Szerző: ÉS
2023.10.06.
PUBLICISZTIKA
Kovács Zoltán
A tápon tartott polgárság
A tápon tartott polgárság
A hét elején folytatódott az elmúlt évtized egyik legsúlyosabb korrupciós ügyének, a Schadl–Völner néven futó büntetőpernek a tárgyalása. Mint ismeretes, előbbi a végrehajtói kar korábbi elnöke, utóbbi pedig egykori igazságügyi államtitkár. Ők a két fő vádlott, a vádirat szerint Schadl korrumpálta Völnert. A per kedden a koronatanú, F. Vivien meghallgatásával folytatódott. F. Vivien Schadl bizalmasa volt, és úgy lett az ügy koronatanúja, hogy a komoly bűncselekményekkel gyanúsított nő vádalkut kötött és részletes beismerő vallomást tett a nyomozóknak. Részletesen vallott Schadl ügyeiről, ezért nem lett belőle vádlott, csak tanú. Mintegy tíz évet dolgozott Schadl mellett, hivatalosan végrehajtójelölt volt, ám valójában pénzügyesként tevékenykedett. A lefoglalt tárgyakat eddig egy dobozban őrizték, a ragasztót felbontva egy pingvin alakú pendrive-ot szedett elő a bíró. Schadl titkárnője szerint ezen vezette a – többek között – Völnernek átadott pénzeket. A tárgyaláson kiderült, hogy a korábbiakhoz képest újabb autókat, repülőgépet és hajót találtak Schadl tulajdonában, ezért az ügyészség kérvényezte, hogy azokat foglalják le. Hosszan vizsgálták Schadl asztali naptárait, amelyekbe a programjait jegyezte föl.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Erzsébet
Kiűzetés a Paradicsomból
A szerző további cikkei
Kiűzetés a Paradicsomból
A szerző további cikkei
Szalay Zoltán
Vissza a jövőbe Ficóval
A szerző további cikkei
Vissza a jövőbe Ficóval
A szerző további cikkei
Gadó Gábor
Rablók regulája
A szerző további cikkei
Rablók regulája
A szerző további cikkei
Csehy Zoltán
A magas léc költészete
Gergely Ágnes születésnapjára
A szerző további cikkei
A magas léc költészete
Gergely Ágnes születésnapjára
A szerző további cikkei
Váncsa István
Még nem Nyugat, de majdnem
A szerző további cikkei
Még nem Nyugat, de majdnem
A szerző további cikkei
Grecsó Krisztián
A kék oroszlán gazdája
Kiss Ottó 60
A szerző további cikkei
A kék oroszlán gazdája
Kiss Ottó 60
A szerző további cikkei
Csizmadia Ervin
Meghaladható-e a százéves háború?
Kis János Az összetorlódott idő című tanulmányának tízéves évfordulójára
A szerző további cikkei
Meghaladható-e a százéves háború?
Kis János Az összetorlódott idő című tanulmányának tízéves évfordulójára
A szerző további cikkei
Lázár György
Diplomata-útlevél
A szerző további cikkei
Diplomata-útlevél
A szerző további cikkei
Gömöri György
Ivan Sanders
(1944–2023)
Ivan Sanders
(1944–2023)
FEUILLETON
Félelem és reszketés a kritikában
József Attila Babits-kritikájáról
IRODALOM
Hazám
Hogy mi történik majd, miután leszáll az este, és kitessékelik a büféből, hogy hazamegy-e, amikor elfogy a szőlő, azt Imrének már nem volt ideje végiggondolni. A metró befutott a végállomásra, leszállt és megállt a forgalmi ügyelet előtt, onnan figyelte, ahogy a vezető szedelőzködik, bezárja maga mögött a vezetőfülkét, majd átsétál a szerelvény ellenkező végébe. Akár vissza is szállhatnék, gondolta Imre. Elmehetnék a másik végállomásig, de mire jutnék vele? Ott is ugyanezek a panelházak várnak, és ugyanilyen édes aprósütemények sülnek a látványpékségben. Válthatnék egy másik metróvonalra, de nincs menekvés. A csabagyöngye, az Budán is csabagyöngye, és még az is elképzelhető, hogy Őrmezőn van egy lépcsőház, amit nyit a fejembe vésett kapukód, és Békásmegyeren találnék zárat, amibe beleillik a kulcsom.Tovább
A szerző további cikkei
Ungváry Rudolf
Az ígéret földje felé
