TELEXSzerző: DULL SZABOLCS2023.11.17.
Az idén már közel száz tanár vett részt a Telex Akadémia ingyenes foglalkozásain, az ország minden pontjáról fogadtuk a pedagógusokat. És jövőre ismét várjuk a tanárok jelentkezését!
Sokan már befejezték a féléves képzést és megosztották velünk a tapasztalataikat a képzésről, illetve arról, hogyan fogadták a diákok azt a tananyagcsomagot, amelyet a tanárok a képzés részeként megkapnak. Íme néhány idézet a tanároktól kapott visszajelzésekből:
- „Az évem egyik legjobb döntése volt, hogy jelentkeztem és részt vehettem a képzésen. Nagyon sok értékes embert ismertem meg a képzés folyamán és rengeteg új ismerettel gyarapodtam.” (Őri István, testnevelő tanár és osztályfőnök, Gyulai Szakképzési Centrum Ady – Bay Technikum és Szakképző Iskola)
- „Különböző helyekről érkeztünk, teljesen önként, más-más tantárgyat tanító kollégák – egy volt közös mindannyiunkban: hallatlanul fontosnak éreztük, hogy a diákjaink találkozzanak a tudatos médiahasználat és -fogyasztás módszereivel.” (Szurma Ágnes, magyartanár, a Lauder Javne Iskola gimnáziumi tagozatának tanára)
- „Mivel a kötelező tananyag része a médiaműveltség is, ezen téma feldolgozása során a szakszerűsége, a digitális támogatás ereje és a fiatalok számára vonzó feladatok megfogalmazása miatt nyugodt szívvel támaszkodhattam a Telex Akadémián tanultakra. Kompetens háttértámogatást kaptam pedagógiai céljaim eléréséhez, és a megtartott órák tapasztalataira is kíváncsiak voltak a Telex Akadémia szervezői.” (Baranyai Júlia, középiskolai tanár)
- „Nagyon hasznosnak gondolom a Telex Akadémia médiaműveltségi képzését, a jelenség mindenki életének része, így mindenkinek – felnőttnek, gyereknek egyaránt – jó lenne tudatosabbnak, felkészültebbnek, kritikusabbnak lenni. Ehhez kiváló segítség a képzés anyaga. A legjobb élmények a rádöbbenés és a rádöbbentés, a felismerés és felismertetés pillanatai.” (Boda Emőke, magyar-informatikus könyvtáros szakos és könyvtárostanár, Óbudai Gimnázium)
- „Élményszerű, feladatközpontú, a teljes csoport kreativitására épülő foglalkozáson vettünk részt, amely ritka manapság a továbbképzési palettán. Az oktatók a Telex Akadémián modern facilitátori szerepben segítették az esetleges szituációk (mit fog erre a diák válaszolni, lehet hogy ezt fogja kérdezni, ekkor hogyan válaszolsz tanárként) megoldását.” (Gyurcsik Péter, középiskolai tanár, Madách Tánc- és Színművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola)
Most tehát újabb tanárok jelentkezését várjuk a médiaműveltségi programunkra, amelynek keretében az Idea Alapítvány Szűrj okosan! InfoGrund a digitális világban elnevezésű akkreditált tanárképzését tartjuk.
Az ingyenes, akkreditált képzés a tudatos információfogyasztás kialakításához, az információ megfelelő szűréséhez szükséges ismereteket és oktatásmódszertani alapokat kínál 9–12. évfolyamon tanító pedagógusoknak.
A képzés első része online módon zajlik, a tanárok egy online oktatási felület gyakorlatain keresztül ismerkednek az információs környezet piaci, szolgáltatói, befogadói jellemzőivel, a tényellenőrzés eszköztárával. A pedagógusok számára készült tananyag sokkal részletesebb, mint az amit a tanárok diákoknak később átadnak, a résztvevőktől ez időt és energiát igényel, de így lehet csak megalapozni a témakör iskolai oktatását. De a visszajelzések alapján volt, aki kifejezetten élvezte az online feladatmegoldást: „már alig vártam, hogy leülhessek foglalkozni az aktuális témákkal, mert magával ragadott a tananyag érdekessége, átfogó mivolta és sokrétűsége. Sokszor éjszakába nyúlóan foglalkoztam a feladatokkal, mert annyira izgalmas témákat érintettek, hogy nem voltam képes abbahagyni a feladat megoldásokat.”
A második szakaszban, a hétvégén tartott jelenléti oktatáson pedig a különböző iskolákból érkező tanárok egymással is megoszthatják tapasztalataikat, esetleges oktatási dilemmáikat. „A képzést vezetők személyisége magával ragadó, a témában való jártasságuk pedig lenyűgöző volt. Úgy telt el egy nap, hogy szinte repült az idő. A feladatok változatosak voltak, a páros, kiscsoportos munkaformák pedig közelebb hoztak bennünket, akik az ország különböző részéből érkeztünk. Számomra az is lélekemelő volt, hogy a csoportunkban volt egy határon túli kollégánk, akivel jó volt eszmét cserélni a magyar és román oktatás hasonlóságairól és különbözőségéről. Annyira lelkesen érkeztem haza a két napos jelenléti képzésről, hogy az élménybeszámolóm hatására két kollégám is jelentkezett a képzésre és azóta ők is túl vannak a tanfolyam elméleti és jelenléti szakaszán” – írta a gyulai iskolából érkező Őri István...