – nekem úgy tűnik – a negyvenes éveik környékén járó zenészek játszótere, bár amikor indult a fesztivál, még csak harmincasok voltak. De mindenképpen a közép felé még csak haladó korosztály van jelen hangsúlyosan szerzőként és előadóként is. Fontos felismerés, hogy a szinte előírásszerűen szokatlan zeneművek elé szükséges a játékos, a közönséget bevonó ismertető. A nyitókoncerten Horváth Balázs zeneszerző, a fesztivál egyik kurátora vezette végig az elhangzó hét művön a jelenlévőket, és azt kell mondanom, az estnek ez a része valamivel élvezhetőbb volt, mint maguk a művek.Tovább


INTERJÚ

Veres Miklós
A huszonnegyedik óra ötvenkilencedik percében

Beszélgetés Lengyel Péterrel a science fictionről

PÁRATLAN

(szil-os)
A SZUVERENITÁS NYOMA

Tovább

A szerző további cikkei






(celebrálja Nyerges András)
HETI TEXTUS


A szerző további cikkei

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.