Tarándszarvasok szélfújta nyoma keresztezi útját. A Pilist áttörő Duna felső kanyarján, Marótnál keltek át és tartanak mögéje, a síkság és az Ős-Tisza hómezőire, hogy Budapesttől délkeletre kikaparják a tundrazuzmókat a hótakaró alól. Távoli tömegük hullámzása maga a derűlátás. A lényeg. Egyre közelebb az erdőszél. Mamutcsorda vonul mögötte: imbolygó, hatalmas, domborodó fejpúpokról lóg le a ritkás koponyaszőr az ívelt agyarak fölé. Maga a reménytelenség. Mi köze hozzá. Egy csapat óriássakál követi a menetet. A csordáról leszakadó elöregedő vagy túl fiatal állatra lesnek. Tudják, előbb-utóbb be fog következni: mindig lesznek gyengék. Az irgalom maréknyi csapata, humanisták. A relatív időtérben minden egyszerre van. Tömbuniverzum.Tovább
A szerző további cikkei
Az ígéret földje felé
Tarándszarvasok szélfújta nyoma keresztezi útját. A Pilist áttörő Duna felső kanyarján, Marótnál keltek át és tartanak mögéje, a síkság és az Ős-Tisza hómezőire, hogy Budapesttől délkeletre kikaparják a tundrazuzmókat a hótakaró alól. Távoli tömegük hullámzása maga a derűlátás. A lényeg. Egyre közelebb az erdőszél. Mamutcsorda vonul mögötte: imbolygó, hatalmas, domborodó fejpúpokról lóg le a ritkás koponyaszőr az ívelt agyarak fölé. Maga a reménytelenség. Mi köze hozzá. Egy csapat óriássakál követi a menetet. A csordáról leszakadó elöregedő vagy túl fiatal állatra lesnek. Tudják, előbb-utóbb be fog következni: mindig lesznek gyengék. Az irgalom maréknyi csapata, humanisták. A relatív időtérben minden egyszerre van. Tömbuniverzum.Tovább
A szerző további cikkei
Asperján György
Az öregasszony halála
Nem fájdalom volt ez, hanem maga a pusztulás. Mikor erre rájött, megszűnt a félelme. Csak a halál – gondolta. Ha menni kell, hát menni kell – suttogta bele a sötétbe. – Nem történt semmi különös, csak eljött a halál – gondolta, és egyszeriben nyugodt lett. Enyhén a szívére nyomta a bal karját. Jólesett, hogy néhány pillanat múlva enyhült a forróság, és csak a biztos érzés maradt, hogy most fog meghalni.Tovább
A szerző további cikkei
Az öregasszony halála
Nem fájdalom volt ez, hanem maga a pusztulás. Mikor erre rájött, megszűnt a félelme. Csak a halál – gondolta. Ha menni kell, hát menni kell – suttogta bele a sötétbe. – Nem történt semmi különös, csak eljött a halál – gondolta, és egyszeriben nyugodt lett. Enyhén a szívére nyomta a bal karját. Jólesett, hogy néhány pillanat múlva enyhült a forróság, és csak a biztos érzés maradt, hogy most fog meghalni.Tovább
A szerző további cikkei
Magyar Dániel
Az élet rendje
Mióta kórházba került, nem kártyáztak többet, felé se nézett senki, csak én. Először mindennap sakkoztunk, aztán egyre rosszabbul lett. A végén már a kezét sem tudta felemelni. A haldokláshoz nem kell nagy tér, két négyzetméteren belül zajlik le az egész. Néhány nap alatt. A végén ott feküdt kiterítve a kórházi ágyon, lábfeje kilógott a takaró alól, nagylábujjával az ágy rácsát piszkálgatta. Az egyetlen testrésze volt, ami mozgott. Ahogy néztem, az jutott eszembe, ez az élet rendje. Ezt ismételgettem a saját megnyugtatásomra magamban, de ügyelnem kellett rá, hogy ne hallatszódjon ki a fejemből. Elsüllyedtem volna ott helyben, le az ágy alá, átszivárogva a fugákon, alattunk volt a műtő, oda vackoltam volna be magam, az altatógázos palackok közti résbe, ott időt nyertem volna, azokat ritkán cserélik. Ilyen hülyeség, hogy az élet rendje.Tovább
A szerző további cikkei
Az élet rendje
Mióta kórházba került, nem kártyáztak többet, felé se nézett senki, csak én. Először mindennap sakkoztunk, aztán egyre rosszabbul lett. A végén már a kezét sem tudta felemelni. A haldokláshoz nem kell nagy tér, két négyzetméteren belül zajlik le az egész. Néhány nap alatt. A végén ott feküdt kiterítve a kórházi ágyon, lábfeje kilógott a takaró alól, nagylábujjával az ágy rácsát piszkálgatta. Az egyetlen testrésze volt, ami mozgott. Ahogy néztem, az jutott eszembe, ez az élet rendje. Ezt ismételgettem a saját megnyugtatásomra magamban, de ügyelnem kellett rá, hogy ne hallatszódjon ki a fejemből. Elsüllyedtem volna ott helyben, le az ágy alá, átszivárogva a fugákon, alattunk volt a műtő, oda vackoltam volna be magam, az altatógázos palackok közti résbe, ott időt nyertem volna, azokat ritkán cserélik. Ilyen hülyeség, hogy az élet rendje.Tovább
