Szerző: SASHEGYI ZSÓFIA
2023.06.16.
Ma tárgyalja az Országgyűlés a státusztörvényt. Ha a szűnni nem akaró tiltakozások ellenére elfogadják a jogszabályt, s az a közel 5000 pedagógus is elhagyja a pályát, aki erre az esetre kilátásba helyezte a felmondását, nagyjából 21 ezer pedagógus fog hiányozni a rendszerből a szeptemberi tanévkezdéskor. Ám sokan már a törvénybe iktatást sem várták meg és a tanév végével búcsút vettek az iskolától, sőt, a pályától is. Arról, hogy ez pontosan milyen változásokat hoz majd az intézmények és a gyerekek életébe és hogyan hat a diákok „művelődéshez való jogára”, iskolaigazgatókat kérdeztünk. Pár centivel a szakadék előtt.
Az év vége közeledtével szinte minden oktatási intézmény hirdetett meg betöltetlen állásokat. Van iskola, amely egyszerre nyolcféle szakra keres pedagógust, van, amelyik hatra. Mindkét fenti iskola igazgatóját megkerestük, és bár a tankerület jelezte, nincs szükségük engedélyre ahhoz, hogy nyilatkozzanak, egyikőjük sem vállalta, hogy elmondja, mióta küzd az általuk vezetett intézmény tanárhiánnyal és milyen vészforgatókönyveik vannak arra az esetre, ha szeptemberig nem találnának pedagógust a hiányzó helyekre.
De nem csak a jó hírű zalaegerszegi gimnáziumban és a dabasi általános iskolában keresnek kétségbeesetten tanárokat, „az elmúlt esztendők köznevelési folyamatai oda vezettek, hogy mára az ország vezető gimnáziumait is elérte a súlyos tanárhiány, a pedagógus-utánpótlás elapadása”. Ezeket a sorokat a Ciszterci Szent Imre Gimnázium igazgatója, Barlay Bence írta a szülőknek kiküldött körlevélében, amelyben a közösség összefogását kérte a helyzet orvoslásához. Amint Barlay a Szemlélek podcastjában elmondta: bár korábban meghirdetni se kellett az iskolában megüresedett állásokat, úgy is dőltek a jelentkezők, most másfél éve hiába keresnek informatikatanárt, de már magyar- és történelemtanári állásra sem egyszerű embert találni az elitgimnáziumba. Ugyanitt beszélt arról is: leginkább a fiatalok mennek el, akik családot akarnak alapítani. Ahogy egy ifjú kollégája is, aki, bár nagyon szeretett tanítani, nem tudott egyről a kettőre jutni, így a fővárosi albérletre is kevés kezdő tanári fizetését többszörösére cserélve egy gyógyszeripari céghez szerződött.
– A lelket tartani a tantestületben (és persze magamban) és egyben tartani a közösséget, ez a legnehezebb kihívás most – vallja Nyáry Zsigmond, a Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, aki szerint olyan mértékű frusztráltság, kiégés, fáradtság, szorongás és félelem van tapinthatóan jelen a tanárok körében még ebben a nagyon jó hátterű iskolában is, amilyet korábban nem tapasztalt.
– Ilyen nagyarányú mozgás sem volt jellemző közöttünk, inkább arról voltunk híresek, hogy viszonylag stabil a tantestületünk – mondja az igazgató, akinek idén hét kollégájától is el kell búcsúznia...