Szerző: BARTUS LÁSZLÓ
2023.10.26.
A Demokratikus Koalíció friss hírlevelében Gyurcsány Ferenc pártelnök a szociáldemokratáciáról értekezik, és elmondja, szerinte mi a „szociáldeokraták három pontja”, miután pártját immár azonosította is a szociáldemokráciával, mint olyannal.
Gyurcsány ezt mondja: „A szociáldemokrácia igazi otthona nem az elvont ideák, a poros lexikonok vagy a kávéházi viták világa. A szociáldemokrácia a gürcölő milliók szívéből szól. Azt ordítja, hogy a szabadság önmagában semmi, ha nincs lehetőségünk a jó életre.”
Ez a definíció lebecsüli a szodiáldemokratákat, amennyiben szembeállítja őket az elvont ideákkal, nemes eszmékkel, a gondolkodó emberrel, a porosnak nevezett lexikonokból nyerhető tudással, az emberi társasági élet olyan színtereivel, mint a kávéházi viták világa.
Ez lehülyézi a szociáldemokratákat. Gyurcsány Ferenc lefokozza saját magát is, ha polgári önmagát egyáltalán szociáldemokratának vallja. A „gürcölő ember”, mint a DK új fikciója és fantom alakja, nem ír, nem olvas, nem művelődik, nem jár emberek közé, egy tuskó.
Ez nem igaz, hogy a munkásmozgalom története az élő cáfolata ennek. A munkáskörök, az önképzőkörök, az olvasómozgalom és megannyi szakszervezeti aktivitás bizonyítja, hogy az ember nem állat még akkor sem, ha szociáldemokrata, és nem is csak ők „gürcölnek”.
De ennél is nagyobb a baj. Gyurcsány három pont teljesülése esetén megoldottnak tekinti az emberi életet és a „gürcölő ember” igényszintjét. Nem tudjuk, ezzel melyik diktatúra, a megvalósult szocializmus vagy a fasizmus emberképét állítja a középpontba.
Mielőtt bemutatnánk a három pontot, amire redukálta Gyurcsány Ferenc a magyar emberek szükségleteit, vessünk egy pillantást arra a kijelentésére, ami a „három pont” alapja, hogy „a szabadság önmagában semmi, ha nincs lehetőségünk a jó életre”.
Ez a tömény vulgáris materializmus az embert az állat szintjéhez közelíti, amely feladja a szabadságát is egy kis jólétért, ételért, komfortos ólért, fűtésért, világításért. Nem hisszük el, hogy az értelmes Gyurcsány Ferenc magától képes írni ekkora hazugságot, baromságot.
Ha ezeket más adja a szájába, azt azonnal rúgják ki. Ha az új irányzatba éli bele magát, akkor viszont ismerje fel, hogy ez az út hova vezet: a teljes elhülyülés irányába. Valamit nagyon-nagyon benéznek az elvtársak vagy valaki nagyon megvezeti őket.
Nem becsüljük le a szociáldemokráciát, ellenkezőleg: ettől a vulgáris értelmezéstől védjük. Sem a szociális bajokat nem értékeljük le, de ez másról szól. Nem igaz, hogy a szabadság önmagában semmi, hogy a szabadság nem önmagában való érték.
Nem igaz, hogy a szabadság semmit nem ér a „jó élet” nélkül. Ez a kijelentés az ember nembeli lényegét kérdőjelezi meg. Ez az embert lealjasítja a szükségletei szintjére, ami még nagyobb rettenet, hogy ennek a „három pontnak” a szintjére.
Ez azt jelenti, hogy a „jó élet” fontosabb a szabadságnál, vagy legalábbis elmaradhatatlan követelménye annak, hogy a szabadság bármit is érjen. Szabadság nélkül nincs jólét, ez igaz, de jólét nélkül még van szabadság, ami önmagában érték.
Tudnának erről mesélni, akik a magyarnál keményebb diktatúrákban élnek. Gyurcsány szociáldemokráciája a dikttúrában hiányolja, s a diktatúrában ígéri a jólétet. Mit számít a szabadság, ha nincs jólét? Nem a szabadságért, hanem a jólétért kell rá szavazni.