A szerző további cikkei
Barna Imre
Stop time
Szóval hogy a Kis Royalba, és hogy most mindjárt, siessek, mondja G., és ne kérdezzem, hogy miért; és valahogy egy ilyen furcsa tónusban, mintha jelezni akarna vele. Mint a múltkor is, amikor – merthogy az előző szerda esti, úgynevezett speckollja után (helyett) egyszer csak rám emelte a szomorú indián szemét a Corsóban, és váratlanul kölcsönkérte a (mint hallja: megüresedett) lakásomat egy délutánra – én a biztonság kedvéért zavartan rátelefonáltam egy fülkéből a Vörösmarty téren, hogy most akkor jön-e a kulcsért, ő pedig emelt hangon, tagoltan azt felelte, hogy az illető sajnos drágállotta az ajánlatot, úgyhogy nem, tárgytalan sajnos. Kérdezni nyilván akkor sem kérdeztem semmit, de később sem, azt hiszem.Tovább
A szerző további cikkei
Stop time
Szóval hogy a Kis Royalba, és hogy most mindjárt, siessek, mondja G., és ne kérdezzem, hogy miért; és valahogy egy ilyen furcsa tónusban, mintha jelezni akarna vele. Mint a múltkor is, amikor – merthogy az előző szerda esti, úgynevezett speckollja után (helyett) egyszer csak rám emelte a szomorú indián szemét a Corsóban, és váratlanul kölcsönkérte a (mint hallja: megüresedett) lakásomat egy délutánra – én a biztonság kedvéért zavartan rátelefonáltam egy fülkéből a Vörösmarty téren, hogy most akkor jön-e a kulcsért, ő pedig emelt hangon, tagoltan azt felelte, hogy az illető sajnos drágállotta az ajánlatot, úgyhogy nem, tárgytalan sajnos. Kérdezni nyilván akkor sem kérdeztem semmit, de később sem, azt hiszem.Tovább
A szerző további cikkei
Molnár Flóra
Kettő között
A szerző további cikkei
Kettő között
A szerző további cikkei
Molnár Flóra
Aszály
A szerző további cikkei
Aszály
A szerző további cikkei
Varró Dániel
Makula bácsi flashbackje
Varró Dániel
Makula bácsi flashbackje
Varró Dániel
Huszár Ágnes
Hatalmi szóval
A szerző további cikkei
Hatalmi szóval
A szerző további cikkei
Jeszenszky Géza
Visszatérni 1867-hez
A szerző további cikkei
Visszatérni 1867-hez
A szerző további cikkei
Bódi Katalin
Legyen a gépnek halleluja
► Színház és technológia. Szerkesztette Deres Kornélia, Imre Zoltán, Mátravölgyi Dorottya, P. Müller Péter. Kronosz Kiadó, Pécs, 2023, 298 oldal, 2950 Ft
A filmmel, később a televízióval, majd az internettel való mediális versengés hatásos bemutatásában sokszor kerül(t) előtérbe a színház azon sajátossága, miszerint a testeknek és a térnek az egyedi kapcsolatával létrejövő, a produkció és a recepció egyidejűségével, a testek közös jelenlétével zajló művészi forma mentes a technológiai környezetről. Ez a némiképpen technofóbnak tűnő elitista szemlélet végeredményben nem vesz tudomást a térként, intézményként és épületként egyszerre értett színházról mint apparátusról, és egy sosem létezett „tiszta színházhoz” ragaszkodik, amelyet a technológiai médiumok végül foglyul ejtettek.Tovább
A HÉT KÖNYVEI
A könyvújdonságokat az Írók Boltja (Budapest VI., Andrássy út 45.) segítségével adjuk közre. A listát összeállította: Andócs Zoltán. A könyvek 10% kedvezménnyel megrendelhetők az irokboltja.hu weboldalon.Tovább
A szerző további cikkei
Milbacher Róbert
Ex libris
Osztovits Szabolcs: „Sors, nyiss nekem tért”
Margócsy István (szerk.): Petőfi Sándor emlékezete
Szilágyi Márton: A magyar romantika ikercsillagai
Petőfi Sándor összes prózai írása és levelezése
Ex libris
Osztovits Szabolcs: „Sors, nyiss nekem tért”
Margócsy István (szerk.): Petőfi Sándor emlékezete
Szilágyi Márton: A magyar romantika ikercsillagai
