Szerző: MILLEI ILONA
2024.01.24.
Él a státusztörvény, szenved a magyar közoktatás címmel csokorba gyűjtötte kifogásait a törvény ellen a Szülői Hang segítő és érdekvédő csoport. Ez annál is időszerűbb, mivel a kormány most csak a pedagógusok béréről beszél, arról nem, hogy a tavaly nyáron elfogadott státusztörvény következtében a pedagógusok milyen kiszolgáltatottá váltak. Ahogy arról sem, hogy a törvény végrehajtását szabályozó rendelet jóval alacsonyabbra teszi a pedagógusok szakképzettségi követelményeit, pedig azokat már korábban is több lépcsőben leszállították. Mindebből úgy tűnik, Magyarországnak a jövőben egyre kevésbé lesz saját szellemi tőkéje.
A Szülői Hang példákkal igazolja megállapításait. Kezdjük a legkisebbekkel: bevezették a középfokú óvodai nevelő képzést, így míg korábban felsőfokú végzettség kellett az óvodapedagógusi munkakörhöz, most már középfokú is elegendő lesz. Hogy ez nem szolgálja a gyerekek érdekét, az biztos. Az erről szóló rendelet 2023. június 16-án került fel a kormany.hu oldalra és egy hetet adtak a társadalmi egyeztetésre. Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének szakképzésért felelős alelnöke a Népszavának akkor azt mondta, meglepte a tervezet, hisz' arról semmiféle egyeztetés nem volt, ahogy arról sem szóltak nekik, hogy folyik róla a társadalmi egyeztetés. Pedig az új óvodai nevelő képzés több kérdést is felvet, hiszen ilyen szakmai oktatás és munkakör eddig nem létezett, óvodapedagógusként csak felsőfokú diplomával lehet elhelyezkedni. „Jobban mondva az 1960-as, 1970-es években volt olyan, hogy középfokú végzettséggel is lehetett óvónőként dolgozni. Nagyon úgy tűnik, hogy most ebbe az irányba megyünk vissza.” Gosztonyi szerint egyértelmű, hogy a kormány a pedagógushiányra próbál félmegoldásokat találni, ez alól pedig nem kivétel az óvodai nevelés sem.
Az óvodapedagógus hiányról beszélt a Hírklikknek Verba Magdolna óvónő, a PSZ óvodapedagógiai tagozatának volt elnöke is tavaly. Akkor azt mondta: a szakképzett óvodapedagógusokat többnyire pedagógiai asszisztensekkel és dajkákkal helyettesítik, és ez azért nem jó, mert az óvodai nevelés a belépéstől a hazamenetelig tart. Ezért nem is ért egyet azzal a törvény adta lehetőséggel, hogy szakképzett óvodapedagógus csak délelőtt foglalkozzon a gyerekekkel, délután pedig bárkivel, akár pedagógiai asszisztenssel, akár dajkával lehessen helyettesíteni. Sőt, már olyan óvoda is van – még ha nem is jellemző –, ahol délutánonként közmunkás van a gyerekekkel. Mindez hatalmas károkat okoz a kicsik képességeinek fejlesztésében, a fejlődésükben. Költői kérdésként föl is tette: „hol van már az az óvodapedagógia, az a program, amit külföldről is jöttek tanulmányozni? Nyomokban ugyan még jelen van, hiszen akadnak még olyan óvodapedagógusok, akik ezt tanulták, de lassan ők nyugdíjba mennek, így maga a program is ki fog kopni a rendszerből. Folyamatosan afelé megyünk, hogy gyermekmegőrzővé silányul az óvoda, és ez beláthatatlan következményekkel jár majd.”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.