Szerző: ÁCS BERTA
2023.12.11.
A Népliget nemcsak hatalmas, de kevéssé beépített közpark is, így potenciálisan sokféle irányba lehetne fejleszteni, ezért is érdekes, milyen változások rajzolódnak ki a nyertes ötletekből. Az ötletpályázatot 2022 nyarán írta ki a Fővárosi Önkormányzat, amire összesen 16 tájépítészeti iroda nyújtott be pályaművet. Első helyezettet nem hirdettek, mivel semelyik terv sem felelt meg pontosan a zsűri elképzeléseinek. A Főváros a 6 terv legjobb elemeit egy minden terv felett álló megatervvé gyúrja majd össze, ezután indulhat csak el a Népliget érdemi renoválása.
Miért ennyire kihalt?
Ahhoz képest, hogy mekkora, mennyire zöld és hányan laknak a pár kilométeres körzetében, a Népligetet hagyományosan kevesen használják. A park évtizedek alatt kialakult negatív megítélését részben a lokális folklór rémalakjaitól, a bokrok árnyékában megbúvó szerhasználóktól és illegális szexmunkásoktól való félelem okozza. Az efféle szóbeszéd nagy számban tartja vissza a városlakókat a parktól, a témában végzett felmérések szerint az emberek nagy részének pozitív meglepetéssel jár az első Népliget-tapasztalat.
A közpark rossz hírén kívül sok kialakításbeli problémával is küzd. A belső úthálózatok nem csak hogy értelmezhetetlenek, de sok esetben egyáltalán nem vezetnek sehová, így ellehetetlenítve a tájékozódást egy felkészületlen Népliget-laikus számára. A közvilágítás néhol teljes hiánya még a legszenvedélyesebb Népliget-fanatikusokat is elrettenti a park esti használatától és ráerősít a park „bűnbarlang” megítélésére. A park rendszeres látogatói viszont attól félnek, hogy a megújulás során a park elveszti mostani, vadregényes báját. A környékén élők a Népligetre mint a város közepére tekintenek, míg mindenki más mentális térképéről látszólag szépen lassan eltűnik.
Mit láttak bele a a tervezők?
A tervek különös figyelmet fordítanak a gyalogos és kerékpáros közlekedés elkülönítésére biztonsági okokból, valamit minőségi utak és futókörök kialakítására...
A tervek különös figyelmet fordítanak a gyalogos és kerékpáros közlekedés elkülönítésére biztonsági okokból, valamit minőségi utak és futókörök kialakítására...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.