Petőfi Sándor összes prózai írása és levelezése
Pásztor Simon
Színes ujjlenyomatok
► Bogyó Noémi: #házibuli. Kalligram Kiadó, Budapest, 2023, 278 oldal, 2990 Ft
A #házibuli című regény a kötet második felét teszi ki. Egyvelege a novellákban megjelenő diverz hangoknak és témáknak, egyúttal kísérlet a novellákban működő írói attitűd regénybe történő adaptálására. Egy novellaíró első regénye, középpontban a fiatal-felnőttkor unásig ismételt kríziseivel, cselekményében érdektelen, nyelvezetében inkább sablonos, mint eredeti. Azonban ahogy fokozatosan kirajzolódnak a traumák, amelyek meghatározzák Zsút, a főszereplő-elbeszélőt és a barátait, egyre árnyaltabbá válik a szöveg, és egyre szerethetőbbé.Tovább
A szerző további cikkei
Színes ujjlenyomatok
► Bogyó Noémi: #házibuli. Kalligram Kiadó, Budapest, 2023, 278 oldal, 2990 Ft
A #házibuli című regény a kötet második felét teszi ki. Egyvelege a novellákban megjelenő diverz hangoknak és témáknak, egyúttal kísérlet a novellákban működő írói attitűd regénybe történő adaptálására. Egy novellaíró első regénye, középpontban a fiatal-felnőttkor unásig ismételt kríziseivel, cselekményében érdektelen, nyelvezetében inkább sablonos, mint eredeti. Azonban ahogy fokozatosan kirajzolódnak a traumák, amelyek meghatározzák Zsút, a főszereplő-elbeszélőt és a barátait, egyre árnyaltabbá válik a szöveg, és egyre szerethetőbbé.Tovább
A szerző további cikkei
Benczi Boglárka
Tompától Tompáig
► Színháztól színházig – 36 interjú Tompa Gáborral. Szerkesztette Hajdú Áron és Szatmári Cecília. Bookart Kiadó, Csíkszereda, 2022, 350 oldal, 4690 Ft
A Színháztól Színházig című kötetben 36 interjún keresztül ismerhetjük meg a főigazgatót: nemcsak szakmai véleményét és álláspontját, hanem a világról alkotott nézeteit is. Az interjúk 15 évet ölelnek fel, és bár az idők változtak, Tompa Gábor nem. Ugyanaz az ember, ugyanazzal a szemlélettel válaszol a kérdésekre 2008-ban is, mint 2022-ben. 2007-től Tompa a Kaliforniai Egyetem Színházi Tanszékén a Rendezői Program vezetője. A kötetbe kiválasztott 36 interjú ebben az időszakban készült, és ez a tapasztalás markánsan jelen is van a kötetben. A távolság, az amerikai kulturális élet hatással volt nemcsak igazgatói, de rendezői munkásságára is.Tovább
„Modern alvajárás”
Krasznahorkai László Báró Wenckheim hazatér című művének francia fogadtatásából
► László Krasznahorkai: Le Baron Wenckheim est de retour. Fordította Joëlle Dufeuilly. Cambourakis, Paris, 2023, 528 oldal, 27 €
Egy kis magyar városban vagyunk, ahol már nincsenek turisták, csak migránsok, ahol az utcákat a hajléktalanok árasztják el, ahol motorosbandák akarják helyreállítani a rendet, ahol nincs közvilágítás, mert ellopták a villanykörtéket, mindenütt szemét. Egy olyan országban, ahol már semmi sem működik. Krasznahorkai László regényében járunk. A Báró Wenckheim hazatér a Sátántangó, Az ellenállás melankóliája (melyekből Tarr Béla filmet készített) és a Háború és háború meghosszabbítása. Ezeknek a megkoronázása. Ezek együtt egyetlen könyvet alkotnak, ugyanazt. Ő maga mondta ezt egy interjúban, melyet a Paris Review-nak adott 2018-ban, három évvel azután, hogy megkapta a Nemzetközi Man Booker-díjat. És azt is mondta, hogy „ez a legkülönösebb könyvem. Ez nincs tele apokaliptikus üzenetekkel. Valójában ez maga az apokalipszis. Ami már megtörtént.” [...] A Tanár úr a két főalak egyike. Mintegy ötven kisebb szereplő vonul föl, szónokol vagy elmondja az eseményeket egy olyan valakinek, aki majd később lép színre. A regény óriási prózafolyammal halad, nézőpontról nézőpontra ugrik. Előfordul, hogy ugyanabban a bekezdésben egyetlen vessző választ el két helyszínt, két szereplőt; a francia fordítás összhangja nagyszerű, Joëlle Dufeuillyt, Krasznahorkai állandó fordítóját dicséri.
