Szerző: BORBÁS BARRNA
2023.11.07.
A 2021. évi LXXIX. törvény – kormányzati nevén gyermekvédelmi törvény – alapján „tilos tizennyolc éven aluliak számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg”.
E jogszabályon hasalt el L. Simon László főigazgatósága, miután közölte, hogy a Magyar Nemzeti Múzeum „nem tudja jogszerűen végrehajtani a kulturális és innovációs miniszter felszólítását, miszerint 18 évesnél fiatalabbak ne látogathassák a 2023-as World Press Photo kiállítást”. Lapunk tanúja volt, amint Csák János tárcavezető már-már statáriális módon, egy konferenciáról felállítva rúgta ki L. Simont. A miniszter később azzal indokolt, hogy az igazgató „alkalmatlan vezető” volt, mert „nem tudta betartatni a törvényt”. Vagyis nem íratta át a belső szabályzatokat úgy, hogy a múzeum alkalmas legyen a látogatók személyi igazolványának elkérésére.
Más kérdés, hogy ez a Mi Hazánk feljelentésééig senkinek, még a World Press Photo-tárlatot megnyitó Orbán Balázsnak sem jutott eszébe, aki beszédében köszönetet mondott kivétel nélkül „minden kiállított fotó alkotójának”. L. Simon László végső soron ebbe a három darab fényképbe bukott bele; Hannah Reyes Morales 33 éves Fülöp-szigeteki fotós Home for the Golden Gays című szociosorozatán egy kifejezetten leszbikusoknak és melegeknek fenntartott Fülöp-szigeteki idősotthont dokumentált, explicit vagy megbotránkoztató részletek nélkül. Morales egyébként nem utazik a szivárványos témákra, korábbi sorozataiban többek között az anya-gyermek kapcsolatot, a nőjogokat és a dél-szudáni konfliktus áldozatait örökítette meg. Leghíresebb, a National Geographic-ban közölt fotóján egy filippínó nagymama látható, aki a II. világháború alatt túlélte a japán katonák szexuális erőszakoskodását.
Hannah Reyes Morales munkája kétségtelenül riporteri, fotóművészeti követelmények alapján készült, és nem propagandisztikus rendezvényen, hanem a világ mindenféle sajtófotóját szemléző World Press Photo mezőnyében szerepel. Vagyis a 2021. évi LXXIX. törvényt a könyvesboltok után ezúttal is olyasvalami ellen vetették be, ami „gyermek- és ifjúságvédelmi” vagy „szexuális nevelési” szempontból értelmezhetetlen.
Annál bizarrabb, hogy miközben a közbeszédet művészeti termékek korlátozásáról szóló viták uralják,
a teljesen öncélú szexualitás szép csendben a kormányzati üzenetek egyik legfőbb vivőanyaga lett.
Korábban több cikkben dokumentáltuk, hogy a hatalom körül felépült médiagépezet világszinten is új minőséget hozott létre: az alpáribbnál alpáribb cikkeket nem kis részben állami pénzből gyártó bulvársajtót. A 2018 novembere óta működő, közvetve nagyjából száz médiaterméket és szolgáltatást tulajdonló Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) portfóliójában olyan bulvárlapok szerepelnek, mint a Ripost és a Ripost.hu, Bors és a BorsOnline és az Origo...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.