Minden ember szabadnak születik. Ez az emberi egyenlőség alapja. Ez az emberi és polgári jogok nyilatkozatának első mondatában szerepel. Az embert a szabadság teszi emberré. Ha jólétben élhet is, de nincs szabadsága, emberi léte, méltósága és mivolta sérül.
A jólét nem helyettesítheti a szabadságot, és jólét nélkül is érték a szabadság. Orbánnak is ez az üzenete: jólétet ígér szabadság helyett. Sok magyar ezt az alkut kötötte meg vele, nem tudva, hogy szabadság nélkül nincs jólét sem, és ezt már kezdik érezni.
Ezért Gyurcsánynak saját logikája alapján sincs igaza, mert ilyet csak abban az esetben mondhatna, ha Magarországon szabadság lenne, s csupán a jólét hiányozna hozzá. Ehhez ajánlaná a szociáldemokrata programot.
De Magyarországon nincs szabadság, ezért a szociáldemokrata program nem segít. Ezért a szabadságot kellene hirdetni először, és nem a jólétet. Magyarországnak mindenek előtt a szabadságra van szüksége, mert az a jólét előfeltétele. Ezt kellene megmondani.
Gyurcsány azért hirdeti a szabadság helyett elsődlegesen a jólétet, mert az emberek a jólétre vágynak, és nem tudják, hogy az nem lehetséges szabadság nélkül. Gyurcsány kötelessége lenne az, hogy ezt elmondja nekik.
Megtanítsa őket arra, hogy szabadság nélkül nincs jólét, de a szabadság akkor is fontos, ha nem teremt azonnali jólétet, mint amit ő felelőtlenül ígérget. Amikor szabadság lesz, nem lesz még sokáig jólét, mert ki kell fizetni Orbán fasiszta rendszerének árát és tartozásait.
Gyurcsány Ferenc lemondott arról, hogy a magyar embereket (a „gürcölő” embereket) értelmes lényeknek tekintse, őket felvilágosítsa, tanítsa, velük korrekt módon beszéljen, mintha teljesen normális emberek lennének. Ugyanazt csinálja ezzel, amit Orbán.
Ehelyett megerősíti őket a butaságukban (már akit). Aki pedig nem annyira hülye, mint az általa elképzelt gürcölő ember, az nem számít, vagy kacsintson vele össze: a cél szentesíti az eszközt. Soha ember még így nem nézte le a szociáldemokrata érzelmű gürcölő embert.
Ennek része a három pont, amit répaként lógat Gyurcsány a gürcölő szamarak elé, amivel azok igényeit, emberi szükségleteit azonosítja. Ha ez megvan, minden megvan, és ő ezt ígéri. Ezzel azt a hamis látszatot kelti, hogy ez csak szándék kérdése.
Nagy bajban lenne, ha ezt teljesítenie kéne. Valószínűleg azért mer ilyeneket ígérni, mert pontosan tisztában van azzal, hogy az ígéreteit soha nem kell betartania. Mert soha nem is lesz esélye arra, hogy Orbánt kormányszinten leváltsa. Szegény ember, aki ígérni sem tud.
A három pont, ami az embert kielégíti, ami az embert emberré teszi, ami a szabadságnál is fontosabb:
„1. Nincs jó élet, ha a havi jövedelmünk nem elég a magunk és a családunk eltartására. Ezért a szociáldemokraták első célja, hogy mindenki tisztességesen megélhessen a fizetéséből és a nyugdíjából.
Nincs jó élet, ha a váratlan kiadásokra – legyen az egy hirtelen jött betegség vagy egy elromlott hűtőszekrény – nincs félretett pénzünk. Ezért a szociáldemokraták második célja, hogy mindenkinek legyen legalább három havi megtakarítása.
Nincs jó élet, ha az életünk csak a munkánkról szól, mert nincs pénzünk kiszakadni a hétköznapokból, feltöltődni, nyaralni vinni a gyerekeinket, családtagjainkkal vagy barátainkkal együtt tölteni a szabadidőnket. Ezért a szociáldemokraták harmadik célja, hogy mindenki évente legalább egy hétre el tudjon utazni pihenni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.