(Claire Devarrieux: A kifogott báró. Krasznahorkai László visszatérése a szülőföldre. Libération, 2023. július 9.)Tovább
A szerző további cikkei
Tompától Tompáig
► Színháztól színházig – 36 interjú Tompa Gáborral. Szerkesztette Hajdú Áron és Szatmári Cecília. Bookart Kiadó, Csíkszereda, 2022, 350 oldal, 4690 Ft
A Színháztól Színházig című kötetben 36 interjún keresztül ismerhetjük meg a főigazgatót: nemcsak szakmai véleményét és álláspontját, hanem a világról alkotott nézeteit is. Az interjúk 15 évet ölelnek fel, és bár az idők változtak, Tompa Gábor nem. Ugyanaz az ember, ugyanazzal a szemlélettel válaszol a kérdésekre 2008-ban is, mint 2022-ben. 2007-től Tompa a Kaliforniai Egyetem Színházi Tanszékén a Rendezői Program vezetője. A kötetbe kiválasztott 36 interjú ebben az időszakban készült, és ez a tapasztalás markánsan jelen is van a kötetben. A távolság, az amerikai kulturális élet hatással volt nemcsak igazgatói, de rendezői munkásságára is.Tovább
„Modern alvajárás”
Krasznahorkai László Báró Wenckheim hazatér című művének francia fogadtatásából
► László Krasznahorkai: Le Baron Wenckheim est de retour. Fordította Joëlle Dufeuilly. Cambourakis, Paris, 2023, 528 oldal, 27 €
Egy kis magyar városban vagyunk, ahol már nincsenek turisták, csak migránsok, ahol az utcákat a hajléktalanok árasztják el, ahol motorosbandák akarják helyreállítani a rendet, ahol nincs közvilágítás, mert ellopták a villanykörtéket, mindenütt szemét. Egy olyan országban, ahol már semmi sem működik. Krasznahorkai László regényében járunk. A Báró Wenckheim hazatér a Sátántangó, Az ellenállás melankóliája (melyekből Tarr Béla filmet készített) és a Háború és háború meghosszabbítása. Ezeknek a megkoronázása. Ezek együtt egyetlen könyvet alkotnak, ugyanazt. Ő maga mondta ezt egy interjúban, melyet a Paris Review-nak adott 2018-ban, három évvel azután, hogy megkapta a Nemzetközi Man Booker-díjat. És azt is mondta, hogy „ez a legkülönösebb könyvem. Ez nincs tele apokaliptikus üzenetekkel. Valójában ez maga az apokalipszis. Ami már megtörtént.” [...] A Tanár úr a két főalak egyike. Mintegy ötven kisebb szereplő vonul föl, szónokol vagy elmondja az eseményeket egy olyan valakinek, aki majd később lép színre. A regény óriási prózafolyammal halad, nézőpontról nézőpontra ugrik. Előfordul, hogy ugyanabban a bekezdésben egyetlen vessző választ el két helyszínt, két szereplőt; a francia fordítás összhangja nagyszerű, Joëlle Dufeuillyt, Krasznahorkai állandó fordítóját dicséri.
(Claire Devarrieux: A kifogott báró. Krasznahorkai László visszatérése a szülőföldre. Libération, 2023. július 9.)Tovább
A szerző további cikkei
György Péter
„A létezés botránya”
(„A létezés botránya” Nádas Péter és Hajnóczy írói világaiban, Petőfi Irodalmi Múzeum. A kiállítás október 29-ig látogatható. A cím Nádas Péter Évkönyvéből való.)
A hosszú, középütt papírfallal elválasztott tér bal és jobb oldalán Nádas Péter fényképei láthatóak, melyek eredetileg a Steidl Verlagnál jelentek meg Göttingenben, 1999-ben, majd még ugyanabban az évben a Magvető Kiadó is kiadta azokat. A PIM-ben most egymás mellett látható a Nyáron, délidőben, az Erzsébetvárosban, majd a Keleti pályaudvar című fotográfia, s aztán a Kapubejárat Ferencvárosban, majd a Festőiskolában című felvétel, utána az Egy éjszakai mulatóhelyen és a Külvárosi eszpresszó, és ott van Magda az Andor utcai lakás erkélyén. S ott van a Dolgozószobám egy régi kisoroszi házban. S ott van a Dolgozószoba a Tárnok utcai lakásban és a Dolgozószoba Gombosszegen.Tovább
A szerző további cikkei
„A létezés botránya”
(„A létezés botránya” Nádas Péter és Hajnóczy írói világaiban, Petőfi Irodalmi Múzeum. A kiállítás október 29-ig látogatható. A cím Nádas Péter Évkönyvéből való.)
A hosszú, középütt papírfallal elválasztott tér bal és jobb oldalán Nádas Péter fényképei láthatóak, melyek eredetileg a Steidl Verlagnál jelentek meg Göttingenben, 1999-ben, majd még ugyanabban az évben a Magvető Kiadó is kiadta azokat. A PIM-ben most egymás mellett látható a Nyáron, délidőben, az Erzsébetvárosban, majd a Keleti pályaudvar című fotográfia, s aztán a Kapubejárat Ferencvárosban, majd a Festőiskolában című felvétel, utána az Egy éjszakai mulatóhelyen és a Külvárosi eszpresszó, és ott van Magda az Andor utcai lakás erkélyén. S ott van a Dolgozószobám egy régi kisoroszi házban. S ott van a Dolgozószoba a Tárnok utcai lakásban és a Dolgozószoba Gombosszegen.Tovább
A szerző további cikkei
Fekete Szilvia
A test, melyet cipelünk
(Ludmila Hrachovinova The Carried Body c. kiállítása megtekinthető a budapesti Knoll Galériában nov. 4-ig.)
