Szerző: VINCZE BARBARA
2023.12.06.
Második cikkünkben szakemberekkel jártuk körül az okokat, amelyek az évtizedek óta egyre csak romló, mára már tarthatatlan állapothoz vezettek.
Harmadik cikkünkben átadjuk a szót az orvosoknak és ápolóknak, hogy megtudjuk, ők hogy élik meg a helyzetet, és miben látják a kiutat.
Előző két cikkünk után rengeteg levelet kaptunk egészségügyi dolgozóktól. Majdnem 50 oldal gyűlt össze, melyben kórházi szakemberek, háziorvosok, mentősök, ápolók, nővérek, pszichológusok írták le a gondolataikat, volt, aki közel fél évszázados tapasztalattal. Minden nekünk nyilatkozó egészségügyi dolgozó teljes anonimitást kért, mivel az aránytalanul szigorú – a leggyakoribb olvasat szerint a visszásságok elfedésre szolgáló – szabályozás alapján minden nyilatkozat engedélyköteles. Bár a kórházakból a sajtó gyakorlatilag ki van tiltva, a nekünk mesélő orvosoknak köszönhetően mélyen beláthattunk a kórházi falak közé. Nemcsak elképesztő történeteket hallottunk, de sok mindent megértettünk abból, miért beszél úgy egymással orvos és beteg, ami senkinek sem jó.
A levelekből egyértelműen kiderült, hogy bőven van mondanivalójuk a témában az orvososoknak és az egészségügyi dolgozóknak. Az írásokból megkapó, szívszorító, néha abszurd történetek rajzolódtak ki, és az is egyértelművé vált, hogy az orvosoknak sem jó a kiüresedett, szófukar vagy elmérgesedett orvos-beteg viszony. Néhány téma ismétlődően előbukkant a levelekben, ezeket sűrítettük cikkünkbe.
Előző két cikkünk után rengeteg levelet kaptunk egészségügyi dolgozóktól. Majdnem 50 oldal gyűlt össze, melyben kórházi szakemberek, háziorvosok, mentősök, ápolók, nővérek, pszichológusok írták le a gondolataikat, volt, aki közel fél évszázados tapasztalattal. Minden nekünk nyilatkozó egészségügyi dolgozó teljes anonimitást kért, mivel az aránytalanul szigorú – a leggyakoribb olvasat szerint a visszásságok elfedésre szolgáló – szabályozás alapján minden nyilatkozat engedélyköteles. Bár a kórházakból a sajtó gyakorlatilag ki van tiltva, a nekünk mesélő orvosoknak köszönhetően mélyen beláthattunk a kórházi falak közé. Nemcsak elképesztő történeteket hallottunk, de sok mindent megértettünk abból, miért beszél úgy egymással orvos és beteg, ami senkinek sem jó.
A levelekből egyértelműen kiderült, hogy bőven van mondanivalójuk a témában az orvososoknak és az egészségügyi dolgozóknak. Az írásokból megkapó, szívszorító, néha abszurd történetek rajzolódtak ki, és az is egyértelművé vált, hogy az orvosoknak sem jó a kiüresedett, szófukar vagy elmérgesedett orvos-beteg viszony. Néhány téma ismétlődően előbukkant a levelekben, ezeket sűrítettük cikkünkbe.
„A magyar egészségügyet orvosként, de sokszor tudatosan felülről szemlélve azt látom, hogy a betegek és az orvosok sokszor elvesztik egymást” – írta nekünk egy kórházi szakorvos, aki kiégéskutatóként is vizsgálja az egészségügyet.
- „Az orvosok elfáradtak abban, hogy a betegek türelmetlenek, nem felkészültek az alapvető személyes információikból, nem osztják meg aggályukat, de később kiderül, hogy nem követik az orvosi javaslatokat.”
„Ezzel szemben a betegek elégedetlenek, hogy az orvosok egyre kevesebbet beszélnek, feszültek, nem adnak információkat.”
Mindkét oldalnak változnia kell – érvel –, és ehhez az első lépés az, hogy felismerjék és megértsék a kialakult helyzet ok-okozati összefüggéseit és mindenki a saját oldalán legyen képes fejlődni, a másik oldallal szemben pedig több megértést tanúsítani.
A betegre nem képes személyként tekinteni
A WHO és a világ számos orvosszervezete aggódva figyeli a növekvő kiégést, ami nemzetközi szinten legalább minden második orvost érint. Ez az arány Magyarországon ennél is magasabb – jegyzi meg a kiégéskutató szakorvos. Ez pedig nagy gond, lássuk miért.
„A kiégés esetén az orvos empátiája csökken, deperszonalizáció jön létre: a betegre nem képes személyként tekinteni, csak mint az elvégzendő munka tárgyára. Ennek ismeretében szomorú, de tény, hogy egy orvosi viziten vagy kétszemélyes vizsgálaton nem lesz képes megértő türelemmel kikérdezni a beteget, informálni és válaszolni a kérdéseire. A tartós stressz hosszú távú következménye az agresszió, ez is sok esetben megjelenik” – összegzett.
A kiégés okait előző cikkünkben már részletesen taglaltuk, most újak is felbukkantak; nagy vonalakban:
- munkaerő-, idő- és kapacitáshiány – az egészségügyben maradtak végtelen leterheltsége;
- rossz munkakörülmények, részben eszközhiány;
- a lakosság általános rossz egészségügyi állapota, tájékozatlansága;
- elhanyagolt pszichológia és kommunikáció oktatás az orvosi egyetemeken;
- az oktatás hiányosságai például a szakosodás során: túl kevés információ alapján döntik el a hallgatók, milyen szakirányba menjenek, noha teljesen más személyiségre és adottságokra van szüksége egy sebésznek, mint mondjuk egy gyermekgyógyásznak vagy egy onkológusnak.
Hiába érthető az ok-okozati viszony, hiába őröli fel az időhiány még a legjobb szándékú orvosokat is, a nekünk önkritikusan nyilatkozó gyógyítók szerint az empátia hiánya, a rossz kommunikációs technikák, a beteg megalázása, minősítése és számonkérése – ahogy egyikük fogalmaz – „semmiképpen sem megengedhető és elfogadható az orvosi ellátás során, és az egészségügyi dolgozó nem menthető fel a felelőssége alól ezekben a helyzetekben.”
Több sürgősségin (SBO) dolgozó orvos is írt nekünk, egyikük azt mondja, néha van olyan érzése, hogy maga a jó kommunikáció talán még fontosabb a szakmájában, mint az, hogy pontosan meg tudja mondani a betegnek, mi a baja. A sürgősségin szerinte hangsúlyozottan fontos lenne a jó kommunikáció, hiszen „az esetek többségében senki nem úgy kel fel reggel, hogy majd este 6-kor beviszi a mentő az SBO-ra”...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.