Szerző: KÓSA ANDRÁS
2023.10.19.
Egy kormányrendelettel katonai célú beruházássá minősítette át a kormány az ukrán háborúra hivatkozva a Déli Körvasút építését, aminek már kétszer visszadobta a bíróság a környezetvédelmi engedélyét.
Augusztusban jelent meg a Magyar Közlönyben egy kormányrendelet a “honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó előírások veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról” . Ez az “Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel” szabályozza a “honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” kijelölt létesítményeket, valamint azokat, melyeknek “az ország fegyveres védelmi terve szempontjából ténylegesen vagy potenciálisan kiemelt jelentősége van”.
A rendelet kezdetben technikai jellegű szabályozásnak tűnt, csakhogy október 13-án a Pest Megyei Kormányhivatal (a végzés pecsétjén ez szerepel) erre a rendeletre hivatkozva helyezte át a Déli Körvasút környezetvédelmi eljárását a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalhoz. A végzés szövegében szerepel is, hogy a kormány rendeletére hivatkozva a Déli Körvasút vonalát “honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” nyilvánították, ilyen ügyekben pedig a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal a kijelölt eljáró közigazgatási szerv.
A módosításról először az Átlátszó.hu közölt cikket, nekik a körvasút jelenlegi megvalósítási formája ellen tiltakozó civilek, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület azt nyilatkozta: „sajnálatos és felháborító fejlemény történt a Déli Körvasút ügyében. A Kormányberuházó úgy próbálja megkerülni az engedélyeztetés kérdését, hogy egy új, hirtelen kiadott rendelkezésre hivatkozva katonai célúvá minősítette a projektet”
Repülő százmilliárdok
A Déli Körvasúttal már többször foglalkoztunk. A beruházás keretében Kelenföld és Ferencváros között a jelenlegi kettő helyett három, helyenként négy vágányt építenének. Az áthaladó vonatok száma drasztikusan megnőne: a Környezeti Hatástanulmány szerint a napközbeni személyszállítás 3,5 szeresére, a teherszállítás 1,6-szorosára nőne és jelentősen bővülne az éjszaka elhaladó tehervonatok száma is.
Ehhez kapcsolódóan: az évszázad túlárazott vasútépítése lehet a Déli körvasút kivitelezése.
A munkálatok során több száz fát vágnának ki a vasútvonal mentén, ezzel gyakorlatilag megszűnne a Hamzsabégi út mentén húzódó zöldterület parkos jellege. A beruházás fővállalkozója a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-HÍD, a cég már kapott is 101 milliárd forint előleget abból a 338 milliárdból, amibe a jelenlegi állapot szerint az egész kerülni fog...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.