A művész saját értelmezésében munkáinak fontos aspektusa a tér és az ember kapcsolata, a térben eszközölt változások – a benne létező személy által végrehajtva. Elsősorban a mozgás és a (tárgyakat érintő) mozgatás megfigyelése. Hrachovinova eredetileg kerámia szakos volt, fazekasságot tanult a művészeti középiskolában, így a földdel, az anyaggal (és agyaggal) kötött kapcsolata megbonthatatlan, ez több szólamban is megnyilvánul a jelen kiállításon.
A nagy méretű vásznak, ceruzarajzok, az agyag- és a másik teremben a porceláninstalláció tulajdonképpen egy testté állnak össze, a megannyi munka mind egy műalkotásnak tekinthető, ezt hangsúlyozza a művész a címadással: a kiállítás címe The Carried Body – és a műveknek a címe is pontosan ugyanez, az alkotó csak számokkal jelzi a darabok részleges önállóságát. De valójában egy egész részei, és minden részben ott rejlik az egész is.Tovább
A szerző további cikkei
A test, melyet cipelünk
(Ludmila Hrachovinova The Carried Body c. kiállítása megtekinthető a budapesti Knoll Galériában nov. 4-ig.)
A művész saját értelmezésében munkáinak fontos aspektusa a tér és az ember kapcsolata, a térben eszközölt változások – a benne létező személy által végrehajtva. Elsősorban a mozgás és a (tárgyakat érintő) mozgatás megfigyelése. Hrachovinova eredetileg kerámia szakos volt, fazekasságot tanult a művészeti középiskolában, így a földdel, az anyaggal (és agyaggal) kötött kapcsolata megbonthatatlan, ez több szólamban is megnyilvánul a jelen kiállításon.
A nagy méretű vásznak, ceruzarajzok, az agyag- és a másik teremben a porceláninstalláció tulajdonképpen egy testté állnak össze, a megannyi munka mind egy műalkotásnak tekinthető, ezt hangsúlyozza a művész a címadással: a kiállítás címe The Carried Body – és a műveknek a címe is pontosan ugyanez, az alkotó csak számokkal jelzi a darabok részleges önállóságát. De valójában egy egész részei, és minden részben ott rejlik az egész is.Tovább
A szerző további cikkei
Torma Tamás
Lápi más világ
(Teknős Tanösvény, a dunakeszi Auchan mellett, Paradigma Ariadné Építészműhely)
És tényleg nehéz elhinni, de a vásárlás templomától pár méterre egy út vezet a – szinte – érintetlen természetbe. Megszűnnek a bevásárlókocsi- és autózajok, és egy 900 méteres nyomvonalon lápjáróval, talajkamrával, madárfészekkel, tojásrakóval és kilátóval fogad magába a láp. Gyorsan megy: néhányszor tíz lépés a befelé vezető pallósoron, és már csak fák és a liános ősdzsungel vesz körül minket. (…) A nem grandiózus és nem is túl nagy láp ki tud léptetni a megszokott tér- és idő-koordinátáinkból. Ebbe visz az új tanösvény, és van valami sejtelmes abban, hogy megszűnik a kinti idő.Tovább
A szerző további cikkei
Lápi más világ
(Teknős Tanösvény, a dunakeszi Auchan mellett, Paradigma Ariadné Építészműhely)
És tényleg nehéz elhinni, de a vásárlás templomától pár méterre egy út vezet a – szinte – érintetlen természetbe. Megszűnnek a bevásárlókocsi- és autózajok, és egy 900 méteres nyomvonalon lápjáróval, talajkamrával, madárfészekkel, tojásrakóval és kilátóval fogad magába a láp. Gyorsan megy: néhányszor tíz lépés a befelé vezető pallósoron, és már csak fák és a liános ősdzsungel vesz körül minket. (…) A nem grandiózus és nem is túl nagy láp ki tud léptetni a megszokott tér- és idő-koordinátáinkból. Ebbe visz az új tanösvény, és van valami sejtelmes abban, hogy megszűnik a kinti idő.Tovább
A szerző további cikkei
Stőhr Lóránt
Meddig én az ember?
(Brandon Cronenberg: Végtelen víztükör)
Brandon Cronenberg, a nagy kanadai rendező, David Cronenberg fia apjához méltó bátorsággal szállt alá a testi létezés és a tudatalatti pokoli bugyraiba, miközben a Doppelgänger alakjának romantikából megörökölt filozófiai kérdéseit feszegeti. Meddig én az én? Honnan tudhatom, hogy én én vagyok, és nem a hasonmásom? S valóban én élek tovább, és nem a velem kinézetre, gondolkodásra, emlékekre tökéletesen identikus másik? S mit számít, hogy én nem haltam meg, ha mégis én haltam meg? A Végtelen víztükör a kortárs technológia nyomán valós fenyegetést jelentős hasonmás filozofikus kérdései mellett a bűnről és bűnhődésről is elmélkedik.Tovább
A szerző további cikkei
Meddig én az ember?
(Brandon Cronenberg: Végtelen víztükör)
Brandon Cronenberg, a nagy kanadai rendező, David Cronenberg fia apjához méltó bátorsággal szállt alá a testi létezés és a tudatalatti pokoli bugyraiba, miközben a Doppelgänger alakjának romantikából megörökölt filozófiai kérdéseit feszegeti. Meddig én az én? Honnan tudhatom, hogy én én vagyok, és nem a hasonmásom? S valóban én élek tovább, és nem a velem kinézetre, gondolkodásra, emlékekre tökéletesen identikus másik? S mit számít, hogy én nem haltam meg, ha mégis én haltam meg? A Végtelen víztükör a kortárs technológia nyomán valós fenyegetést jelentős hasonmás filozofikus kérdései mellett a bűnről és bűnhődésről is elmélkedik.Tovább
A szerző további cikkei
Herczog Noémi
Sugar daddy
(Molnár Ferenc – Mohácsi István – Mohácsi János – Kovács Márton: Az üvegcipő, Vígszínház)
Lehet, hogy nem túl fair Mohácsiéktól azt várni, hogy bő ezerfős nézőtér előtt is próbáljanak meg reflektálni a változásra, amely 2016 Vásárhelye és 2023 Budapestje, de még sokkal inkább Molnár és Mohácsiék saját ideje közt történt. De hát ki mondta, hogy minden vágyunk fair. Talán mégis ez az érzés munkálhatott bennük is, mert a fináléban mintha megpróbálnának egy másik testvérpár, a Grimm-mesék idejéből visszatérni 2023 Magyarországára, és komolyan venni, milyen emberi viszonyok lehetnek egy tündérmese boldog befejezése mögött igaziból.Tovább
A szerző további cikkei
Sugar daddy
(Molnár Ferenc – Mohácsi István – Mohácsi János – Kovács Márton: Az üvegcipő, Vígszínház)
Lehet, hogy nem túl fair Mohácsiéktól azt várni, hogy bő ezerfős nézőtér előtt is próbáljanak meg reflektálni a változásra, amely 2016 Vásárhelye és 2023 Budapestje, de még sokkal inkább Molnár és Mohácsiék saját ideje közt történt. De hát ki mondta, hogy minden vágyunk fair. Talán mégis ez az érzés munkálhatott bennük is, mert a fináléban mintha megpróbálnának egy másik testvérpár, a Grimm-mesék idejéből visszatérni 2023 Magyarországára, és komolyan venni, milyen emberi viszonyok lehetnek egy tündérmese boldog befejezése mögött igaziból.Tovább
A szerző további cikkei
Csengery Kristóf
Három portré
Három portré
(Pellet Sebestyén zongoraestje – Bartók Béla Emlékház, szeptember 28.)
Végül Brahms fiatalkori C-dúr zongoraszonátája, ez a nyitógesztusában merészen Beethoven Hammerklavier-szonátájának főtémáját visszhangzó mű – egy technikai nehézségei miatt igen ritkán játszott kompozíció – zárta a romantikus körsétát. Pellet Sebestyén előadásában tetszett az erő, a hangzás tömörsége, a virtuozitás, és különösen vonzó volt a szilaj indulat, amely meggyőzően segítette felszínre a fiatal Brahms vadságát és szertelenségét.Tovább
A szerző további cikkei
Végül Brahms fiatalkori C-dúr zongoraszonátája, ez a nyitógesztusában merészen Beethoven Hammerklavier-szonátájának főtémáját visszhangzó mű – egy technikai nehézségei miatt igen ritkán játszott kompozíció – zárta a romantikus körsétát. Pellet Sebestyén előadásában tetszett az erő, a hangzás tömörsége, a virtuozitás, és különösen vonzó volt a szilaj indulat, amely meggyőzően segítette felszínre a fiatal Brahms vadságát és szertelenségét.Tovább
A szerző további cikkei
Fáy Miklós
Telemann kagylózik
(A Fesztiválzenekar barokk estje – Zeneakadémia, szeptember 29.)
A vége elejére nincs magyarázat. Pontosabban magyarázat még volna, az fontos, hogy egy nagy szimfonikus zenekar kicsi is tudjon lenni, hogy ne csak akkor érezzék jól magukat, ha a tagok eltűnhetnek egy Mahler-szimfónia csatamezején, hanem amikor a vonós megszólalás is személyesebb, hallani, ki hogyan viszonyul az általa játszott zenéhez. Fontos, hogy játsszanak Haydnt és Mozartot, és mivel közben lezajlott egy régizenei áttörés, fontos, hogy játsszanak Bachot és Telemannt, régi hangszereken.Tovább
A szerző további cikkeiGrecsó Krisztián
Kocsmai éneklés
(Pub Choir in the USA: 3,300 strangers singing The Best [Tina Turner], Kocsmai éneklés az USA-ban, 3300 idegen énekli Tina Turner slágerét, YouTube, szept 25.)
Énekelnek a Pub Choir felvételein ezek a jókedvű, őszinte emberek, és a magyar néző szíve szakad meg, hol vagyunk mi ettől, hogy akár több ezer jól szituált felnőtt odaálljon a kamera elé, legyen ereje, ideje egy hobbira, valamire, ami az iskolai mestereit jelentette egykoron, most meg a szabadság metaforája, és hogy ezt a kettőt együtt lehet, talán ott harsog mellette az iskola egykori kórusvezetője is, mert Chert, Pink Floydot, Bee Geest, Tina Turnert vagy David Bowie-t dalolni jó, benne van a kor, az élet, a lendület, a kitörés. Nyilván ugyanilyen csodás lenne Bródyt, Dést, 30Y-t vagy Kollár-Klemenczet üvölteni, de hát itt más szelek fújnak.Tovább
Végső Zoltán
Rock&Roll és trubadúr
(Elvis Costello and Steve Nieve – Liszt Ünnep, Müpa, szeptember 30.)
Mert bizony Costello dalai zeneileg igazán komolyak: bátor modulációk, szokatlan dallamfordulatok, váratlan tempóváltások – nagyjából semmiben sem hasonlít a rock and roll más szereplőire, pedig valahogy mégiscsak oda soroljuk. Persze, a szövegek túlcsordulnak a szerelemtől, tombol az érzelmi vihar, mellette azonban az önvallomásos személyes történetek, a társadalmi megfigyelések, az itt-ott felcsippentett történetek kerülnek középpontba, így lett Elvis Costello az elmúlt 50 év krónikása, így festi meg a valóságot.
A szerző további cikkei
Telemann kagylózik
(A Fesztiválzenekar barokk estje – Zeneakadémia, szeptember 29.)
A vége elejére nincs magyarázat. Pontosabban magyarázat még volna, az fontos, hogy egy nagy szimfonikus zenekar kicsi is tudjon lenni, hogy ne csak akkor érezzék jól magukat, ha a tagok eltűnhetnek egy Mahler-szimfónia csatamezején, hanem amikor a vonós megszólalás is személyesebb, hallani, ki hogyan viszonyul az általa játszott zenéhez. Fontos, hogy játsszanak Haydnt és Mozartot, és mivel közben lezajlott egy régizenei áttörés, fontos, hogy játsszanak Bachot és Telemannt, régi hangszereken.Tovább
A szerző további cikkeiGrecsó Krisztián
Kocsmai éneklés
(Pub Choir in the USA: 3,300 strangers singing The Best [Tina Turner], Kocsmai éneklés az USA-ban, 3300 idegen énekli Tina Turner slágerét, YouTube, szept 25.)
Énekelnek a Pub Choir felvételein ezek a jókedvű, őszinte emberek, és a magyar néző szíve szakad meg, hol vagyunk mi ettől, hogy akár több ezer jól szituált felnőtt odaálljon a kamera elé, legyen ereje, ideje egy hobbira, valamire, ami az iskolai mestereit jelentette egykoron, most meg a szabadság metaforája, és hogy ezt a kettőt együtt lehet, talán ott harsog mellette az iskola egykori kórusvezetője is, mert Chert, Pink Floydot, Bee Geest, Tina Turnert vagy David Bowie-t dalolni jó, benne van a kor, az élet, a lendület, a kitörés. Nyilván ugyanilyen csodás lenne Bródyt, Dést, 30Y-t vagy Kollár-Klemenczet üvölteni, de hát itt más szelek fújnak.Tovább
Végső Zoltán
Rock&Roll és trubadúr
(Elvis Costello and Steve Nieve – Liszt Ünnep, Müpa, szeptember 30.)
Mert bizony Costello dalai zeneileg igazán komolyak: bátor modulációk, szokatlan dallamfordulatok, váratlan tempóváltások – nagyjából semmiben sem hasonlít a rock and roll más szereplőire, pedig valahogy mégiscsak oda soroljuk. Persze, a szövegek túlcsordulnak a szerelemtől, tombol az érzelmi vihar, mellette azonban az önvallomásos személyes történetek, a társadalmi megfigyelések, az itt-ott felcsippentett történetek kerülnek középpontba, így lett Elvis Costello az elmúlt 50 év krónikása, így festi meg a valóságot.
A szerző további cikkei
INTERJÚ
Széky János
Nem lesz egypárti kormány
Beszélgetés Piotr Maciej Kaczyński lengyel politikai elemzővel
PÁRATLAN
SZÍNES
A szerző további cikkei
-borbogár-
RIA, RIA
RIA, RIA
ICs
pá- ti-
ÁLLATI
ÁLLATI
(Celebrálja Nyerges András)
HETI TEXTUS
A szerző további cikkei
HETI TEXTUS
A szerző további cikkei
(Közli: Bolgár György)
ORBÁN VIKTOR LEGSZEBB VERSEIBŐL
A szerző további cikkei
ORBÁN VIKTOR LEGSZEBB VERSEIBŐL
A szerző további cikkei
Szikszai Károly
BRIGÁDNAPLÓ
BRIGÁDNAPLÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.